Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler (Toestel of techniek)

door Samro @, Sondel (Friesland), 07-01-2019, 22:36 (1935 dagen geleden)

Ik had voor een vriend een poos terug een 'nieuw in doos' Funai videorecorder gekocht. De videorecorder was ook echt nos en ongebruikt. Het apparaat doet het dan ook prima, maar nu zei die vriend dat hij het geluid wat tegenvallen vindt. Ik ben er dus heen gegaan om te luisteren, en inderdaad de klank wordt nadat de videorecorder wat langer aanstaat de steeds minder! De volle klank gaat weg en vervormt zelfs een beetje na een kwartier of zo. Uiteraard hebben we verschillende video's en dvd afgespeeld. Ik had de video via scart aangesloten op een redelijk nieuwe type Philips tv. Nu dacht ik dat
Het probleem misschien opgelost zou zijn als ik de videorec vanaf scart via een Konig converter naar hdmi (op de tv). Nee dus, ook dan is de klank niks beter helaas! Het enige wat ik kan bedenken is dat de videorecorder misschien te warm wordt in de kast waar deze instaat. Er zit nl een ventilator aan de achterkant van de Funai, en de kast is dicht aan de achterkant waar de recorder instaat.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door soundman2 @, Wouw, 07-01-2019, 22:39 (1935 dagen geleden) @ Samro

Als je bang bent dat hij te warm wordt in de kast, kun je hem voor een test toch buiten de kast laten, zodat er wel voldoende koude lucht bij kan.......
Gewone kamertemperatuur mag geen probleem zijn.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 07-01-2019, 23:14 (1935 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de recorder inderdaad zo geplaatst dat er genoeg frisse lucht achter het apparaat kan komen. We hebben dat zo nog een poosje uitgeprobeerd, maar de klank werd niet beter. Kan het zijn dat de videorec al te lang té warm is geweest? Ik moet er nog weer even naar toe om te luisteren. Zijn oude Philips videorecorder waren in die zelde kast nooit problemen met de klank, maar die was versleten, en zat geen ventilator in voor zover ik weet.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2019, 00:19 (1935 dagen geleden) @ Samro

Ik zou de bandloop eens controleren. Als de aandrukrol door lang stilstaan hard geworden is, loopt de band er langzaam tussenuit. Dit kan ook permanente schade aan de band geven, je kan ook beginnen met even het klepje te lichten van de cassette en kijken of er een voor of kreuk aanwezig is.

Een ander probleem bij Funailoopwerken, is dat het blik zo dun is, dat het gewoon verbuigt en ook allerhande vreemde (mechanische) problemen geeft.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 08-01-2019, 00:27 (1935 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het geluid is van de video en de dvd zijn beide slecht. Het is inderdaad niet zo'n super degelijk ding.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-01-2019, 00:36 (1935 dagen geleden) @ Samro

Ah, dat stukje had ik even gemist. Dan moet het een electronische fout zijn. Mogelijk dat er wel ergens een schema te vinden is (Elektrotanya?). Er zijn de laatste 5 jaar van de productie waarschijnlijk geen grote ontwerpwijzigingen geweest dus misschien komt het typenummer niet eens heel nauw, maar dat is wel het beste uitgangspunt.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door ruudtx @, Utrecht, 08-01-2019, 17:58 (1935 dagen geleden) @ Forumbeheer

Met het schema kan je het gedeelte dat zowel voor geluid video als DVD zorgt isoleren, daar moet de fout zitten. heeft eigenlijk weinig met videorec of DVD speler direct zelf te maken, dus zoeken naar aandrukrollen of lasers en wat al niet meer heeft geen zin.
Ik gok dat het maar een kleine schakeling is waar de fout ontstaat, lijkt het meest op lekke elko.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2019, 23:40 (1935 dagen geleden) @ Samro

Je geeft zelf al aan 1 van de oorzaken.

Verder als ook buiten de kast problemen
geeft is zoeken met wat koude spray een oplossing.

Dat wordt een zoektocht maar het kan.
Mogelijk door ouderdom en hoge temperaturen in dat kreng wat elkos droog staan.
Door lokaal te verwarmen en af te koelen
kun je de probleem maker localiseren.

Gevolg diverse ellende.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 08-01-2019, 00:20 (1935 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor de tips..Het kan niet zijn omdat het apparaat (te) oud is in elk geval. Het is 1 van de laatst gemaakte videorecorder/dvd players van Funai (type weet ik zo even niet uit mijn hoofd). Ik ben bang dat de (te ijverige) huisvrouw de speler te dicht naar achteren in de kast heeft geschoven, en de warmte geen kant uitkon ben ik bang voor. Tja, want dat staat natuurlijk netter:-) . Ik had al direct gezegd toen ik het apparaar had geïstalleerd dat de speler niet te ver naar achter geplaatst moet worden!

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Dominic @, Breda, 08-01-2019, 01:40 (1935 dagen geleden) @ Samro

Dat hij NOS is geweest wil niet zeggen dat er niets mis mee kan zijn na jaren van stilstand.

Wat is het typenummer? Maak eens wat foto's van de binnenkant.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 08-01-2019, 11:18 (1935 dagen geleden) @ Dominic

Zoals gezegd, het is nog niet zo'n oud apparaat. Het is de Funai WD6D-M100DVD-/VHS-recorder. Ik kan er nu geen foto's van maken omdat het apparaat bij een vriend staat.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 08-01-2019, 11:29 (1935 dagen geleden) @ Samro

Samro,

Ga naar een kringloop winkel en haal een panasonic videorecorder
Die zijn betrouwbaar en gaan langmee
En neem een losse dvd speler kin je op elkaar zwtten.
Funai geen euro meer insteken
Super slecht spul waren al dat ze destijds verkocht werden
Ik heb stage gelopen in een winkel waar afdeling retour
De hoek met retour goederenstond vol met funai spul.
Ikdenk dat je nog bij elkaar geen 2 tientjes kwijt bent voor een hoop plezier
Koelling heeft niets te maken met slecht geluid

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 08-01-2019, 13:46 (1935 dagen geleden) @ RenéDaemen

Ik had inderdaad al begrepen dat de Funai geen degelijk apparaat is. Maar ja redelijk nieuw, daar verwacht je toch wat meer van. Ik had hem gekocht van iemand uit Amsterdam, die een partij Funai's had opgekocht van oude winkel voorraden. Ik vind het nu wat vervelend voor die goede vriend die nu weinig aan het apparaat heeft, hoewel het beeld van zowel video als de dvd wel goed is. 2 losse apparaten kan die man weer niet plaatsen in zijn kast. Ik zal nog even overleggen met die vriend.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-01-2019, 20:13 (1934 dagen geleden) @ Samro

Ik had inderdaad al begrepen dat de Funai geen degelijk apparaat is. Maar ja redelijk nieuw, daar verwacht je toch wat meer van. Ik had hem gekocht van iemand uit Amsterdam, die een partij Funai's had opgekocht van oude winkel voorraden. Ik vind het nu wat vervelend voor die goede vriend die nu weinig aan het apparaat heeft, hoewel het beeld van zowel video als de dvd wel goed is. 2 losse apparaten kan die man weer niet plaatsen in zijn kast. Ik zal nog even overleggen met die vriend.

De laatste generatie VHS+DVD van Panasonic was ook nog echt van Panasonic en in elk geval beter dan die van Funai. Ik denk elk merk eigenlijk wel beter dan Funai... Ook LG heeft nog vrij lang video's en combi's gebouwd.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 08-01-2019, 19:12 (1935 dagen geleden) @ RenéDaemen

De laatste Philips videorecorders werden door Funai gebouwd.
Wat een drama was dat toen, moest toen nieuwe video´s voor klanten aansluiten.
Na het aansluiten ging al vaak mis, banden werden al meteen gesloopt, loopwerk liep
al meteen in de soep door al dat goedkope plastiek. Video´s gingen retour en de reparatuur
die in opdracht voor Philips repareerde werd er letterlijk gek van.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 08-01-2019, 22:03 (1934 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Tja wat heb je nou aan zulke rotzooi :ng . Het geeft alleen maar ergernis inderdaad :-(

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-01-2019, 22:26 (1934 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Hans van Kampen, 08-01-2019, 22:27

Inderdaad. Als je al zo’n recorder met twee handen vast had hoefde je weinig moeite te doen om hem als het ware te torderen en hoorde je het plastic gewoon kraken en ook een band die ingeregen werd klonk alsof de recorder hem op vrat.

Heb ooit een JVC HR-7700 gehad (FL 4200 Gulden) een dijk van een machine:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door snameroc @, Etten Leur, 08-01-2019, 23:18 (1934 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Alle hier genoemde meningen hebben natuurlijk niets met de klacht te maken. Wat is het type nummer dan ga ik eens een schema proberen te krijgen. Ik meen dat ik ooit al eens zo een fout hersteld heb bij een philips funai.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 08-01-2019, 23:37 (1934 dagen geleden) @ snameroc

Type is : WD6D-M100 DVD-/VHS-recorder. Maar..ik weet niet of ik het zelf zou kunnen repareren! Een lekke elco zou nog wel lukken misschien. Maar ben toch bang dat het een flutding blijft als ik alle reacties zo lees over de Funai..:-(

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door snameroc @, Etten Leur, 09-01-2019, 19:37 (1934 dagen geleden) @ Samro

Als je nooit echt gemeten hebt aan eletronica wordt het moeilijk denk om er iets aan te doen.
Op elektrotanya staat een mooi en duidelijk schema. Ic 1509 is de audio selector tussen de dvd en vcr.
Q2002 en q2003 zijn de mute transistors. Hier zou je aan kunnen meten. Heeft de tuner ook slecht geluid? En ik ga er vanuit dat het geluid uit de digitale geluid uitgang wel goed is van de dvd speler.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-01-2019, 20:10 (1933 dagen geleden) @ snameroc

Bedankt. Ik ga kijken wat ik zelf misschien kan doen. Ik heb de video alleen via de scart kabel aangesloten geprobeerd, en nog vanaf scart naar hdmi ingang met een goede converter ertussen. Zal nog kijken of het via de digitale uitgang misschien wél wil. Ik moet eerst dan kijken wat voor aansluitingen er op zitten en ook of dit kan naar de Philips HD tv van de vriend waar de spullen staan. Ik moet daar dan eerst heen, maar even geduld...Hier heerst de griep! Kan nu dus niet naar die oudjes toegaan voorlopig:-D

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-01-2019, 21:24 (1933 dagen geleden) @ Samro

'k Heb intussen de gebruiksaanwijzing nog even doorgespit van de Funai recorder, en heb ontdekt dat er ook een HDMI uitgang op zit! Via scart aansluiten was dus niet nodig geweest achteraf, maar werkte in het begin wél goed. Op de Philips HD tv zijn ook HDMI ingangen aanwezig. Ik kan de videorec dus ook gewoon rechtstreeks met een hdmi kabel verbinden. Zou het KUNNEN dat het probleem van slecht geluid dan opgelost is? Ik kan de resolutie dan ook instellen.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 09-01-2019, 21:39 (1933 dagen geleden) @ Samro

Het zou heel goed kunnen dat het geluid over HDMI wel werkt... Alleen vermoed ik dat de HDMI-uitgang niet voor VHS is maar uitsluitend voor DVD.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-01-2019, 21:55 (1933 dagen geleden) @ Forumbeheer

Als ik het goed begrepen heb kun je voor vhs banden dan op een lagere resolutie instellen via een knop op de ab meen ik of op het apparaat zelf misschien. Ik heb het apparaat hier niet, dus ik moet dat even afwachten nog. :-)

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door snameroc @, Etten Leur, 09-01-2019, 22:15 (1933 dagen geleden) @ Samro

Dat zul je gewoon moeten proberen maar het lijkt me een riele kans. Het zou zelfs ook nog aan de tv kunnen liggen.
Heb je hem op een andere tv geprobeert. De ervaring leert dat een moderne lcd tv niet zo goed meer kan omgaan met analoge signalen van een video.

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-01-2019, 23:01 (1933 dagen geleden) @ snameroc

Dat zul je gewoon moeten proberen maar het lijkt me een riele kans. Het zou zelfs ook nog aan de tv kunnen liggen.
Heb je hem op een andere tv geprobeert. De ervaring leert dat een moderne lcd tv niet zo goed meer kan omgaan met analoge signalen van een video.

Ja dat zou kunnen, maar toen ik de videorec had aangesloten, ongeveer zo'n jaar geleden via de scart hebben we nog uren gekeken en geluisterd, en de klank en beeld waren beide prima! Maar ok ik heb nog in de e-handleiding gekeken. En de hdmi aansluiting lijkt toch wel interesant om eerst eens uit te proberen.
[image]

Geluid niet goed van Funai viderecorder/dvd speler

door Samro @, Sondel (Friesland), 16-07-2019, 13:59 (1746 dagen geleden) @ Samro

Hier nog even op reageren. We hebben de videorecorder (een poosje terug al) met een hdmi kabel rechtstreeks van de videorecorder aangesloten op de tv. Ik heb begrepen van de audio vriend dat de klank nu goed is.

powered by my little forum