Haspel 10 cm voor bandrecorder. (Gezocht)

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 30-12-2018, 10:33 (1916 dagen geleden)

Afgelopen beurs in Driebergen een leuk jaren 60 portable bandrecorder gekocht.
Inmiddels speelt deze weer prima.
Helaas heb ik maar 1 haspel met tape, voor de tweede heb ik tijdelijk een videohaspel gebruikt.

Wie heeft nog een 10 cm haspel over en wil deze versturen, of als het in mijn buurt is kom ik deze wel ophalen. Mocht er iemand zijn die er meerdere haspels over hebben met of zonder tape, laat het maar weten.

[image]

[image]

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Laurens @, Zaandam, 30-12-2018, 11:24 (1916 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Laurens, 30-12-2018, 11:26

Hallo Marcel,

ik heb er een paar. Ik zal even kijken welke maten het precies zijn.
Op een paar spoeltjes zit nog tape, standaard 2e handskwaliteit (Basf LP35 enzovoorts). Eventueel kan ik ook een 18cm spoel 'echt goede' tape (klasse Maxell, TDK) opofferen tegen meerprijs

Ik laat nog horen wat ik heb.

groetjes,
Laurens.

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Peter1952 @, Almere, 30-12-2018, 11:33 (1916 dagen geleden) @ Laurens

Op deze recorder passen zelfs 13 cm. spoelen.
Als je een 18 cm. band in tweeën deelt, kun je twee 13 cm. spoelen vol maken.

Groeten,
Peter

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 30-12-2018, 11:59 (1916 dagen geleden) @ Laurens

Hoi Laurens,

Het gaat mij voornamelijk om de 10 cm haspels, 13 cm past ook.
Met 10 cm haspels kan ik nog de plastieken stofkap op de recorder zetten.
Tape heb ik nog liggen, vele 18 cm haspels vol.

Groet, Marcel

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 30-12-2018, 12:11 (1916 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Op de beurs ook een tweede portable bandrecorder gekocht, aan deze moet ik nog beginnen.
Een Aristona, hier passen tot 10 cm haspels op, is ook kleiner als de Philips EL3514.

[image]

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 30-12-2018, 12:58 (1916 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Leo Snoeren, 30-12-2018, 13:16

Hallo Marcel,

De recorder die je laat zien hoort niet op dit forum thuis, het is een buizen apparaat. :-D :-D :-D Dit is mijn recorder (ook met buizen):

[image]

Uiteraard compleet met handleiding, netsnoer en een optionele tijds indicator.

Blijkbaar was het een populair model, want ze hebben hem ook als transistor versie uitgebracht:

[image]

In eerste instantie voor batterijen, maar later kwam er een netvoeding bij, welke hier gemonteerd is.

Tot slot hebben ze nog een keer een modernisatie doorgevoerd:

[image]

Hier is de batterij adapter niet gemonteerd en duidelijk zichtbaar.

Tot slot een overzichtsplaatje:

[image]

Van de transistorversie's zoek ik de handleiding nog, verder zijn ze compleet en perfect werkend. Een aantal (vergane) rubber delen heb ik besteld bij Frits Bolsenbroek, die een groot aantal rubber tussen wieltjes en ringen heeft liggen.

In het verleden heb ik ook eens wat Aristona modellen gehad, het binnenwerk was identiek aan de Philipsen, maar de buitenkant was echt een andere vormgeving.

Leuke toestellen, geen HiFi, maar beslist geen slecht geluid.

Mocht je er niet uitkomen met de gezochte spoelen dan kan ik ook wel voor je kijken, mogelijk heb ik ook nog wat haspels liggen....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 30-12-2018, 13:29 (1916 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,

Het is inderdaad een buizen apparaat, de Aristona later in de topic niet.
Voor beide zoek ik de haspels, en op dit forum maak ik wel meer kans.
De Philips heeft zeker een mooi geluid, klinkt mooi helder van opname van CD.
De Aristona heb ik nog niet gehoord, daar moet ik nog aan beginnen, verwacht wel dat
er zat werk aan zit, misschien snaren drab :-(

De kleinste is ook een mooi apparaat, daar ook maar een keer op zoek naar gaan.
Dan heb ik deze serie ook compleet, of zijn er meer Philips uitvoeringen geweest.

De Philips transistor uitvoering heb ik ook liggen, maar is een sloper, met een andere
sloper zou ik deze ook wel weer een keer compleet krijgen.

Groet, Marcel

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Peter1952 @, Almere, 30-12-2018, 14:20 (1915 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Beste Leo,

Ik heb alle drie de modellen. De EL3585 is duidelijk het mindere broertje van de EL3586. De laatste heeft een totaal ander versterkerontwerp en bij die wordt het signaal voor een externe radio of versterker afgetapt voor de volumeregelaar.
De snelheid van beide is 4,75 cm/sec. De geluidskwaliteit is te vergelijken met bijvoorbeeld de EL 3302 cassetterecorder en zeker niet slecht.
Mijn vraag: Ik zie bij de EL3585 die vierkante staaf liggen t.b.v. de netvoeding. Hoe monteer je die in de recorder? Ik zie één contact. Waar zit de ander?heb je eventueel detailfoto’s?
De EL3586 kun je voeden d.m.v. Een 5-polige over 270 graden DIN-plug.
Mocht je nog zo’n staaf over hebben, hou ik me aanbevolen (de originele netvoeding heb ik).

Groeten,
Peter

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 30-12-2018, 15:25 (1915 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo Peter,

Ik heb de batterijvervanger niet over, maar heb wel wat foto's voor je:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Hij is zo gemaakt dat de lengte overeen komt met 4 staafcellen en de + aan de kop van de staaf is aangebracht (zoals bij 4 staafcellen het geval zou zijn)

De - wordt aangesloten op het uitstekende metalen deel, ongeveer halverwege de koker. Dit plaatje valt tegen de - aansluiting van de veer waar normaal gesproken de - van de batterijen zou zitten. Het geheel wordt op zijn plaats gehouden door het batterijdeksel. Tussen deksel en behuizing is voldoende ruimte voor het snoer. Op mijn uitvoering heeft iemand al eens een + en een - geschreven.....

Je zou hem na kunnen maken van een stuk PVC afvoer buis, met een beetje creativiteit moet dat lukken. Je komt deze dingen erg weinig tegen op beurzen of markten, bovendien weten de meeste mensen niet wat het is (zonder de recorder erbij)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 30-12-2018, 20:33 (1915 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door jan wagenaar, 30-12-2018, 20:35

Er is nog een opvolger de N4200. Met een zwarte behuizing en aluminium grill. Inwendig gelijk aan zijn voorganger[image]
Ik heb ze alle vier, maar geen originele boekjes er bij helaas
Groet Jan

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door franc @, Loosbroek, 30-12-2018, 21:35 (1915 dagen geleden) @ jan wagenaar

Beetje raar deze opvolger,

De cassette was immers allang op de markt.
Dus zou je zo’n opvolger niet meer verwachten.

Ik heb ooit een reeds half gesloopte sloper gehad van deze 4200, was iets van ‘68 of zo.

Groet Frank

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Gino @, Vogelenzang, 30-12-2018, 20:12 (1915 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hallo Marcel,

Ik heb een aantal 7.5 cm haspeltjes liggen. NOS
Ik heb ook nog een aantal 12.7 haspeltjes. NOS

Ze zijn gratis, tegen porto te verzenden.

[image]

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 31-12-2018, 09:51 (1915 dagen geleden) @ Gino

Hallo Gino,

Dat is mooi, afhandelen via de mail.

Groet, Marcel

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 31-12-2018, 10:08 (1915 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Al wat aanbiedingen gekregen, zelfs een EL3586 komt mijn kant uit, dus deze serie komt ook al compleet. Maar helaas nog niet de juist haspel van 10 cm met kleine binnendiameter, zie foto.
Het moet echt een 10 cm zijn voor de EL3514, anders kan de stofkap niet erop, en de kleine binnendiameter is nodig omdat anders de volle tape lengte niet naar de andere haspel kan lopen.

[image]

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-01-2019, 09:14 (1913 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hallo Marcel,

Mogelijk heb ik iets voor je liggen:

[image]

Lege haspels in doos:

[image]

Een haspel is 10 Cm, de andere twee zijn 11 Cm:

[image]

Geen Philips, maar ik neem aan dat dat niet zo'n probleem is. Ze passen op de recorder, zojuist hier even geprobeerd en dan kan de stofkap er nog precies overheen.....

Bij belangstelling hoor ik het graag van je, stuur me dan maar een PM.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Haspel 10 cm voor bandrecorder.

door Doeve @, Borgercompagnie, 02-01-2019, 13:00 (1913 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Als je voorzien bent ok. anders heb ik nog wel twee 10cm spoeltjes met kleine kern.
Henk
Laat maar weten.

--
HJD

powered by my little forum