MG zendertje met sinus en een vraag. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-03-2019, 20:16 (1866 dagen geleden)

Bij het radio testen zou het handig zijn om aan de uitgang via de scoop te zien of alles goed gaat.
Natuurlijk kun je een toongenerator aansluiten die een groter gebied kan bestrijken.
Maar als je dit snel wil zien zonder veel snoeren is een generator in het zendertje eenvoudiger.
Deze sinus generator is eenvoudig in te bouwen met een aan/uit schakelaar in de voedingslijn.

Een vraag in dit kader, of het mogelijk is om een ferriet antenne aan te sluiten.
Die lange spriet zou ik wel weg willen hebben.
Zijn er op dit forum ideeën over de mogelijkheden en hoe dit dan aan te sluiten.
Groet, Ben

[image]

MG zendertje met sinus en een vraag.

door Piet van der Pol @, 18-03-2019, 20:51 (1866 dagen geleden) @ Ben

Ik zie alleen maar een LF generatortje, en geen zender en/of spriet? Of snap ik het niet?

Piet

MG zendertje met sinus en een vraag.

door Julius ⌂ @, Dronten, 18-03-2019, 20:59 (1866 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ik zie ook alleen maar een LF deel.............

MG zendertje met sinus en een vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-03-2019, 21:44 (1866 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Ben, 18-03-2019, 22:01

Piet en Julius, het betreft een Otto of een Renee MG zendertje waarin de LF sinus generator is ingebouwd.
Vergat dat even te vermelden omdat we het hier eerder over deze zender hebben gehad.
(O.a. het brom probleem.)
Daarnaast wilde ik graag weten of er ideeën zijn om een ferriet antenne te kunnen gebruiken als zend antenne.
Daarmee zou de spriet/staaf antenne kunnen vervallen.
Het schema van deze zendertjes is bekend.
Hoop dat het nu duidelijk is.
Groet, Ben

[image]

MG zendertje met sinus en een vraag.

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-03-2019, 22:42 (1866 dagen geleden) @ Ben

Of het met een ferriet goedkomt weet ik niet (kan wel op korte afstand) maar wat zeker kan is een afgestemde kaderantenne. Een kader van bvb 10mm diameter koperbuis, elke zijde 80cm of meer en dan afstemmen met parallelcapaciteit.

MG zendertje met sinus en een vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-03-2019, 10:48 (1865 dagen geleden) @ kris

Dank je Kris voor het meedenken maar het moet wel in het kastje passen.
Het idee kwam doordat ik een buizen ontwerp van Otto zag met ferrietstaaf.
Hieronder de schema's en vroeg mij af of dat voor het PLL zendertje toepasbaar is.
Groet, Ben

[image]
[image]

MG zendertje met sinus en een vraag.

door Laurens @, Zaandam, 19-03-2019, 10:54 (1865 dagen geleden) @ Ben

Als ik het zo zie, is de uitgang van het IC tamelijk hoogimpedant. Althans, dat is wat het IC in de huidige situatie ziet.

Je zou dan het hele uitgangsfilter kunnen laten vervallen, en een ferriet LC-kring kunnen aansluiten (de afgestemde kring is immers zelf zeer scherp resonant)

Let wel op, sluit even je scope aan over de kring. Het kan zomaar zijn dat de opslingering door resonantie zo groot is, dat je IC er door beschadigd raakt, ofwel dat door de interne schakeling in het IC er grote demping of zelfs clipping plaats vindt. In dat geval kun je het best een zwakke koppeling tussen staaf en IC toepassen.

powered by my little forum