Koppelen harddiskrecorder - settopbox: G-linkvertaler (Toestel of techniek)

door MarcelvdG @, 09-02-2019, 08:30 (1874 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Nu er geen analoge televisie meer in de lucht is en kabelaanbieders zoals Ziggo het analoge televisiesignaal van hun kabels halen, zijn veel harddisk-/DVD-recorders die ontworpen zijn voor analoge televisie alleen nog te gebruiken als ze aangesloten worden op een uitwendige ontvanger (settopbox). Voor het omschakelen van het kanaal dat de ontvanger ontvangt heeft Guide+ ooit een truc bedacht: de G-linkaansluiting. Als je hier een 950 nm infrarood-LED op aansluit, bootst de recorder de afstandsbedieningscodes van de ontvanger na en schakelt zo het ontvangen kanaal om.

Heb je echter nooit de in 2016 uit de lucht gehaalde programmagids van Guide+ gebruikt, dan heeft de recorder geen nieuwe afstandsbedieningscodes gedownload en ondersteunt de G-linkuitgang alleen apparaten die al op de markt waren toen de recorder ontworpen werd. Ik had dat probleem met een Sony RDR-AT105 en een Pace DCR 7111.

Ik heb het opgelost door een G-linkvertaler te maken met een Arduino microcontrollerbordje. Voor het geval dat er meer mensen met dit probleem zijn, heb ik een pdf-documentje geschreven met alle details erin. Helaas krijg ik dat hier niet geüpload, maar ik kan het natuurlijk e-mailen naar eventuele geïnteresseerden. Dit is in ieder geval alvast het schema:

[image]

Met vriendelijke groeten,
Marcel van de Gevel

Koppelen harddiskrecorder - settopbox: G-linkvertaler

door MarcelvdG @, 12-02-2019, 06:37 (1871 dagen geleden) @ MarcelvdG

powered by my little forum