Technics SL-P200 service manual (Algemeen)

door Dominic @, Breda, 29-04-2019, 09:21 (1826 dagen geleden)
Gewijzigd door Dominic, 29-04-2019, 09:34

Ik heb al een paar jaar tot veel plezier een SL-P200 van Technics draaien maar deze begint steeds vaker over te slaan of opstartproblemen te vertonen tijdens het zoeken naar de index (lens is uiteraard schoon).

Ik heb al even rondgezocht op de bekende sites maar nog geen service manual gevonden (wel van de P202 maar daar zit verschil in).
Iemand enig idee of er überhaupt een service manual online staat voor deze speler? Het gebruikte loopwerk is namelijk nogal apart te noemen en heeft mij iets te veel potmeters voor instellingen om zomaar aan de slag te gaan.

[image]

Dominic

Technics SL-P200 service manual

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 29-04-2019, 09:48 (1826 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door J vd Westelaken, 29-04-2019, 09:50

Hallo Dominic,

https://elektrotanya.com

Misschien zit er iets bij wat je verder zou kunnen helpen.

M.vr.gr. Jan

Technics SL-P200 service manual

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-04-2019, 10:30 (1825 dagen geleden) @ Dominic

Deze speler is van 1988. das al effe geleden..
met lineaire motor en geleidingsrail.
Dat moet heel soepel lopen, anders gaat die springen.
Ook als de laser achteruit gaat begint het geheel te springen.
Er kan ook teveel speling komen op de as van de spindle motor. kan je testen door hem op zijn kant te zetten. als hij dan normaal werkt is de spindle motor de verdachte nr 1.

Technics SL-P200 service manual

door henkk56 @, 30-04-2019, 18:01 (1824 dagen geleden) @ kris

Ik heb er wel eens eentje gered door de geleiding van het optisch blok met een doekje met daarin heel weinig dunne olie op te poetsen.
Inderdaad een wonderlijke constructie.

Henk

Technics SL-P200 service manual

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 30-04-2019, 18:22 (1824 dagen geleden) @ henkk56

De lasers.
Die op sledes zitten geven bij ouderdom veel problemen.
Komt ruimte in speling enz opden duur helpt smeren niet meer.
Misschien bij alie express kijken voor een nieuwe.
Het loopwerk uit de mash series zijn veel betrouwbaarder
Philips systeem een zwenk arm waar laserdiode op zit
Dus voor kris kijk voor 1 met mash loopwerk

Technics SL-P200 service manual

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-04-2019, 18:37 (1824 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dus voor kris kijk voor 1 met mash

Ik heb er geen nodig, 't is Dominic die de vraag stelde :-)

Maar om het even over de lineaire motor aandrijving met as en karretje verder te gaan...

de open laser is het zwakste punt. de bovenste lens moet zowel travers als focus doen, is is daarom bloot opgesteld, waardoor stof en rook vrij in de optica kan.
De Philips swinging arm (waar je naar verwijst) had dat probleem niet. de lens doet enkel focus en geen travers en maaktdeel uit van een meer rookbestendig geheel. Vanaf de tweede helft van 88 (ongeveer) is Technics dan overgegaan op de swinging arm. (SLP204, dacht ik). Mash slaat op de D/A converter. Het is geen garantie dat een toestel met het Mash logo automatisch een swinging arm gebruikt, maar dat is bij sommige modellen idd zo.

Technics SL-P200 service manual

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2019, 18:59 (1824 dagen geleden) @ kris

Ik denk, maar weet niet zeker, dat het vooral de "Made in Germany" modellen zijn die een Philips swingarm loopwerk hebben.

Technics SL-P200 service manual

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-04-2019, 19:18 (1824 dagen geleden) @ Maarten Bakker

't is just, er was toen ook nog Matsushita Bosch video GMBH in Duitsland.

internet archief betreffende MBV levert volgend artikel op: (juli 1988)

TOKYO -- Matsushita Electric Industrial Co., Japan's top manufacturer of consumer electric and electronic equipment, announced Wednesday it will start manufacturing compact disc players in West Germany next month with mechanism jointly developed with Philips of the Netherlands.

The Osaka-based company said the production will be undertaken by MB Video G.m.b.H., a joint venture between Matsushita and Robert Bosch G.m.b.H. of Stuttgart.

MBV, based in Osterode, has been producing video cassette recorders for its parent companies since 1983. It is 65 percent owned by Matsushita and 35 percent by Robert Bosch.

Matsushita has agreed with Philips to jointly develop mechanism to be supplied to MBV for production of CD players, the Japanese company said.

The Matsushita-Philip agreement will substantially strengthen the collaborative relationship between the two firms, it said.

The two partners already have technical cooperation for the production of VHS-format video cassette recorders since 1983, the company said.

The company said some 70,000 CD players will be manufactureed at MBV until March 1989. Employment at the production facility will increase to about 100 by the end of March 1989.

Technics SL-P200 service manual

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 29-04-2019, 10:42 (1825 dagen geleden) @ Dominic

Er staan redelijk wat service manuals online van dit ding.
Maar vermoedelijk zoek je een gratis copy? Die heb ik nog niet gezien.
Maar voor een tientje heb je het origineel, altijd goed leesbaar en duidelijk te gebruiken.
https://www.ebay.com/itm/Technics-Service-Manual-for-the-SL-P200-CD-Player-Repair-Original-/20133...

Wat je in den beginsel bij deze speler zeker nooit moet doen is aan de potmetertjes gaan lopen draaien van de laser unit. Zonder de juiste apparatuur en de doc (!) maak je de situatie alleen maar erger of ze vallen spontaan in 2 stukken.

Wat Chris opperde is juist. De spindlemotor is berucht bij deze spelers maar kijk ook of het "karretje" goed over de glijbaan heen loopt. Kwestie van schoonmaken en wat teflon (geen olie!!) er op en 7 van de 10 fouten zijn opgelost.
Een laserdiodemeter zou in dit geval ook wel uitkomst brengen.

Succes met herstellen.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Technics SL-P200 service manual

door Goldline @, Oranjedorp, 30-04-2019, 18:44 (1824 dagen geleden) @ Huub P †

Loopwerk/Laser SOAD70(A) is moeilijk te vinden en (te) duur voor het apparaat.
maar als je er erg aan gehecht bent even zoeken op e-bay.
mij is ooit verteld dat een Cd laser gemiddeld 2000 branduren mee gaat.
Zelf zou ik voor 15E een Philips Cd speler halen in de kringloop,

[image]

--
Cees PA1DBA

Technics SL-P200 service manual

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-04-2019, 18:49 (1824 dagen geleden) @ Goldline

Er zit echt verschil in geluidskwaliteit
CD spelers.

Sta je zomaar versteld van.
Als je bv een Philips 471 luisterd of en 951 zit daar dag en nacht verschil tussen.

En ja toen was de 471 net paar jaartjes en de 951 hagel nieuw.
Dus niet aankomen nu met elko.s ivm leeftijd.

Zo maat van mij had na 2wkn de 951 weer terug gebracht en kocht een Denon.
Die vond de 951 weer niet klinken.

Technics SL-P200 service manual

door Dominic @, Breda, 01-05-2019, 18:24 (1823 dagen geleden) @ Goldline

Dat de laser open is dat is mij niet bekend. Wellicht dat ik dan toch het loopwerk eens uit elkaar pruts om te kijken wat er nog mogelijk is.

En vriendelijk bedankt voor de optie om iets bij de kringloop te halen maar dat is natuurlijk not-done als je een complete set als deze origineel wilt houden. Leuk voor een setje in de schuur waar je een Philips met Onkyo, Sony en Medion kruist maar wat dat betreft ben ik een purist en hou ik dingen graag origineel (Deze set is in '88 aangeschaft met alles erop en eraan en dat wil ik graag zo houden). Ik ga in een Chevelle uit '68 ook geen blok uit een Fiat Panda prutsen omdat de originele onderdelen moeilijk te krijgen zijn ;-) :-D .


Dominic

Technics SL-P200 service manual

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-05-2019, 22:24 (1823 dagen geleden) @ Dominic

Deze set is in '88 aangeschaft met alles erop en eraan en dat wil ik graag zo houden. Ik ga in een Chevelle uit '68 ook geen blok uit een Fiat Panda prutsen omdat de originele onderdelen moeilijk te krijgen zijn ;-) :-D .

maar je zou wel kunnen zoeken naar een Technics SL P 202A. Die is ook van 88 , past in je set, en gebruikt een swingin arm. (die lasers blijven het sowieso veel langer goed doen)

Technics SL-P200 service manual

door Dominic @, Breda, 01-05-2019, 18:19 (1823 dagen geleden) @ Huub P †

Betaald of gratis maakt me niet uit maar ik ga hem niet uit de USA halen.

Dominic

Technics SL-P200 service manual

door Armand @, België, 01-05-2019, 19:54 (1823 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Armand, 01-05-2019, 19:55

... maar ik ga hem niet uit de USA halen

En waarom niet als de service manual nergens anders te vinden is?
Of hier https://www.manuals-in-pdf.com/download-SLP200-TECHNICS-p-197828.html

Groeten, Armand

Technics SL-P200 service manual

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 01-05-2019, 20:51 (1823 dagen geleden) @ Armand

Heb ik ook lange tijd bij besteld alleen het laatste half jaar moeten er wel een paar emails achteraan om het gevraagde na betaling ook te verkrijgen.
Heb wat dat betreft wat meer vertrouwen in de combi Paypal - Ebay

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Technics SL-P200 service manual

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 01-05-2019, 20:49 (1823 dagen geleden) @ Dominic

Waarom zou je dat niet doen? Ik krijg regelmatig manuals of onderdelen via ebay opgestuurd uit de USA en nog nooit een probleem gehad. Heel soms kan het wat langer duren maar ach, het apparaat hoeft het morgen ook niet meteen te doen.
Bijkomend voordeel is dat je een perfecte originele manual krijgt met als bijkomend voordeel dat het schema uitgevouwen kan worden en niet zoals bij de meeste scans in stukken wordt gescand die natuurlijk nooit meer aan elkaar passen. Zeker voor dit soort schema's erg handig.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

powered by my little forum