VU meter schakeling met overload led (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-01-2019, 01:19 (1928 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 16-01-2019, 01:22

[image]

Hierboven staat het schema van een Revox B77 van de (linker) VU meter schakeling. De schakeling stuurt de meter aan en dat functioneert prima. Ook wordt er per kanaal een ledje aangestuurd dat afgeregeld moet worden op 6dB boven de nul van de meter.
Het vervelende is dat hij dat bijna haalt. Meestal moet ik dat ledje op +4 dB afregelen.
Werkwijze: 1000Hz toon op 0dB dan de toon 6dB versterken en dan het ledje afregelen dat hij net staat te knipperen en dat voor beide kanalen. Zo zou het moeten, maar vaak wil het ledje dan niet aan en als ik de toon nog verder versterk dan gaan hij ook niet aan. Doe ik de truc op + 4dB dan gaat het wel.

Weet iemand welke modificatie ik moet aanbrengen om wat meer bereik te krijgen?
Zelf ben ik al in de weer geweest om R38, 40 en 45 wat te veranderen maar dat geeft ook geen rek.

Jack Marotick

VU meter schakeling met overload led

door Oldtimer @, Oegstgeest, 16-01-2019, 01:55 (1928 dagen geleden) @ Marotick

Heb je al eens met een oscilloscoop op pen 7 van IC3 (RC4558) gekeken?
Dit type IC heeft bij veroudering vaak de neiging om sterk te gaan ruisen.

Willem

VU meter schakeling met overload led

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2019, 11:00 (1928 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2019, 11:13

In plaats vanalles te vervangen kun je beter met de scope de niveaus controleren, zowel AC als DC. De werking van de 4558 in deze schakeling is niet zo ingewikkeld. Als je de versterking aan wil passen, hetgeen een lapmiddel is natuurlijk, dan hoef je maar één weerstand (R40) aan te passen.
Kennelijk staat de + ingang normaal net onder het niveau van de - ingang. De negatieve toppen van het signaal, zullen die toestand omkeren, waardoor de opamp omslaat en de led aan gaat. Weerstand R40 zorgt voor een zekere hysteresis.
Zo zie je maar, lukraak uitwisselen van onderdelen leidt heel vaak niet tot een goed werkend toestel.

VU meter schakeling met overload led

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-01-2019, 12:19 (1928 dagen geleden) @ soundman2

Wie heeft het hier over het lukraak uitwisselen???
In ieder geval bedankt voor het antwoord.

Jack

VU meter schakeling met overload led

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2019, 13:12 (1928 dagen geleden) @ Marotick

Lukraak uitwisselen, of gewoon wat proberen is voor mij zowat hetzelfde en zeker niet de meest efficiënte methode om iets te repareren.
Ik heb geprobeerd om de de werking uit te leggen. Alleen door meting kun je vaststellen wat er eventueel mis is. Misschien loopt het signaal wel gewoon vast of iets dergelijks. Met een scope zie je dat meteen.
De firma REVOX/STUDER heeft het beslist goed werkend afgeleverd, dus waarom zou je wat wijzigen?

VU meter schakeling met overload led

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-01-2019, 19:36 (1927 dagen geleden) @ Marotick

Moet me nog iets van het hart.
Normaal werkt het natuurlijk maar die 6dB is dan wel het uiterste.
Nu krijg nog weleens Revoxen binnen waarvan de VU meter het niet doet en die probeer ik dan te repareren maar als het spoeltje door is dan is daar geen eer aan te behalen.
Ik repareer die meter dan door daar een ander binnenwerkje in te zetten van een andere VU meter, Dat gaat perfect, is wel een hoop gepiel maar het lukt me.
Helaas is dan wel de impedantie dan wat anders en is de uitslag dus ook anders, maar dat is met potje R33 bij te regelen, maar... dan haalt het piekledje het weer niet en dat is dan niet met R37 weer niet bij te regelen. Soms moet ik dan naar +2 of +3 toe om het ledje aan te krijgen. Het geopperde veranderen van R 40 bied ook geen soelaas dus, wat moet ik doen om een breder bereik voor het ledje te krijgen?

Jack

VU meter schakeling met overload led

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2019, 19:53 (1927 dagen geleden) @ Marotick

Moet me nog iets van het hart.
Normaal werkt het natuurlijk maar die 6dB is dan wel het uiterste.
Nu krijg nog weleens Revoxen binnen waarvan de VU meter het niet doet en die probeer ik dan te repareren maar als het spoeltje door is dan is daar geen eer aan te behalen.
Ik repareer die meter dan door daar een ander binnenwerkje in te zetten van een andere VU meter, Dat gaat perfect, is wel een hoop gepiel maar het lukt me.
Helaas is dan wel de impedantie dan wat anders en is de uitslag dus ook anders, maar dat is met potje R33 bij te regelen, maar... dan haalt het piekledje het weer niet en dat is dan niet met R37 weer niet bij te regelen. Soms moet ik dan naar +2 of +3 toe om het ledje aan te krijgen. Het geopperde veranderen van R 40 bied ook geen soelaas dus, wat moet ik doen om een breder bereik voor het ledje te krijgen?

Jack

Dat is een lastige, zeker als de originele meters niet meer beschikbaar zijn. Natuurlijk kun je wel de eigenschappen van een nog goed werkende meter bekijken, zoals de DC weerstand en de stroom die nodig is voor een volle uitslag. VU meters zijn nog volop te koop. Op beurzen zou je met een simpel schakelingetje meters uit kunnen zoeken. Als je gevonden hebt wat je zoekt, volgt nog de mechanische ombouw.Daar kan best wat werk in gaan zitten.

VU meter schakeling met overload led

door Oldtimer @, Oegstgeest, 16-01-2019, 21:44 (1927 dagen geleden) @ Marotick

Ik repareer die meter dan door daar een ander binnenwerkje in te zetten van een andere VU meter.
Helaas is dan wel de impedantie dan wat anders en is de uitslag dus ook anders.

De impedantie van een draaispoelmeter?
Bedoel je misschien de inwendige weerstand of de gevoeligheid van dat ding?

Willem

VU meter schakeling met overload led

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-01-2019, 21:59 (1927 dagen geleden) @ Oldtimer

De inwendige weerstand van de originele meter is ca. 1200 Ohm, de meters die ik gebruik voor de vervanging zijn ca. 600 Ohm en hebben wel grote gevoeligheid die redelijk overeen komt met de originele meter.
Jack

VU meter schakeling met overload led

door Oldtimer @, Oegstgeest, 17-01-2019, 04:55 (1927 dagen geleden) @ Marotick

Omdat de inwendige weerstand van een nieuwe meter de helft lager is dan die van de originele verandert de spanningsdeling in het circuit R13, Ri-meter en R17.
Wat gebeurt er als je de waarden van R15 en R16 ook halveert?

Willem

VU meter schakeling met overload led

door Marotick ⌂ @, Huizen, 17-01-2019, 09:48 (1927 dagen geleden) @ Oldtimer

R5 en 16 zie ik nergens maar als ik de waardes van R13 en R 17 halveer dan wordt de uitslag beter en komt de 6dB weer in zicht.
Ik ge eens met de verhoudingen aan de slag die Maurice aangeeft. Met R37 verandert dus al de vaste gelijkspanning op poot 5 van het IC

Voor DirkHartland, dit zijn spanningen dus iedere 6dB is een verdubbeling van de spanning en dat is goed dat je dat opmerkt want die verdubbeling haalt de schakeling het waarschijnlijk niet en daardoor kom ik met moeite op die +6dB of hoger.
Voor mij wel weer leuk om dat uit te gaan zoeken.

Jack

VU meter schakeling met overload led

door Oldtimer @, Oegstgeest, 17-01-2019, 10:29 (1927 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Oldtimer, 17-01-2019, 10:38

R15 en 16 zie ik nergens maar als ik de waardes van R13 en R17 halveer dan wordt de uitslag beter en komt de 6dB weer in zicht.

Ik bedoelde ook R13 en R17, een foutje is snel gemaakt...

Willem

VU meter schakeling met overload led

door soundman2 @, Wouw, 17-01-2019, 16:49 (1926 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door soundman2, 17-01-2019, 16:51

De meter veroorzaakt een iets zwaardere belasting. Om dat te corrigeren zouden m.i. R13 en R17 elk 3000 Ohm moeten zijn.
Hetzelfde bereik je door in serie met de VU meter 600 Ohm te schakelen.
Dat kan goed gaan, omdat je aangeeft dat een nieuwe meter gevoeliger is als het origineel.

VU meter schakeling met overload led

door DirkHartland @, Rhoon, 17-01-2019, 07:03 (1927 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door DirkHartland, 17-01-2019, 07:33

Hoi Jack,

Ik heb even een vraag aan je.
Mijn kennis over dB’s is minimaal, vroeger in de zestiger jaren wel geleerd maar weet er bijna niets meer van.
Volgens mij geeft de meter het aantal dB’s in vermogen aan. Voor vermogen is 6 dB vier maal zoveel vermogen. Je toongenerator geeft spanning af, voor spanning is 6 dB twee maal zo veel spanning. Immers 2^2 = 4.
Klopt mijn beredenering (althans wat ik mij daar van nog kan herinneren)?
Regel jij je meter ook zo af?

Groet, Dirk

Nog even hierover nadenkend, waarschijnlijk geeft de meter het geluidsniveau aan (de geluidsdruk),
Ik weet dan niet of mijn redenering dan nog juist is.

VU meter schakeling met overload led

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-01-2019, 07:46 (1927 dagen geleden) @ DirkHartland

Volgens mij geeft de meter het aantal dB’s in vermogen aan. Voor vermogen is 6 dB vier maal zoveel vermogen. Je toongenerator geeft spanning af, voor spanning is 6 dB twee maal zo veel spanning. Immers 2^2 = 4.

Nog even hierover nadenkend, waarschijnlijk geeft de meter het geluidsniveau aan (de geluidsdruk),
Ik weet dan niet of mijn redenering dan nog juist is.


dB kan van alles betekenen ; spanning stroom, vermogen, Druk. hangt af van het lettertje dat er bijstaat. hier is het VU dacht ik. (voltage Units )

VU meter schakeling met overload led

door DirkHartland @, Rhoon, 17-01-2019, 12:28 (1927 dagen geleden) @ kris

Bedankt Kris,

Dus afregelen van de meter zou op de volgende wijze (bijvoorbeeld) kunnen;
Uitgangsspanning toongenerator een zodanige waarde geven dat de meter 0 dB aangeeft, daarna de uitgangsspaniing verdubbelen (x2) en de meter afregelen op 6 dB. Zonodig een aantal malen herhalen.
Zou dat kunnen kloppen?

Als je zeker weet dat de meter goed aangeeft, dan pas naar het ledje kijken, lijkt mij.

— Dirk

VU meter schakeling met overload led

door Marotick ⌂ @, Huizen, 17-01-2019, 13:35 (1926 dagen geleden) @ DirkHartland
Gewijzigd door Marotick, 17-01-2019, 13:38

Ik gebruik voor het afregelen een RTW meter en die is zeer precies. 5 streepjes per dB en kaarsrecht over het gehele audiobereik.
Bij een B77 ga ik als volgt te werk, input zoveel signaal dat aan de output 0,775 Volt staat is 0dB. Dan de VU meters naar 0dB draaien. dan ingang opvoeren totdat aan de uitgang 1,55 Volt staat, is +6dB hierop de ledjes afregelen. Liever had ik die ledjes op +9 dB gehad want dan wordt er echt overstuurd maar dat gaat dus niet +6dB gaat net en bij VU meters met een lagere inwendige weerstand al helemaal niet.

Jack

VU meter schakeling met overload led

door DirkHartland @, Rhoon, 17-01-2019, 16:36 (1926 dagen geleden) @ Marotick

Bedankt Jack,

Dus inderdaad een factor 2. Het komt allemaal weer een beetje bovendrijven.
Heel veel succes!

— Dirk

VU meter schakeling met overload led

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-01-2019, 00:24 (1926 dagen geleden) @ Marotick

Uhh Dacht toch dat +3dB 2x was?

-3dB is de helft van de waarde.

Bekijk nog eens je dB of wel je Logaritmische Wiskunde er eens op na.

Internet staat vast ook wel vol handige
reken invul oefeningen.

VU meter schakeling met overload led

door DirkHartland @, Rhoon, 18-01-2019, 05:35 (1926 dagen geleden) @ Maurice

Hangt er van af waar je het over hebt; over vermogen of spanning.
Vermogen: 3 dB = x2 (6 dB = x4)
Voltage: 3 dB = x1.42 (6 dB = x2)
Let even niet op de plaatsen achter de komma.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

VU meter schakeling met overload led

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-01-2019, 18:24 (1925 dagen geleden) @ DirkHartland

U heeft gelijk, geheel afhankelijk van wat men wil weten.

De tabel uit mijn handige boekje.
De formules laat ik over aan de liefhebber, boeken genoeg daarover.

[image]

VU meter schakeling met overload led

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-01-2019, 11:58 (1925 dagen geleden) @ Maurice

mooi lijstje Maurice.

dB's zijn er om het ons gemakkelijk te maken, maar als je er maar weinig mee werkt geraak je gauw in de verwarring, en is het eenvoudiger gewoon in volts te meten en uit te drukken. (zeker op een forum)

overigens zijn universeelmeters met een dB schaal dBm, maar eigenlijk zijn ze dBU, want ze doen het niet bij 600Ohm...

en idd, dBU is volume units, niet voltage units zoals ik ik hierboven verkeerdelijk schreef.

VU meter schakeling met overload led

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18-01-2019, 01:35 (1926 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Oldtimer, 18-01-2019, 01:41

dB kan van alles betekenen: spanning, stroom, vermogen, druk. Hangt af van het lettertje dat er bijstaat. Hier is het VU dacht ik. (voltage Units )

VU betekent hier: Volume Unit.
Zie ook:

https://en.wikipedia.org/wiki/VU_meter

Willem

VU meter schakeling met overload led

door soundman2 @, Wouw, 17-01-2019, 16:21 (1926 dagen geleden) @ Marotick

1200 Ohm, dat is een van de parameters. Welke stroom is nodig voor uitslag op 0dB en op volle schaal?

Dan kun je rekenen aan de schakeling. Blijft alleen nog de mechansche traagheid over....

VU meter schakeling met overload led

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-01-2019, 20:36 (1927 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maurice, 16-01-2019, 20:39

Er wordt een vast spannings nivo op 5 Ic3 gezet.

Dit door
R37//R38
Serie R45

Spanning Ur45 is
Ub x R45 /((R37//R38)+R45)

Indien R37 geheel naar Ub staat
is de spanning Ur45 gelijk aan de spanning Ub .of wel de voedingspanning.
Daar die parrallel dan 0 Ohm is.

Maximaal is anders de parallel schakeling
Rv = (R37 x R38)/(R37+R38)

U5 wordt dan Ub x (R45/Rv)

En zo rommel je die omklap spanning.
Kennelijk moet punt 5 lager worden.
R45 dan verkeinen

Maar let op de stroom door die serie kring verandert ook.
Het blijft de formule Ur45 = I x R45.

en I is
Ub / ((R37//R38) + R45)
Of wel I = Ub /(Rv+R45)

Omdat R37 veel groter genomen is als R38
Mag je uitgaan van stand maximaal de Rv 33kOhm is.
Reken maar uit.

Dat rekend iets makkelijker voor je laagste spanning op punt 5.

Reken eerst uit wat het nu is.
Controleer dat met je gemeten waarde oo punt 5.

VU meter schakeling met overload led

door Rontronix @, Nuenen, 17-01-2019, 08:49 (1927 dagen geleden) @ Maurice

Hou er rekening mee dat opamp U3 als comparator geschakeld staat. R45 verzorgt wat hysterese zodat de comparator gedefinieerd omschakelt en niet gaat staan te klapperen.
R40 beinvloedt dus de spanning op het knooppunt R37//R38 en R45 al naar gelang de uitgangsspanning van de opamp (en die is of nagenoeg gelijk aan de voedingsspanning of nagenoeg nul).

Groeten, Ron.

powered by my little forum