DAB+ radiotje van de Action (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 09-02-2019, 16:01 (1896 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 10-02-2019, 01:31

Gisteren was ik in de lokale Action en zag daar een DAB+ radiootje staan voor € 17,95. To nu toe had ik mij verre gehouden van DAB+, maar voor dat geld wilde ik er toch wel even mee spelen. Tot mijn verrassing is de ontvangst veel beter dan ik had verwacht. Geen miskoop dus. Misschien dat ik eens ga proberen om hem aan een AM-zendertje te koppelen.

Otto

[image]

https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/20/91/2569114_5706751038792-110.png

Admin edit: afbeelding aangepast

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

DAB+ radiotje van de Action

door Peter1952 @, Almere, 09-02-2019, 18:19 (1896 dagen geleden) @ Otto

Ik heb hem ook gezien en gekocht uit nieuwsgierigheid.
Had het geld beter in mijn zak kunnen houden.
Slechte ontvangst, alleen op een bepaalde plek doet ie het, één stap opzij en het komt met flarden door.
Het klinkt ook goedkoop. Nu kun je van dat kleine luidsprekertje weinig verwachten, maar ook via een koptelefoon
komt er nauwelijks laag uit.
Een goedkoop zakradio’tje met 6 transistors uit de jaren 60 klinkt aanmerkelijk beter.....

Groeten,
Peter

DAB+ radiotje van de Action

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 10-02-2019, 10:59 (1896 dagen geleden) @ Peter1952

Het verhaal is dat de dekking van Dab + nog niet volledig is
Sommige plekken in NL heeft last van zgn zwarte gaten met ontvangst
De veluwe heeft daar ook last van in de analoge tijd van tv was bvb ned 1 glashelder en ed 2 en 3 sneeuw je kon draaien wat je wilt
Maar niet goed te krijgen.
Liepje 50 mtr verder en zet men daar de tv antenne neer was het perfect op alle kanalen.
Ook mobiele telefonie was een probleem zo had je volle uitslag paar meter verder was het 1 streep en brak de verbinding af.
Zelfs met digitenne was het kunst en vliegwerk nodig
Iik bermoed dat bij grote stefen dat Dab ontvangst goed gaat maar bij meer open gebieden zwak is nog geen steunzenders
De zaanstreek kan dus via de ontvangstoren in Wormer ontvangen net als digitenne wat soms een snowihard signaal had en en verzwakker er russen moest zetten.
Het radiootje van denver hebnik ook liggen al in de zomer gekocht dacht bij action of sirk van de broek
Bij mij gaat het goed.
Leuk als werk radiootje
En voor die grijp stuiverskun je mee experimenteren met wat antennes te maken.
Op hte werk heb ik een philips audiosetje staan met dab plus eindversterker was rot
Dus een noertje van hooftelefoon naar de versterker. En een stukje lintkabel voor ontvangst
Goed geluid.
Alleen zet geen hoofdtelefoon op op je versterker dan krijg je echt gepruttel van digitale bits.
Of DAB+ aan gaat slaan betwijvel het

DAB+ radiotje van de Action

door Otto @, Drenthe, 10-02-2019, 14:18 (1895 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door Otto, 10-02-2019, 14:29

Ik heb hem ook gezien en gekocht uit nieuwsgierigheid.
Had het geld beter in mijn zak kunnen houden.
Slechte ontvangst, alleen op een bepaalde plek doet ie het, één stap opzij en het komt met flarden door.

Hahaha,ik had het al verwacht dat er ook andere meningen zouden zouden komen. Ik ben nog even wat op onderzoek uitgegaan. Bij mijn eerste test zat ik op de bovenetage (onder een beschoten kap van een vrijstaand huis). Ik ontvang daar drie streams: 11C (Nederlandse commerciële zenders), 12A (Duitse zenders van NDR), en 12C (Nederlandse publieke zenders). Via https://fmscan.org heb ik uitgezocht waar zich zenders bevinden, voor mijn locatie geldt dan:

[image]

[image]

Ik vermoed dat ik dan de zenders van Stadskanaal (12 km), Hoogezand (14 km), of Smilde (26 km) ontvang. Voor de Duitse is alleen Aurich (70 km) mogelijk.

Later heb ik de radio op de vensterbank van de benedenetage gezet, en toen was de ontvangst bedroevend. Geen enkele zender kwam ongestoord binnen. Echter, als de de radio 30 cm verplaatste was het weer goed (hoewel er geen Duitse zenders meer ontvangen werden). Ik denk dat het kwam door dat het snoer van de netadapter te dicht bij (en ook nog parallel de antenne) was. De opstellocatie is dus inderdaad cruciaal. Wel opvallend dat ik het regionale blok op 6C niet ontvang. Toch nog even wat meer opstellocaties proberen.

Naar de geluidskwaliteit heb ik niet gekeken, het gaat mij enkel om de ontvangstmogelijkheden.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

DAB+ radiotje van de Action

door MarcelvdG @, 10-02-2019, 21:29 (1895 dagen geleden) @ Otto

Heb je last van storing van de netadapter of van reflecties (multipadinterferentie)? DAB en DAB+ worden geacht minder gevoelig te zijn voor multipad dan FM.

DAB+ radiotje van de Action

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 10-02-2019, 15:49 (1895 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Voor dat geld kan je ook niet al te veel verwachten van deze Denver.

Maar nog een tip !

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de bijgeleverde adapter en het snoer de ontvangst kan belemmeren.

Probeer eens een andere goede adapter en kijk eens of het verschil maakt.

DAB+ radiotje van de Action

door Otto @, Drenthe, 10-02-2019, 17:58 (1895 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de bijgeleverde adapter en het snoer de ontvangst kan belemmeren.

Aha, dan had ik toch goed waargenomen. Ik zal eens een andere adapter proberen (hoewel ik niet direct een 5V lineaire heb).

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

DAB+ radiotje van de Action

door gert van wee @, Achterveld, 10-02-2019, 23:36 (1895 dagen geleden) @ Otto

hallo otto,

iets teveel storing in de buurt (van andere electronische apparatuur; voedingen, LED verlichting etc) en het ontvangst is weg...
en al helemaal als de signaalsterkte relatief laag is.

slechte zaak dat de bijgeleverde adapter dit reeds veroorzaakt.

met vriendelijke groet,
gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

DAB+ radiotje van de Action

door Otto @, Drenthe, 14-02-2019, 07:52 (1892 dagen geleden) @ Otto

Aha, dan had ik toch goed waargenomen. Ik zal eens een andere adapter proberen (hoewel ik niet direct een 5V lineaire heb).

Omdat de radio ook batterijvoeding heeft, heb ik hem even met batterijen gevuld. Even een "full scan" gedaan, en toen vond hij ook 5C (Duits, maar alleen stilte of gepruttel), en 6B (regionale zenders, goede ontvangst). Daarna adapter weer aangesloten, maar de regionale zenders bleven goed te ontvangen, waarom hij die eerst niet had gevonden is mij een raadsel. Het is dus aan te raden om de "full scan" te herhalen als bepaalde (verwachtte) zenders aanvankelijk ontbreken.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

DAB+ radiotje van de Action

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 14-02-2019, 10:21 (1892 dagen geleden) @ Otto

Rond de ontwikkeling van mijn Bierblik-plus antenne heb ik veel uitgeprobeerd en gemeten en ik heb ook gemerkt dat resultaten heel wisselend zijn. Inderdaad een kleine verschuiving van de antenne kan al grote verschillen geven.

Aan een Akai-radiootje heb ik een antenneplug gemaakt en ik krijg de meeste zenders binnen met de Bierblik+ antenne. De "bekende" (?) bierblik-antenne is gemaakt van standaard 33cl blikjes en is optimaal vaar Digitale TV. Omdat DAB+ golven iets langer zijn, heb ik 50cl blikken genomen en die ook iets uit elkaar geplaatst. En voor asymmetrische aanpassing met een air choke ertussen. Zie de diaserie van de lezing, m.n. dia's 22 en 23. De dia's hebben geen foto van de antenne, dat was niet nodig want hij werd live gedemonstreerd, maar hier is een foto van de antenne.

Door DAB frequenties te bekijken met een SDR-ontvanger (en programma SDRsharp) heb ik gezien dat de signalen vaak behoorlijk zwak zijn! Kanaal 12C zie ik nog duidelijk boven de ruis uitsteken, maar bij andere kanalen zie je haast geen bult in het spectrum. Toch is zo'n kanaal dan goed te beluisteren.

DAB+ radiotje van de Action

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-02-2019, 18:29 (1891 dagen geleden) @ Otto

Kom ik ook wel eens achter dat bepaalde zenders niet te vinden zijn en als je hem opnieuw laat scannen komen ze tevoorschijn en idd is de antenne (richting) ook heel belangrijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+ radiotje van de Action

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2019, 09:43 (1893 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ik heb me ook wel eens af zitten vragen of al die moderne elektronische stekker voedingtjes van tegenwoordig zonder voedingstrafo niet de boosdoener kan zijn in enkele gevallen. Er is dan wel een dikke ferrietkraal opgenomen in de lijn maar toch.

Beste lijkt mij gewoon voeding met trafo, brugcel, VR transistor, elco's en nog wat randcomponenten.

Voor op mijn werk met in weinige gevallen een stopcontact in de buurt heb ik DAB+ aan de kant gezet vanwege zeer korte levensduur batterijen en luister gewoon weer op al oude transistorradio met FM maar is al eens besproken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+ radiotje van de Action

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 13-02-2019, 16:06 (1892 dagen geleden) @ Hans van Kampen

:)

DAB+ radiotje van de Action

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 13-02-2019, 09:39 (1893 dagen geleden) @ Otto

Het is mijn eerste kennismaking met dab+. (Denver 42)
Na enkele seconden gaat het licht achter de display uit, ook met de adapter. Is er een mogelijkheid om dit heel de tijd aan te hebben?

DAB+ radiotje van de Action

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2019, 09:45 (1893 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Moet kunnen in het menu Ludo. Bij een klein AKAI radio'tje die ik had kon dat wel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DAB+ radiotje van de Action

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 13-02-2019, 19:55 (1892 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bedankt Hans! Na vergelijking van de handleidingen van andere Denver DAB+ radio's heb ik het systeem menu gevonden. Daar kan je de display verlichtingsduur aanpassen.

powered by my little forum