LF signaal naar Otto zendertje (Algemeen)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 28-01-2019, 22:24 (1909 dagen geleden)

Beste mensen,

Ik gebruik al een aantal jaren tot volle tevredenheid 2 "Otto zendertjes" om de oude AM radio's van signalen te voorzien.
Zeker nu de omroepzenders het steeds meer laten afweten is dit voor mij van belang.
Tot nu toe werden de LF-ingangen van de zendertjes aangesloten op resp. een buizenradio, op de bandrecorder aansluiting (de zgn. "diodeuitgang")en een oude Digitenne tuner die over een audio lijnuitgang beschikt.
Dit werkt allemaal prima maar neemt nogal wat ruimte in.

Met het oog op de toekomst wilde ik nu 2 DAB+ radiootjes gaan inzetten als LF bron, en wel door de oortelefoonaansluiting daarvan te gebruiken.
Dit werkt echter niet goed.
Er ontstaat veel vervorming die m.i. te herleiden valt tot een enorm impedantie verschil tussen deze bron en de ingang van de zender .

Mijn vraag is nu:
Zijn er mensen die ook tegen dit verschijnsel zijn aangelopen en hoe hebben zij dit evt. opgelost?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,

Henk

LF signaal naar Otto zendertje

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2019, 23:31 (1909 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Impdantie verschil??????
Dat kan alleen wat signaalverlies opleveren.
Ik ken de gevoeligheid van de zender niet, maar die zal ongetwijfeld op lijn niveau liggen , dus ca 100 tot 300 mV.
De hoofdtelefoon van de ontvangertjes kan van alles zijn, single ended output, bridged output en nog wat meer, per slot van rekening heeft een hoofdtelefoon verder geen verbinding met iets anders. Als je er van uit gaat , dat het een normale telefoonaansluiting is, kun je met een potentiometer een eventueel te groot signaaniveau wel aanpassen. Sluit op de telefoon aansluiting via twee weerstanden van ca 1K Ohm een potentiometer aan van bijv 10 K Ohm.
De twee weerstanden dienen om de stereo kanalen van de versterkers, te scheiden,zodat ze elkaar niet kortsluiten. De twee weerstanden gaan naar de top van de potentiometer, het aardkontakt komt aan de massa aansluiting van de telefoon plug. De Otto zender wordt aangesloten op het aardkontakt van de potentiometer en de signaaldraad op de loper.
De gebruikte waardes zijn niet kritisch.

LF signaal naar Otto zendertje

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-01-2019, 23:34 (1909 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

aan het impedantieverschil zal het waarschijnlijk niet liggen, maar je kan altijd afsluiten op de opgegeven impedantie van de bron als dat toch de oorzaak zou zijn.

Wel kan het uitgangssignaal veel te groot zijn en wordt je zender overstuurd. beetje verzwakken is dan de oplossing. (bvb 90K in serie met 10K geeft een deling van 1:10)

of in het feit dat je van stereo mono maakt door L en R gewoon door te verbinden?
moderne uitgangen houden daar niet van en geven dan een vreemd soort vervorming. Eenvoudig op te lossen door L en R te sommeren via 2 weerstanden van bvb 100 Ohm.

LF signaal naar Otto zendertje

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2019, 23:44 (1909 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 28-01-2019, 23:48

Ik heb heb schema op gezocht, maar al wat ik genoemd heb wordt reeds gedaan in de zender van Otto, dus de scheidingsweerstanden en de potentiometer zijn allemaal aanwezig, Een groot signaal tot wel tien volt zal geen probleem zijn.
Wat wel kan , is dat de hoofdtelefoonversterker van de radio niet onbelast zou kunnen werken. Soms loopt er door de hoofdtelefoon een kleine bias stroom voor de telefoonversterker. Als dat zo is, zou je dat in orde kunnen maken door van de signaal kontakten elk een weerstandje van ca 100 Ohm naar de massa van de telefoonaansluiting kunnen zetten. Er kan dan bias stroom lopen.
Een eventueel aanwezige gelijkspanning , lager dan een volt of zeven heeft geen invloed op de werking van de Ottozender.

[image]

LF signaal naar Otto zendertje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-01-2019, 23:53 (1909 dagen geleden) @ soundman2

Ik zou inderdaad ook eerst een weerstandje naar massa proberen. Een andere mogelijkheid is dat de hoofdtelefoonversterker in klasse D staat en vertrouwt op de hoofdtelefoon als deel van een laagdoorlaatfilter.

Misschien dat de TS nog even kan aangeven om wat voor ontvangertjes het gaat. Er zal wel geen schema te vinden zijn, maar je weet maar nooit. Een andere optie is om te kijken wat voor eindtrapjes er in zitten.

LF signaal naar Otto zendertje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-01-2019, 13:50 (1908 dagen geleden) @ soundman2

al wat ik genoemd heb wordt reeds gedaan in de zender van Otto, dus de scheidingsweerstanden en de potentiometer zijn allemaal aanwezig

Deze ingangsschakeling is in latere versies door Otto toegevoegd aan het ontwerp. Oudere versies van de Ottozender hebben een enkele ingang en kunnen dus wel de problemen geven die Sounman beschrijft, door het doorverbinden van de twee radio-uitgangen.
Je kunt de oude of nieuwe versie van de zender gemakkelijk herkennen. De nieuwe heeft twee tulpbussen voor signaal (en 1 voor antenne), je kunt daarmee dus een gewone AV-kabel gebruiken en je hebt dit probleem van Soundman dan NIET. De oude versie heeft 1 tulp-ingang en voor die moet je dus even een kabel solderen om beide signalen (L en R uit de radio) in 1 tulp te wringen. Bij die kabel moet je dan even de 100R weerstandjes erin opnemen.

[image]

LF signaal naar Otto zendertje

door Piet van der Pol @, 29-01-2019, 09:15 (1908 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Dag Henk,

Ik heb een draagbare DENVER DAB39 radio aangesloten op mijn stereo buizenversterker. Hierbij gebruik ik de koptelefoonuitgang van de radio, en de CD ingang van de versterker. Dit werkt tot volle tevredenheid. Ik moet de volumeregelaar van de radio hierbij niet te hoog zetten, en die van de versterker moet dan wat hoger dan met de CD speler.

Piet

LF signaal naar Otto zendertje

door reneke @, Best, 29-01-2019, 20:47 (1908 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Komt de storing niet vanuit de processor in de dab radio?
Of de voeding van de radio?

Gr Rene

LF signaal naar Otto zendertje

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 29-01-2019, 23:23 (1908 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor het delen van jullie ervaringen, het meedenken, en alle suggesties.

De äfsluitweerstandjes over de oortelefoonuitgang(en) bleken een prima remedie!
Dank voor die adviezen.

Met vriendelijke groeten,

Henk

powered by my little forum