Akai bandrecorder amplifier adjustments (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 13-01-2019, 14:50 (1927 dagen geleden)

Hallo forum, ik heb op de beurs in Rotterdam een AKAI X-201D aangeschaft, (5 euro) 1 kanaal zou niet werken.
Dat klopte inderdaad maar na het reinigen van alle switches (track selector e.d.) werken beide kanalen, echter zacht en met een behoorlijk volume verschil. Vermoedelijk zijn condensatoren of transistors er niet beter op geworden in de loop der jaren. Ik zou graag eens willen testen en afregelen met een in het service-manual genoemde 250Hz, 7.5 speed, +4dbm pre-recorded tape, zie foto:
[image]
Zou iemand in het bezit van een goede recorder deze voor mij aan willen maken?
Voor overdracht in de buurt van Capelle a/d IJssel, of anders op de ruilbeurs op 24 maart? Ik heb er geen haast mee.

Ik lees op forums dat de 2SC458 transistors gaan ruizen/slecht worden, ga deze maar vervangen voor KSC1845FTA (0,21 cent bij Conrad) en dan gelijk de elcootjes ook maar.

Bij voorbaad dank!

Ludo

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2019, 16:18 (1927 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2019, 16:30

Vermoedelijk zijn condensatoren of transistors er niet beter op geworden in de loop der jaren.

Dat is een aanname die natuurlijk nergens op slaat. Het is al weer een reden om doldriest onderdelen uit te wisselen, waarvan niet eens is aangetoond dat ze defect zijn. Opname en weergaveversterkers zijn niet bijster ingewikkeld en met het schema er bij prima te meten met de scope en de millivoltmeter. Een toongenerator is daarbij een prima hulp.
Werkt een kanaal nog prima, dan kun je gewoon links en rechts vergelijken.
Als de weergave te zacht is, zou ik eerste eens controleren of er geen bandslijpsel op de weergavekop zit. Dat gaat in elk geval ten koste van de hoge tonen en bij erge vervuiling is het hele signaal te klein.
In plaats van een testtape, kun je op de koppen ook een klein signaal toevoeren, in de orde van grootte van een paar mV. Je hebt dan een stabiel signaal en je kunt dan het hele versterkertraject volgen. Als dat dan in orde is , dan zal een gewone tape, die goed is opgenomen op een andere recorder, al snel uitwijzen of de koppen schoon en niet ontregeld zijn.
Dat de 2SC458 standaard gaan ruisen is ook maar de vraag. Wel is het bekend van transistoren met verzilverde pootjes, dat daar een zwart oxide op komt en dat dat de oorzaak kan zijn van kraken of een verlopen instelling. Vaak kan dat opgelost worden door de pootjes te reinigen met wat ammonia. Vervangen door een gangbare LF transistor kan natuurlijk ook, maar stel eerst eens vast of het probleem er echt is.
Het zal niet de eerste keer zijn dat na de revisie het apparaat behept is met nieuwe fouten, door kapot gestookte printsporen, foute onderdelen, tinspetters etc. Er moet dan alsnog meetappara=tuur aan te pas komen om eerst de zaak weer werkend te maken en daarna de oorspronkelijke fouten er uit te halen.
Helaas, het is niet anders....

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 13-01-2019, 16:26 (1927 dagen geleden) @ Ludo

Wellicht dan ook maar meteen de motoren vervangen voor dat die problemen gaan krijgen en weerstanden ruisen van zichzelf ook al. Alles vervangen voor metaalfilm types.
Beter alle PCB's kaal "knippen" en alles opnieuw bouwen......:lol

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Peter1952 @, Almere, 13-01-2019, 16:31 (1927 dagen geleden) @ Huub P †

Zie ook het verhaal op het buurforum over overbodige gloeistroomtrafo’s bij gebruik van Amerikaanse beeldbuizen.

Of koop gewoon een compleet nieuwe recorder.

Groeten,
Peter

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-01-2019, 17:53 (1927 dagen geleden) @ Ludo

Ik zou graag eens willen testen en afregelen met een in het service-manual genoemde 250Hz, 7.5 speed, +4dbm pre-recorded tape, zie foto:
[image]
Zou iemand in het bezit van een goede recorder deze voor mij aan willen maken?
Voor overdracht in de buurt van Capelle a/d IJssel, of anders op de ruilbeurs op 24 maart? Ik heb er geen haast mee.

Dit is de echte vraag van Ludo, ik vind het jammer dat er op een dergelijke manier wordt gereageerd. Wie kan hem aan een goede opname helpen met de gevraagde signalen?


Ik lees op forums dat de 2SC458 transistors gaan ruizen/slecht worden, ga deze maar vervangen voor KSC1845FTA (0,21 cent bij Conrad) en dan gelijk de elcootjes ook maar.

Of dat zo is, kun je testen. Voordat je aan de afstellingen gaat draaien is het handig te weten dat het apparaat nog gewoon goed werkt. Een apparaat "goed draaien" werkt meestal averechts. Voordat je alles klakkeloos gaat vervangen is het de moeite om eens wat onderdelen te meten. Bovendien is het apparaat stereo en kan je dus beide kanalen (die hetzelfde zouden moeten zijn) met elkaar vergelijken.

Voor sommige Japanse transistors geldt dat de pootjes na een aantal jaren zwart worden. Dit is schoon te maken, maar het komt terug. Wil je ervan af zijn, vervang ze dan.
Condensatoren? Eerst meten voordat je alles gaat vervangen, soms zijn de vervangers slechter dan wat erin zat......

Succes!

PS; Ik heb een recorder staan, maar die moet eerst nog een servicebeurt voordat ik een tape kan opnemen. Zoek anders eens op facebook, daar zijn verschillende groepen actief in dit soort segmenten. Deelname aan een groep is gratis en de kans dat je wordt geholpen is best groot.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2019, 18:32 (1927 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Mijn reactie was wellicht wat fel, maar met een testband kun je behoorlijk de mist in gaan. Ik gaf al aan dat de koppen vervuild kunnen zijn, maar mogelijk ook gemagnetiseerd of zelfs stuk. Door een vast signaal aan te bieden op de kopaansluitingen, weet je zeker dat je kunt meten en eventueel vergelijken. Met een defecte kop, zonder dat je dat weet, krijg je met andere methodes de zaak nooit goed en ook niet afgeregeld, waarbij het audio zelfs tweemaal door de kop heen moet.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door PA2JAN @, Marknesse, 13-01-2019, 18:36 (1927 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik had een Akai GX600 staan, ook met die gewraakte transistoren.
Ik wilde hem via "een grote verkoopsite" verkopen, maar kreeg direkt de opmerking: zijn die transistoren vervangen, anders ruist hij mij te veel. Aan de recorder is nooit iets vervangen, werkte uitstekend.
Om kort te gaan, de nieuwe eigenaar (de man van de opmerking) is langs geweest met een eigen tape om af te luisteren, en moest toegeven dat de recorder uitstekend klonk. Hij heeft hem overgenomen, en later kreeg ik een bericht van hem, dat hij erg tevreden was met de aankoop. Zo zie je, je moet niet alles geloven wat op internet voor waarheid word verkocht...
Maak eerst de machine maar eens schoon, demagnetiseer de koppen en het loopwerk, en meet eerst maar eens. Ik heb eventueel een afregeltape ter overname.
Groet,
Jan

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door henkk56 @, 15-01-2019, 08:39 (1926 dagen geleden) @ PA2JAN

In mijn jonge jaren heb ik nog een GX600D zo goed als nieuw gehad,heel imponerend maar de weergave versterker ruiste als een gieter,de bandruis viel erbij in het niet.
Dat was ook de reden dat ik 'm voor een vriendenprijsje kon overnemen
Maar dit was er en met Dolby en misschien was het de Dolby sectie zelf die ruiste.
In ieder geval is het bij deze recorder geen verouderingsprobleem want ze waren nieuw al slecht.
Later was iemand anders met blijkbaar niet zo'n goed gehoor wel blij met dit bootanker.
:-)

Henk

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Hans de Jong @, Kerkdriel, 26-01-2019, 11:34 (1914 dagen geleden) @ PA2JAN

Beste Jan, hoewel ik niet vaak op dit forum reageer, wil ik nu toch iets vragen. Ik heb ook al jaren een AKAI X201D taperecorder, waarvoor ik nog nooit een afregeltape heb kunnen vinden. Dat was vroeger zonder internet ook vrijwel onmogelijk, afgezien van de prijzen. Ik zie dat je zo'n tape ter overname hebt, waarvoor ik dus ook belangstelling heb.
Kan ik ook in aanmerking komen voor zo'n tape? Is daar een uitleg bij? Bijv wat en waar iets op de tape staat?
Mijn vraag is niet erg urgent, maar ik heb wel belangstelling.
Bij voorbaat dank voor je antwoord, met vriendelijke groeten, Hans de Jong in Kerkdriel
Mijn emailadres is hj39@planet.nl

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-01-2019, 15:39 (1914 dagen geleden) @ Hans de Jong

Pas wel op met afstellen.

Kan zijn dat na afregelen je eigen tapes minder gaan werken.
Indien de recorder gewoon in orde is en je nooit iets aan de afstelling gedaan hebt.
Afblijven.

Hooguit zijn er wat elko'tjes droog en is met enkel het vervangen daarvan beter resultaat te verkrijgen.

Alleen als je bv koppen gaat vervangen of ander zaken die een afstelling kunnen
doen veranderen, zoals hier blijkt totaal andere vu-meters inzetten is een
afregel tape zinvol.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Bert V. @, Amstelveen, 26-01-2019, 16:15 (1914 dagen geleden) @ Maurice

Zoals ik al eerder aangaf wil ik je adviseren niet aan de afstelboutjes van de o/w-kop te draaien zolang deze nog afgelakt/verzegeld zijn; je draait snel aan de verkeerde zoals o.a. de afstelling van de kophoogte bij reverse buiten de normale afstelling van de azimuth e.d.

Bert

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Bert V. @, Amstelveen, 13-01-2019, 18:47 (1927 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Bert V., 13-01-2019, 19:03

De Akai X201D is een recorder met een "conventionele" opname/weergavekop, dus inslijtbaar; anders dan de GX-koppen die in andere types van Akai gebruikt worden, en zo goed als onverslijtbaar zijn. Jouw exemplaar kan dus ingesleten zijn, (of vervuild), wat je als eerste merkt door slechte weergave en opname van het linker (buiten) spoor, dus dat eerst controleren.
Deze recorder is van het reverse-type, dus kan in de reverse-stand de andere sporen afspelen (niet opnemen!) zonder de band om te draaien; hierbij verspringt de opname/weergave-kop één spoor in hoogte; is deze (kritische) afstelling niet correct dan moet deze als eerste opnieuw ingesteld worden!
Bij opname wordt bij deze recorder géén HF-signaal aan de o/w- kop gevoerd maar wordt het HF-signaal met de cross-field-kop via de andere zijde op de band gezet; deze afstelling is ook vrij kritisch, dus al met al raad ik je als eerste aan om te controleren of deze o/w-kop niet "versleten"/vervuild of onjuist afgesteld is, en de electronica even met rust te laten! ;-)

Bert

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2019, 19:42 (1927 dagen geleden) @ Bert V.

Het afregelen met een testband dient eigenlijk met twee soorten opnames te gebeuren. De azimuth met een volspoor band en de trackhoogte met een viersporenband. Vroeger hadden we daar zelfs zeer fijn ijzerpoeder voor in een vluchtige vloeistof. De magnetische sporen zijn dan zichtbaar.
De azimuth moet je in fasen aregelen. Eerst bij een vrij lage frequentie, met een dubbelstraalsscoop, zodanig dat het signaal van de sporen infase is.Daarna met een wat hogere frequentie tot ca 10KHz. Zou je meteen op 10KHz afregelen, dan vindt je ook een maximum, maar kan het zijn dat het signaal in fase lijkt, maar toch onderling een paar perioden verschoven is. Op de scope zie je daar dan weer niets van.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Bert V. @, Amstelveen, 13-01-2019, 20:57 (1927 dagen geleden) @ soundman2

Mee eens Henk; uitgaande van een vrij gangbare snelheid van 9,5cm/sec heb ik toch moeten constateren dat de azimuth-stand van boven-en onderspoor onderling verschilden, weliswaar een zeer kleine afwijking, maar tóch; in de mono-stand was er een compromis af te regelen.
Bij een 2kops-systeem, dus wiskop en opname/weergavekop was dit nog toelaatbaar, echter bij een 3kops-systeem, wiskop-opnamekop- en weergavekop met ook nog een azimuth-afwijking bij de opnamekop ging het voordeel van het 3kops-systeem t.o.v. het 2kops-systeem helaas verloren, (in de hogere frequenties natuurlijk).

Bij hogere snelheden 19-38-en 76cm/sec was dit vrijwel niet meer waarneembaar.

Bert

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-01-2019, 08:19 (1927 dagen geleden) @ Ludo

Even een testbandje maken, dat dacht ik eerst ook. Ik ben daar het afgelopen jaar mee bezig geweest en uiteindelijk is dat goed gelukt.
Het eerste wat ik wilde weten welke frequenties handig zijn om verschillende machines op af te regelen? En belangrijk ook hoe hard moeten de tonen op de band komen? Hoe hard is 0 dB?
En het grootste struikelblok, hoe krijg je een perfecte azimut?
Ik had eerst een volspoor kop maar die maakte een veldsterkte op de band die niet homogeen was. Ook al stond de kop goed afgesteld de veldsterkte die hij maakte was aan de bovenkant van de band anders dan aan de onderkant. Onbruikbaar dus.
Een andere volspoor kop deed het wel goed. De perfecte azimut heb ik weten te maken volgens de NRU methode en met behulp van een medeforumlid van het tapedeck forum.
Nu is er een band waar verschillende frequenties opstaan en waar ik goede reacties over krijg van de kopers van de band.
De band wordt gemaakt op een Revox A700 en de motor daarvan is kristal gestuurd. Dat heeft nog een voordeel, de frequenties die op de band staan, als die worden uitgelezen met een goede frequentie meter dan kan ook de bandsnelheid precies worden afgesteld.
De tonen op de band komen uit de computer en zijn exact. Ik heb 2 verschillende frequentie meters en als ik 10.000Hz instel dan lezen beide meters ook 10.000 Hz uit.
Deze band gebruik ik nu ook voor het afregelen van de Revox recorders die ik reviseer.

Over de revisie gesproken. Ook ik vervang alle elco's en instelpotjes direct. Deze dingen zijn zo'n 40 tot 50 jaar oud en zijn volslagen losgeslagen. Bij sommige condensatoren is de waarde verdubbeld of gehalveerd, een enkele is nog goed. De instelpotjes daarvan breken spontaan de lopertjes van af.
Als ik een Revox binnenkrijg dan is deze misschien niet eens defect maar geheel preventief vervang ik al die rotzooi want anders staat hier iedere week de klant op de stoep want er is weer wat anders stuk gegaan.
Het vervangen van onderdelen is geen reparatie, dat weet ik ook wel. Bij een nieuwer apparaat zal ik zomaar geen onderdelen blind vervangen maar bij deze oude recorders is het een noodzaak. Eenmaal deze onderdelen vervangen dan is meestal ook een eventuele klacht ook verholpen en als de machine dan toch nog een mankement heeft dan wordt het ouderwets foutzoeken. Meters, scoop, toongenerator en technisch inzicht worden dan pas ingeschakeld om het apparaat weer goed te krijgen.
Het lijkt de omgekeerde wereld maar dat is het niet want anders blijf je bezig.

Jack Marotick

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2019, 12:13 (1926 dagen geleden) @ Marotick

Wat dat betreft heeft Revox inderdaad een fors slechtere reputatie dan Akai. Revox gbruikte ingegoten elco's van ROE en tantaalcondensatortjes, Dat zegt al genoeg. Verder zou ik dan wel eerst testen voor ik aan de potmetertjes begon, want dan gooi je wel heel veel aanknopingspunten weg zelfs als je zoals jij wat meer ervaring hebt.

Bij het "eerst foutzoeken" motto van de meeste andere reageerders sluit ik me wat betreft die Akai wel aan. Zeker een beginner, en zeker als er een hint is dat er wat afgeregeld moet gaan worden. Een defect apparaat mag principieel niet afgeregeld worden. Eerst de fout eruit en dan blijkt vaak dat afregeling nog bijna als nieuw was!

Wat het foutzoeken betreft: dat kan opzich bij oude apparaten al snel richting één of meerdere elco's wijzen. Dan kun je, ook als beginner, natuurlijk preventief alles gaan vervangen en dat zou ik ook geneigd zijn te doen. Het is dan wel zaak om zeer goed op te letten dat je niet achteruitrepareert (nieuwe defecten introduceert). Daarom is testen (vooraf en tijdens) erg belangrijk. Dan weet je tenminste of de fout er al inzat of dat die tijdens een vervangingssessie is ontstaan.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door soundman2 @, Wouw, 14-01-2019, 12:25 (1926 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 14-01-2019, 12:30

Laatst heb ik alle gekleurde schroefjes in mijn kortegofontvanger eens vastgedraaid, sommige waren zo slecht dat de schroefjes open barstten. Het waren er wel een stuk of twaalf, die allemaal los zaten. Helaas deed de radio het toen nog niet. Een kennis van mij die bij de gemeente werkt, hij sluit lichtmasten aan etc., raadde me aan om eerst maar eens alle elco's te vervangen. Ik heb nu nieuwe elco's besteld, sommige zagen er volgens hem niet fris meer uit. Heb jij nog tips?:-(

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2019, 15:45 (1926 dagen geleden) @ soundman2

:-D

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-01-2019, 10:11 (1926 dagen geleden) @ soundman2

Ja ik heb nog wat tips voor je.
Als je een oud apparaat hebt, een revox oid, haal dan eens wat condensatoren er uit en meet die eens op. Je zal zien dat deze niet meer de waarde heeft die de ontwerper bedoeld heeft.
Kom je gescheurde condensatoren tegen, laat die lekker zitten want mogelijk doen ze het nog een hele week goed en dat is toch zonde om ze voortijdig weg te gooien. Ook wil ik je vragen om de instelpotjes eens op te meten. Er zijn typen die een beugeltje hebben als loper maar er zijn er ook waarvan het lopertje een stripje is. vreemd genoeg en dat vind ik echt gek, is dat stripje lam geworden, als je het aanraakt dan valt het stripje er spontaan van af en hoe zal de werking zijn? Dat lopertje zal niet erg stevig meer op het koolbaantje drukken dus zal de afgetakte waarde ook niet erg betrouwbaar zijn.
Ik wil je met klem adviseren om al die onderdelen gewoon lekker te laten zitten, want anders loop je mis dat er dagelijks wat aan het apparaat wat mankeert en jij als monteur met jarenlange ervaring doet natuurlijk niets liever dan telkens weer uitvinden wat er nu weer defect is, meetapparatuur in de aanslag en hup opzoeken welke verrassing nu weer te wachten staat, ook al was dat van te voren te zien aankomen.

Ik ervaar het iets anders.
Als ik een defect apparaat krijg is het inderdaad een mooie zoektocht om de fout te vinden.
Is het een apparaat waarvan je zegt, "vreemd dat hij het 't niet doet" dan is foutzoeken de beste methode en als het hersteld is dan verwacht en hoop je dat hij het weer voor lange tijd het weer goed doet. Zo'n apparaat repareer je niet door alles maar klakkeloos te vervangen.
Maar er zijn natuurlijk ook apparaten die of een mankement hebben meegekregen of waardoor, door veroudering, onderdelen dermate veranderd zijn dat de werking niet optimaal is en wil je dat apparaat weer voor lange tijd goed laten functioneren dan moet al die verlopen rommel er uit.
Iemand met een beetje ervaring zou dat zo aanpakken, lijkt mij, ander blijf je bezig.
De aanpak ligt aan wat voor apparaat het is.

Jack Marotick

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2019, 13:49 (1925 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-01-2019, 13:58

De aanpak ligt aan wat voor apparaat het is.

Dat zal soundman wel weten, mag ik hopen, maar je slaat de spijker op zijn kop. Behalve wat voor apparaat, zijn de symptomen ook belangrijk. Probleem met dit soort discussies is vaak dat het apparaat en de symptomen niet altijd in de afweging wordt meegenomen en je discussie heel snel verzandt in "algemene best practice".

In het algemene geval is het onzin om ongezien onderdelen te vervangen, en voor een beginner duiken er dan vaak extra uitdagingen op. Vandaar dat dit vaak terecht wordt afgeraden, maar er is niet zoveel voor nodig om in bepaalde gevallen juist van harte aan te raden om specifieke onderdelen wel massaal te vervangen.

Diagnose begint met optische controle en controleren of er sprake is van (voor dit apparaat of de gebruikte onderdelen) bekende mankementen (door te testen, kijken en/of te meten). Een ROE elco of een tantaaltje in een Revox is net als een RIFA papiercondensator al stuk als je hem ziet (ongeacht metingen of tests). Een potmetertje in een Akai is pas stuk als de gemeten waardes niet kloppen. Verder zijn elco's bekende slijtage-onderdelen waardoor ze in principe verdacht zijn.

Dan kom je op een belangrijke valkuil. Je kunt iemand adviseren om in een oud apparaat bij verdenking meteen alle elco's te vervangen. Als de symptomen daar sterk op wijzen, heb je een goede kans dat er verder niets aan hoeft te gebeuren. Bij een combinatie van verschillende mankementen waaronder elco's, heb je dan een uitgangspunt om met het foutzoekdeel van de reparatie te beginnen of verder te gaan, maar voor een beginner kan dat het punt zijn dat hij het opgeeft na achteraf teveel investering. Soms omdat er nu juist fouten bij zijn gekomen, soms omdat blijkt dat er iets stuk of versleten is dat niet zomaar verkrijgbaar is, zoals een kop. Dat soort onderdelen controleer je dus ook altijd voordat je iets anders doet. Soms moet je dan voor een test wel een paar onderdelen alvast vervangen.

En hier ging het ook nog eens om afregelen. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat je in geval van een defect NOOIT zomaar moet gaan afregelen tenzij je precies weet wat je doet en waarom.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2019, 19:46 (1925 dagen geleden) @ Marotick

In mijn werkzame leven doe ik al meer dan vijftig jaar reparaties aan alle soorten apparatuur, begonnen in buizen apparatuur en nu nog steeds in van die digitale versterkertjes van zo'n 2,5 Kilowatt uitgangsvermogen per kanaal. Ik denk dat ik alles wel een keer gezien heb en weet heus wel welke onderdelen geen beste reputatie hebben, dat is het punt niet. Van de door mij gerepareerde toestellen komt ook maar bijster weinig retour, omdat de reparatie niet goed is of geen stand houdt. Zelfs na een half jaar doe ik daar dan niet moeilijk over. Evenwel repareer ik commercieel en zou ik alles vervangen wat defect kan raken, dan zou de reparatie altijd te duur zijn en had ik geen klanten meer.
Ergens moet je een grens trekken. Bovendien vertel ik bij oude apparatuur tegen de klant, dat ik repareer en niet restaureer. Net als dat iemand feitelijk geen prijs op kan geven voor een reparatie, kan hij ook niet garanderen dat het toestel weer jarenlang feilloos werkt, ookal vervangt hij het hele apparaat........

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Willem.H.N. @, Enschede, 14-01-2019, 12:53 (1926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mijn ervaring met de Revoxen en vooral de A77 is de slechte instelpotjes die allereerst vervangen dienen te worden want zijn onbetrouwbaar vanwege de sleper contact. Je kijkt ernaar en ze vallen er spontaan af.:-D

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2019, 15:44 (1926 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Afgevallen of bijna afgevallen lopertje is overduidelijk defect en laat zich bij de eerste inspectie al zo zien, in dat geval natuurlijk wel direct vervangen!

Ik neem aan dat Henk Ockers bij de lopertjes die er nog aan hingen ook gewoon de stand heeft genoteerd om alvast een ruwe afregeling te hebben (dat bedoelde ik met informatie weggooien).

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 15-01-2019, 20:50 (1925 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 15-01-2019, 21:13

Revox gbruikte ingegoten elco's van ROE en tantaalcondensatortjes

Ingegoten ROE's ben ik in de vele Revox apparaten ( A76, A78 , A77 en B77 )die hier op de werkbank hebben vertoefd nog nooit tegengekomen, wel de nodige Frako troep .
Wat de rücksichtloze vervanging van oa de tantaaltjes betreft: in 1980 heb ik vanwege het te krappe budget een nieuwe B77 aangeschaft voor het mastering werk . Direct op aanraden van de monteur van de dealer de instelpots vervangen en nog de nodige andere modificaties uitgevoerd . Na anderhalf jaar drie keer binnen 3 maanden diverse klachten . Verhaal gehaald bij de importeur wat resulteerde in een schrijven van de fabriek .
Strekking hiervan : als u de recorder intensief professioneel gebruikt verdient het aanbeveling de tantalen en andere elco's te vervangen......,we zijn nu bijna 40 jaar verder dus hier geen twijfels meer over " rücksichtlos " vervangen of zoals soundman het vriendelijk noemt " slopereren " .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-01-2019, 20:15 (1926 dagen geleden) @ Marotick

Een voorbeeld: In een A77 zitten 4 Rifa condensatoren van 0,47 uF.
Als je vandaag de dag deze aanzet en gebruikt dan knalt er binnen 6 uur een van die Rifa's door. Goed je gaat fout zoeken en meten en ja je vindt hem. Vervangen en weer aanzetten, binnen 6 uur is het weer plof. dat gaat daarna nog 2x zo door. Een ezel die zich niet meerdere malen aan dezelfde steen wil bezeren kijkt nadat hij de eerste Rifa vervangen heeft even hoe het met de andere gesteld is. Dan zie je dat die andere gescheurd zijn en dat die niet lang meer te leven hebben.
Lijkt me logisch dat je die meteen vervangt.
De instelpotjes met de aangetaste lopertjes is ook zo'n verhaal. Als het lopertje er nog opzit dan moet je deze toch vervangen want dat manke lopertje, dat nog heel oogt, drukt niet meer op de koolbaan en zal dus geen goed contact meer maken.

Er is, merk ik, een verwarring wat mensen aan het doen zijn. Is er een apparaat defect dan ga je de fout proberen te lokaliseren en ga je niet domweg alle onderdelen vervangen.
In het geval van oude recorders zijn er zoveel onderdelen gaar geworden dat het niet loont om dat ene onderdeel te vervangen want zijn broertje staat ook te trappelen van ongeduld om de brui er aan te geven.
Het vervangen van deze zwakke onderdelen (na 40 tot 50 jaar mag het ook wel) is een noodzaak om je machine weer lange tijd betrouwbaar te laten werken.

Het zijn 2 verschillende situaties. Geen appels met peren vergelijken dus.

Jack Marotick

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door franc @, Loosbroek, 14-01-2019, 21:32 (1926 dagen geleden) @ Marotick

Die Rifa’s, da’s een verhaal apart.
Ik heb ze ooit nieuw gekocht een jaar of 15 geleden en bij thuiskomst zag ik al dat er meerdere waren gescheurd.
Even nagemeten en ja hoor, hartstikke lek!
Ik wilde ze vanwege de juiste waarde in gaan zetten als koppel C in een versterker.
Zover is het nooit gekomen.

Pas geleden weer enkele dezelfde soort Rifa’s gekocht, die zijn wel lekvrij en niet gescheurd.
Dus ze zijn er wel!

Verder interessant topic, wannneer wel of niet uit voorzorg vervangen?
Als ik van een type C gescheurde exemplaren zie dan gaat bij mij die hele bubs eruit!
Anders kan je idd op wachten!

Groet Frank

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-01-2019, 22:55 (1926 dagen geleden) @ Marotick

Is ook een stukje ervaring.

Eerst er gaat in een periode wat stuk, kan diverse oorzaken hebben.
Wil niet zeggen, vervang hele zwik.
Hangt beetje van de leeftijd toestel af.
Soms staan bepaalde onderdelen kritisch ingesteld, of staan aan hun randje specs.

Een defect toestel repareer je eerst.
Evt daarna besluit je wat voorzorgsmaatregelen te treffen.

In het geval hier een bandrecorder zijn er een paar significante zaken die
men moet inzien.

Het mechanische deel.
Ooit is die recorder fabrieksmatig afgesteld mechanisch.
Indien toestel niet mishandeld is, gevallen of anders dan moet die afstelling nog steeds in orde zijn.

Tenzij er delen versleten zijn.
Zo een aandrukrol die de band scheef kan trekken.
Je stelt dan niet opnieuw loopwerk af op een defect maar repareert eerst de oorzaak.

Dan ook kan zijn dat bv door defecte slipkoppelingen de band spanning niet op orde is en ook dan repareer je eerst die problemen, je kunt dan bv nog 4 aandrukrollen gaan vervangen maar als die bandspanning niet op orde is kan het nog fout gaan.
Slippende snaren of ooit vervangende snaren die veel te strak staan, gevolg lagering gaat versneld slijten, motoren lopen niet goed enz.
Verouderd vet wat hard geworden is waardoor rollen/mechniek niet goed op hun plaats komen.

Defecte zwaar versleten, vervuilde koppen daar is geen stellen meer aan.

Dit geval is het aanzetten en rustig kijken, veel kijken, stop zetten, laten lopen,
voelen aan de band hoe strak deze staat enz.
Zijn de geleiders schoon, staan ze recht, hoe loopt die band.
Ergo is de test band wel in orden, zal ook geen nieuwe zijn.

Vervolgens elektronische problemen oplossen in stappen.
Rekening houdend met feit of er ooit eerder in gerommeld is,
heel belangrijk je schema een juiste versie is.
Grote kans dat je niet een juiste versie hebt en je zaken gaat aanpassen die niet kloppen.
Heb je niet een juiste versie, dan hooguit als leidraad aanhouden.
een 2e gevaar is de teken fouten en bv genoteerde spanningen niet 100% juist zijn.
Dan nog kunnen er grotere afwijkingen zijn omdat het ontwerp zo gekozen is dat
die spreiding geoorloofd is.
Zal niet een eerste keer zijn dat men alle macht probeert een spanning van 4,7V kloppend te krijgen als daar 5,3V staat.
Tevens kan zijn dat die aangegeven spanningen eerst onder voorwaarden van bepaalde
instellingen gelden.

Als laatste, het kapot repareren, bedoel, het werkt en door er verder aan te knoeien
krijg je het niet meer goed.

Verder is de hobby bedoeld om ook bezig te zijn, er van te leren.
Door het maken van fouten krijg je ook vernieuwde inzichten.

Een ieder mag van mij zoveel rommelen aan zijn/haar spullen als die zin heeft.

Dit allemaal gezegd, is het wel heel handig een gegarandeerde goede tape te hebben.
Niet bv een tape die reeds op een defecte scheef lopende recorder is opgenomen.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Willem.H.N. @, Enschede, 15-01-2019, 09:00 (1926 dagen geleden) @ Maurice

:||: :) :m:

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2019, 22:53 (1925 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-01-2019, 22:55

Ik schreef niet voor niets dat een RIFA al stuk is als je hem ziet. Schroedingers RIFA is waarschijnlijk zelfs stuk (50% kans) als je hem niet ziet, hoort of ruikt ;-) Dat geldt zelfs voor RIFA papiercondensatoren die in de catalogus staan (net zoals sommige auto's vroeger in de catalogus al roestten). Ik overdrijf heel misschien een kein beetje, maar niet eens veel.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Bert V. @, Amstelveen, 14-01-2019, 16:36 (1926 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Bert V., 14-01-2019, 16:51

Het lijkt er nu op, dat er in ieder geval als eerste afgeregeld en onderdelen vervangen dient te worden :no ; ik gaf aan dat het toch belangrijk is, om te zien hoe de toestand van de o/w-kop is en/of bijv. de verzegeling van de vele instelboutjes bij deze (reverse)recorder niet verbroken waren; je gaat toch niet direkt met een testband de weergave-versterkers afregelen en aanpassen aan een mogelijk versleten en foutief afgestelde kop ?! :ng

(ik heb nog nooit defect geraakte instelpotjes bij een Akai meegemaakt)

Bert

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 15-01-2019, 09:18 (1926 dagen geleden) @ Ludo

Ik lees op forums dat de 2SC458 transistors gaan ruizen/slecht worden, ga deze maar vervangen voor KSC1845FTA (0,21 cent bij Conrad) en dan gelijk de elcootjes ook maar.

Dat transistoren slecht worden en dan gaan ruisen is voor mij volkomen nieuw.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2019, 14:03 (1925 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-01-2019, 14:12

Rommelen en ruisen is een bekend mankement bij halfgeleiders als ze wat slechter worden, maar het zijn niet de enige onderdelen die dit kunnen doen, dus je kunt vooraf geen uitsluitsel geven.

Specifiek bij de transistoren die o.a. Akai veel gebruikte (n de volksmond: zwartpootjes), gaat het om tindendrieten en/of zilververbindingen die buiten het huisje tussen de pootjes groeien. Onduidelijk is of dit ook inwendig gebeurt. Als test kun je er eens met een tandenborstel en stofzuiger langsgaan, bijvoorbeeld.

Laat ik het zo zeggen, ik zou bij ruismankementen in het algemeen en ook in dit geval, onderdelen niet ongezien vervangen tijdens het foutzoeken. Eerst even de signal tracer erop, want dat is doodsimpel en er zijn ook andere onderdelen die kunnen ruisen of rommelen.

Preventief vervangen van zwartpoottransistoren, is misschien wel een goed idee als je garantie wilt geven op het apparaat. Aan de andere kant weet ik van een geroutineerd reparateur die ze alleen maar van buiten schoonmaakt en ook nog geen toestellen terug heeft gekregen.

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Gobel48 @, 09-11-2019, 11:24 (1627 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo
Is er ook iemand in zwolle.of in de buurt van..zwolle..
Die me kan helpen om 2 bandrecorders te repareren
Akal 4000 ds
Toshiba gt 840s
Allebei...snaren..vervangen...denk ik
Toshiba loopwel .maar spookt niet

Ik hoor het graag ...in zwolle of in de buurd
Gegroet

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Bert V. @, Amstelveen, 15-01-2019, 20:28 (1925 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Bert V., 15-01-2019, 20:36

Na al deze tips en raadgevingen ben ik toch wel benieuwd naar enige reactie van Ludo.
Op welke wijze heeft hij zijn probleem geconstateerd: heeft hij een correct voorbespeelde band afgedraaid, of heeft hij een opname gemaakt en daarna afgespeeld?

Deze recorder heeft geen naband-contrôle en geen eindversterkers en luidsprekers, dus moet aangesloten worden line-in en line-out op een versterker. De 2 aanwezige voorversterkers worden omgeschakeld van de opname- naar de weergavestand, met de nodige veranderingen in de correctie-netwerken; bij opname kun je dus via de versterker meeluisteren en controleren of beide kanalen enigszins gelijk zijn,(als er tenminste niet aan de instelling van de niveaumeters is gedraaid); als deze meeluister-niveaus zo goed als gelijk zijn moet de fout dus liggen bij de weergave-stand (mits er van de eerder genoemde mogelijke kop-problemen geen sprake is).

Bert

Akai bandrecorder amplifier adjustments

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-01-2019, 20:44 (1925 dagen geleden) @ Bert V.

Wel nee die is zich hier rot geschrokken, zal gevlucht zijn.

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-01-2019, 22:57 (1925 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-01-2019, 23:03

En met die wijze woorden zouden de buren het topic inmiddels al gesloten hebben en ik moet toegeven dat ik die neiging ook voel ;-)

Ik laat het nog even open zodat Ludo kan reageren maar aangezien het meeste nu wel over repareren, onderhoud en restaureren gezegd is, roep ik de deelnemers op om aan dat deel van de discussie preventief een einde te draaien.

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16-01-2019, 21:57 (1924 dagen geleden) @ Forumbeheer

Hallo allen, bedankt voor alle adviezen!
Mijn Laptop was gecrashed (virus) en heb nu net een herinstallatie achter de rug, vandaar mijn wat late reactie.

Ik ben niet helemaal een leek, ik heb HTS elektronica gestudeerd begin 80 er jaren in Amsterdam en tientallen jaren computer technicus geweest bij Hewlett Packard, er werd toen nog veel op component niveau gerepareerd.

Ik denk dat iedereen zijn eigen aanpak in reparaties heeft en dat moet geen probleem zijn. Ik vindt het leuk om mijn ideeën te toetsen met anderen; altijd leerzaam! En heb al meerdere oude apparatuur met behulp van jullie in dit forum weer mooi werkend gekregen.

Terug naar het onderwerp; de koppen zijn natuurlijk schoon gemaakt, daar begin je mee. Ik zie wel slijtage. Ik test de recorder gewoon met een koptelefoon en voorbespeelde banden die ik had liggen, daar bij is het linker kanaal erg zwak, de playback afregel potmeter staat al bijna in de hoek en het laatste stukje mocht niet veel baten, het rechter kanaal lijkt goed.

Ik ga de tip van Soundman eens proberen door een signaal aan te bieden op beide koppen en kijken of ik dan nog steeds een verschil heb.
Ik laat de uitslag nog weten.

Groeten,

Ludo

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door Bert V. @, Amstelveen, 17-01-2019, 18:01 (1923 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Bert V., 17-01-2019, 18:56

Goed plan Ludo; je kunt ook als éérste de kop-aansluitingen (op de print lijkt mij het eenvoudigst) omwisselen en daardoor een en ander uitsluiten !
(Zet er wel een flinke "verzwakker" op, de versterking op dat punt is groot!, anders blaas je de VU-meters op)

Wij zijn benieuwd.

Bert

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door ruudtx @, Utrecht, 17-01-2019, 19:57 (1923 dagen geleden) @ Ludo

En als je de recorder aansluit op bron, al dan niet in opname stand, is er dan ook verschil in uitslag meter en uitgangsnivo per kanaal.

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 17-01-2019, 20:30 (1923 dagen geleden) @ ruudtx

Vanavond dus 1,5mV eff. 1000Hz op beide koppen gezet (dus stereo kort gesloten). Dit gaf 1,26 volt op de Line-out en de rechter VU meter (had ik nog niet aangedraaid) stond daarmee op 0dB, je moet iets als uitgangspunt nemen. De linker VU meter middels de playback adjust ook op 0 dB gedraaid.
Daarna 81mV eff. op de line-in gezet en de recording levels (voorop de recorder) van +5dB (81 mV is blijkbaar teveel) op 0dB gedraaid, zodat deze iets verder als halverwege staan. Deze potmeters waren zwaar vervuild maar met contact cleaner, spoeler en smeer nu weer goed. Dan een paar minuten tape opgenomen en daarna afgespeeld; moest nu de rechter recording instel opdraaien, nog 2 keer gedaan en beide kanalen zijn nu gelijk.
Of dit nu echt 0dB is weet ik niet zonder test tape, maar wat muziek opgenomen en dat klinkt behoorlijk goed. Koppen zijn dus gelukkig nog niet versleten.
Er zit een heel klein brommetje op het linker kanaal als ik het volume fors opendraai. En er is iets mechanisch aan de hand, ik vermoed dat de rechterspoel-rem te zwaar staat, hij piept af en toe bij het afspelen en wil slecht terug spoelen. Dat deed ie 1 week geleden nog niet, hier moet ik ook nog naar kijken.
Al met al behoorlijk opgeschoten met jullie hulp zonder nog maar een onderdeel te vervangen ;-)

Groeten,

Ludo

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door Bert V. @, Amstelveen, 17-01-2019, 21:26 (1923 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Bert V., 17-01-2019, 21:32

De 201D is een 3-motorendeck; zonder band en apparaat spanningsloos (uit-stand) moeten de spoeldragers zeer soepel kunnen draaien in de playback/record- en snelspoelstand.
Het piepen kan aan de bandsoort liggen; bepaalde merken band kregen deze nare eigenschap na verloop van tijd, en tevens kunnen deze banden ook bandslijpsel afgeven, dat zich in de hoekjes van de bandgeleiders e.d. ophoopt en de band afremt; loopt de band niet vast of klem in het linker bandgeleider/kogellager?

Gefeliciteerd dat er geen groot defect is geconstateerd! :-)

Bert

Wijze woorden en verder graag terug on-topic (wachten op de TS)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 19-01-2019, 12:45 (1921 dagen geleden) @ Bert V.

Bert, bedankt voor deze gouden tip, het is inderdaad de band, bij spoelen kleeft deze zoveel aan de geleiders dat de bandrecorder gewoon langzaam helemaal stopt! Totaal niet verwacht.
Weggooien maar, schoonmaken en een andere proberen. Heb dit weekend weinig tijd, hopelijk volgende week een gaatje vinden.

Groeten,

Ludo

powered by my little forum