motherboard yh90j (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 13-03-2019, 15:53 (1865 dagen geleden)

Dit moederboard van een Dell laptop, YH90J met I7 processor heeft terwijl hij aanstond koffie over zich heen gekregen. Het board is nu defect. De laptop is nog vrij recent. Een nieuw board aanschaffen is tot op heden niet gelukt. Is er een mogelijkheid het board te laten repareren? Wie kan dat bij wij moet ik zijn. Of zijn dergelijke boards na (waterschade) niet te repareren.
Ik heb gedetailleerde afbeeldingen van het board, de hier geplaatste foto is slechts "geleend"van internet.
Ik krijg graag advies hierover. mvg Frans[image]

motherboard yh90j

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2019, 16:57 (1865 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-03-2019, 16:58

Eerst doe je een visuele inspectie onder een stevig vergrootglas of microscoop. Als er wel kleef is maar nergens zichtbare corrosie, denk ik dat je gerust eerst kunt gaan schoonmaken (alcohol en/of ultrasoon).

Zichtbare corrosie is een belangrijke aanwijzing van de circuits waar eventuele fouten zitten, dus als je die aantreft kun je eens beginnen met de aangetaste onderdelen te vervangen of opnieuw te solderen (onderschat niet de kracht van een goede kwak flux bij het weghalen van corrosie en koffieresten).

Je zou eens op youtube naar Louis Rossman kunnen kijken, die doet dat soort dingen dagelijks bij macbooks.

motherboard yh90j

door ffeilers @, Breda, 13-03-2019, 17:08 (1865 dagen geleden) @ Maarten Bakker

ik zal wat foto s plaatsen en dan afwachten of je er nog zo over denkt, ;-)[image][image][image][image]

motherboard yh90j

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2019, 19:11 (1865 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-03-2019, 19:18

Gelukkig heel duidelijke corrosie. Niet in de ultrasoonreiniger of vaatwasser gooien, dan heb je kans dat je printspoortjes, onderdelen of 'de draad' kwijtraakt. Als je geen schema kunt vinden: goed alle corrosieplekjes in macro fotograferen dat je later nog weet waar het zit. Eventueel wat grove corrosie voorzichtig wegborstelen. Dan met flux en hetelucht gaan stoeien op de betreffende plaatsen en als het er weer wat netter uitziet, kijken of alle printsporen nog verbinding maken, meten op onderbroken weerstandjes, kortgesloten voedingslijnen en gare halfgeleiders. Als je dat hebt gedaan en niets gevonden of gerepareerd wat je gevonden hebt, de boel onder spanning zetten en verder gaan meten.

Het is natuurlijk in tegenstelling tot wat Louis Rossmann doet met schema en encyclopedische kennis van de schakeling, wat meer tasten in het duister maar de te volgen methodes kun je wel ongeveer aanhouden. Probeer aan de hand van wat je van het circuit kunt zien (zitten de halfgeleiders in een voedingslijn, in de buurt van een IC met een specifieke functie, etc.) in combinatie met de defecte functies te concluderen welke corrosieplek bij het voorliggende defect hoort.

En last but not least, het is niet onmogelijk dat er schema's te vinden zijn. Als niet van Dell, dan misschien van de betreffende OEM. Een customuitvoering zoals voor Dell, wijkt wel op details af maar meestal niet op grote lijnen.

P.S. 'if all else fails', vaak kun je wel gebruikte moederborden vinden op specifieke sites zoals pchub, of door te zoeken op ebay of gewoon algemeen op het internet.

motherboard yh90j

door ffeilers @, Breda, 13-03-2019, 19:56 (1865 dagen geleden) @ Maarten Bakker

vervangend board op ebay (vs) , tegen de 400 euro, dan nog verzendkosten en invoerrechten, kortom, dat is het niet,
mijn ervaring is te gering om te doen wat je voorstelt, vandaar dat ik op zoek ben naar iemand die dat eventueel zou kunnen doen
.... tot op heden niet kunnen vinden
mvg Frans

motherboard yh90j

door HM @, Hilversum, 13-03-2019, 20:19 (1865 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoewel het er erg uitziet zal het wel meevallen.

Wat Maarten ook aangeeft, vooraf scherp fotograferen en daarna reinigen.
Koop een bus IPA en een kwastje en maak daar eerst alle plekken mee schoon.
Met een vergrootglas/loupe en een scherp voorwerp kun je eventuele hardnekkige corrosie weg halen.
Daarna alle getroffen solderingen verversen door met wat extra flux en tin ze opnieuw te maken.
Moet je toch doen omdat anders de corrosie zeker doorgaat.

Daarnaast als je geen schema hebt dan kun je kijken naar welk component(en) is/zijn getroffen.
Zo'n moederboard zit helemaal vol met powerfet's.
Als 1 ervan niet meer schakelt houd de systeem controller verder opstarten tegen.
Je hebt echter een probleem als toevallig die systeem controller defect is geraakt.
Dat is veelal een geprogrammeerde bouwsteen (FPGA's ed).
Die zijn wel te koop maar het zijn vaak blanke parts en daar heb je niets aan.

Wat je zo wie zo kunt meten is of iedere powermosfet wordt aangestuurd EN dan ook schakelt.
Hele klus maar o zo leerzaam, vooral als je een schema kunt vinden.

motherboard yh90j

door ffeilers @, Breda, 13-03-2019, 20:52 (1865 dagen geleden) @ HM

oeps een scherm vervangen, ok, een motherboard vervangen ok, software installeren ok, maar wat mij nu wordt geadviseerd is, natuurlijk goed, maar te moeilijk voor mij, bijft over ander board zoeken voor een redelijke prijs maar dat is mij tot op heden niet gelukt

wel bedankt voor alle adviezen

motherboard yh90j

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-03-2019, 22:54 (1865 dagen geleden) @ ffeilers

Tja ze zijn op internet ook niet gek.
Toestel met waarde 1000+ is zo'n MB natuurlijk ca de helft.

Dus schoonmaken zoals aangegeven en goed kijken met een loop.
Hopen dat dat helpt.

Les is dus na dergelijke ongelukken direct ding uit demonteren en reinigen.

2e is opzoek naar een defecte bv scherm gebroken enz.
3e weg brengen naar reparatie bedrijf en door de zure appel heen bijten en een dikke 600,- aftikken.

powered by my little forum