De weerstand van een spoel. (Algemeen)

door Pim @, 11-03-2019, 11:03 (1873 dagen geleden)

Beste Forum Leden,

Heb een spoeltje gewikkeld voor mijn Tuner Sony ST-5000FW, dat is gelukt met de hulp van een paar Forum leden.

De waarden primair 13 mH, en secundair 15 mH zijn gehaald, met een ferriet kern van 2800 nH.

Het originele spoeltje wat onderbroken was is afgewikkeld en daardoor was het aantal wikkelingen te bepalen, nu mijn vraag.

Het nieuwe gewikkelde spoeltje heeft de juiste waarde in Henry, maar de ohm`se waarde blijft ver achter t.o.v het originele spoeltje.

Originele spoel 22 ohm aan de secundaire kant primaire onderbroken.
Nieuwe spoel primaire 8 ohm en secundair 6,5 ohm.

Gaat dat wel goed de inductie waarde is wel goed, maar de weerstand is veel lager?.
De spoel zit n.l wel in de voedingslijn L503.

Groet,
Pim

[image]

[image]

[image]

[image]

De weerstand van een spoel.

door soundman2 @, Wouw, 11-03-2019, 12:15 (1873 dagen geleden) @ Pim

Als het allemaal hetzelfde is teruggewikkeld, zou de ohmse waarde ongeveer hetzelfde moeten zijn. Voor de zelfinductie maakt de ohmse waarde niet uit, voor de Q wel

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 11-03-2019, 12:32 (1873 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman,

Omdat de aantal wikkelingen niet op het originele spoellichaam gingen primair 190 + 110 wikkelingen en secundair 168 + 168 wikkelingen, spoel lichaam diameter 6 mm wikkel hoogte 4 mm.

Is er door mij naar een ander spoellichaam gezocht en aangeschaft, spoel lichaam diameter 8,5 mm en wikkelhoogte 6 mm, met daarbij een ferriet huisje van 2800 nH, vandaar dat er minder wikkelingen nodig waren voor 13 mH primair 68 wikkelingen.
Secundair 15 mH, 73 wikkelingen.
Vandaar dat de ohm`se waarde sterk naar beneden is gegaan, had hem er natuurlijk kunnen solderen om te zien wat het zou doen, maar had mijn twijfels.
Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Piet van der Pol @, 11-03-2019, 12:56 (1873 dagen geleden) @ Pim

Gefeliciteerd Pim. Dan is dat toch gelukt.
Maar, als ik even reken, dan zou de primaire inductie 14,9mH moeten zijn. Dit geeft, samen met de 4700pF een resonantie op 19kHz. Nu is de secundaire 15mH, en de primaire minder, ik weet niet of je per ongeluk primair en secundair verwisseld hebt.
Maar niet getreurd, je zou eventueel parallel aan de primaire een condensator van 680pF kunnen zetten. Dan komt de resonantie van de primaire ook uit op 19kHz.

Piet

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 11-03-2019, 13:17 (1873 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,

De spoel kan omgedraaid worden, en is ook instelbaar.

En anders wikkel ik er nog een, primair 14,9 mH en secundair 15 mH is dat goed?.

Wat betreft de weerstand van de spoel is dat geen probleem?.

Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-03-2019, 13:38 (1873 dagen geleden) @ Pim

stroom DC is maar paar mA.
Dus als je dat verschil uitrekend
en bekijkt wat de DC spannings verschilllen
wordt het achter de komma werk.

Prima dus.

De Z is belangrijker.

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 11-03-2019, 14:36 (1873 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Bedankt, geeft een goed gevoel dat alles toch in orde is.

Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 11-03-2019, 14:49 (1873 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,

Heb toch een beetje zitten slapen.

De keer dat er aan het defecte spoeltje gemeten werd was secundair 13 mH bij 1 kHz.
Is nu ook de meet frequentie 1 kHz.
Dus ga ik nog een spoeltje wikkelen 14,9 mH primair en secundair 13 mH, er kan een beetje geregeld worden met de regelkern.
Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door focus103 @, Zaandam, 11-03-2019, 22:35 (1873 dagen geleden) @ Piet van der Pol

De transistor in de schakeling van de spoel heeft een terug koppeling.
Dus de stroom door de spoel zal gelijk blijven.
Die wordt bepaald door de emitter weerstand en de twee basis weerstanden.
Dus die weerstand waarde zou geen grootte invloed moeten hebben.
[image]

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 12-03-2019, 17:13 (1872 dagen geleden) @ focus103

Hoi Focus,

Inmiddels de spoel op de print gezet maar geen resultaat, heb daar wat meer over geschreven in het antwoordt aan Piet.
Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 12-03-2019, 17:10 (1872 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi Piet,

Spoel op de print gezet maar helaas geen positief resultaat, heb er een aantal waarden condensatoren parallel gezet aan de 4700 pF maar dat maakt niets uit.

Met de oscilloscoop meet ik op een punt van de condensator 4700 pF een sinus met een hele hoge frequentie scoop staat dan ingesteld op 0,5 µS als er dan met het andere kanaal van de scoop met een toongenerator meet op 19 kHz dan meet ik 50 µS dus die frequentie is zeer hoog, waar komt die vandaan.

Mijn plan is om de spoel er opnieuw uit te halen en dan met een condensator + de spoel eens te kijken of de resonantie bepaalt kan worden.

Ook is er en overweging om andere ferriet schalen te bestellen de 400 nH of 250 nH, het voordeel is dan dat de hoeveelheid draad gehaald wordt zoals in de oude spoel, wat denk je van die optie?.

Groet,

Pim

De weerstand van een spoel.

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-03-2019, 20:46 (1872 dagen geleden) @ Pim

Je moet ze niet uit het circuit halen om de resonantie te meten.

voeg gewoon een in frequentie regelbare sinus toe aan de basis van de transistor (via koppelcondensator) en kijk bij welke frequentie de opslingering gebeurt.

De weerstand van een spoel.

door HM @, Hilversum, 13-03-2019, 20:24 (1871 dagen geleden) @ Pim

50 uS komt overeen met 20 kHz, dus erg dicht bij de 19 kHz piloottoon waarop het stereo signaal is gebaseerd.

De weerstand van een spoel.

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-03-2019, 20:47 (1871 dagen geleden) @ HM

50 uS komt overeen met 20 kHz, dus erg dicht bij de 19 kHz piloottoon waarop het stereo signaal is gebaseerd.

Ik had blijkbaar het bericht van Pim niet goed genoeg gelezen. hij heeft er al een generator opgezet.

de kring oscilleert dus bij 20 kHz? dat lijkt dicht bij 19kHz, maar is toch veel te ver weg. Moet 19 kHz zijn met slechts enkele Hz tolerantie. Wordt een beetje bijwikkelen..

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 13-03-2019, 21:40 (1871 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,
Heb m`n oscilloscoop er aan gehangen op de condensator C509 4700 PF, kreeg daar wel een sinus te zien maar die was veel hoger dan 19 Khz, denk eerder aan 100 Khz, weet niet waar die vandaan komt.
Probeer er nu met toongenerator en frequentie meter en scoop, de spoel 15 mH met condensator 4700 pF op m`n werkbank op z`n resonantie frequentie te krijgen, maar kan dat nog niet zichtbaar maken.
Enige tips zijn welkom, hoe krijg je een spoel en condensator op z`n resonantie frequentie ?.

Groet,
Pim
[image]

De weerstand van een spoel.

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-03-2019, 22:04 (1871 dagen geleden) @ Pim

Je moet de parallelkring (van spoel en condensator) via een weerstand op de generator aansluiten, anders dempt de generator de kring. ergens tussen 1 à 10 kOhm .

scoop rechtstreeks over de kring, liefst probe op x10 . resonantie moet dan duidelijk opvallen. Als dat niet zo is dan zit misschien de ferriet fout (niet voor deze frequentie bedoeld bvb). Of sluiting in de winding?

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 13-03-2019, 22:30 (1871 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Dank je voor de info, ik ga er mee aan de slag.

Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 14-03-2019, 14:29 (1870 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Heb een spoel gewikkeld van 13 mH primair en 13 mH secundair deze laatste waarde was nog bekend van de oude spoel.

De 13 mH primair heb ik bewust lager gekozen om de mogelijkheid te hebben de condensator van 4700 pF te kunnen verhogen voor de resonantie van 19 kHz.

En dat is gelukt er staat 19 Khz op de LCR kring en is een beetje te regelen met het trimkern van de spoel.
Nog niet te vroeg juichen want het moet nog in de tuner, maar kan in ieder geval met de LCR kring meten.
Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 13-03-2019, 21:49 (1871 dagen geleden) @ HM

Hoi HM,

De scoop stond ingesteld op 0,5 uS.

Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11-03-2019, 20:52 (1873 dagen geleden) @ Pim

Omdat de aantal wikkelingen niet op het originele spoellichaam gingen primair 190 + 110 wikkelingen en secundair 168 + 168 wikkelingen, spoel lichaam diameter 6 mm wikkel hoogte 4 mm.

Hieruit concludeer ik dat je wikkeldraad dikker is dan bij de originele spoel, dat verklaart meteen de lagere weerstand.

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 11-03-2019, 21:11 (1873 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hoi Mans,

Nee het draad wat nu gebruikt wordt is even dik 0,1 mm, maar aangezien het niet mogelijk is net zo te wikkelen als een machine, (alles netjes naast elkaar en dat op alle lagen), past het niet op het oude spoellichaam.
Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-03-2019, 00:03 (1873 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door kris, 12-03-2019, 00:06

Beste Forum Leden,


Het nieuwe gewikkelde spoeltje heeft de juiste waarde in Henry, maar de ohm`se waarde blijft ver achter t.o.v het originele spoeltje.

Originele spoel 22 ohm aan de secundaire kant primaire onderbroken.
Nieuwe spoel primaire 8 ohm en secundair 6,5 ohm.

Gaat dat wel goed de inductie waarde is wel goed, maar de weerstand is veel lager?.
De spoel zit n.l wel in de voedingslijn L503.

Groet,
Pim


je drukt het verkeerd uit. De Ohmse waarde blijft niet achter maar is veel beter dan van de oude spoel. (hoe lager, hoe beter) geen probleem dus..

groeten

kris

vraag: de kern is toch regelbaar (uit de spec begreep ik van niet)

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 12-03-2019, 10:58 (1872 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Dat is goed om te weten, er past een ferriet kern in de ferriet schalen en is regelbaar.

Groet,
Pim

De weerstand van een spoel.

door Hans de Jong @, Kerkdriel, 18-03-2019, 20:30 (1866 dagen geleden) @ Pim

Waar niemand blijkbaar aan denkt is, dat het maar de grote vraag is of de destijdse fabrikant van de defecte spoel wel koperdraad heeft gebruikt, wat wij bij reparaties gewoonlijk wel doen, denk ik. Messing draad heeft al een hogere soortelijke weerstand dan koper en als dat gebruikt was is de ohmse weerstand ook hoger. (Alléén zilver heeft een lagere sw dan koper en goud een veel hogere!) In de oorlog werd door naziduitsland vlot zink gebruikt! En als je bij je zelfgewikkelde spoel een lagere weerstand meet zal de Q van de L/C kring ook hoger zijn, dat is het enige gevolg, zoals al gezegd is. Dus zou ik mij geen zorgen maken. Hans de Jong.

De weerstand van een spoel.

door Pim @, 18-03-2019, 20:39 (1866 dagen geleden) @ Hans de Jong

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Pim

powered by my little forum