Betere leesbaarheid webpagina's -tip- (Computertechniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 04-01-2019, 22:17 (1911 dagen geleden)

Al maanden erger ik me wild aan de webpagina's waarbij men vindt om nagenoeg witte letters te gebruiken op een witte achtergrond. Een nieuwe bril gekocht maar helaas de letters blijven nagenoeg net zo wit als de achtergrond.
Nu kan je bij Firefox add-ons toevoegen en verdraait, ik ben niet de enige met dit probleem dus heeft iemand een toevoeging bedacht zodat die witte letters wat donkerder worden, geweldig.
De add-on Font Contrast, maakt het waar.

Jack Marotick

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-01-2019, 18:09 (1910 dagen geleden) @ Marotick

Ik selecteer zo’n blok tekst dan wel eens, de letters komen dan in een blauw veld te staan waardoor meer contrast. De tekst moet dan geen fotobestand zijn natuurlijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door soundman2 @, Wouw, 06-01-2019, 12:16 (1909 dagen geleden) @ Marotick

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door Marotick ⌂ @, Huizen, 06-01-2019, 16:00 (1909 dagen geleden) @ soundman2

Nee dat niet, ik vind die site nog goed te lezen, die valt nog mee. Kijk eens bij de advertenties van MP en daar niet alleen het is een soort ziekte geworden.
Vroeger had je de "kleine lettertjes" nu zijn het de witte lettertjes.
Ik heb mijn monitor afgeregeld op de beste weergave van films op Netflix maar veel verschil is er niet gemaakt.

Jack

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door Martijn @, Groningen, 06-01-2019, 22:56 (1908 dagen geleden) @ Marotick

Heel goede tip waar ik al lang naar op zoek was! Bedankt, ook namens heel veel slechtzienden.

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door Marbel @, Hoorn N-H, 07-01-2019, 09:25 (1908 dagen geleden) @ Marotick

Font Contrast geïnstalleerd en jawel, licht gekleurde fonts worden donkerder en dus beter leesbaar!
Nu nog een oplossing voor de z.g. invulvakjes.
Vaak moet je wat "in de rondte" klikken om het vakje te vinden waar iets ingevuld dient te worden!
PostNL - met de oranje tekst - is hier een goed voorbeeld van.
Jammer genoeg biedt ook Font Contrast hier geen soelaas.

Bram

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door Jan 1 @, Tilburg, 07-01-2019, 18:41 (1908 dagen geleden) @ Marotick

Jack; Niet geheel toepasbaar op jouw vraag, maar wel een software die je kunt installeren voor een betere leesbaarheid op een LED scherm. Hiermede kun je de leesbaarheid instellen die toepasselijk is voor ieders oog. Deze software heet; ClearType Tuner Control Panel Applet voor Windows. Url; http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx. Mogelijk zit deze software ook in bepaalde Windows versies. ik heb hem apart gedownload. De installatie-software heb ik ook voorhanden mocht de Url niet meer werken. Voor Windows 10; Configuratiescherm - Lettertypen - ClearType-tekst aanpassen.

Betere leesbaarheid webpagina's -tip-

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-01-2019, 09:34 (1907 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Marotick, 08-01-2019, 09:36

Dank je Jan, maar ik heb helemaal geen moeite met de leesbaarheid van mijn monitor en computer. Het zijn de webpagins's waarbij de bouwer het mooi vindt om nagenoeg witte letters te gebruiken op een witte achtergrond. Gebruikt de webpagina gewoon donkere letters dan kan ik het prima volgen. Gelukkig maakt de add-on van Firefox deze letters wat zwarter en is het weer leesbaar geworden. Het is wel de omgekeerde wereld maar goed dat schijnt de nieuwe norm te zijn.

Op de foto links zonder Contrast Fix, rechts met.

Jack

[image]

De foto vergroot en daardoor lijkt het wel mee te vallen maar op normaal formaat is het lezen vermoeiend.

powered by my little forum