Philips V6851 test exemplaar ? (Algemeen)

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 17-04-2019, 20:25 (1836 dagen geleden)

Vandaag deze tv/monitor gekregen, zat eigenlijk te twijfelen of ik deze mee zou nemen.
Maar bij het openmaken zag ik een felle gele sticker op de beeldbuis.

Nou Maarten, hier heb je weer iets om over na te denken.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Philips V6851 test exemplaar ?

door franc @, Loosbroek, 17-04-2019, 21:32 (1836 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Idd een apart geval met de stickers en opschriften.

Het model ken ik wel, had in de familie iemand destijds in ‘86 nieuw gekocht.
Ik mocht die 10 jaar geleden ook hebben maar heb deze geweigerd, zo klein en handzaam zijn ze niet.
Blijft overigens een schitterend model TV.

Groet Frank

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-04-2019, 23:31 (1836 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-04-2019, 00:08

Weer leuk puzzelvoer inderdaad :-) Toestel geproduceerd in week 8 (lijkt op een 6 maar ik denk dat er een 8 moet staan) van 1985.

Begin 1985 is geloof ik inderdaad best vroeg voor een 45AX buis. A66EAK00X is ook niet zo'n langlopend type geweest geloof ik. Werd snel de -01X en -51X.

DRX0.0 is de buiscode en 0.0 suggereert in elk geval iets van een vroege variant. De productiecode TV85 072 wijst op productie in 1985 in Eindhoven, ik vermoed week 7 dag 2. Als je bij Frank Sharp kijkt naar een iets latere buis uit Frankrijk wel ook uit 1985 (productiecode AY85), dan is de buiscode daar al DRX01. Mogelijk de eerste massaproductieversie.

Er is eigenlijk maar 1 ding nog spannender; een engineering sample met een typenummer dat lijkt op 00AX00EAK of wat voor formaat ze daar rond die tijd dan ook voor gebruikten.

AANVULLING: wat is die print rechtsonder tegen de zijkant, onder de geluidsversterker? Zit die daar normaal ook?

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marinus J @, 18-04-2019, 12:37 (1835 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als ik me niet vergis is dit een teletext print, zeker weet ik dit niet meer.
Toestel komt van mij vandaan en stond in de weg.
Heb nog een vectorscope en sync generator die in de weg staan.
Vectorscope is oude Tektronics en sync gen. van Philips gewoon ophalen in Lieshout bakje koffie gratis erbij.

Gr. René.

Philips V6851 test exemplaar ?

door henkk56 @, 18-04-2019, 20:52 (1835 dagen geleden) @ Marinus J

Die wil ik wel ophalen,ik stuur een mail.

Henk

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marinus J @, 19-04-2019, 14:12 (1834 dagen geleden) @ henkk56

Spullen zijn vergeven.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2019, 00:50 (1831 dagen geleden) @ Marinus J

Daar verwacht ik bij sommige modellen inderdaad een teletextprint, maar deze print ziet er heel anders uit met koellichaam en blikken afscherming. Mogelijk refereert de handgeschreven datum op de typesticker aan de inbouw ervan? Maar wat is het?

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 23-04-2019, 06:08 (1831 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De tv is een monitor, zit ook een losse tuner erbij.
Op de voorzijde van de monitor staat computer controlled TXT, dus zou iets van TXT moeten zijn. Ik zal vanavond wat foto´s van maken.

[image]

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2019, 10:49 (1830 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

IK heb de betreffende teletextmodule gevonden in de documentatie. Hij lijkt uiterlijk op een featurebox en qua opbouw beeft hij er ook wat van weg: er zit een rij emmertjesgeheugens op. Voor zover ik uit het schema kan opmaken, niet voor stilstaand beeld of iets dergelijks. Misschien als paginageheugen? Heel vreemd ding. Ben in elk geval benieuwd uit welke ontwikkelafdeling dat rare ding nou weer komt en of er soms ook prototype IC's op zitten.

Philips V6851 test exemplaar ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-04-2019, 11:53 (1830 dagen geleden) @ Maarten Bakker

er zit een rij emmertjesgeheugens op. Voor zover ik uit het schema kan opmaken, niet voor stilstaand beeld of iets dergelijks. Misschien als paginageheugen? Heel vreemd ding. .

emmertjes geheugens waarschijnlijk niet, maar wel de opvolger: de CCD . Alvorens dit een beeldsensor werd was de toepassing als ramgeheugen populair, en dat tot begin jaren 90

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2019, 12:02 (1830 dagen geleden) @ kris

Je hebt gelijk, het zijn SAA9001 CCD-geheugens. Ik kom niet verder dan alleen een schema zonder beschrijving. Denk jij ook dat ze als buffer gebruikt worden om teletextinformatie op te slaan? Zou wel een gemiste kans zijn, want een K40 met stilstaand beeld zou veel interessanter zijn.

Philips V6851 test exemplaar ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-04-2019, 13:08 (1830 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door kris, 23-04-2019, 13:10

moet wel bijna als TXT buffer gebruikt zijn.
CCD geheugens kan je heel goed als DRAM gebruiken, omdat je het signaal eeuwig kan rondsturen als je het maar tijdig "reclockt".(opkuist)
Je kan het ook als vertragingslijn gebruiken voor een analoog signaal(werd ook veel toegepast voor 1 of 2 lijnsvertraging in contourcircuits), maar meerdere malen rondsturen gaat niet, gezien SR per opslagbeurt naar beneden gaat en dat kan je niet ongedaan maken.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marinus J @, 23-04-2019, 13:19 (1830 dagen geleden) @ kris

Wat ik zo nog uit mijn geheugen kan lepelen is dat het probleem toen was dat er te lang gewacht moest worden voordat men een pagina kon lezen.
Deze print zou er voor moeten zorgen dat nadat er een keer alle pagina's voorbij kwamen deze allemaal in het geheugen zaten en er zo snel een pagina snel gekozen kon worden.

Volgens mij zou er misschien hier nog zo'n print kunnen liggen.


Gr. René.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2019, 18:59 (1830 dagen geleden) @ Marinus J

Dat is dan misschien als stilzwijgende feature ingevoerd, althans in de folder zag ik het zo snel niet staan.

Doet me denken aan de introducties van de eerste K11 (26C466) en de eerste turbodrive video (VR512). Daar kon je in de folder ook niet duidelijk zien dat het een technische sprong voorwaarts was, die stonden gewoon in hun eentje tussen de toestellen van de vorige generatie.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 23-04-2019, 19:17 (1830 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Foto´s van de print.
Print is van 1986, misschien ooit vervangen.

[image]

[image]

[image]

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2019, 20:06 (1830 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Dankjewel!

Da's toch wel weer wat aparts. Die CCD-chips zijn toch ook wel uit een kleine serie (enkele letter H voor Nijmegen in plaats van 3 letters vóór de datumcode en een letter Y erachter voor yellow sample).

De decoder is ontwikkeld en gebouwd in Eindhoven (12NC met 3122 en fabriekscode A00 786). Die 786 is een beetje vreemd, wat normaal is het eerste cijfer het jaar. Gezien de datumcodes op de chips zou je wel 1986 zeggen, maar er zitten nieuwere chips op dan week 7, dus omgekeerd lezen is ook niet logisch.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marinus J @, 23-04-2019, 22:00 (1830 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dit is niet vreemd, zou kunnen dat er enkele van deze monitoren gemaakt zijn in Eindhoven en dat deze daarna als proef uitgezet zijn bij medewerkers.
Dat gebeurde wel vaker op kleine schaal.
Volgens mij heb ik dit apparaat zelfs als test gehad, of via een collega toen zoals dat heette georganiseerd.
Zal toch eens gaan zoeken naar die andere print.
Gr. René.

Philips V6851 test exemplaar ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-04-2019, 09:57 (1829 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nu ik de foto's van de geheugens zie twijfel ik of het wel CCD lijnen zijn.

CCD lijnen werden vooral als serieel geheugen gebruikt (geen nood aan parallel adressering)
Deze chips hebben nogal veel pootjes.. Kan natuurlijk wel, maar denk dat in massaproductie dan wel wat anders gaat gezeten hebben, CMOS ram was al sterk in opkomst, waardoor de ccdlijnen hun rol als RAM voorbij was. Zijn wel nog vele jaren toegepast als vertragingslijnen ,oa in CTI improvers, en ter vervanging van de glass delay line. En in beeldsensors. Maar ook dat is intussen history.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Jac Janssen @, Eindhoven, 24-04-2019, 10:31 (1829 dagen geleden) @ kris

uit de datasheet:

SAA9001 is a 1 bit wide, 317215 bit long, charge-coupled shift register, organized in 294 blocks of 1080 bits each.
It is intended for use in a TV field memory at a max freq of 21.3 MHz.


Jac

Philips V6851 test exemplaar ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-04-2019, 14:50 (1829 dagen geleden) @ Jac Janssen

dag Jac,

bedankt voor de info. had de datasheet niet nagekeken. ;-)


Dus toch seriele CCD.

voor werken als beeldgeheugen kan het enkel digitaal. Zou kunnen, want er zitten er 6 stuks op. En een 6 bit stilstaand beeld is best te bekijken. maar dan zou er ook een A/D D/A converter in de buurt moeten zitten? Indien niet, dan kan er heel veel txt in...

Philips V6851 test exemplaar ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-04-2019, 19:16 (1829 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-04-2019, 19:19

Ik ben er ook nog niet helemaal achter hoe ze het doen. Het blijkt dat het schema incusief een beknopte beschrijving wel in de documentatie van de SYSTEM4 staat die op freeservicemanuals.info te vinden is, dus dat maar eens bestuderen in een verloren momentje. Ik krijg ergens vaag het idee dat ze niet de pagina;s opslaan zoals in latere decoders met geheugen, maar direct de beeldlijnen met teletextinformatie. Die zijn al serieel dus dat is waarschijnlijk makkelijker. Wel erg jammer dat ze dan niet meteen een stilstaand beeld erbij gemaakt hebben. Dat was pas vanaf de FL1.1 denk ik.

Philips V6851 test exemplaar ?

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 24-04-2019, 19:41 (1829 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zal een keer kijken of deze tv al een stilstaand beeld heeft.
Een vreemde televisie, als je goed kijkt zie je twee hoogspanningstrafo´s.
Wel heeft deze tv al 100 Hz techniek, ik denk de eerste met deze techniek.
Bij 100 Hz wordt er steeds een beeld opgeslagen, dus een mogelijkheid om een stilstaand
beeld te tonen. De tv heeft een 2B chassis en is gebouwd in 1988. Type 27CE4699/10R

[image]

[image]

[image]

powered by my little forum