Twee voedingen in klokradio (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-01-2019, 16:06 (1930 dagen geleden)

In mijn keuken hing een SilverCrest keukenradio met ingebouwde klok. De voedingstrafo heeft twee wikkelingen, een witte en een gele, en op de print staan twee spanningsregelaars, de 78L05 en 78L09. Bij de gele draden zie ik vier diodes (dus dubbelfasige gelijkrichting) en bij de witte maar 1 (enkelvoudig).

[image]

Er lijken dus twee aparte voedingen te zijn. En ik heb wel eens gezien dat een Philips wekkerradio ook zoiets had.
Waarom is dat zo gedaan?
Kun je die twee voedingen ook vervangen door 1 voeding?
En als je zo'n apparaat op batterijen wilt laten spelen, heb je dan twee sets nodig?

Twee voedingen in klokradio

door verbeek @, Zutphen, 06-01-2019, 16:27 (1930 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door verbeek, 06-01-2019, 16:29

Gerard,

Uitgaande van dat er geen DFC77 ontvanger in zit:

Meestal wordt de wikkeling met de enkele diode gebruikt voor het tellen van de 50Hz netfrequentie voor de klok. Er zit een extra batterij aansluiting op om in geval van netuitval het klokje door te laten lopen (zie ook het kristalletje).
Mijn ervaring is dat die niet erg nauwkeurig is op de lange duur. Zodra de netspanning weer aanwezig is loopt de klok verder op de pulsen van de netspanning. Het is een back-up systeem. Dus op batterijen...je zult het moeten uitproberen.


Gr. Paul

Twee voedingen in klokradio

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06-01-2019, 19:38 (1930 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Oldtimer, 06-01-2019, 19:47

SilverCrest is een huismerk van de Lidl.
De keukenradio werkt op de netspanning en heeft o.a. een aantal geheugens voor het bewaren van de instelling van radiostations, een klok met datum, alarmtijd en een SDA (Special Day Alert).
De radio kan voorzien worden van twee 1.5V AAA batterijen om te voorkomen dat al deze gegevens wegvallen bij een eventuele netspanningsonderbreking.
Een wikkeling op de voedingstrafo verzorgt, met bijbehorend circuit, de benodigde voeding voor bovengenoemde functies. Omdat het stroomverbruik erg laag is voldoet een eenvoudige voeding. De batterijen hebben dan geen functie en worden dan ook middels een diodeschakeling niet belast.
Valt de netspanning weg dan wordt er, alweer via de diodeschakeling, overgeschakeld naar de twee backup batterijen.

Er zijn dus twee spanningen nodig om dit apparaat goed te laten werken.

Willem

Twee voedingen in klokradio

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-01-2019, 10:51 (1929 dagen geleden) @ Oldtimer

Er zijn dus twee spanningen nodig om dit apparaat goed te laten werken.

Dat verklaart nog niet helemaal waarom daarvoor dan ook twee wikkelingen op de voedingstrafo nodig zijn. Want zou je niet die lage hulpspanning voor het geheugen net zo goed kunnen betrekken uit de 9V voeding?
Hebben de 9V voeding en de 5V voeding misschien geen gemeenschappelijke min of plus?

Twee voedingen in klokradio

door Otto @, Drenthe, 07-01-2019, 11:57 (1929 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Er zijn dus twee spanningen nodig om dit apparaat goed te laten werken.


Dat verklaart nog niet helemaal waarom daarvoor dan ook twee wikkelingen op de voedingstrafo nodig zijn. Want zou je niet die lage hulpspanning voor het geheugen net zo goed kunnen betrekken uit de 9V voeding?
Hebben de 9V voeding en de 5V voeding misschien geen gemeenschappelijke min of plus?

Puur uit speculatie zou ik denken dat de 9 volt voor de audio is, en de 5 volt voor het digitale deel. Als je de 5 volt uit de 9 volt zou maken wordt er meer vermogen in de regulator "verstookt", waardoor er een zwaardere trafo nodig zou zijn. Het kan dus dat twee wikkelingen net iets goedkoper is dan een zwaardere trafo. Nogmaals puur speculatie...

Otto

Twee voedingen in klokradio

door Oldtimer @, Oegstgeest, 07-01-2019, 12:35 (1929 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik denk dat de keukenradio wordt uitgeschakeld door onderbreking van de secondaire wikkeling voor de 9V. De 5V staat dan dus nog bij voor het digitale deel.
Of de 9V voeding en de 5V voeding wel of geen gemeenschappelijke min hebben kan je zelf meten, een gemeenschappelijke plus lijkt me niet voor de hand te liggen...

Willem

powered by my little forum