Revox A77 MK4 (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 31-03-2019, 16:07 (1846 dagen geleden)

Ik heb de beschikking gekregen over een Revox A77 MK4 welke lange tijd in het bezit is geweest van iemand met de inmiddels respectabele leeftijd van 84 jaar.
Voordat ik hem kwam ophalen is hij aangesloten op 220 volt en in werking gezet. Ik meen dat de motoren werkte maar dat er al vrij snel "rook" uit de recorder kwam.

Dit is natuurlijk summiere informatie maar ik heb niet meer informatie. Begrijp ook wel dat de machine open gemaakt moet worden om definitief vast te stellen wat de oorzaak is.

Maar toch de vraag: waar denk je op voorhand aan wat er "mis" gegaan kan zijn in deze recorder.
mvg Frans

Revox A77 MK4

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-03-2019, 16:11 (1846 dagen geleden) @ ffeilers

Denk die ontstoor condensator van bekende merk RIFA

Los knippen en verder onderzoeken.
Zijn van die bekende euvels met vooral veel rook

Zie ook hier pagina 2

Revox A77 MK4

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-03-2019, 17:27 (1846 dagen geleden) @ ffeilers

Ja dat is bekend. De RIFA'S die als vonkblussers over de contacten van de relais staan die scheuren eerst en daarna ontploffen ze. In een A77 zitten er 4 in. 3 op de relaisprint en dan nog 1 op de motor besturings print. Die moeten sowieso vervangen worden anders heb je iedere week een kamer vol met rook. Ook op de audiohoofdprint zitten 2 condensatoren van 220uF die vaak sluiting maken, als ze het nu nog niet doen dan gaan ze dat spoedig wel doen. Dat kost je dan een zekering. Kijk ook naar de 3 motor condensatoren want vaak zit daar een type in die teer lekt.

Jack

Revox A77 MK4

door ffeilers @, Breda, 31-03-2019, 17:56 (1846 dagen geleden) @ Marotick

bedankt voor (alle) antwoorden, ik zie op ebay complete revisiesets maar dan voor een prijs waar ik wel van schrik. Zou ik kunnen volstaan met een beperkte vervanging aan onderdelen?
mvg Frans

Revox A77 MK4

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-03-2019, 18:30 (1846 dagen geleden) @ ffeilers

Naar ebay moet je niet kijken tenzij je geld teveel hebt. Gewoon naar de onderdelen boer stappen en daar die onderdelen kopen.
Ik heb ze ook op voorraad maar ik ben ook weer duurder omdat ik mijn tijd die ik er in steek en de kosten die ik maak ook vergoed wil hebben.
Jack

Revox A77 MK4

door ffeilers @, Breda, 31-03-2019, 20:01 (1846 dagen geleden) @ Marotick

Is het voldoende om de door jouw genoemde onderdelen te vervangen of moet er nog veel meer vervangen worden, althans dat is wat ik zie op ebay (niet dat ik daar voor ga kiezen, maar of ik nu 6 onderdelen moet vervangen of aanzienlijk meer), mvg Frans

Revox A77 MK4

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-03-2019, 21:56 (1846 dagen geleden) @ ffeilers

Ja er zijn nog meer zwakke broeders. Ik vervang standaard alle elco's en de tantaaltjes meet ik door op ESR waarde. Meestal zijn die nog goed maar de ESR wil nog weleens stevig oplopen en ook een lekstroom door gaan laten.
Kijk ook eens naar de instelpotjes. Vreemd genoeg breken de lopertjes spontaan af of staan ze van de koolbaan afgebogen. Ik vervang deze gewoon allemaal(om verder geen problemen mee te krijgen) door stofvrije exemplaren.

Jack

Revox A77 MK4

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-04-2019, 00:49 (1845 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-04-2019, 00:50

Tantaaltjes die een extreen goede ESR hebben bij 0Hz (ook bekend als kortsluiting) zijn ook verdacht. Ik zou de elco's op ESR meten en de tantaaltjes vervangen, of als je het ding van zijn leven nooit meer open wilt hoeven maken, zowel de elco's als de tantaaltjes vervangen.

Revox A77 MK4

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-04-2019, 12:33 (1845 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja je hebt gelijk, al die oude troep moet er eigenlijk allemaal uit maar ik heb er toch wat moeite mee om een goedwerkende oude condensator te vervangen door een nieuw exemplaar dat minder goed doormeet.
Daarom laat ik goede tantaaltjes zitten maar als er toch 1 uit moet in het audio circuit dan haal ik die andere in het andere kanaal er ook uit zodat links en rechts dezelfde onderdelen hebben.
Ook moet ik oppassen met het laten zitten van goedwerkende condensatoren. Laatst had ik er 1 die goed doormat maar toch een lekstroom had in bedrijf.
Uiteindelijk ga ik steeds meer oude onderdelen vervangen.

Dit brengt me op het volgende:
Voordat er straks weer medeforumgebruikers beginnen te roepen dat dit geen manier van doen is.
Het vervangen van de onderdelen is GEEN manier van reparatie maar het dient alleen om te voorkomen dat er iedere week een onderdeel stopt met functioneren.
Ik ben het met iedereen wel eens dat een defect apparaat repareren om domweg alle onderdelen te vervangen geen reparatie is. Maar in mijn geval is er niets defect alleen onbetrouwbaar.

Jack Marotick

Revox A77 MK4

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-04-2019, 14:56 (1845 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-04-2019, 14:57

Ik zou de onbetrouwbaarheid van een druppeltantaaltje erger inschatten dan van een normale elco die nog een goede ESR meet, vandaar eigenlijk mijn opmerking.

Het is altijd de vraag waar je de grens trekt voor slijtagedelen die routinematig eens in de 40 jaar vervangen moeten worden bij een apparaat dat dagelijks bruikbaar moet zijn. Ik zou zeggen dat bij werk met garantie of geen wens op snelle herhaling, alle druppeltantaaltjes, bijna alle papiercondensatoren en de meeste elco's in aanmerking komen voor vervanging. Dit los van foutzoeken, dat meestal eerst moet gebeuren.

Revox A77 MK4

door ottoderuig @, Baarn, 01-04-2019, 22:25 (1845 dagen geleden) @ Marotick

Zwarte teer (bij de soldeerpunten) zeg je? Bij mijn weten is dat isolatie.

--
73's Otto - PD2ODR

Revox A77 MK4

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-04-2019, 12:21 (1845 dagen geleden) @ ottoderuig

Dat "was" isolatie. Uiteindelijk begint het te druppelen en vervuilt het het inwendige van de recorder en dat lijkt me toch niet de bedoeling,

Jack

Revox A77 MK4

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-03-2019, 17:53 (1846 dagen geleden) @ ffeilers

RIFA-rookbommen. Oftewel slecht ingegoten oudpapiercondensatoren. Moderne MKP-types voldoen op die plekken uitstekend.

powered by my little forum