philips 777 platenspeler jengelt (Toestel of techniek)

door Bouke @, 10-02-2019, 22:39 (1899 dagen geleden)

Dag forumleden, dit is de eerste post op dit forum van mijn hand, dus laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben 53 jaar, woon en werk in Den Haag en heb de neiging om van de ene interesse naar de andere te hoppen. Ben een tijdje in horloges geinteresseerd geweest, heb ook geprobeerd om ze uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, maar het eerste ging me beter af dan het tweede. Ik ben erachter gekomen dat ik wel heel goed ben in poetsen en ontleen daar ook veel plezier aan :-) . Sinds een paar weken heb ik de platenspeler opnieuw ontdekt en van alle kanten komen er oude draaitafels mijn kant op. Iedereen heeft nog wel iets op zolder staan en vindt het zonde om dat aan de vuilnisman mee te geven en daarom probeer ik te kijken of ik ze een tweede leven kan geven. Ik heb op dit moment een mooie Philips 777 onderhanden en nadat ik er een dikke laag nicotine van af heb gepoetst ben ik voorzichtig begonnen met het draaien van platen. En alles lijkt te werken, alleen - hij jengelt. Op de een of andere manier lijkt op 45 toeren alles strak te draaien, maar bij 33 toeren begint de motor na een uurtje te jengelen. Ik dacht eerst dat het aan de smering lag, maar na het lezen van een eerdere post op dit forum (http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=45724) denk ik dat het probleem misschien kan liggen bij een of meerdere condensatoren. Ik ben geen electrotechnieker, maar heb vroeger wel eens aan schemaś gewerkt en printplaten gesoldeerd. Ik weet niet precies meer wat de functie is van een condensator, als ik het me goed herinner kan het lading opslaan en wordt het gebruikt om pieken áf te vlakken´. En dat zou goed passen bij de klacht van het jengelen, denk ik als leek.
Zouden jullie mij aanraden om een condensator(en) te vervangen? Ik heb het schema op Vinylengine bekeken - er zitten er 10 in. Ik heb geen idee om welke het zou gaan. Kan iemand mij op het juiste spoor zetten?

philips 777 platenspeler jengelt

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2019, 01:58 (1899 dagen geleden) @ Bouke

Condensatoren (elco's) kunnen slecht zijn door ouderdom, maar is bij symptomen die erger worden na opwarmen juist niet het eerste waar je aan zou moeten denken. Die doen het slechter als ze koud zijn.

Ik ken de speler helaas niet goed, maar ik zou beginnen met het mechaniek of de motor te verdenken. Je zou eens kunnen meten of de spanning op de motor wel constant is als hij jengelt.

philips 777 platenspeler jengelt

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2019, 13:05 (1899 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-02-2019, 13:11

Ik bedacht me ondertussen dat de motorspanning opzich wel kan veranderen als hij jengelt; er zit een tacho in die de snelheid constant probeert te houden, dus ook bij een mechanisch probleem kun je spanningswisselingen zien. In het tachocircuit zelf zitten geen elco's dus die zorgen daar ook niet voor problemen. In het schema staan wat oscillogrammen, maar ik weet niet of je zelf een oscilloscope hebt en metingen in een regelcircuit met feedback zijn altijd een beetje tricky.

Mocht je er met deze en eventuele andere tips hier niet uitkomen, op forum.mfbfreaks.com zitten veel mensen die Philips hifi uit die jaren als hun broekzak kennen, ervan uitgaande dat je het hebt over de 22AF777.

philips 777 platenspeler jengelt

door soundman2 @, Wouw, 11-02-2019, 10:21 (1899 dagen geleden) @ Bouke
Gewijzigd door soundman2, 11-02-2019, 10:23

Op deze site zitten ook mensen met veel kennis over draaitafels.
http://www.grammofoon.com/frameset.htm?index.html&ContentFrame

Het uitwisselen van onderdelen, zonder dat aangetoond is dat die het probleem veroorzaken, leidt zelden tot een goed werkend toestel. De kans op introductie van nieuwe fouten of ontregeling, ligt op de loer.

philips 777 platenspeler jengelt

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 11-02-2019, 17:15 (1898 dagen geleden) @ Bouke

Heb het wel meegemaakt dat alleen de contacten van SK2 na verloop van tijd niet goed contact maakten en eventueel de potmeter R450 en Instelling potmeter R455.
Ook omdat er op de stand 45 toeren geen afwijking schijnt te zijn.Gewoon met contactspray even inspuiten en laten inwerken.
Dit zijn probleemloze apparaten,maar na lange stilstand en verm.alleen gebruikt op 45T kunnen zulke afwijkingen ontstaan.

vr gr Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

philips 777 platenspeler jengelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-02-2019, 19:09 (1898 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Ik dacht ook in de richting van de potmeters, en SK2 is inderdaad ook een gekende (maar was dat door de jaren vergeten..)

oxides verwijder je efficiënt met contact spray, maar spoel het na enige uren inwerken ook weer weg , tenzij je zwarte gaten verzameld. :-)

philips 777 platenspeler jengelt

door gert van wee @, Achterveld, 11-02-2019, 22:51 (1898 dagen geleden) @ kris

hallo,

tuner 600 of IPA gebruiken. Geen kontakt 60...dat vreet uiteindelijke je contacten op.

succes.
groet gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

philips 777 platenspeler jengelt

door Bouke @, 16-02-2019, 15:06 (1894 dagen geleden) @ gert van wee

Ik ga dat eens proberen, dank voor jullie berichten.

philips 777 platenspeler jengelt

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-02-2019, 16:52 (1893 dagen geleden) @ gert van wee
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 16-02-2019, 16:55

tuner 600 of IPA gebruiken.

Lijkt me een slecht idee voor een potmeter en bovendien zonde van de IPA.....:-D


[image]

--
Nuntius Transmittendus !

philips 777 platenspeler jengelt

door Bouke @, 17-02-2019, 22:09 (1892 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Het doel heiligt de middelen... ;-)

philips 777 platenspeler jengelt

door Bouke @, 17-02-2019, 22:08 (1892 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

En dat heeft inderdaad geholpen, hij draait nu al een paar uurtjes zonder te jengelen. Goed zeg! Ik kwam er eigenlijk niet goed bij en durfde de SK2 schakelaar ook niet uit de kast te nemen, het zag er nogal teer uit, dus heb er maar overvloedig alcohol opgebracht met een wattenstaafje, en dat heeft dus gewerkt. Dank voor de tip!

philips 777 platenspeler jengelt

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 28-02-2019, 16:17 (1882 dagen geleden) @ Bouke

Dit zijn van die gniepigge foutjes.
Mooi dat je het hebt kunnen herstellen.

vr gr Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

philips 777 platenspeler jengelt

door Andeleeandelee @, 11-04-2019, 14:54 (1840 dagen geleden) @ Bouke

Deze platenspeler heeft een dc motortje die met pulsbreedte gestuurde worden vergeleken met de pulsjes die van de draaiende bodem plaat terugkomen (terugkoppeling) zodoende ontstaat een gesloten regeling. Het pulscircuitje dat de pulsjes opwekt is nogal kietelig en gevoelig voor het type condensator dat voor de pulsbreedte gebruikt wordt. Met een puls gever en een scoop kan je de pulsjes volgen. Ik zag op een gegeven punt de pulsjes spontaan in breedte heen en weer springen, breder en smaller worden. Dat was precies wat ik in het toerental opmerkte.
Nadat ik in dat deel de condensator -ik dacht 0.33 micro Farad- vervangen had bleven daar de pulsjes constant in breedte en de de platen speler het van toen aan fantastisch. Geen gejengel meer.

powered by my little forum