Sony tuner ST-5000FW (Gezocht)

door Pim @, 26-02-2019, 16:06 (1876 dagen geleden)

Beste Forum Leden,
Ben nieuw op dit forum.
Ben al een tijdje bezig om mijn tuner waar de stereo indicatie het niet van deed weer werkend te krijgen.
Uiteindelijk blijkt dat er een spoel/trafo in de MPX decoder L503 een onderbreking heeft aan de primaire kant.
De vraag is heeft iemand zo`n spoel/trafo ergens liggen.
Het Sony onderdeel nummer = 1-425-401-11
Met groet,
Pim
[image]
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 26-02-2019, 18:10 (1876 dagen geleden) @ Pim

Als je de spoel niet vindt, dan is hij wel over te wikkelen. Kost een avondje , maar dan heb je er een. Is er niet een aansluitdraadje gebroken?
Soms kun je dat weer opvissen.In dat geval soldeer ik aan het aansluitpootje van onder en wat dikker draadje, laat dat omhoog wijzen en soldeer daaraan het gebroken draadje.

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 26-02-2019, 18:46 (1876 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,

Heb met een lamp met vergroot lens gekeken, en met een speld gevoeld of de draadjes vast zaten aan de pennetjes, dat is het geval.
Ik heb deze spoel met een L/C meter gemeten op 100 Khz en wat vreemd is dat de onderbroken spoel aan de primaire kant aan een kant wel een waarde aan geeft n.l 19 mH, maar met de ohmmeter zijn alle aansluitingen primair oneindig, geen geleiding.
Secundair zijn de aansluitingen tussen beide uiteinde van de spoel 13 mH, en op de midden aansluiting naar de buitenste aansluiting meet ik 2 × 3,2 mH.

Zelf zie ik geen mogelijkheid om dit zelf te wikkelen, de spoelkern heeft een binnen diameter van 6 mm en de spoel hoogte is 4 mm en de draad is 0,1 mm, dat is allemaal wel heel klein.
Kan jij dit wikkelen?.
Groet,
Pim
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 26-02-2019, 22:23 (1876 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 26-02-2019, 22:28

Mijn voorstel betrof de situatie als je de spoel niet ergens vandaan krijgt. Het is best veel werk en waarschijnlijk een lastig karweitje, maar niet onmogelijk. Het is wel een manier om de tuner weer aan de gang te krijgen.
De spoel staat afgestemd op 19KHz. De secundaire wikkeling en de twee diodes zorgen er voor dat de frequentie van het 19KHz signaal verdubbeld wordt naar 38KHz, dat het schakelsignaal is om afwisselend L en R signaal naar de versterker te schakelen. Meten bij 100KHz is dus niet nodig. Een onderbreking met een DC meter toont wel aan dat het spoeltje onderbroken is. Dat geen enkele wikkeling meer goed zou zijn, geeft wel te denken. Heb je de Ohm meter getest of die met kortgesloten meetsnoeren wel nul ohm aan geeft, dus überhaupt wel werkt? De weerstand van de wikkelingen zal wellicht een paar honderd Ohm zijn, maar zeker niet oneindig.

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 27-02-2019, 10:19 (1875 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Pim, 27-02-2019, 10:30

Hoi Soundman,
Heb inmiddels een vraag over het laten wikkelen bij een wikkelbedrijf open staan, geen idee of ze een stuks spoel/trafo willen wikkelen.
Met de Fluke meters 75 en 179 die er zijn is niets aan de hand die werken goed.
Het blijft vreemd dat de gehele primaire kant er uit ligt.
Wordt vervolgd.
Groet,
Pim

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2019, 10:36 (1875 dagen geleden) @ Pim

Als je bij de kringloop een handboormachientje kunt vinden, dan kun je daar prima mee wikkelen. Een boutje door het spoellichaampje en in het boor machientje zetten (boormachientje vastzetten in een bankschroef.
Draad hebben ze wel bij het wikkelbedrijf. Een accuboormachientje kan ook, maar dat zet misschien te snel aan, waardoor het dunne draadje breekt. Dan is het een kwestie van tellen.
Met heel primitieve middelen, als een schroefdraaddraadeindje, wat triplex en een dosis handigheid is het allemaal na te maken.


Een vijf minuten zelfbouw wikkelmachine:

[image]

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 27-02-2019, 10:58 (1875 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
Het is een idee, Ik ga er over nadenken.
Groet,
Pim

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2019, 11:33 (1875 dagen geleden) @ Pim

Alleen het resultaat telt, nietwaar?
Als je jezelf een vorstelijk salaris van 100 euro per uur rekent, wordt het een duur spoeltje, maar daar staat tegenover, dat je weer een paar honderd euro hebt verdiend :-D

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 27-02-2019, 11:57 (1875 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
Het wikkel apparaatje maken is het minste werk, maar een dubbele trafo wikkeling maken dat is een ander verhaal, dan moet je wel heel goed weten hoeveel draad je nodig hebt om de juiste verhouding te krijgen en de juiste waarde in mH.
Heb wel dit maar dan nog.

Groet,
Pim
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2019, 12:17 (1875 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2019, 12:34

Ik schreef al dat het een kwestie van tellen is en precies namaken. Je moet het spoeltje dus nauwkeurig afwikkelen en windingen tellen.
Bij de primaire hoeven de windinghelften niet gelijk in aantal wikkelingen te zijn, bij de secundaire in elk geval wel. Je hebt zelfinducties gemeten en gelijk aangegeven dat er een of meer wikkelingen onderbroken zijn. Aan die getallen heb je daardoor weinig. Als er sluiting in zit, doordat het spoeltje door een te hoge DC stroom verbrandt is, zeggen de metingen niet veel. Het wikkelbedrijf staat voor dezelfde opgave.
De hoeveelheid draad moet je je geen zorgen maken. Koperdraad wordt per gewicht verkocht. Als je een garenklosje vol hebt, dan heb je zeker voldoende om je spoeltje te herwikkelen. De draad moet je niet veel dikker nemen, dan past het mogelijk niet in de kern.
De theorie is prachtig en uitermate geschikt voor een nieuw ontwerp. De gemeten gegevens zou ik niet zo durven vertrouwen bij een defecte spoel. Ik denk dat in dit geval de praktijk belangrijker is, omdat je bij nauwkeurig werken, weer exact krijgt wat je nodig hebt.

Er zijn overigens veel analoge decoders die op dezelfde manier werken en waarin dus ook een dergelijke spoel zit. De vorm kan anders zijn, dat wel, waardoor hij niet een op een meer op de print past. Eventueel kun je dus een willekeurig sloopapparaat opscharrelen.
Geduld is trouwens ook een schone zaak. Je vraag is nog niet zo oud en er kunnen altijd later nog reacties komen.

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 27-02-2019, 12:23 (1875 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
Nog een hulpmiddel gevonden.
Groet,
Pim
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 27-02-2019, 17:07 (1875 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
maar hoe pak ik het aan met wikkelen, er zijn 3 aansluitingen per kant dus elke trafo kant heeft een midden aftakking, waar moet je dan beginnen met wikkelen ?.
hier een schema.

Groet,
Pim
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2019, 18:27 (1875 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2019, 18:49

Precies wikkelen, zoals het er af komt. In principe werkt het opwikkelen zo. Begin met het uiteinde van de eerste winding. Leg voldoende lengte van het draadje naar buiten, om het later aan te sluiten. Draai er vervolgens het gewenste aantal windingen op. Voer de draad weer naar buiten en breng hem gelijk weer naar binnen. Draai het ontstane lusje in elkaar, dat is de aftakking. Wikkel vervolgens door naar weer het gewenste aantal. Voor de secundaire is dat gelijk aan de eerste winding. Voer de draad weer naar buiten.

De primaire kan twee verschillende windingen hebben. Bij ongelijke windingtallen begin je eerst met bijvoorbeeld met het deel met de meeste windingen, het begin voer je naar buiten aan de andere zijde van het spoellichaam en merk het zonodig met een stukje tape ofzo. Wikkel door tot de aftakkking, doe dat weer met een lusje dat je in elkaar draait. Ga daarna verder tot alle windingen er op zitten. Je kunt de bovenste laag eventueel fixeren met een druppeltje kaarsvet.
Sluit de kern en sluit de draadjes aan op de juiste pootjes. Draai de draajes er een paar keer om heen en soldeer ze vast.

Het moeilijkste is het afwikkelen van de defecte spoel, je moet goed bijhouden hoe die in elkaar zit, hoeveel windingen er op liggen en daarna is het een kwestie van namaken.
Met een beetje geluk is alleen de spoel die bovenop ligt defect.
Het is een secuur werkje, maar het is zeker te doen.
De draadjes aansluiten is tegenwoordig wat gemakkelijker. Vroeger moest je de isolatie afkrabben. Tegenwoordig kun je meestal gelijk solderen, omdat de lak smelt. Ik zie dat je programmaatje ook de draadlengte geeft. Gebruik die getallen niet. Knip de draad van het voorraadklosje door als de wikkeling er op ligt. Dan is de draad zeker niet te kort.

Iets precies namaken is geen schande hoor. De voldoening als het weer werkt is de vreugde deste groter.
De materiaalkosten zijn praktisch te verwaarlozen.

Er zin lieden die complete historische TV's it de begintijd nabouwen en wat er niet meer te krijgen is, dat maken ze zelf. Zo'n project kan jaren duren. Gelukkig kost het maken van een spoeltje niet zoveel tijd.

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 28-02-2019, 16:49 (1874 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
Ben maar even gaan knutselen.
[image]

Wikkeldraad aangeschaft dat is niet de uitgave.

Even een proefje gemaakt op een leeg spoelhuisje.

Dat wikkelen gaat als een trein, heb er even 40 wikkelingen op gezet en toen de bewuste midden aftakking naar buiten gebracht, en weer wat door gewikkeld dat gaat heel goed.

Nou weet ik nog niet hoeveel wikkeling het moeten gaan worden want het defecte spoeltje moet nog afgewikkeld worden, dat is een tricky klusje.

Even er van uitgaand dat dadelijk de echte spoel gewikkeld gaat worden, komt het er dan op neer dat eerst de primaire helft gewikkeld wordt en daar overheen de secundaire wikkeling ?.

Om het defecte spoeltje te kunnen afwikkelen moet de groene lak die er op gesmeerd is er vanaf worden gehaald dat gaat goed met aceton, kan ik het defecte spoeltje gewoon in een laagje aceton leggen om de groene lak op te lossen?.

Groet,
Pim

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 28-02-2019, 19:39 (1874 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 28-02-2019, 19:48

Hoi Soundman,
Ben maar even gaan knutselen.
[image]

Wikkeldraad aangeschaft dat is niet de uitgave.

Even een proefje gemaakt op een leeg spoelhuisje.

Dat wikkelen gaat als een trein, heb er even 40 wikkelingen op gezet en toen de bewuste midden aftakking naar buiten gebracht, en weer wat door gewikkeld dat gaat heel goed.

Nou weet ik nog niet hoeveel wikkeling het moeten gaan worden want het defecte spoeltje moet nog afgewikkeld worden, dat is een tricky klusje.

Even er van uitgaand dat dadelijk de echte spoel gewikkeld gaat worden, komt het er dan op neer dat eerst de primaire helft gewikkeld wordt en daar overheen de secundaire wikkeling ?.

Om het defecte spoeltje te kunnen afwikkelen moet de groene lak die er op gesmeerd is er vanaf worden gehaald dat gaat goed met aceton, kan ik het defecte spoeltje gewoon in een laagje aceton leggen om de groene lak op te lossen?.

Groet,
Pim

Compliment voor de zeer luxe wikkelinrichting!
In principe maakt het niet uit welke wikkeling boven ligt. Misschien dat de onderlinge (capacitieve) koppeling nog een rol kan spelen, maar dat heeft Sony voor jou al uitgezocht.

Je kunt aceton gebruiken voor de groene lak, maar lost het spoellichaampje dan ook niet op? Dan heb je ineens een probleem, hoewel ik denk dat die lichaampjes wel los te koop zijn. Er zijn helaas steeds minder onderdelen winkels en bovendien zijn spoelen voor een hobbyist altijd moeilijke dingen.
Als het lichaampje bestand is tegen aceton, zou ik het niet in de week leggen, maar telkens het bovenste laagje een beetje bevochtigen met een penseeltje.
Als het helemaal niet lukt met afwikkelen, kun je altijd een spoeltje wikkelen zonder aftakkingen enzo, en dan meten of je het met de bijhorende capaciteit krijgt afgestemd op 19KHz.Minder windingen betekent een hogere frequentie, meer windingen een lagere. Kun je gelijk zien of de berekeningen kloppen. Als je het aantal windingen weet, dan kun je het spoeltje nog een keer wikkelen met een aftakking. Op hoeveel procent is wellicht te berekenen. De secundaire winding heeft in elk geval de aftak in het midden. De spanning moet zo hoog zijn, dat de volgende transistor via de diodes goed doorgeschakeld wordt. De spoel wordt zwaarder belast en dat heeft ook weer invloed op de frequentie.
Dus beter zorgvuldig af proberen te wikkelen, dan berekenen en experimenteren.

Op de onderstaande foto zie je een wikkelapparaat, waarop mijn vader voor, tijdens en na WOII seriematig allerhande trafo's heeft gewikkeld. Er was weinig of niets te koop! Dat heb ik in de jaren 60 nog eens dunnetjes over gedaan. Veel trafo's werden zelf berekend, maar er zijn ook trafo's van Geloso versterkers overgewikkeld, dus nagemaakt, omdat de originele trafo's nog al eens het loodje legden, zeker als een buizenversterker zonder luidsprekers in de clip werd gedraaid. Met creativiteit kun je een heel eind komen.

[image]

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 28-02-2019, 21:33 (1874 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,

Geweldig die foto met dat wikkelapparaat.

Ga inderdaad eerst even een spoeltje wikkelen om te zien wat nodig is om aan een bepaalde L waarde te komen, laat het defecte spoeltje nog even voor wat het is, eerst even handigheid opdoen met het wikkelen.
Wordt vervolgd.

Groet,

Pim

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 01-03-2019, 20:10 (1873 dagen geleden) @ soundman2

Update,
teller mechanisme toegevoegd.
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 04-03-2019, 13:58 (1870 dagen geleden) @ Pim

Hoi Soundman,
Het aantal wikkelingen is bekend, maar doordat met de hand wikkelen de draadjes niet netjes naast elkaar liggen krijg ik het aantal wikkelingen niet op het spoeltje.
Als bv. de secundaire wikkeling erop zit dan is er geen plek meer voor de primaire wikkeling.
dus moet er gezocht worden naar een grotere kern met een huisje van ferriet.
Het huidige spoellichaam heeft een binnen diameter van 6,5 mm en een hoogte van 4 mm, daar kunnen 600 wikkelingen op maar dan moeten ze wel allemaal netjes naast elkaar liggen en dat lukt niet met de hand.
Groet,
Pim

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 28-02-2019, 11:29 (1874 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
Ga het niet zo doen, maar wel heel inventief.
Groet,
Pim
https://www.youtube.com/watch?v=K8rCz-_9qYI
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-02-2019, 06:53 (1876 dagen geleden) @ Pim

je poste dit bericht eerder op het buizenrdioforum.

schreef toen dit, maar werd samen met jouw vraag verwijderd.

Dat is de frekwentieverdubbelaartraptrafo. (hoge scrabble woordwaarde :-) )

Hiet is een potkern, dus die valt te ontmantelen. waarschijnlijk is enkel de aansluiting onderbroken. En anders herwikkelen (valt goed te doen, zijn maar een paar honderd wikkelingen)

Ik zie dat er wel lijm ophangt. Proberen of die oplosbaar is in bvb aceton.

Indien niet, de lijm "ontmoedigen" met siliconespray en dan verhitten tot die lost. (wel opletten dat de kern heel blijft).

voor je begint indien mogelijk de L waarde van de secundaire opmeten. Kan van pas komen mocht je de zaak onbedoeld slopen.

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 27-02-2019, 10:26 (1875 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,
Ja daar waren ze snel mee, met het verwijderen.
De secundaire waarde van de spoel/trafo is bekent.[image]

Deze lijm is goed op te lossen met aceton dat heb ik eerder gedaan bij een andere spoel.
Groet,
Pim
[image]

Sony tuner ST-5000FW

door snameroc @, Etten Leur, 27-02-2019, 22:34 (1875 dagen geleden) @ Pim

Ik heb nog een werkende analoge jaren 80 sony tuner staan. Type sta30l mag je zo hebben als je wil. Zal vast een spoel inzitten die elektrisch gelijk is. Ik zit in etten leur.

Johan

Sony tuner ST-5000FW

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2019, 23:23 (1875 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2019, 23:28

Johan, de ST-A30L is reeds voorzien van een PLL stereodecoder uPC1161C. Een soortgelijk spoeltje zit daar helaas niet meer in.

[image]

Sony tuner ST-5000FW

door Pim @, 28-02-2019, 10:34 (1874 dagen geleden) @ snameroc

Hoi Snameroc,

Bedankt voor het aanbod, maar helaas zit daar geen bruikbare spoel in.

Groet,
Pim

powered by my little forum