Ontvansthulp kleine portable radio's (Algemeen)

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 24-05-2019, 19:48 (1792 dagen geleden)
Gewijzigd door Andries van Dekken., 24-05-2019, 19:59

Ontvangst van de tegenwoordige regionale zenders met klein vermogen op de MG maken het gebruik van kleine portables(met korte ferriet antenne)bijna onmogelijk.
Met de wetenschap dat een antenne bij juiste afstemming de helft van het ontvangen signaal weer uitstraalt de volgende geslaagde proef met een ferriet antenne van ong 18 cm gedaan.De staaf met de originele spoelen uit een oude portable hiervoor gebruikt.
De grootste zelfinductie wordt met een afstemc. van ongeveer 500pf afgestemd in de buurt van de te ontvangen zender op de radio.De externe antenne kan in het verlengde van de ingebouwde ant. maar ook achter het toestelletje worden gelegd.De spoel om de ferriet ant.moet in de buurt komen van de spoel in de portable,even uitproberen dus wat de grootste gevoeligheid oplevert Hier met div.kleine portables uitgeprobeerd o.a.L0X95T en div japanse oldtimers.Het scheelt echt meer dan de bekende slok op een borrel.De combinatie moet wel bij frequentie wijziging steeds opnieuw worden afgestemd.
Vindt het zelf geen probleem om zo nu en dan aan een extra knopje te moeten draaien.
Weet ook niet of dit eerder op dit forum is behandeld,kon er zelf niks over vinden en het leek me wel een interessant onderwerp.In elk geval succes met met uitproberen.

vr gr Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Ontvansthulp kleine portable radio's

door Erik @, 24-05-2019, 23:23 (1792 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dat werkt inderdaad prima:-)
Een 2e ferrite staaf aan de 1e lijmen (de staaf verlengen) geeft nog wat meer winst

Ik gebruik hiervoor ook wel eens een loop-antenne, deze kosten met een beetje zoeken 20 euro in China, en werken verbluffend

https://www.youtube.com/watch?v=jxnwr3pEtN0

Erik

Ontvansthulp kleine portable radio's

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 25-05-2019, 09:11 (1791 dagen geleden) @ Erik

Ik gebruik hiervoor ook wel eens een loop-antenne
https://www.youtube.com/watch?v=jxnwr3pEtN0

In jouw filmpje staan de magnetische assen van ferrietstaaf en loop loodrecht op elkaar. De magnetische as van een ferrietstaaf ligt namelijk in de richting van die staaf, van een loopantenne loodrecht op het vlak van de loop. Kun je nog zwakkere stations eruit krijgen door de loop een kwartslag te draaien?

Ontvansthulp kleine portable radio's

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 25-05-2019, 21:02 (1791 dagen geleden) @ Erik

Het was niet mijn bedoeling om de radio's aan te passen maar juist origineel te houden.Dus geen ferrietstaaf te verlengen want dan zul je ook gaten in de behuizing moeten maken.Heb de externe antenne met afstemming in een kleine behuizing gemonteerd om het geheel bruikbaar te houden.Vindt een raamantenne of modern genoemd loop veel te groot bij zulke kleine portables.Het filmpje op youtube klopt ook niks van.De loop hoort een kwartslag gedraaid te worden om resultaat te geven.Bedankt voor je reactie.

vr gr Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Ontvansthulp kleine portable radio's

door Peter1952 @, Almere, 25-05-2019, 22:06 (1791 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Volgens het filmpje kun je afstemmen met de externe antenne. Klopt ook niet.

Groeten,
Peter

Ontvansthulp kleine portable radio's

door Erik @, 25-05-2019, 23:37 (1791 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door Erik, 25-05-2019, 23:43

De antenne werkt precies zoals in het filmpje (ik heb dit gefilmd)

Je kunt ook niet afstemmmen met de antenne, maar je moet de antenne wel afstemmen voor de frequentie die je wilt beluisteren.
Wil je een andere frequentie beluisteren, dat moet je uiteraard de radio anders afstemmen.
In het filmpje luister ik naar een en hetzelfde station.

De effectiviteit van de loop antenne is zo groot dat de betreffende zender met de ingebouwde ferriet antenne totaal niet gehoord wordt, met met de loopantenne erbij dus wel.

De loopantenne langs de radio zetten (in het verlengde van de ingebouwde ferriet, en kwart slag gedraaid) werkt vreemd genoeg minder goed.

Erik

Ontvangsthulp kleine portable radio's

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 26-05-2019, 00:57 (1790 dagen geleden) @ Erik

Schat de kwaliteitsfactor van de twee afgestemde kringen (ferriet van portable en de externe kring) Bijvoorbeeld 50. De koppelfactor x de wortel uit het produkt van de kwalteitsfactoren moet ongeveer 1 zijn voor een maximale energieoverdracht en selectiviteit. In dit voorbeeld is de koppelfactor dan 0,02 = 2%. Dat is een vrij losse koppeling. Experimenteer eens met de optimale afstand van de loopantenne en de portable radio.

Ontvangsthulp kleine portable radio's

door Erik @, 27-05-2019, 19:07 (1789 dagen geleden) @ wvogel58

Ik ga het eens proberen :)

powered by my little forum