RadioCafé 5 februari: DAB+ Antenne's (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-01-2019, 11:45 (1913 dagen geleden)

Volgende week, 5 februari 2019, geef ik op het RadioCafé in Zaandam een lezing over DAB+, voornamelijk over zelfbouw-antenne's, maar ook andere aspecten komen aan bod.

Ik begin met een korte bespreking van wat DAB+ is en hoe je een DAB+-radio kunt gebruiken. Dan een stukje achtergrond van dipool-antenne's.

Diverse ontwerpjes voor zelfbouw-antenne's, die je op internet kunt vinden, zijn een practische uitwerking van de dipool-theorie. Bijvoorbeeld de Arnold-antennes, de spriet, of de gevouwen dipool. Door een succesvol ontwerp, de bierblik-antenne, nog eens langs de theorie te houden, is het me gelukt om dit ontwerp nog verder te verbeteren. De diverse antenne's worden met luisterproeven en metingen vergeleken.
Er wordt natuurlijk heel duidelijk uitgelegd hoe je zelf zo'n super-antenne kunt maken.

En hoe zit het nou met dat hoge stroomverbruik van DAB-radio's? Tja, de hoogste tijd natuurlijk om ook hieraan wat metingen te doen. Als de radio op batterijen wilt gebruiken, is FM zuiniger dan DAB. Maar als je een radio meest in huis op lichtnet gebruikt, kun je voor het stroomverbruik je oude FM-radio toch echt beter door een DAB-exemplaar vervangen!

Dinsdag 5 februari ben je welkom vanaf half acht in gebouw Dirk Prins, Verbeekstraat 35 in Zaandam. Het kost 4 euro. Zie ook aankondiging op NFOR.

RadioCafé 5 februari: DAB+ Antenne's

door focus103 @, Zaandam, 06-02-2019, 19:49 (1904 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ben er uit nieuwsgierigheid (en was dicht vlakbij).
Gerard en Organisatie bedankt.
Leerzaam en leuke avond.

powered by my little forum