De brommer (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 29-03-2019, 17:39 (1827 dagen geleden)

In de jaren 60 hadden we thuis een TV en daar maakte een spoel een vreselijk gil geluid. Mijn moeder werd helemaal gek en vroeg aan mij of ik dat kon oplossen.
Nadat ik met de achterkant van een schroevendraaier alle spoelen en HF trafo's had afgetast had ik de schuldige gevonden. Wie mij op het idee gebracht had weet ik niet meer maar mogelijk heb ik het zelf bedacht. Ik had nog een busje oude verf en die verdunde ik en goot dat over de wikkelingen ven de HF trafo. Het gegil verstomde ogenblikkelijk en de TV heeft nog wat dagen naar verf geroken maar hij heeft nooit meer gegild of gepiept.

Nu heb ik een transformator en daar komt een brom van af. Ik denk dat het transformatorblik is hoewel dat als 1 geheel aanvoelt. Ik wil van dat gebrom af en nu zit er opzij een gaatje waar verschillende draden uitkomen en daar zou ik iets in kunnen gieten???
Tja, is dat de methode?
Heeft iemand hier ervaring mee om dat brom geluid (klinkt wat scherp) uit de trafo te krijgen? Ik heb zelf nog niets geprobeerd.

[image]

Jack

De brommer

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2019, 18:15 (1827 dagen geleden) @ Marotick

Zolang hetgeen je er in giet niet geleidend is zal het geen probleem zijn ondanks dat de emaille koperdraden onderling zijn geïsoleerd.

Ik heb het idee dat brommende trafo’s altijd slordig en nogal los gewikkeld zijn en zal vastzetten met o.a en dunne kunsthars er over laten lopen wel helpen het tegen te gaan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De brommer

door soundman2 @, Wouw, 29-03-2019, 18:37 (1827 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Controleer of de gelijkrichter nog dubbelzijdig werkt. Als er een DC component is kan de trafo brommen. Ook de boutjes aantrekken kan helpen. Iets er in gieten is onomkeerbaar. De kapjes eraf en in impregneermiddel leggen kan soms helpen. Als het lakdraad wordt aangetast is het einde verhaal.

De brommer

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-03-2019, 18:27 (1827 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Roland Huisman, 29-03-2019, 18:28

Nou zo te zien is die trafo al geïmpregneerd in de fabriek.
Als je een kans wilt hebben dan zou je nog in vacuüm kunnen impregneren.
Maar of het dat oplost is de vraag...

Wat ook kan helpen is een spanning selector een stapje hoger zetten
zodat het blik minder in verzadiging raakt. Dan moet er wel een stap
extra zijn natuurlijk. (220 > 240 bijvoorbeeld)

Groeten, Roland

powered by my little forum