Voedingsprint (Gezocht)

door harry @, Oisterwijk, 07-02-2019, 14:45 (1904 dagen geleden)

Hallo medeforummers,

Ik heb een meetapparaat voor het afregelen van amateur zendapparatuur.
Het een en ander werkte niet maar heb hem toch weer aan de praat.
Enkele torretje stuk en een elco.
Er was ook aan potmeter instellingen geknoeid.
Een instelling blijft nu nog vaag.
Het is die van de laadcyclus van de interne accu.
Deze is 3 x 6 = 18 volt
Kan ik ongestraft op het meetpunt voor de accu een losse voeding zetten met een juist ingestelde spanning, zodat ik deze potmeter kan instellen op zijn afvalpunt?
Ik verneem het wel.

Groet Harry

Voedingsprint

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-02-2019, 15:41 (1904 dagen geleden) @ harry

Lees wat info over laden verschillende type accu.s

Maakt nogal uit voor welke accu je een lader wilt hebben.

Voedingsprint

door harry @, Oisterwijk, 07-02-2019, 15:50 (1904 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Er zit een accu van 18 volt (3 x 6) in
Een voedings/laderprint ook.
Het gaat mij om de instelling van een potmeter die een relais doet afvallen bij een bepaalde accuspanning.
Kan ik voor het instellen hiervan een juist ingestelde voeding aansluiten op de print om zo de potmeter in te stellen.

Groet Harry

Voedingsprint

door soundman2 @, Wouw, 07-02-2019, 16:53 (1904 dagen geleden) @ harry

Hallo Maurice,

Er zit een accu van 18 volt (3 x 6) in
Een voedings/laderprint ook.
Het gaat mij om de instelling van een potmeter die een relais doet afvallen bij een bepaalde accuspanning.
Kan ik voor het instellen hiervan een juist ingestelde voeding aansluiten op de print om zo de potmeter in te stellen.

Groet Harry

In plaats van de accu sluit je op de klemmen je regelbare voeding aan en dan zal het werken.
Als het FLUKE is, kan het zijn dat het apparaat niet werkt op een losse voeding, omdat in de accu soms een ntc verwerkt zit. Als het instrument die ntc niet ziet, start soms het hele apparaat niet.

Voedingsprint

door harry @, Oisterwijk, 07-02-2019, 16:56 (1904 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2 dank voor de info.
Ik dacht wel dat het zou kunnen, maar twijfelde even vandaar mijn vraag.
We gaan het zien.

Bedankt en groet, Harry

Voedingsprint

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-02-2019, 18:56 (1904 dagen geleden) @ harry
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-02-2019, 18:58

Mogelijk begreep ik verkeerd dat je de accu ook moest kunnen laden. Als je de accu niet hoeft te laden dan koppel je hem af en sluit je gewoon 18V aan op het apparaat.

Als je hem wel wilt laden, is het wat ingewikkelder en moet je weten wat voor accu erin zit.

Zo'n 6V afdeling kan bestaan uit 3 loodcellen of 5 nikkelcellen. Als het om loodcellen gaat, bedraagt de laadspanning 20,7V voor een 18V accu. Als het om nikkelcellen gaat, moet je het vooral van een passende stroombegrenzing hebben.

Voedingsprint

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-02-2019, 12:10 (1903 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-02-2019, 12:11

Herlezing leert dat het gaat om afregelen! Dan moet je dus wel weten op welke spanning, zelfde verhaal als met laden, vandaar dat ik dat kennelijk in mijn hoofd had. Ik hoop wel dat je de afregelinstructies erbij hebt, anders moet je gokken (dan is de spanning die ik noemde geschikt als spanning waar de accu eindeloos mee doorgeladen mag worden). Wel accu's losnemen voordat je afregelt.

Voedingsprint

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-02-2019, 23:00 (1902 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Daarom gaf ik aan lees over het laden van accu's.

Zoveel soorten, zoveel soorten en manieren van laden.

Doe je dat verkeer is binnen kortste keren
1 die accu naar de knoppen
2 erger wordt heet met alle gevolgen van dien
3 wordt niet voldoende geladen.

Eerst weten wélk type accu er gebruikt wordt in dit toestel.

Voedingsprint

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-02-2019, 11:11 (1903 dagen geleden) @ harry

Hallo medeforummers,

Kan ik ongestraft op het meetpunt voor de accu een losse voeding zetten met een juist ingestelde spanning, zodat ik deze potmeter kan instellen op zijn afvalpunt?
Ik verneem het wel.

Groet Harry


als dat een meetpunt is in een schakeling, dan valt het zonder verdere details niet zomaar te beantwoorden, maar over het algemeen is het antwoord dan neen.

als het over de accu aansluitklemmen gaat, dan kan je die wel vervangen door een voeding, gecombineerd met een parallelweerstand en een laagomige serieweerstand.

powered by my little forum