Spoeltje Wikkelen (Algemeen)

door Pim @, 09-03-2019, 17:30 (1868 dagen geleden)
Gewijzigd door Pim, 09-03-2019, 17:44

Beste Forum Leden,
Heb eerder al een vraag gesteld over mijn tuner Sony ST-5000FW, maar nu gaat het om een specifiek onderdeel n.l een spoel wikkelen.
[image]

Ben inmiddels aan het wikkelen geslagen en met een paar grotere spoellichamen diameter 8,5 mm en hoogte 6 mm gaat daar in ieder geval meer draad op als bij het originele spoeltje diameter 6,5 mm en hoogte 4 mm.

Bij het nieuwe spoellichaam zaten ook ferriet huisjes waarvan hier de gegevens.
[image]

[image]

[image]

Vreemd genoeg is nog niet het juiste resultaat bereikt, aan de gegevens van het originele spoeltje die was afgewikkeld en daarna de aantal wikkelingen geteld heb ik niet zoveel, want daar is mee begonnen om de zelfde wikkelingen aan te brengen maar dan is de spoelwaarde niet op de 15 mH te krijgen komt maar op 11 mH uit.
Vandaag maar een nieuwe gewikkeld met een primaire kant van 2 × 240 wikkelingen en secundair 2 × 260 wikkelingen dan zit het spoellichaam nagenoeg vol maar nog steeds geen 15 mH bereikt.
Wat is wijsheid om aan die 15 mH secundair te komen en ook primair een waarde van rond de 16 mH te komen want dat gaat niet op het spoellichaam.
Ik hoor de meeste mensen al zeggen kappen, maar dat vind ik tot nu toe nog geen optie.
Deze spoel is in een draairichting gewikkeld dus na 2 × 240 wikkelingen primaire is de zelfde draairichting door gewikkeld met de secundaire kant.
Zou het uitmaken als de secundaire kant de andere kant op gewikkeld zou worden ?.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door Piet van der Pol @, 09-03-2019, 17:56 (1868 dagen geleden) @ Pim

Hallo Pim,

Weet je zeker, dat je een kern hebt zonder luchtspleet? De gegevens zijn namelijk voor een kern zonder luchtspleet. De Al waarde is dan 2850nH. Om 15mH (=15.000.000nH) te krijgen heb je: √(15.000.000/2850) = 72 windingen nodig.
Heb je een foto van de kern met opdruk?

Piet

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 09-03-2019, 18:23 (1868 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Pim, 09-03-2019, 18:48

Hoi Piet,

Hier een paar foto`s van de spoel en de ferriet huisjes.
Groet,
Pim

[image]

[image]

[image]

[image]

Spoeltje Wikkelen

door Piet van der Pol @, 09-03-2019, 19:16 (1868 dagen geleden) @ Pim

De foto naast de winkelwagen is de goede kern. Maar als jij de kern hebt, waar N48 op staat, dan is dat een andere kern. Dat is namelijk een Siemens kern, en geen Ferroxcube.
Deze kernen hebben allemaal een kleine luchtspleet. Plaats de kernen eens op elkaar, en kijk dan tegen het licht door de middenpoot. Dan zou je een spleetje moeten zien.

Piet

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 09-03-2019, 19:36 (1868 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,
Als ik zo als op de foto tegen het licht in kijk is er geen speet zichtbaar.
Maar als dit niet de zelfde zijn als naast de winkelwagen hebben ze iets geleverd wat niet aan de specificaties voldoet ?.
Groet,
Pim

[image]

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 09-03-2019, 21:34 (1868 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,


Ik kan nergens informatie vinden over Siemens N48 kern, waar vond jij het ?.

Ferroxcube specificeert die kern als 2850 nH, is die Siemens dat niet heeft die een andere specificatie ?.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door Piet van der Pol @, 09-03-2019, 23:58 (1868 dagen geleden) @ Pim

Ik heb het uit een oud databoek van Siemens. Maar op het internet vind ik wel N48 kernen die aan de specificaties voldoen. Zie de datasheet van Epcos (=Siemens). Daarop staat een N48 zonder luchtspleet. Het kan dus toch, dat je de goede hebt. En zelf zie je ook geen luchtspleet. Dan is de vraag, of je meting klopt? Ik weet het even niet meer. Tijd om te slapen.

Piet

[image]

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 12:36 (1868 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,
Bedankt voor de info, dan is dat tenminste duidelijk.
Had hiervoor al een ander spoeltje gewikkeld en daar was de gemeten waarde nog lager van n.l
11 mH heb deze even in de tuner geplaatst om te zien wat er zou gebeuren, tuner werkt zoals eerder maar nog steeds geen stereo signaal.
Ben toen maar weer een nieuwe gaan wikkelen daar zit een half uur werk in, maar met een vol gewikkelde spoel kom ik niet verder dan 13 mH met ferriet huisje er om heen, zonder ferriet huisje meet ik dan 3,49 mH.
Wat is wijsheid, heb bij TME op de site nog een paar geschikte gevonden.
Groet,
Pim

[image]
[image]

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 14:10 (1868 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,

Heb inderdaad een fout gemaakt met meten de meter stond op 200 kHz, toen hij op auto stond waren de meetwaarden ineens waarden in de 200 mH.

Wordt vervolgd.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2019, 19:53 (1868 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Als de kern geen luchtspleet heeft, valt er dan nog wat af te regelen zoals bij het origineel?

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 09-03-2019, 20:05 (1868 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
Dat viel mij ook op dat de waarde van de spoel niet veranderd als er aan de schroefkern wordt gedraaid, is dat wat je bedoeld ?.

Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2019, 21:53 (1868 dagen geleden) @ Pim

Hoi Soundman,
Dat viel mij ook op dat de waarde van de spoel niet veranderd als er aan de schroefkern wordt gedraaid, is dat wat je bedoeld ?.

Groet,
Pim

Volgens mij wordt de spoel als het goed is , afgeregeld op 19KHz en wel op maximum amplitude, daarna zorgen twee diodes en een transistor voor frequentieverdubbeling, in welk ritme het audio links of rechts wordt doorgeschakeld.

Spoeltje Wikkelen

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2019, 10:49 (1868 dagen geleden) @ soundman2

Ik begrijp overigens niet, waarom de oude kern en spoelvorm niet meer goed zou werken.als de windingen een op een nagemaakt worden. Het komt echt niet aan op een enkele toer meer of minder. In het verleden heb ik zo ook transformatoren gekopieerd.
Afgewikkeld en genoteerd hoe de windingen lagen en het aantal toeren. Daarna de ouude spoelvorm en de kern hergebruikt.
Het grootste probleem was altijd, om de eerste plaat van een geïmpregneerde trafo eruit te krijgen en ook heel dun draad af te wikkelen wat door het impregneermiddel, of verbranding vast zat. Berekeningen kwamen er in dat geval niet aan te pas.

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 12:19 (1868 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,

Het probleem met het oude spoellichaam is dat ik daar het aantal getelde wikkelingen niet op krijg, omdat er door mij niet zo nauwkeurig gewikkeld kan worden als machinaal.
Als er door mij de benodigde wikkelingen primair 199 gewikkeld zijn zit het spoellichaam vol tot aan de rand, daarom ben ik op zoek gegaan naar een groter spoellichaam met ferriet huisje.
Als Reichelt mij dan iets levert wat niet aan de specificaties voldoet dan kom je niet veel verder.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2019, 13:18 (1868 dagen geleden) @ Pim

Je hebt och wel de goede draaddikte? Normaal meet je dat met een micrometer, of een zeer goede schuifmaat. Het wikkelbedrijf heeft zeker tools daarvoor.
Als je het er niet terug in krijgt, dan moet het origineel toch wel tot de nok toe vol gezeten hebben. Ook de aftakkingen moet je zo uitvoeren dat dat geen dikke bulten worden. Ik heb in het begin aangegeven dat het een tijdrovend klusje zou worden, maar je loopt kennelijk tegen problemen aan, die ik nimmer heb meegemaakt.

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 14:05 (1868 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,
0,1 mm dikte.
Ik heb een meetfout gemaakt, was bij 200 kHz aan het meten, toen de Peak meter op auto stond waren de spoeltjes in eens waarde in de 200 mH.
Dus ga weer een poging wagen en heb weer wat geleerd.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-03-2019, 05:08 (1868 dagen geleden) @ Pim

Hoe meet je de inductie van de spoel? zou kunnen dat daar wat fout zit.

en volgens de datasheet is deze kern niet regelbaar. Das een groter probleem, want je moet kunnen trimmen tot op 19kHz.

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 12:22 (1868 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Meet het met een LCR45 Peak meter, waar kan jij uit opmaken in de specificaties dat deze kern niet regelbaar is ?.
Kan je me daar een link van sturen.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 14:08 (1868 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,
Heb inderdaad een fout gemaakt met meten de meter stond op 200 kHz, toen hij op auto stond waren de meetwaarden ineens waarden in de 200 mH.
Groet,
Pim

Spoeltje Wikkelen

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-03-2019, 19:04 (1868 dagen geleden) @ Pim

Zou het uitmaken als de secundaire kant de andere kant op gewikkeld zou worden ?.
Groet,
Pim

Neen, dat maakt niets uit voor de zelfinductie.

Groeten .... Hugo Sneyers

Spoeltje Wikkelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-03-2019, 14:28 (1868 dagen geleden) @ Pim

Ipv nog eens uren te gaan wikkelen,
probeer het eens uit te rekenen wat je nodig hebt om op die 15mH uit te komen.

Je hebt de gegevens al uit de datasheet.

Tevens zijn er dan ook berekeningen te vinden of aantal uitgerekende
aantal wikkelingen ook past op spoelhuis met je gekozen draaddikte.
enz.

Doe de controle met de oude spoel gegevens.

Is toch rotweer buiten.
Even ouderwets gaan rekenen.

Spoeltje Wikkelen

door Pim @, 10-03-2019, 14:32 (1868 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Ben weer wat wijzer geworden over spoelen, kan nu ook wat rekenen.

Groet,
Pim

powered by my little forum