Knopje Zweedse Philips K9 (Gezocht)

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 13-04-2019, 19:34 (1837 dagen geleden)

Een paar weken geleden deze televisie gekregen.
Het is een Zweedse Philips met een chassis K9 uit 1973.
Helaas mist deze een knopje voor de schuifpotmeters.
Wie heeft er iets liggen?


[image]

[image]

Knopje Zweedse Philips K9

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-04-2019, 03:33 (1837 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Leuke vondst! X26K201/09?

Heb helaas geen knopje.

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 14-04-2019, 08:41 (1837 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten.

Is een X26K201/08, een vroegere uitvoering met de grote cascade.
De uitvoeringen met de grote cascade heb ik zelden gezien.
Ook een proto K9 staan waar origineel een grote cascade in heeft gezeten.
Wel zitten de potmeters van de G2 instellingen in de proto op de grote print naast
de hoogspanning in plaats achter het bedieningspaneel, zie Philips X22K201 proto
Wel opvallend dat bij de proto geen /00 nummer heeft achter het modelnummer. Ik weet wel
dat deze proto in de personeel winkel van Philips is verkocht.

[image]

[image]

[image]

Knopje Zweedse Philips K9

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-04-2019, 23:15 (1834 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-04-2019, 23:17

Hoi Marcel,

Je zou zeggen een vroege uitvoering, maar ik denk aan 1973 week 44 dus ruwweg 1,5 jaar na de oer-22" uitvoering zo uit m'n hoofd gezegd. Ik ben er niet helemaal zeker van omdat Zweedse serienummers een beetje afwijken van de rest, maar de revisie is ook al NF03 dus niet een van de eerste series. Misschien kun je de datering bevestigen aan de hand van datumcodes zoals op de blikjes, halfgeleiders, trafo's of op de beeldbuis. De kaskade is misschien te verklaren uit een voorraad uit de K80-tijd die toen nog maar net afgelopen was, of uit een voorkeur van de inkopers.

Ik wacht in spanning de grote foto's op je site af, daar kan ik misschien nog wat meer zinnigs over zeggen.

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 17-04-2019, 20:01 (1833 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Net wat foto´s gemaakt.
Op de blikjes geen datums, zijn ook gekleurde stickers, later zijn deze wit geworden.
Alleen op de BU108´s een datum 7308, zou 1973 week 8 moeten zijn, televisie zou dan iets later
in het jaar moeten zijn.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Knopje Zweedse Philips K9

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-04-2019, 23:18 (1833 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Of er gekleurde stickers gebruikt werden, verschilde per land denk ik. Ik geloof dat Oostenrijk dat ook deed. De blikjes hebben op eentje na wel allemaal de "oude stijl" ventilatiegaatjes. Vreemd dat er op de stickers geen datum staat, kennelijk week Zweden daarin af. De voeding lijkt een datumcode 343 te dragen (achter NF02) dus dat zou productie in week 44 van 1973 bevestigen.

Knopje Zweedse Philips K9

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-04-2019, 14:24 (1832 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op de lijntrafo zo te zien WD342 voor Wenen, 1973, week 42.

Nota bene, de K80 zat ook al vol met Weense trafo's (daar dan weer niet de lijntrafo geloof ik). Mogelijk waren de lijntjes tussen Wenen en Norrköping korter dan tussen Eindhoven en Norrköping.

Televisieproductie in Wenen was tegen die tijd waarschijnlijk al teruggeschroefd. Ik weet niet zeker of de K9 danwel de K11 het laatste toestel was dat daar nog van de band rolde.

Knopje Zweedse Philips K9

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 14-04-2019, 11:06 (1836 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hallo Marcel,

Toestel had ik al gezien bij overdracht
Leuk toestel.
Maar is een knopje niet te printen met 3 D printer.?
1 knopje inscannen
Volgens mij moet ik in de dozen met onderdelen die ik verkregen heb nog een grote cascade hebben liggen een blauwe.
Hoe is het met de beeldbuis al eens gemeten?
Als de eerste cascade erin zit moet het toestel echt weinig hebben gedraait.
Cascades gingen nogal eens defect in het leven van een k9
Veel al BG 1895-641-444 of 045
Veel plezier ermee
Groet René Daemen

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 16-04-2019, 20:19 (1834 dagen geleden) @ RenéDaemen

Hallo René,

Ik heb de beeldbuis nog niet getest, ik laat mij vaak verassen bij het repareren als er weer na lange tijd weer beeld uit komt. Wel inmiddels de booster condensator vervangen, maar de voeding hikt, dus zit er meer werk aan. Wel ergens een sluiting gemeten in het noord/zuid schakeling. Misschien in het weekend mee verder gaan. 3D printen is een optie, maar dan zal je ook iemand moeten kennen met een printer die het ook kan en wil doen, beter misschien maar afwachten tot een originele knopje.

Groet, Marcel

Knopje Zweedse Philips K9

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 16-04-2019, 23:45 (1834 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hallo Marcel,
Ik heb hier ook een paar k9 staan
Wat ik doe voor ik er aan ga beginnen is de beeldbuis testen op de muter BMR 2005
Voor emissie van de buis. Als het echt super soecht is doe ik hier ni et veel aan de tv
Nog acceptabel dan ga ik eerst de flyback c 11,5 nf vervangen
Vervolgens de voeding doorsolderen en de schroef in de koelplaat en print goed aandraaien.
En dan voor zichtig opstarten.
Bij beeld kan ik altijd kijken of nog iets vervangen gaat worden.

Knopje ben bang dat het hier moeilijk wordt om dat hier weinig zweedse toestellen voorkomen.
Misschien is hier iemand aanwezig met 3 D printter om te printen zou dan meteen alle knopjes doen geen kleur verschil.
Al met al een leuk toestel.
Succes
Mvg René Daemen

Knopje Zweedse Philips K9

door henkk56 @, 20-04-2019, 08:20 (1831 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door henkk56, 20-04-2019, 08:22

Zo'n oude beeldbuis kan je ook beter niet aan de tester hangen,dat is net zoiets als met een auto die 40 jaar stil gestaan heeft volgas wegracen.
Bij de auto grote kans op flinke motorschade,een beeldbuis kan je hiermee voorgoed verpesten.
Beter is het om een ingeslapen beeldbuis onder normale werkomstandigheden rustig weer wakker te laten worden,dat kan wel wat uren duren maar dan kan je weer een plaatje van een beeld krijgen.
Testers waren wel prima voor beeldbuizen die nog normaal in gebruik waren maar waar kom je die nog tegen....

Henk

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 20-04-2019, 08:41 (1831 dagen geleden) @ henkk56

Hoi Henk,

Dat van de beeldbuis tester is nieuw voor voor mij, maar klopt wel dat een beeldbuis lui kan worden. Ik laat een oude ingeslapen tv ook uren draaien voordat ik de beeldbuis ga beoordelen.
Hier nog beeldbuizen normaal in gebruik naast een Panasonic plasma televisie.

Knopje Zweedse Philips K9

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 30-04-2019, 23:03 (1820 dagen geleden) @ henkk56

Henk
Als je een muter BMR 2006 heb kan er niets gebeuren
Hij meet emissie
Een technische kameraad gebruikt hem als hij een tv binnen krijgt meteen als de beeldbuis helemaal niks meer is
Repareerd of restaureerd hij het toestel nog nog niet en wacht op een betere beeldbuis
Het regeneren gebeurd na het spelen van de tv
Het apparaat is computer gestuurd en kan niet mwteen de hele kathode wegblazen wat je met goedkopere testers wel kan gebeuren.
Van meten is niet een beelsbuis overleden .
Een radiobuis test je ook op emmisie en steilheid en niet goed hup de kliko in.
Grt René Daemen

Knopje Zweedse Philips K9

door soundman2 @, Wouw, 05-05-2019, 22:34 (1815 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hikkende voeding bij K9. Controleer de verbinding met de koelplaat van de powertransistor, met de print (zelftapper) Als de verbinding niet perfect is, tript de voeding door capaciteitsverandering van de koelplaat. Het is dan een moeilijk vindbare klopfout.

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 19-04-2019, 19:29 (1831 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

De zoektocht naar het knopje is voorbij.
Inmiddels deze knopjes aangeboden gekregen.

Iedereen bedankt voor het meezoeken.

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 20-04-2019, 08:50 (1831 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

De knopjes zitten op een 8 kanalen Zweedse K9 met tiptoetsen.
Dit model nog nooit in mijn handen gehad, ik ga de knopjes wellicht binnenkort ophalen.
De tv niet er niet best uit, ga ter plekke bekijken of er nog iets te redden valt.


[image]

Knopje Zweedse Philips K9

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-04-2019, 12:20 (1830 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ook als er niets te redden valt, zie je kans om er een fotoreportage van te maken? Ik heb zo'n toestel een aantal jaar geleden helaas laten staan uit een erfenis, maar nooit meer tegengekomen.

Knopje Zweedse Philips K9

door henkk56 @, 20-04-2019, 17:39 (1830 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door henkk56, 20-04-2019, 17:40

Ik hou mij aanbevolen voor de beeldbuis.
Ik heb hier nog een prachtige K9 met een dubieuze beeldbuis.

Henk

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 20-04-2019, 17:51 (1830 dagen geleden) @ henkk56

Hoi Henk,

Ik ga op 30 april er naar toe.
Er staan daar meerdere tv's, ik ga dan bekijken wat er nog te redden valt aan tv's.
Ik weet wel dat de tv's vochtig hebben gestaan, maar voor de beeldbuizen is dat niet erg.
De tv's staan in een opslag wat binnen een jaar leeg moet zijn.

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 30-04-2019, 22:28 (1820 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Inmiddels het knopje gevonden, ook een paar tv's erbij.
De tv's met het modelnummer in de foto heb ik mee kunnen nemen, ook een Grundig uit het midden van de jaren 70. Zo te zien twee Zweedse K9's, een witte K9 en een K12. Verder staan daar nog een paar Philips tv's, zover ik gezien hebt, een KT3,K9,K11, Erres K12 en een witte K12, zie foto's. Verder nog wat zwart/wit tv's van verschillende merken.
De tv's die daar nog staan moeten weg, anders uiteindelijk de stort. We nog belangstelling heeft, laat het weten. Wel hebben de tv's vochtig gestaan.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Knopje Zweedse Philips K9

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-05-2019, 08:19 (1820 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Mooie verzameling Tv's er bij.
Niet alledaagse ook die Zweedse.
Heb ook een K9 Zweedse uitvoering. X26K201-09

Veel herkenbaar ook zoals die K12 en die witte K9/11

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 01-05-2019, 19:37 (1819 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hoi Maarten,

Hier de nummers van de K9´s.

[image]


[image]


[image]

Knopje Zweedse Philips K9

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2019, 20:29 (1819 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Dankjewel! Gaaf spul, als ik ruimte had zou ik nog wel een paar van die andere toestellen onderdak willen geven... Zal er wel niet van komen, maar dan voor andere lezers: hoe snel moeten ze weg?

Knopje Zweedse Philips K9

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 05-05-2019, 22:05 (1815 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Ze moeten dit jaar nog weg daar.
Maar ik zal kijken of ik de resterende tv's binnenkort ga ophalen, het zijn er iets van zes stuks. Deze kan ik misschien nog kwijt in mijn opslag en vandaar uit kunnen deze naar de liefhebbers toe. Ik hou het op de hoogte via het forum.

powered by my little forum