Verbruik van Schakelklokje (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-04-2019, 18:55 (1795 dagen geleden)

Nee, ik denk niet dat ik er de wereld mee ga redden. Maar de metingen doen vind ik gewoon leuk en wie weet heeft iemand er iets aan. Vind je het onzin, dan beter gewoon overslaan dit bericht.

Al tien jaar hangt er in mijn schuurtje een mechanische schakelklok die de buitenverlichting bedient. De klok is een standaard barrel van de Action of zo en ging, zoals dat gaat met goedkope barrels, na tien jaar stuk. Liep nog wel maar schakelde niet meer.

Nieuwe klok, digitale van AliExpress gekocht, de oude hing al aan een vinger boven de kliko, maar wacht, toch eens kijken of je het niet maken kunt! De klok opengeschroefd, defect bleek heel onnozel een palletje te zijn dat was los geschoten en niet gebroken, dus snel gefixt.

En dan maar even precies bekijken, en aan de wattmeter die klokken! Wat verbruikt meer, een mechanische of digitale schakelklok? Eerst de mechanische gemeten, deze bleek 1,0W (dus ruim 2 euro per jaar) te gebruiken voor het lopen van de klok. Dan de digitale, zoals verwacht was deze zuiniger met een verbruik van 0,6W (circa 1,20 euro per jaar is dat).

[image]
In de klok zie je een piepklein synchroonmotortje zitten, een vertraging van tandwieltjes (geel rood en groen), een schakelaar (rood blokje). Op de buitenkant zit een klokwiel met 24 cijfertjes en schuifpalletjes. De motor is op het net aangesloten via een zwart onderdeeltje. Bij meting bleek dit een weerstand van 47k te zijn, een ballast voor de synchroonmotor. Vrijwel die hele Watt verbruik van de schakelklok wordt verstookt in een weerstandje! Even de soldeerbout erbij gepakt en daar hadden wij een weerstand te pakken waardoor in tien jaar tijd voor 20 euro stroom in warmte is omgezet. Deze vervangen door een ballast-condensator van 30nF, waarna de klok het weer prima deed met een stroomopname van ongeveer 0,1Watt!

Ik weet natuurlijk dat ik hiermee een grote kwetsbaarheid introduceer, want een spike op het lichtnet kan nu mijn motortje en mijn condensator vernielen! Maar zoals gezegd de boel was toch al als afgedankt beschouwd. Deze klokje liggen voor ongeveer een euro bij de kringloop dus materiaal genoeg voor experimenten.

De mechanische schakelklok doet zijn werk weer in de schuur, de digitale is reserve geworden. Als de mechanische het een keer begeeft (door een spanningspiek op het lichtnet waarschijnlijk) dan probeer ik het nog eens met een andere klok en een weerstandje van 4 of 5 kOhm er nog bij. De "weerstand van 20 euro" gaat in het plakboek als symbool voor de strijd tegen de vampierstromen.

Verbruik van Schakelklokje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2019, 19:02 (1795 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gewikkelde componenten kunnen redelijk goed tegen spanningspieken en als je voor het seriecondensatortje wat overdimensionering hebt toegepast (ik denk aan een 1000V MKP ofzo) dan doet hij het over 50 jaar waarschijnlijk nog, althans als er geen lagers zijn uitgelopen of mechanische plastic onderdelen zijn vergaan tegen die tijd.

Verbruik van Schakelklokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-05-2019, 15:15 (1794 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Gewikkelde componenten [..] doet hij het over 50 jaar waarschijnlijk nog

Interessant, zeker met de tips van Piet die het allemaal nog iets betrouwbaarder kunnen maken. Ik zou zelf zeker denken dat je, tegen meerkosten van een paar kwartjes, zeker een klok kunt fabriceren die in een levensduur van tien jaar een tientje minder stroom verbruikt.
Maar ja, het vampiergebruik staat niet tussen de specs dus geen consument kijkt ernaar.

Verbruik van Schakelklokje

door Piet van der Pol @, 30-04-2019, 20:27 (1795 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Naast het gebruik van een goede condensator, kun je ook nog een geschikte varistor over je motortje zetten.

Verbruik van Schakelklokje

door henkk56 @, 30-04-2019, 22:09 (1795 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Staat toch maar mooi Kema Keur op de microswitch,kom er nog maar eens om :-(

Henk

Verbruik van Schakelklokje

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-04-2019, 22:14 (1795 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

lol mode: Je beseft toch dat het in je schuur nu iets kouder zal zijn. :-D

einde lol mode.

Verbruik van Schakelklokje

door Doeve @, Borgercompagnie, 01-05-2019, 00:03 (1794 dagen geleden) @ kris

Dat vind ik humor!
Henk

--
HJD

Verbruik van Schakelklokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-05-2019, 15:16 (1794 dagen geleden) @ kris

lol mode: Je beseft toch dat het in je schuur nu iets kouder zal zijn. :-D

Ja, het was me al opgevallen dat het de laatste week kouder is geworden, niet alleen in m'n schuurtje maar in de hele straat eigenlijk wel!

Verbruik van Schakelklokje

door Hans Steenman @, 01-05-2019, 10:43 (1794 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

1 Watt, dat is hooguit één boom per jaar die door Staatsbosbeheer wordt gekapt voor de gesubsidieerde productie van "duurzame" energie. Het nieuwe verdienmodel van onze natuurbeheerders, gestimuleerd door de zelfbenoemde klimaatdrammers.

Verbruik van Schakelklokje

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2019, 11:52 (1794 dagen geleden) @ Hans Steenman

Ik las vanmorgen hoe het werkt met de houtpellets volgens onze wijze politici.
Als je hout verbrandt, ontstaat er ook CO2, meer als bij verbranden van steenkool of gas. Het CO2, daar groeien de bomen goed van en die bomen kun je weer houtpellets van maken. Tja, als je gelooft in een perpetuum mobile.......

Verbruik van Schakelklokje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2019, 13:43 (1794 dagen geleden) @ soundman2

Opzich klopt het gewoon dat CO2 uit bomen niet acuut extra CO2 in de atmosfeer brengt, in tegenstelling tot verbranden van koolstofverbindingen die miljoenen jaren in de grond hebben gelegen en dus niet in de atmosfeer zaten.

Dat heeft verder niets met een perpetuum mobile te maken, bomen groeien immers niet op CO2 maar op zonne-energie waarbij het omzetten van CO2 naar O2 een bijverschijnsel is. Jouw argument kun je hooguit gebruiken om duidelijk te maken dat het relatief inefficient is om dingen te verbranden om die energie vrij te maken.

Verbruik van Schakelklokje

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2019, 14:02 (1794 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het is wat ik lees, dat politici denken overal verstand van te hebben. Zo zie je maar dat reductie van CO2 helemaal geen probleem is, als je het maar op een eenvoudige manier benadert.
In een eerder bericht werd de vraag gesteld over de omvang van een warmte pomp. Die was even groot als van een normale CVketel.....
Het is maar hoe de klimaatdrammers de omschakeling naar een CO2 vrije wereld promoten.
Toevallig heeft mijn zoon in Zweden een warmtepomp installatie in bedrijf. Het huis is driedubbel geïsoleerd, inclusief de ramen. De buitenunit is manshoog en zeker 80 bij 60cm.......

Verbruik van Schakelklokje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2019, 15:36 (1794 dagen geleden) @ soundman2

Warmtepompen zijn inderdaad ondingen naar wat ik er van gezien heb.

Verbruik van Schakelklokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-05-2019, 15:38 (1794 dagen geleden) @ Hans Steenman

1 Watt, dat is hooguit één

Omrekenen van het ene in het andere is populair tegenwoordig, maar het wordt er vaak niet begrijpelijker op. Journalisten proberen hoeveelheden inzichtelijk te maken door woestijnvorming om te rekenen naar voetbalvelden, wijnoverschotten naar zwembaden, etc. Jammer, want we hebben een prachtig SI-eenhedenstelsel. je leest dan bijvoorbeeld bij een brouwerijtje dat ze vijf hectoliter bier produceren, "dat is twaalf badkuipen per dag". wat een onzin, je gaat toch niet baden in bier? "Het windmolenpark levert stroom voor 2000 huishoudens" is ook al onzin, dat hangt er toch vanaf hoeveel die gebruiken!?

Maar ik ga toch even een poging doen. Wat is een Watt?

Belangrijk bij vampiergebruik is de factor tijd, want verbruik is vermogen keer tijd en je gebruik loopt dag en nacht door. Omdat er 8766 uren in een gemiddeld jaar zitten, bespaar je met 1W ongeveer 8,8kWh per jaar.

En dan houdt de wetenschap ongeveer op, maar met enige voorzichtigheid kun je nog doorrekenen naar de portemonnee. Tegen een kwartje per kWh kun je stellen dat een 1W besparing op vampiergebruik ruim 2 euro per jaar oplevert. Door de salderingsregeling maakt het daarvoor niet uit of je die 8,8kWh minder gaat afnemen uit het net, of meer gaat terugleveren. Wel kan de prijs iets varieren.
Maar een niet te dure investering, bv een nieuw voedinkje, kan dus economisch ruim uit.

Hoe kun je verder 8,8kWh inzichtelijk maken? Als je het bespaarde geld gaat gebruiken om in Den Haag te parkeren, kan dat ongeveer een kwartier, dus snel op!

Bespaar je CO2? Als je stroom toch al uit kern, zon of wind komt niet, kolen levert 1,3kg per kWh en gas 0,7, dus gemiddeld fossiel zal je 9kg besparen per jaar. Gelijk aan de uitstoot van 3 liter benzine verbranden, dus zeg ruim 40km rijden.
In de krant lees ik dat een gemiddelde electrische auto 200Wh per km verbruikt dus kun je van die 8,8kWh electrisch ook ongeveer 44km rijden.

Zelf heb ik het zuinigste vervoermiddel dat er bestaat, verbruik 10Wh per km dus op 8,8kWh rijd ik ruim naar Berlijn! En ik zou het nog leuk vinden ook, alleen ik heb er geen tijd voor. Met dat weerstandje vervangen bespaar ik in een jaar zoveel stroom dat ik geen tijd heb om het op te maken!

Verbruik van Schakelklokje

door verbeek @, Zutphen, 03-05-2019, 20:17 (1792 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

1 Watt, dat is hooguit één


Maar ik ga toch even een poging doen. Wat is een Watt?

Daar is een hele leuke site voor het vergelijken van grootheden: Energiefeiten.nl

Gr. Paul

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-05-2019, 16:12 (1794 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Ben, 01-05-2019, 16:40

Nee Gerard je gaat daarmee zeker de wereld niet redden.
Je bent zelfs bezig met "verboden" zaken want blindstroom is oneigenlijk gebruik.
Straks gaat de elektra leverancier blindstroom in rekening brengen voor particulieren.
Nu ben ik ook geen lieve jongen maar je zou hiermee wel iets voorzichtiger kunnen zijn.
Beter zou zijn om te schakelen op licht of temperatuur, afhankelijk wat nodig is.
Je hoeft die schakelklok dan niet te gebruiken en kun je nog meer verdienen.
Groet, Ben

[image]

Verbruik van Schakelklokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-05-2019, 17:35 (1794 dagen geleden) @ Ben

bezig met "verboden" zaken want blindstroom is oneigenlijk gebruik.

Daar zijn dacht ik wel normen voor, maar voor apparaten onder de 25W mag volgens mij alles. Anders wissel ik 't gewoon om, een klok met condensator, een klok met ballastspoel, weer eentje met condensator, etc.

Beter zou zijn om te schakelen op licht of temperatuur, afhankelijk wat nodig is.

Voor een lamp lijkt schakelen op licht me dan het best. Heeft natuurlijk ook het voordeel dat je niet een paar keer per jaar je klok moet verzetten. Die lichtgevoelige schakelaar heb ik al gezien, had zelfs overwogen hem te kopen i.p.v. de klok, inderdaad. Maar zo'n schakelaar zal toch zeker ook zelf iets gebruiken, weet jij toevallig hoeveel dat is?

[image]

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-05-2019, 18:23 (1794 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wat het gebruik is heb ik nooit gemeten.
Het werkt met een condensator in serie met de 220V.
Daarmee wordt er met een paar diodes en een zener weer laagspanning van gemaakt.
Die stuurt de schakeling en het relais, veel gebruik zal dat niet zijn.
Het plaatje geeft wel de montage ondersteboven aan, het blauwe dekseltje is boven.
Er moet gelet worden op de 220V aansluitingen en heb het zelf met epoxylijm afgedicht.
Je kunt natuurlijk duurdere modellen kopen die beter zijn afgedicht.
Een zekering is ook altijd verstandig om toe te voegen.
Groet, Ben

Verbruik van Schakelklokje

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 02-05-2019, 12:50 (1793 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Je kunt ook twee keer per etmaal naar je schuur lopen en zelf de buitenverlichting aan/uit zetten. Is nog gezond ook. Vampiergebruik is dan 0.

Of alleen buitenverlichting op zonne-energie gebruiken.

Of je tuin 's nachts gewoon ouderwets donker laten worden natuurlijk, dat kan ook.

Rob

Verbruik van Schakelklokje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2019, 19:09 (1794 dagen geleden) @ Ben

Bij zo'n kleine last maakt de cosinus phi niks uit, maar wat erger is: de fotocel of andere sensor is waarschijnlijk ook een slordige belasting en waarschijnlijk verbruikt die nog meer.

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-05-2019, 20:29 (1794 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Ben, 01-05-2019, 20:32

Maarten we praten wel een beetje door elkaar heen.
Meten is weten maar met wat voor instrument je meet is zeer belangrijk.
In zo'n sensor schakeling zit een capaciteit die maar een beperkte hoeveelheid stroom doorlaat.
Eigenlijk hetzelfde wat Gerard doet met zijn condensator.
Maar niemand vraagt hoe hij dit heeft gemeten.
Ik heb nog zo'n Ecosaver ding liggen (energieverbruiksmeter) om dat te meten.
En is dit wel het juiste instrument.?
Nu zit er buiten al vele jaren een fotocel sensor maar die zit vast in een doos.
Een andere zoals van het plaatje loopt op 12V AC en is dus niet representatief.
Heb nu wel n.a.v. dit topic er 1 besteld voor 220V AC en als dat binnen is kan ik dat ombouwen en het onbelast verbruik meten.
Groet, Ben

Verbruik van Schakelklokje

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-05-2019, 21:49 (1794 dagen geleden) @ Ben

Meten is weten maar met wat voor instrument je meet is zeer belangrijk.

dat geld voor alle metingen.

Ik heb nog zo'n Ecosaver ding liggen (energieverbruiksmeter) om dat te meten.
En is dit wel het juiste instrument.?


In die energiemeters heb je twee soorten : goede en slechte. De ecosaver ken ik niet, maar de slechte versies meten teveel bij hele kleine vermogens als de cosphi niet 1 is, (zoals hier het geval is). Kwestie van je meter eens te vergelijken met een echte wattmeter en cosphi meter, of enkele experimenten uit te voeren met gekende waardes.

Verbruik van Schakelklokje

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-05-2019, 19:56 (1794 dagen geleden) @ Ben

Nee Gerard je gaat daarmee zeker de wereld niet redden.
Je bent zelfs bezig met "verboden" zaken want blindstroom is oneigenlijk gebruik.
Straks gaat de elektra leverancier blindstroom in rekening brengen voor particulieren.

Das er toch wel over. voor kleine gebruikers maakt het niet uit.

En wie zegt de cosphi slechter wordt dan voorheen? Met L en R in serie was het zeker niet 1 en negatief (stroomloopt achter). Met en L en C in serie, kan naarmate de verhouding van beiden de Cosphi dichter bij 1 zitten, of beetje positief ..


hoedanook, voor de natuur is wat blindstroom beter dan dezelfde stroom in reëel verbruik.

Verbruik van Schakelklokje

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02-05-2019, 10:57 (1793 dagen geleden) @ Ben

Beter zou zijn om te schakelen op licht of temperatuur, afhankelijk wat nodig is.

Wat zijn dan de kosten van een buitenlamp met een schemerschakelaar? :-|

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-05-2019, 12:28 (1793 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Wat zijn dan de kosten van een buitenlamp met een schemerschakelaar?

Fons, het betreft het verbruik van een schakelklokje versus een schemerschakelaar.
De buitenlamp zit er al.
Er wordt door Maarten gesteld dat een schemerschakelaar wel eens meer stroom zou kunnen verbruiken.
Nu denk ik logischerwijs dat als Gerard een 30nF C gebruikt in zijn schakelklokje.
En in de schemerschakelaar een C zit die lager is, de schemerschakelaar minder verbruikt.
Extra voordeel is dat hij geen rekening hoeft te houden met wanneer het donker is.
De kosten van die schakelaar is ongeveer 1,72 en is besteld.
Als dat binnen is kan ik gaan zien welke condensator waarde is gebruikt.
Er staat mij iets bij van 22nF voor de 220V AC versie maar dat is niet zeker.
Misschien dat een lezer zo'n schakelaar heeft liggen en eens wil kijken wat de C waarde is.
Tot zover en groet,
Ben

Verbruik van Schakelklokje

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02-05-2019, 12:54 (1793 dagen geleden) @ Ben

Pfff... Best nog ingewikkeld, Ben.
Dit forum zet je toch aan het denken.
Ik denk toch maar dat ik een buitenlamp met geïntegreerde schemerschakelaar ga gebruiken.
De eventueel extra kosten zijn nog wel op te brengen.

Dat scheelt toch ook de bezetting van een contactdoos voor de schakelklok.
Bovendien hoef ik een schemerschakelaar niet steeds bij te stellen vanwege het seizoen.

ps.
In de schemerschakelaar zit vást wel een tor. :-D

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-06-2019, 13:59 (1739 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Ben, 25-06-2019, 14:12

Ik zou nog eens uitzoeken en meten of een lichtschakelaar voordeliger was.
Hieronder staan mijn meetgegevens en conclusie.

De Ecosaver (Wattmeter) geeft 0,0W bij 0,024A bij 230V.
Zoals eerder opgemerkt is deze Wattmeter alleen geschikt voor grotere stromen.
Mijn multimeter geeft 22,9mA bij relais aangetrokken (nacht) en 22,3mA afgeschakeld (dag).
Dit betekend P=IxU is +/- 22,5mA x 230V is 5,18W.
Eigenlijk valt dit best wel tegen.

Dit komt door het vergelijk met het schakelklokje van Gerard, deze werkt met 33nF.
In deze lichtschakelaar wordt echter 330nF gebruikt.
Verdere metingen zeggen, met de aanpassingen op de condensator en de elco.
Metingen over de 12v zenerdiode en de lichtnet stroom.
[image]

Met andere woorden het klokje van Gerard met 33nF in serie is zuiniger.
Denk dat de gebruikte NE555D en het relais (veel) stroom gebruikt.
Zal later eens kijken of hier nog iets aan verbeterd kan worden.
Groet, Ben

[image]
[image]

Verbruik van Schakelklokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 25-06-2019, 21:10 (1739 dagen geleden) @ Ben

Voor het verbruik zit je nu spanning met stroom te vermenigvuldigen, dat klopt niet. De condensator zorgt immers voor een faseverschuiving van bijna 90 graden. Je reële verbruik is 22mA keer de wisselspanning over de gelijkrichter. Die zal misschien 9 of 10V zijn en je verbruik ligt dan rond 0,2W, de ondergrens voor meting door je Wattmeter. Die meter geeft het dus best goed aan: aanwijzing 0,0 betekent maximaal 0,2W verbruik. Je lichtgevoelige schakelaar ontloopt de afgeknepen schakelklok dus nauwelijks qua verbruik.

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-06-2019, 22:09 (1739 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Je hebt gelijk Gerard, het is erg warm op zolder.
Heb het geheel door CapCalc gehaald en het klopt dan wel.
In de schakeling zit een stopweerstand van 100 Ohm, die is ingevuld als surge resistor.
Kijk eens of dit goed is ingevuld, wordt hier erg onzeker van.
Groet, Ben

[image]

Verbruik van Schakelklokje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-06-2019, 11:26 (1738 dagen geleden) @ Ben

Je hebt gelijk Gerard, het is erg warm op zolder.
Heb het geheel door CapCalc gehaald en het klopt dan wel.
In de schakeling zit een stopweerstand van 100 Ohm, die is ingevuld als surge resistor.
Kijk eens of dit goed is ingevuld, wordt hier erg onzeker van.
Groet, Ben

[image]

Het schema dat je hier geeft is wat anders dan in je vorige posting.
Daar had je geen surge en geen bleeder.
Je gebruikt "CapCalc" maar dit is niet de versie die ik ken van m'n eigen website.
Je geeft als Load voltage 90V op wat mij wat te hoog lijkt.

Het schemaatje van de "Wattless voltage dropper" kom je op veel plaatsen tegen, bv de processor in de bekende Senseo wordt ook zo gevoed. De weerstand van 100k over de ballastcondensator is de zogenaamde bleeder die zorgt dat de condensator leegloopt als je de stekker eruit trekt. De surgeLimiter voorkomt hoge stroom- en spanningspieken op je condensator ten gevolge van spikes op het net.
Niettemin komen die spikes nog steeds voor, deze kunnen zorgen voor beschadiging en daardoor het afnemen van de capaciteit van je C en dit geeft het gevreesde Senseo-syndroom. Gelukkig heb jij al vastgesteld dat de schakeling nog werkt met 220n capaciteit ipv 330n, de schakeling is dus al op een bepaalde capaciteitsafname voorbereid.

In je excel-output zie ik geen cel met het opgenomen vermogen. De dropper is niet helemaal Wattless, omdat er vermogen wordt ontwikkeld in de surge en in de bleeder. Voor je bleeder mag je aan een half watt denken (V*V/R met V=230V en R = 100k) en voor je surge aan 50mW (I*I*R met I=22mA en R=100). Je kunt je schakeling iets zuiniger nog maken met een wat grotere bleeder, bv 220k of 470k.

Het vermogen dat de load opneemt is de spanning over de load keer de stroom, even versimpeld aangenomen dat de load zelf ongeveer ohms is. Omdat de gelijkgerichte spanning in je schakeling 12V is, had ik even een wisselspanning van 10V over je load aangenomen, waarmee het vermogen daar ongeveer 0,2W is.

Uit mijn berekening komt een totaal van 0,7 a 0,8W, waarbij het grootste deel in de bleeder zit. Die staat wel op je tweede schema (Wattless dropper) maar niet op je eerste (schakelsysteem). Zit die er wel in en is hij echt 100k?

Verbruik van Schakelklokje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-06-2019, 13:51 (1738 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Ben, 26-06-2019, 13:53

Het schema zit vast in CapCalc en komt in feite maar gedeeltelijk overeen met de lichtsensor.
Daarbij zijn de getallen aangepast om aan die 330nF te komen met een stroomopname van 0,022A.
Vindt ook dat 90V voor een 12V zener aan de (te) hoge kant is, maar probeer het te begrijpen.

Er zit geen weerstand van 100k of hoger over de condensator in deze sensor.
Voor de Surgelimit heb ik de 100 Ohm weerstand na de 12V zenerdiode ingevuld.
Hierbij de wat uitgebreide tekening om de 12V te maken.

Kun je mij de link aangeven naar je CapCalc versie op je website.?
Mogelijk ga ik dan begrijpen hoe het verbruik via een seriecondensator verloopt.
Bedankt tot zover en groet, Ben

[image]

Verbruik van Schakelklokje, waar zit de transistor?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-05-2019, 12:32 (1793 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Met alle respect voor de starter van deze discussie, maar waar zit de transistor?

Volgens de regels van dit forum zou het hierover moeten gaan:

Net als voor elk ander forum gelden ook hier enkele regels

1. Alles mag hier, zolang het maar over radio's, TV's, versterkers, computers, meetapparatuur en dergelijke gaat.

Helaas vindt ik dit nergens terug :-( :-(

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Verbruik van Schakelklokje, waar zit de transistor?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-05-2019, 13:28 (1793 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Ben, 02-05-2019, 13:58

Leo, het gaat hier over meten en een discussie daarover.
In eerste instantie dacht ik "weer dat klimaat gedram" net als zo'n anti rook discussie, dus maar niet op reageren.
Nu blijkt dat er meer achter zit en is er een vergelijk met een alternatief.
In dat alternatief zitten ook transistors.
Maar uiteindelijk zal Maarten hier wel een oordeel over geven.
Groet, Ben

Verbruik van Schakelklokje, waar zit de transistor?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2019, 15:27 (1793 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Onder meetapparatuur versta ik ook meet- en regelapparatuur. Onder computers versta ik ook programmeerbare machines en regelapparatuur. Een schakelklok zou dus onder beide kunnen vallen. De schemerschakelaar zal sowieso al getransistoriseerd zijn. Zolang er niet overduidelijk buizen inzitten, lijkt dit topic me wel in orde.

Ik heb nog even in beraad of ik een forumcategorie zal aanmaken voor dit soort dingen, zal er binnenkort wel even een sticky over maken.

Verbruik van Schakelklokje, waar zit de transistor?

door Marotick ⌂ @, Huizen, 06-05-2019, 10:32 (1789 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op zich kan het geen kwaad om het verbruik van apparaten in de smiezen te houden zeker als deze dag in nacht in het stopcontact zitten. Zo heb ik de "slimme" meter geweigerd want daarin zit een GSM zendertje dat dag en nacht uitzend en daarmee jaarlijks een extra verbruik geeft van ca. 50 euro en ik verdenk de "slimme" meter er ook van dat hij registreert wat het blind vermogen is.

Jack

Verbruik van Schakelklokje, waar zit de transistor?

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 06-05-2019, 13:41 (1789 dagen geleden) @ Marotick

Dit verhaal klopt dus niet.Het [kleine] vermogen hiervoor gebruikt, wordt afgenomen voordat de meting plaats vindt en dus door de netbeheerder niet in rekening gebracht.
Dit even gemeld om de lezers geen angst aan te jagen.
vr gr Andries

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

powered by my little forum