vintage elektronica onderdelen (Algemeen)

door briace @, Nantes (France), 10-03-2019, 22:24 (1845 dagen geleden)

Hallo, ik ben een Franse radioverzamelaar, en voor een persoonlijk project ben ik op zoek naar vintage elektronica onderdelen (voornamelijk weerstanden en condensatoren), gemaakt door Philips tussen 1960 en 1965. Ze werden gebruikt in deze transistorsets (platenspeler, radio's, ....). Zou iemand van jullie weten dat een of andere winkel/ebay verkoper dergelijke NOS-onderdelen zou kunnen verkopen? Bedankt !

vintage elektronica onderdelen

door Piet van der Pol @, 11-03-2019, 19:34 (1844 dagen geleden) @ briace

Dit zegt mij, een mogelijk anderen niet veel. Heb je ook een voorbeeld/foto van het soort weerstanden dat je zoekt?

Piet

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 11-03-2019, 21:18 (1844 dagen geleden) @ Piet van der Pol

[image]
[image]

Deze foto's komen van een Philips AG4000 platenspeler.

Hier zijn enkele foto's die kunnen helpen. Ik ben op zoek naar weerstanden die identiek zijn aan die op de eerste foto, en ook naar laagspanningscondensatoren, zoals die op de eerste foto (blauwe condensator) en op de tweede foto (zilveren condensator).

Bedankt ! :-)

vintage elektronica onderdelen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-03-2019, 21:29 (1844 dagen geleden) @ briace
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-03-2019, 21:30

De blauwe condensatoren zijn nog in een aantal waarden verkrijgbaar, nieuw, van het merk Vishay/BC. Ze zijn wel iets kleiner en iets feller van kleur maar het ontwerp stamt nog direct af van het origineel (o.a. voormalige Philipsfabriek in Klagenfurt, Oostenrijk). Eventueel kun je de oude huls leegmaken en de nieuwe elco erin monteren.

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 11-03-2019, 21:33 (1844 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt. Eigenlijk, zelfs als deze oude condensatoren zijn opgedroogd, is dat geen probleem, zoals u hebt uitgelegd. Het probleem voor mij is om de originele oude condensatoren te vinden, werkend of niet. Ik weet dat ik een soortgelijke vervangende condensator zou kunnen vinden, maar die moet er precies hetzelfde formaat, uiterlijk, etc. hebben. Daarom ben ik op zoek naar een aantal mogelijke NOS onderdelen.

vintage elektronica onderdelen

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 11-03-2019, 21:52 (1844 dagen geleden) @ briace

[image]


Dit heb ik, gratis. Geen NOS.

--
Wim Schoonhoven

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 11-03-2019, 21:57 (1844 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

wow, dat is geweldig! Bedankt ! Ik zal er met u over contact opnemen. :)

vintage elektronica onderdelen

door Piet van der Pol @, 11-03-2019, 22:02 (1844 dagen geleden) @ briace

Dit heb ik pas gekregen, maar nog niet uitgezocht....
Zal er eens in snuffelen. Heb ook nog wel wat weerstanden.

Piet

[image]

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 11-03-2019, 22:17 (1844 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Een echte schat........
Wat condensatoren betreft, ben ik vooral op zoek naar :
2,5uF 16V
64uF 10V
125 uF 2,5V
200uF 10V
320 uF 10V.

vintage elektronica onderdelen

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 11-03-2019, 23:54 (1844 dagen geleden) @ briace

Hallo Briace,
Als het gaat om een werkend apparaat heeft het totaal geen zin om er oude condensatoren elko enz in te zetten
Ze zijn allemaal verdroogd dat doen zo ook in het bakje.
Gewoon modern erin het heeft geen waarde.
320 uf 330 uf
64 uf wordt 63 uf
Weerstanden kunnen ook verlopen zijn.
Gewoon nieuw er in de pickup zit toch dicht
Je gaat onder een auto ook geen nos banden uit 1965 op een oldtimer zetten
Vragen om moeilijkheden.
Het gaat gewoon dat de versterker weer werkt.
Composiet weerstanden vwrliepen al in de laatjes bij de TD.
Onderdelen open boren heeft geen Zin. Om nieuw in te plaatsen.
Dat je bij een radio doet uit 1920 kan ik nog iets bij voorstellen
Maar bij een platenspeler ald de AG 4000 is de waarde nihil.
Doe gewoon nieuwe elko en weerstanden in van een goed merk.
Succes met het herstel

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 12-03-2019, 20:08 (1843 dagen geleden) @ RenéDaemen

Ja, ik ken deze René (niet zeker van de weerstand). Controleer nu op Ebay en zie hoeveel similaren elektrolytische condensatoren er verkocht worden. Ik zeg niet dat ze allemaal hun oorspronkelijke nominale waarde hebben, maar ze moeten wel een technisch belang hebben, anders zouden ze niet verkopen.

vintage elektronica onderdelen

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 13-03-2019, 10:16 (1842 dagen geleden) @ briace

Hallo Briace,
De onderdelen die op ebay worden aangeboden kunnen niwt beteouwbaar zijn op goede werking
Er zijn mensen die oude condensatoren die lek zijn uit hun radio knippen en op Ebay zetten
Met hem mom om een radio te restaureren.
Of het highend virus.
Elko die new old stock zijn kunnen door liggen in een bakje al verlopen of lek raken.
En die verkopen ze op Ebay. Als goed . Trap hier niet in.
Je kan kijken naar nieuwe elko die het oude benaderen blauwe elko van Vishay of nog te leveren van philips of wat dan ook
Weerstanden kun ook verlopen composiet verlopen al in de verpakking.
De nieuwe weerstanden zijn beter
Maar wat is er mis met nieuwe moderne onderdelen buiten ali express om neem japanse onderdelen die zijn goed
Philips had ze in de jaren 70 ook in televise zitten .
Het platenspelertje van dit type heeft geen grote waarde .
Het kan beterspelen met moderne elko dan met oude omdat het nostalgisch is
Zoals ik eerder mellde een oude radio uit de jaren dertig heeft een hoge waarde en kun je onderdelen in oude stoppen.
Maar om eerlijk te zijn is vaak niet zo veeldefect aan deze versterker deze is simple van opzet hoogstends een transistor
Die last heeft van whiskers .
Even 2 sec kort sluiten brand je de haartjes weg en werkt weer
Als tyoe niet meer leverbaar is
Succes

vintage elektronica onderdelen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2019, 12:23 (1842 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-03-2019, 12:26

De weerstanden die Briace toont, zijn koolfilmweerstanden. Die zijn bijna altijd nog goed.

Het wegbranden (door jou foutief omschreven als kortsluiten) van whiskers in germaniumtransistoren is van alle mogelijke oplossingen de onzekerste, omdat je alleen een klein gedeelte weghaalt (je kan geluk hebben dat het zo heet wordt dat er ook een paar smelten, maar dat is gokwerk). Het minst onzeker is de transistor inwendig schoonspoelen. Het een na beste is het huisje met de soldeerbout verhitten zodat de tin smelt. De derde mogelijkheid is om er gewoon tegen te tikken, maar dat is niet beter dan wegbranden (wel makkelijker).

vintage elektronica onderdelen

door Pim @, 12-03-2019, 13:50 (1843 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,

Jij kan voorlopig vooruit met condensatoren.:||:

Groet,
Pim

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 12-03-2019, 20:08 (1843 dagen geleden) @ Pim

precies !

vintage elektronica onderdelen

door Piet van der Pol @, 13-03-2019, 12:03 (1842 dagen geleden) @ briace

Ik heb de bak doorgespit, maar de score is minimaal. Zie de foto. Alleen de 220u/10V (met lange draden), daar zijn er nog veel van. Dus ik weet niet, of je iets kunt met de condensatoren. Ze zijn gratis.
De weerstanden op de foto zijn 2 voorbeelden, van soorten, die ik nog heb. Daar heb ik er nog wel meer van. Maar, volgens mij ook net niet wat je zoekt? Beoordeel het zelf even. En, indien wel, geeft dan soort en waarde aan, die je zoekt. Dan zal ik kijken, of die erbij zitten. Zijn ook gratis (mits je niet de hele voorraad wil hebben...).

Piet

[image]

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 13-03-2019, 21:22 (1842 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Bedankt Piet. Helaas zou alleen de 200uF 10V voor mij interessant zijn. De weerstanden zijn anders dan de weerstanden die ik zoek. Maar bedankt voor het voorstellen, zeer gewaardeerd !

vintage elektronica onderdelen

door franc @, Loosbroek, 13-03-2019, 21:30 (1842 dagen geleden) @ briace

Ik heb wel eea liggen maar kan het niet direct pakken.

Ik stuur je een mail.

Groet Frank

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 13-03-2019, 21:37 (1842 dagen geleden) @ franc

Bedankt Franc.

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 28-04-2019, 14:38 (1796 dagen geleden) @ franc

Ik heb wel eea liggen maar kan het niet direct pakken.

Ik stuur je een mail.

Groet Frank


Hallo Frank,
Ik heb u zojuist een e-mail gestuurd over de elektronische onderdelen van Philips.
Bedankt,
Manuel

vintage elektronica onderdelen

door Piet van der Pol @, 15-03-2019, 16:53 (1840 dagen geleden) @ briace

Ik heb nog een ander voorraadje ongesorteerde weerstanden gevonden. Daar zitten mogelijk de soorten bij, die je zoekt. Er zijn 2 verschillende maten, dus zie de foto. Ik heb hiervan veel verschillende waardes, maar dus niet gesorteerd. Dus als dit wat is, dan zie ik het wel.

Piet

[image]

vintage elektronica onderdelen

door briace @, Nantes (France), 15-03-2019, 18:29 (1840 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hartelijk dank voor het zoeken naar Piet. Dat is echt uitstekend! De exemplaren aan de linkerkant zijn van het juiste type. Ik ben inderdaad op zoek naar exacte waarden, maar als het sorteren te lang duurt, kan ik uw voorraad kopen als u dat wenst. Ik zal u de waarden die ik zoek per e-mail toesturen.

powered by my little forum