Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje. (Toestel of techniek)

door Sietze Osinga @, Koekange, 13-03-2019, 16:21 (1863 dagen geleden)

Hallo mensen.Ik heb vandaag een DAB+ radio,tje aangesloten aan het mg.zendertje van Reneke via de hoofdtelefoonaansluiting 3,5mm jack naar tulp plug op de zender.Nu krijg ik een zeer hoorbare brom door de muziek heen op mijn oude AM radio,s.Hoe krijg ik nu die brom weg?
Mogelijk heeft een van jullie een oplossing.
Groeten,
Sietze.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2019, 17:00 (1863 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Ik weet niet of het hier was of op circuitsonline, maar ik heb die klacht onlangs nog gehoord. René zelf heeft hem toen gerepareerd of gemodificeerd. Er zijn hier geloof ik ook wel eens wat meer tips geschreven over het bromvrij maken van Ottozendertje in het algemeen.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Sietze Osinga @, Koekange, 13-03-2019, 17:07 (1863 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja,dat klopt Maarten.Maar die discussie ging over een brom veroorzaakt door de opgebouwde voeding op de zenderprint.Ik heb een brom van een andere orde.
Groeten
Sietze.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door franc @, Loosbroek, 13-03-2019, 17:18 (1863 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Loopt er geen netsnoer in de buurt van de ingangskabel naar de zender?
En probeer de zender eens te voeden vanuit een batterij of accu.
Weet je meteen waar de brom vandaan komt.

Allemaal mogelijke oorzaken.

Groet Frank

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Sietze Osinga @, Koekange, 13-03-2019, 17:34 (1863 dagen geleden) @ franc

Hoi,Franc.Je had dus helemaal gelijk!

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door franc @, Loosbroek, 13-03-2019, 19:03 (1863 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Zijn goede lessen; je denkt dat de voedinkjes bij bv een DAB radio bromvrij zijn maar blijkbaar toch niet.
Of je hoort een ratelbrom wat met C’tjes over de dioden in de adapter onderdrukt kan worden.

Maar in ieder geval is het goed opgelost:)

Groet Frank

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Sietze Osinga @, Koekange, 13-03-2019, 17:20 (1863 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Het is opgelost!! De boosdoener is de bijgeleverde netvoedingsadapter van de DAB+ radio te zijn.Met batterijvoeding (4x AA bat.)geen brommetje meer te horen.
Groeten,
Sietze.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-03-2019, 18:42 (1863 dagen geleden) @ Sietze Osinga

De boosdoener is de bijgeleverde netvoedingsadapter van de DAB+ radio te zijn.Met batterijvoeding (4x AA bat.)geen brommetje meer te horen.
Groeten,
Sietze.

Denk niet dat de netvoeding een "boosdoener" is (JE DAB + speelt er toch bromvrij op ? )
maar wel de combinatie de je maakt : een ongeaarde schakelend voeding aan een MG zender doet de zender "zweven" op 110V AC . Hang de ground van de zender eens aan een goede aarde, dan is het bromprobleem ook met netvoeding van de DAB+ waarschijnlijk van de baan.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Sietze Osinga @, Koekange, 13-03-2019, 18:57 (1863 dagen geleden) @ kris

Dag Kris.Dat zal ik zeker proberen,bedankt voor de tip! Spaart ook weer batterijen.
Groeten,
Sietze.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2019, 19:23 (1863 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Eventueel kun je de adapter proberen te ontstoren (ratelcondensatortjes over de netgelijkrichter en/of Y2-condensatoren zouden al voldoende kunnen zijn), maar dat is het vaak niet waard.

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-03-2019, 20:51 (1863 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door kris, 13-03-2019, 21:13

Eventueel kun je de adapter proberen te ontstoren.

Het zijn net de onstoorcondensatoren die het probleem veroorzaken, althans de kans is groot. (houden het secundair op 110V tov aarde)

En als aarden niet helpt, dan is veldmodulatie (door de schakelend transistoren en diodes) de oorzaak. Ook dat valt te verhelpen, door de voeding veel verder van de zender te houden (door er enkele meters extra draad tussen te zetten bvb)

en alles bij elkaar genomen kan je de DAB voeding ook nog vervangen door een type met klassieke trafo,je hebt vast wel wat liggen :-)

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 19-03-2019, 00:26 (1858 dagen geleden) @ kris

Twee spoeltjes van 470 uH in serie met de voedingsdraden plaatsen lost het probleem van de veldmodulatie op!

Koppeling DAB+ radio naar AM zendertje.

door Sietze Osinga @, Koekange, 19-03-2019, 10:40 (1858 dagen geleden) @ wvogel58

Dank aan allen die meegedacht hebben voor dit probleem.Ik ga wat experimenteren.
Groeten,
Sietze.

powered by my little forum