Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje (Toestel of techniek)

door Hans Op den Camp @, 04-02-2019, 13:07 (1901 dagen geleden)

Beste forumlezers,

Sinds een paar weken heb ik een "AM-zendertje van Otto" in gebruik. Het is de uitvoering met een op de print gemonteerde 230 voeding zoals die door René als bouwpakket wordt geleverd. Het zendertje werkt prima op een lichte bromtoon na, die op den duur als hinderlijk wordt ervaren.

Op dit forum is er al het nodige over geschreven - met name dit topic: http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=20903

Dat topic bevat echter heel veel tekst die ik als minder gevorderde op het gebied van moderne elektronica niet altijd begrijp. Ook ontbreek het mij aan de genoemde meetapparatuur.
Ik weet dat er honderden van dit soort minizendertjes in gebruik zijn en ben ik benieuwd of iemand al een praktische oplossing heeft gevonden om de irritante lichte bromtoon te verhelpen.

Ik luister met mijn buizenradio's met alleen AM graag naar de klassieke zender Classic FM en dat klinkt heel goed, op dat ene brommetje na....... Hopelijk weet iemand raad.:m:

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-02-2019, 13:56 (1901 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Heb het redelijk kunnen elimineren door een randaarde stekker te gebruiken en een filter van een sloop TV. (zie foto)
Groet, Ben

[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2019, 14:00 (1901 dagen geleden) @ Ben

had ook rest filter caps over gezet
van die oude print.
Kijk even in 1e de beste tv schema hoe ze dat gedaan hebben.
evt wat filter caps over elke diode van de brugcel is mischien ook een idee.

zijn van die probleempjes

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-02-2019, 14:18 (1901 dagen geleden) @ Maurice

Ja Maurice maar als het goed is dan zit er al het e.e.a. op de print zelf.
Dit is het voedingsdeel van Otto's print met mijn uitbreiding.
Groet, Ben

[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2019, 18:06 (1901 dagen geleden) @ Ben

ah zo. prima

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-02-2019, 01:48 (1900 dagen geleden) @ Ben

Ik zou in dit schema, voor en achter de common mode spoel nog x2 condensatoren toevoegen. Ik ben ook benieuwd of een enkele X2 condensator, zonder comon mode spoel, al helpt.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Otto @, Drenthe, 06-02-2019, 10:19 (1899 dagen geleden) @ Ben

[image]

Een tip voor Hans: je kan even proberen om een externe DC apdapter (minimaal 19 volt, bijvoorbeel een laptop-voeding) op C21 aan te sluiten. (Uiteraard dan zonder netsnoer aan J2).

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2019, 21:18 (1901 dagen geleden) @ Maurice

Nog een heel klein probleempje, de gebruikte schakelaar kan wel geschikt zijn om 250 volt te schakelen, maar is niet geschikt om netspanning te schakelen. De kruipwegen van de schakelaar zijn gewoon te klein voor een doorslagspanning van 1500 volt bij geaarde toestellen en 2000 volt bij dubbelgeïsoleerde apparaten.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-02-2019, 21:46 (1901 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 04-02-2019, 22:21

Ja je zal wel gelijk hebben, ken al die NEN normen niet uit mijn hoofd.
Maar op de schakelaar staat AC 6A 125V en 3A 250V, dan denk ik dat het goed zit.
Wel kan er met jouw zienswijze/opmerking een lipje onder de bevestiging.
Hiermee kan dan de buitenkant van de schakelaar aan massa worden gelegd.
Gaat er iets fout dan schakelt de aardlek uit.
Groet, Ben

[image]

P.S. Het type van deze knitter switch is MST106D en de datasheet geeft een doorslagspanning van 1500V rms.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2019, 22:40 (1901 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 04-02-2019, 22:41

Ik ga even off topic!

Het gaat vooral ook om de kruipwegen, dat heeft te maken met vocht en vervuiling tijdens de levensduur. Als het toestel niet is voorzien van een aardaansluiting, zal in geval van een fout, de aardlek pas aanspreken als iets of iemand zorgt dat er stroom naar aarde kan afvloeien.
Links een goede schakelaar en rechts ook een goede schakelaar maar niet voor netspanning.
De linkse schakelaar heeft een VDE keurmerk en een UL listing, de rechtse heeft geen enkel keurmerk.

[image]
[image]
[image]
Gemonteerd is het frontaanzicht vrijwel gelijk.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-02-2019, 01:27 (1900 dagen geleden) @ Ben

Geen keurmerken. Schakelrating is goed, isolatierating is "naatje". Ik zou hem alleen durven gebruiken in een geaard apparaat voor eigen gebruik.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 04-02-2019, 19:14 (1901 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans,

Ik gebruik deze zelfbouw met buizen als AM modulatortje.

Heb hem niet zelf gebouwd, maar is door een mede lid van de nvhr voor mij gebouwd.

Johan van den Heuvel uit Waalwijk heb ik deze van hem over genomen jaren geleden.

Veel leuker dan zo'n torren modulatortje !

https://www.youtube.com/watch?v=xdjkN1L36xM&t=40s

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Goldline @, Oranjedorp, 04-02-2019, 19:19 (1901 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Dat ziet er top uit,
heb je een schema ,Tony ?

--
Cees PA1DBA

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Julius ⌂ @, Dronten, 04-02-2019, 22:00 (1901 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Mooi gedaan Tony !!

Muziekje herken ik als geen ander......Ik vind The Collectors toch mooier hi

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-02-2019, 19:29 (1901 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door kris, 04-02-2019, 19:32


Dat topic bevat echter heel veel tekst die ik als minder gevorderde op het gebied van moderne elektronica niet altijd begrijp. Ook ontbreek het mij aan de genoemde meetapparatuur.
Ik weet dat er honderden van dit soort minizendertjes in gebruik zijn en ben ik benieuwd of iemand al een praktische oplossing heeft gevonden om de irritante lichte bromtoon te verhelpen.

Ik luister met mijn buizenradio's met alleen AM graag naar de klassieke zender Classic FM en dat klinkt heel goed, op dat ene brommetje na....... Hopelijk weet iemand raad.:m:

dat andere topic in een notedop: stel het zendertje zo ver mogelijk op van alles wat aan het net hangt en van het net zelf.

De brom wordt ook bij jou hoogst waarschijnlijk via antenne-of-veldmodulatie veroorzaakt. Dat ligt niet aan de zender, maar de omgeving.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Henk Br. @, Hellendoorn, 04-02-2019, 22:26 (1901 dagen geleden) @ kris

Ik heb het zendertje inmiddels ook gebouwd en hetzelfde probleem als Hans ik heb het ding geprobeerd buiten onder het afdak met helemaal niks in de buurt wat kan storen maar dat helpt niet.
Het is echt een 50 hertz brom en niks anders.
Zijn er misschien forum leden die ook zo'n zendertje hebben maar dan met een externe voeding die niet op de print gemonteerd is.
Graag jullie ervaring over deze zender.

Gr. Henk

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Armand @, België, 05-02-2019, 00:10 (1901 dagen geleden) @ Henk Br.

""Zijn er misschien forum leden die ook zo'n zendertje hebben maar dan met een externe voeding die niet op de print gemonteerd is.""

Ik heb dit zendertje niet maar ik zou het eens proberen met een externe, goede analoge voeding van 12 of 15V.
Heb altijd wel wat vraagtekens gehad of het wel een goed idee is om de transfo met voeding op dezelfde print te monteren.
De meeste ontwerpen van AM zendertjes maken gebruik van een batterijtje of een externe voeding.
Heb zelf twee andere AM zendertjes, één ervan is te gebruiken met een blokje van 9V of externe voeding en het andere, een Spitfire AM transmitter, met een externe voeding.
Bij beide is geen brom te horen.

Groeten, Armand

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Hans Op den Camp @, 05-02-2019, 10:55 (1900 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Hans Op den Camp, 05-02-2019, 10:56

De lichte bromtoon die ik waarneem is net zoals Henk al zegt een lichte 50 Hz brom en het maakt geen enkel verschil waar ik de zender neer zet; op de zolder, in de garage of met een verlengsnoer achter in de tuin: de brom die je in de ontvangende buizenradio hoort is steeds dezelfde en wordt veroorzaakt door het zendertje. Dus geen storing van buitenaf, zoals kabel modem of net-adapters, spaarlampen, tl-verlichting, zonnepanelen en dergelijke.
Mogelijk is het ontwerp met de voeding op de print geen juiste keuze geweest......

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-02-2019, 12:07 (1900 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Ben, 05-02-2019, 12:10

Wat ik ook heb gemerkt is dat er nog verschil zit in het gebied waarin je het zendertje instelt.
Buiten de eerder aangegeven aanpassingen met de randaarde staat mijn zendertje nu op 972Khz (308m).
Zou nog kunnen dat door de randaarde het uitgezonden vermogen boven de brom uitkomt.
Het blijft een raadsel, zit het in het zendertje of in de ontvanger.
Groet, Ben

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Sietze Osinga @, Koekange, 05-02-2019, 13:59 (1900 dagen geleden) @ Ben

Beste mensen.Ik heb een zendertje van Reneke met een losse voeding erbij en heb totaal geen last van een bromtoon (ook niet zacht).Mijn redenering zou zijn,dat een in/of opgebouwde voeding de oorzaak is.Zoals al is aangegeven,probeer eens een losse voeding.
Succes.
Groeten,
Sietze.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 05-02-2019, 15:04 (1900 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Gewijzigd door soundman2, 05-02-2019, 15:06

Ik heb de lay-out van de print niet bij de hand, maar eerder maakte ik een brom probleem mee in een voorversterker, Er was een aardspoor, dat rond de hele print liep. Na het onderbreken van die lus op een geschikte plaats was de brom voorbij.
Een ander bromprobleem kwam voort uit een voedingsschakeling met een bekende driebenige stabilisator.De referentiepoot was niet direct aangesloten op de minpool van de eerste elco, maar ergens halverwege het spoor dat liep van de minpool van de bruggelijkrichter en de eerste elco. Het spoor heeft een zekere weerstand, waardoor de laadstoom voor de elco loopt.Er is dus ook spanningsval in een 100Hz ritme. Deze rimpel staat op de referentiepoot en daardoor ook op de uitgang.
Let wel het zijn slechts suggesties.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Hans Op den Camp @, 05-02-2019, 15:11 (1900 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Dag Sietse,

Ik ben ook bang dat het brommetje uit die hoek komt. Ik zit er daarom aan te denken om de voeding extern te maken. Aan een kant zonde van het mooie printje..... En ik heb in de onderdelenbak nog deze net-entree met noise filter van mijn vorige (defecte) flatscreen tv gevonden. Misschien is het een idee want alle beetjes helpen....

[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Otto @, Drenthe, 05-02-2019, 17:02 (1900 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Mogelijk is het ontwerp met de voeding op de print geen juiste keuze geweest......

Alles hangt niet alleen af van het ontwerp, hoor. Ook de opstelling van de componenten is van belang. Op mijn print heb ik nooit iets gemerkt van brom, en ook nooit klachten er over gehad. Ik begrijp dat je de versie van René hebt. Ik heb daar geen print van maar wel staat er een foto van op deze site:

[image]

Wat direct op valt is dat de laagfrequent versterker vlak bij de transformator is geplaatst. Het kan dus best zijn dat die brom oppikt. Ik zal eens mijn versie afstoffen en proberen. Ik ben best wel nieuwsgierig.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Hans Op den Camp @, 05-02-2019, 17:55 (1900 dagen geleden) @ Otto

Dag Otto,

Bedankt voor het meedenken. Als je gelijk hebt moet die trafo daar dus weg. Misschien dat ik nog een setje bestel en het ga opbouwen met de voeding buiten de print. Op bijgaande foto is de lay-out van de print met de plaats van de componenten te zien. Zoals je ziet zijn na jouw opmerking over veiligheid, de aardvlakken rondom het 230V gedeelte aangepast.
Het is weliswaar een licht brommetje en er zijn ergere dingen in het leven, maar het hoort er gewoon niet in.

[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-02-2019, 19:23 (1900 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Je 230V komt tot dicht bij de antenne. tevens zijn er Vier diodes actief aan het schakelen. Das vragen om problemen met antennemodulatie. Extern voeden zal het probleem hoogst waarschijnlijk oplossen, ook zonder een extra netfilter.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Peter1952 @, Almere, 05-02-2019, 21:11 (1900 dagen geleden) @ kris

Ik heb het ding ook gebouwd, nog met een externe voeding.
Ook ik had last van een behoorlijke brom.
De remedie was de massa van de antenne aan aarde te leggen.

De verklaring is m.i. simpel: Het is een zender, en behalve een antenne heb je ook een tegencapaciteit nodig. Zonder dat gaat het lichtnet
als tegencapaciteit werken en zodoende wordt het signaal gemoduleerd met brom. Aarding aan de centrale vewarming liet alle brom verdwijnen.
Bij mij loopt het antennedraadje vlak langs de nettrafo en ondanks dat geeft dat geen (extra) brom.

Groeten,
Peter

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-02-2019, 00:29 (1900 dagen geleden) @ Peter1952

Ik heb het ding ook gebouwd, nog met een externe voeding.
Ook ik had last van een behoorlijke brom.
De remedie was de massa van de antenne aan aarde te leggen.

De verklaring is m.i. simpel: Het is een zender, en behalve een antenne heb je ook een tegencapaciteit nodig. Zonder dat gaat het lichtnet
als tegencapaciteit werken en zodoende wordt het signaal gemoduleerd met brom. Aarding aan de centrale vewarming liet alle brom verdwijnen.

helemaal juist, maar TS heeft het zendertje al aan de aarde....

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06-02-2019, 12:28 (1899 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ben, 06-02-2019, 12:34

"maar TS heeft het zendertje al aan de aarde...."
Dit heb ik nog niet gelezen of begrepen Kris.
Groet, Ben

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 06-02-2019, 09:08 (1899 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoewel het niet op de print past, kun je wel een proef doen, door de transformator met verlengdraadjes aan te sluiten. Je kunt de trafo dan een kwartslag draaien, waardoor het magneetveld voor de audiotrap misschien gunstiger is.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 05-02-2019, 19:05 (1900 dagen geleden) @ Otto


Wat direct op valt is dat de laagfrequent versterker vlak bij de transformator is geplaatst. Het kan dus best zijn dat die brom oppikt. Ik zal eens mijn versie afstoffen en proberen. Ik ben best wel nieuwsgierig.

Otto

Ook fabrieksapparaten kunnen last hebben van inductie.
Ik weet het merk niet meer (was het Behringer?) , maar de klacht was ook brom. De eigenaar had het ding mooi vastgezet in een koffertje en omdat alle aansluitingen boven op zaten, kon de lichtnet adapter mooi achter het mengpaneeltje worden ingebouwd. Je raad het al, na het losmaken en wat verder wegleggen van de adapter was de brom verdwenen. Een electronische adapter heeft daar waarschijnlijk geen last van een inductieveld, maar die zijn toch wel wat lastiger te ontwikkelen en vergt een speciale trafo.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Hans Op den Camp @, 06-02-2019, 15:18 (1899 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Hans Op den Camp, 06-02-2019, 15:27

Al weer een stap verder!

Op advies van Otto heb ik een oude 19 Volt laptopadapter aangesloten op de 1000 uF elco C21 (in het schema van René Leytens heet deze C27). Het lichte brommetje is daardoor geheel vedwenen, mits je het ontvangende toestel 100% nauwkeurig afstemt op de zender.
Zodra je daar ook maar ietsjes van afwijkt klinkt een zachte ruis, maar dat dwingt je ook om de radio zo nauwkeurig mogelijk af te stemmen.
Zoals het zendertje nu werkt ben ik uiterst tevreden en dank ik allen die mij hebben bijgestaan.
Komend weekend ga ik er verder mee en misschien is er nog een list te bedenken om de originele voeding op de print te handhaven. Tom Poes weet raad ;-) .

[image]

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2019, 15:24 (1899 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Die zachte ruis is mogelijk schakelruis van de laptopvoeding.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Henk Br. @, Hellendoorn, 07-02-2019, 10:48 (1898 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Misschien kun je beter de trafo de diode's en de condensatortjes van de print afsolderen als je hem op deze manier gaat gebruiken.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 07-02-2019, 11:21 (1898 dagen geleden) @ Henk Br.

De diodes beveiligen het modulatortje tegen ompolen, tenminste als de externe voeding de diodes er niet uitstookt.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Henk Br. @, Hellendoorn, 25-02-2019, 11:38 (1880 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb het zendertje teruggestuurd naar Reneke en heeft hem perfect gerepareerd weer teruggestuurd het doe het nu perfect en 100% bromvrij.
Perfecte service van Reneke.
Dit wilde ik toch nog even gezegd hebben.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-02-2019, 12:37 (1880 dagen geleden) @ Henk Br.

Keurig! Ben wel benieuwd wat er nou uiteindelijk aan stuk was?

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Henk Br. @, Hellendoorn, 25-02-2019, 18:54 (1880 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Er is een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd dat is de 78L15 maar het lijkt me sterk dat dat de brom gaf.
En op plek C25 zat een elco van 10mfd die is er nu uit en op plek C24 zit nu een elco van 220mfd 50 volt.
Dat is alles wat er aan veranderd is.
Rene zei ook dat het met de afvlakking had te maken.
De audiobron waarmee ik de zender aanstuur is een mp3 speler op een accu dus dat werkt helemaal bromvrij.
Als ik een audiobron aansluit die gevoed wordt uit de 230 volt dan zit er een minimaal brommetje op de draaggolf maar als je precies op de frequentie afstemt dan is die ook weg.
Kortom hij doet echt prima ben er heel blij mee, en Rene gaf een prima service.
Dus dat is alles Maarten.

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-02-2019, 21:11 (1880 dagen geleden) @ Henk Br.

Top :)

Lichte bromtoon met AM PLL modulatortje

door soundman2 @, Wouw, 26-02-2019, 23:15 (1879 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik kan niet de hele lay out zien, maar de referentipoot van de stabilisator zit niet aan de eerste elco, maar aan een diode van een gelijkrichterbrug. Dat is in elk geval niet de beste plaats en dat gaf ik eerder al aan.

powered by my little forum