Stroombesparen: PC-speakers (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-04-2019, 13:16 (1814 dagen geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 11-04-2019, 13:28

De reacties op mijn versterker waren nogal gemengd en ook iets feller dan ik had verwacht. Ik zal nu wat vertellen over een paar meer succesvolle deelprojecten van mijn persoonlijke War on Vampire Currents.

Ik heb gemerkt dat sommige PC luidsprekertjes onnodig veel verbruiken en dat je daar heel erg makkelijk iets aan kunt doen.
Ik heb het dan over losse boxjes die je bij je PC of laptop hebt, een bekend merk is bv Harman Kardon, maar ze zijn er ook van Philips. Vaak ligt er achter op de grond een losse voeding: een flinke trafo die zomer en winter handwarm is. Als "overgedimensioneerd" een bestaand woord is en ergens op van toepassing, dan is het hier wel! Ik heb opgemeten dat sommige van deze trafo's een continue verbruik van rond 4W hadden uit het stopcontact. Speakers uitzetten helpt nauwelijks want de onbelaste trafo blijft 2 tot 3 Watt trekken.

Weggooien van mooie speakers is natuurlijk zonde (en niet duurzaam)!

Met tests heb ik vastgesteld dat deze boxjes meestal genoeg hebben aan 9V spanning en dat dit prima door een geschakeld voedinkje kan worden geleverd. Sommige speakersets werken al op nog lagere spanning en een enkele heeft aan 9V niet genoeg. Even experimenteren met een paar voedingen kan nuttig zijn.
Die voedinkjes liggen voor een euro bij de Kringloop, prima de recycle-gedachte, al weet je natuurlijk bij die oude dingen niks over mogelijke storing die ze veroorzaken. Van afgedankte apparaten zoals telefoons en dergelijke, altijd de voeding bewaren, kan nog van pas komen! Bij het grote Internetplatform AE te C kun je geschikte voedinkjes krijgen onder de 2 euro, inc bezorgen.

Vervangen van de trafo door een geschakeld geval, hoe moeilijk kan de uitvoering zijn? In een geval was zelfs het stekkertje hetzelfde, in een ander geval moest ik even snoertjes doorknippen en een kroonsteentje ertussen. Wel even letten natuurlijk op polariteit, en je kunt prima een gelijkspanningsvoeding gebruiken als vervanger voor een wisselstroomadapter.

Resultaat is dat het continu-verbruik afneemt van 4 naar 1 Watt, een besparing dus van 3W per speakersetje. Werk is misschien 5 minuten per setje, de kosten terugverdiend in 4 maanden aan uitgespaarde stroom. De geluidskwaliteit? Geen verschil te bespeuren!


En hoe bereken ik dat nou allemaal zo snel met die Watten en euro's?
Verbruik is natuurlijk weer vermogen keer tijd. In een jaar zitten ongeveer 8766 uren, dus een continu-besparing van 1W spaart 8,7kWh uit in een jaar. Een gemiddelde electrische auto rijdt daar 40km op. Een gemiddelde electriciteitsmaatschappij vraagt er 2 euro voor, dus 3W verminderen betekent 2 euro bespaard in 4 maanden.

Door drie voedinkjes te vervangen op speakersetjes, is mijn vampiergebruik met 8W afgenomen, dus 16 euro per jaar of vergelijkbaar met 320km rijden. Het enige wat ik fout heb gedaan: dat ik het niet vijf jaar geleden heb gedaan!

Stroombesparen: PC-speakers

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-04-2019, 13:40 (1814 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ja Gerard dat gebeurde ook met die 12V halogeen voeding van Ike-a.
Daar zitten inmiddels led lampjes in maar de trafo wordt met uitgeschakeld licht nog steeds warm.
Een goede oplossing kan dan zijn om het net af te schakelen i.p.v. de 12V.
Dit d.m.v. een netschakelaar of een slof met schakelaar.
Het voorkomt het zoeken naar alternatieve voedingen en het resultaat is gelijk.
Groet, Ben

Stroombesparen: PC-speakers

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 11-04-2019, 13:50 (1814 dagen geleden) @ Ben

Sterker nog, een uitgeschakelde slof heeft een nog lager standbyverbruik voor het geval je die laatste centen er nog uit wilt persen. Bovendien is het veiliger.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook een sport om apparaten te verbeteren zonder externe wijzigingen.

powered by my little forum