Ontstoorcondensator (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 22-03-2019, 19:32 (1861 dagen geleden)

In een oude bandrecorder kom enkele dikker geworden condensatoren tegen.
Deze c's bestaan uit een r/c combinatie van 100n en een weerstand van 120 Ohm.
Wat is het voordeel of nut van deze combinatie.
Een zoektocht op het net leverde diverse afbeeldingen op , meest uit China of bij groothandels,met soms ook belachelijk hoge prijzen.
Bij Conrad zijn ze ook te koop voor een paar euro, maar met 15!! weken levertijd.
Doet een eenvoudige ontstoorcondensator (p-type) al of niet met een weerstand in serie niet hetzelfde werk?
[image]
In het vlakke gedeelte zit de weerstand (1W) het bolle gedeelte de c (met sluiting)

Mvg. Dirk.

Ontstoorcondensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2019, 19:43 (1861 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-03-2019, 19:44

Dit zou opzich wel een foliecondensator kunnen zijn, maar bij nieuwe aanschaf moet je bovendien uitkijken dat je geen papier in handen gestopt krijgt... Types met ingebouwde weerstand van RIFA horen tot de beruchte rookbommen.

Ik zou een 1W metaalfilmweerstand in serie met een goed merk MKP condensator gebruiken.

P.S. de weerstand zit in serie om de piekstroom te begrenzen. Zowel die door de condensator als die door het te beschermen schakelcontact.

Ontstoorcondensator

door doktordirk @, Noordbeemster, 22-03-2019, 20:16 (1861 dagen geleden) @ Maarten Bakker

weer wat geleerd, dus dat is de reden van de weerstand.
Misschien is er op de as. beurs iets te vinden en anders wordt het zelf samenstellen.
Bestellen in China heb ik nog nooit gedaan, en 15 weken wachten is het ook niet alhoewel er hier ook wel dingen staan die al veel langer op reparatie wachten.

Dirk.

Ontstoorcondensator

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2019, 21:22 (1861 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-03-2019, 21:23

De rec.fanaten vervangen deze door 0,1uf x2 type met 120 ohm weerstand in serie.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Ontstoorcondensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-03-2019, 00:36 (1861 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-03-2019, 00:38

X2 is hier niet bijzonder geschikt voor (deze C zit niet over het net), ook al zal het Senseosyndroom wat vertraagd worden door de serieweerstand. Een normale pulsvaste MKP verdient de voorkeur. Niet lager gaan dan een DC-werkspanning van 630V, en een van 1000V gaat nooit meer stuk (daar heb je wel een mogelijk excuus om een goede X2 te pakken: die zit qua spanningsvastheid tussen 630V en 1000V in zodat je niet meteen aan 1000V zit - die zijn soms wat minder practisch qua afmetingen).

Ontstoorcondensator

door doktordirk @, Noordbeemster, 23-03-2019, 09:12 (1860 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image]
Hier zitten ze in, over de schakelcontacten van de capstanmotor, de spoelmotoren en relais.
Nu is dit een Amerikaanse versie met een lagere netspanning,maar ik neem aan (heb het nog niet gemeten)dat de 60, 80 en 100 volt voor deze Europese versie gehandhaafd zijn, dus de hele wereld aan spanning komt er niet op.
Ik zie nu dat er over de netschakelaar ook een zit.
Zal alles controleren op afwijkingen en zo nodig vervangen.
Misschien toch maar de goede bestellen en een wachttijd in acht nemen, dan passen ze tenminste wel op de printplaat zonder zwevende onderdelen.

Dirk.

Ontstoorcondensator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-03-2019, 12:49 (1860 dagen geleden) @ doktordirk

Bij de motoren is de originele werkspanning van 500V inderdaad voldoende. Eventueel te vervangen door 630V.

Over de netschakelaar is 630V te weinig, daar moet minstens een 800V type in, dus in de praktijk 1000V. Bij X2-condensatoren luidt de werkspanning in AC en dan kom je op 275V of 315V uit.

Als de capaciteit verkrijgbaar is in dat type, dan is een ceramische Y2 condensator een beter alternatief dan een X2. Ceramische condensatoren verliezen doorgaans niet langzaam hun capaciteit.

Ontstoorcondensator

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 29-03-2019, 12:42 (1854 dagen geleden) @ doktordirk

Op zich zitten de netwerkjes in het schema onjuist geplaatst, de juiste manier is het RC netwerk te plaatsen over de spoelen van de motor.
De condensator vormt zo met de spoel een trillingskring, de weerstand maakt er een kring met een beroerde Q van, waardoor het uitslingeren wordt beperkt.
Door het op deze wijze voorkomen van vonkvorming wordt tevens het HF deel onderdrukt, de lay-out van de print zal dit vermoedelijk zonder te modificeren niet toelaten.
De exacte waarden van de weerstand en condensator doet er niet eens zo heel veel toe, alles in de range van 47 – 220 nF en 100-220 Ω zal voldoen, nauwkeurige berekening is alleen nodig in geval van een specifiek gewenste of bepaalde afschakeltijd.
Sinds de introductie van de microcontroller in de besturingstechniek heb ik er duizenden (zo niet meer) van dergelijk RC combinaties over kleine motoren, relaispoelen, solenoids e.d. geplaatst.
Voor de geïnteresseerden hieronder een plaatje uit het EMC handboek van Schneider Electric met scoopbeelden van de effecten.

[image]

m.vr.gr.
Anton van den Oever

Ontstoorcondensator

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-03-2019, 20:34 (1854 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Bedankt voor deze bijdrage.
De printplaat aanpassen gaat niet zo eenvoudig, het liefste zet ik er dan ook weer een r-c combinatie in inplaats van een losse c met weerstand.
Dat zal ook wel werken , maar het oog wil ook wat.
Wat me wel opvalt is dat alleen de twee r-c's over de capstanmotor stuk waren, van de spoelmotoren en electromagneten gaven ze allemaal ongeveer dezelfde waarde.

Dirk.

powered by my little forum