Oude harddisk gezocht (Computertechniek)

door Arjan Havelaar @, 29-05-2019, 15:34 (1792 dagen geleden)

Beste forumleden,

Het zal waarschijnlijk wel een speld in een hooiberg zijn, maar ik ben voor een hele oude PC op zoek naar een harddisk.
De PC betreft een oude XT machine. De harddisk die er nu in zit is een Miniscribe 8450 XT van 40MB, deze is helaas defect.
Is er toevallig iemand die iets vergelijkbaars ter overname heeft?
Ik weet dat er ook converters voor modernere schijven of flashkaart te krijgen zijn, maar een echte authentieke schijf heeft de voorkeur.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Oude harddisk gezocht

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2019, 15:47 (1792 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Ik heb nog een seagate st157A, maar weet niets over de conditie.

Oude harddisk gezocht

door Arjan Havelaar @, 29-05-2019, 18:22 (1792 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Als deze schijf een 40-polige IDE aansluiting heeft, dan ben ik wel geïnteresseerd.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Oude harddisk gezocht

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2019, 19:18 (1792 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door soundman2, 29-05-2019, 19:25

Hallo Henk,

Als deze schijf een 40-polige IDE aansluiting heeft, dan ben ik wel geïnteresseerd.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Komt volgens mij uit een AT286 van Philps.
Er zit nog een montage plaat aan.
Kun je wat met de foto's?

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2019, 19:44 (1792 dagen geleden) @ soundman2

Ik verwacht dat deze een AT-IDE interface heeft en het dus waarschijnlijk niet doet op een XT-IDE interface.

Oude harddisk gezocht

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2019, 21:10 (1792 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mijn eerste Philips XT pc had een miniscribe. Vergeleken met de 360K floppies een bodemloze put, van maar liefst 20 Megabytes! Volgens een sticker op de HD was daarvan een kleinn gedeelte gemerkt als bad sectors. Dat kan natuurlijk inkoopbeleid geweest zijn van Philips. Die XT is al lang niet meer en of ik destijds de HD bewaard heb, ik vind hem niet meer, dus waarschijnlijk niet.
Wat precies het verschil is tussen XT-IDE en AT-IDE weet ik niet. De specs van de Seagate drive zijn nog wel op het internet te vinden.

Oude harddisk gezocht

door Arjan Havelaar @, 29-05-2019, 22:22 (1792 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ik heb het nagevraagd, maar helaas is een AT schijf niet te gebruiken in een XT machine.
Dus moet ik verder zoeken.
In ieder geval bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Oude harddisk gezocht

door WalterH @, Den Haag, 30-05-2019, 00:48 (1792 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door WalterH, 30-05-2019, 00:52

Zowel een XT pc ( 8086 processor) als een AT pc (80286) pc kunnen gebruik maken van dezelfde Harddisks. Dit komt doordat bij beide pc types de controller niet op het moederbord zit, maar op een insteekkaart. Bij de XT kon dit alleen een 8 bits Kaart zijn, bij de AT ook een 16 bits kaart. Een oudere type interface die in beide type systemen is toegepast (AT en XT) is de ST-506, hiervoor is dus ook een aparte harddiskcontrollerkaart nodig. Hier bij worden twee bandkabels gebruik voor het aansluiten, ieder met een exigencies edge connector. Tot midden jaren 1990 in gebruik.

--
W. Heemskerk

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2019, 03:04 (1792 dagen geleden) @ WalterH

Dat klopt opzich in het algemene geval met een losse controller, maar omdat het hier gaat om (eerste generatie) IDE-schijven waarbij de controller op de schijf zelf zit, moet de manier waarop met de schijf wordt gecommuniceerd, aansluiten bij de bus die de computer gebruikt. Vandaar dat Miniscribe maar liefst 4 uitvoeringen van dezelfde schijf leverde, waarvan twee verschillende IDE-types.

Oude harddisk gezocht

door Dominic @, Breda, 30-05-2019, 17:52 (1791 dagen geleden) @ WalterH
Gewijzigd door Dominic, 30-05-2019, 18:18

De ST506 en een controller kaart met twee kabels duiden op een RLL of MFM schijf, hier gaat het om een zeer vroege IDE uitvoering met eigen controller.

Daarbij horen bij de ST506 schijf en ST506 controller bij elkaar en kun je die lastig op een Miniscribe gebruiken met MFM/RLL. Daarvoor zou je beter een Western Digital 1002 kunnen nemen in ISA-8bit uitvoering. Zelfde geldt voor de ST250, ST225 en ST125.

Wellicht kan TS nog kijken voor een vroege Connor of Kalok of overgestempelde Seagate ST-351A/X van Philips. Deze werken ook. Zelf heb ik er ook een maar daar ga ik nog geen afstand van doen.

Overigens gebruikte seagate ook nog een L prefix bij modellen in die tijd met een deels geïntegreerde controller en een hele vreemde edge connector (geen box of pin connector). Als je zoiets hebt dan kun je niet anders dan herstellen want die dingen zijn rete zeldzaam van welk merk dan ook.

Dominic

Oude harddisk gezocht

door Dominic @, Breda, 30-05-2019, 18:22 (1791 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Dominic, 30-05-2019, 18:25

ST351A/X, ook hier staat zeer duidelijk op dat je GEEEEEEEN! Low-Level format mag uitvoeren. Voorbeeld:

[image]

Oude harddisk gezocht

door soundman2 @, Wouw, 30-05-2019, 09:14 (1791 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door soundman2, 30-05-2019, 09:32

Dan gaat ie na twintig jaar weer terug in zijn doosje.:-(
Edit:
Op deze locatie vond ik een manaual voor de Seagate.
https://stason.org/TULARC/pc/hard-drives-hdd/seagate/ST157A-1-45MB-3-5-HH-IDE-AT.html
Interessant is misschien wat ze zeggen over de aanwezige AT interface in het hoofdstuk features.

AT Interface
------------
This drive family uses the industry-standard IBM AT task file
interface. It support both 8 and 16-bit data transfer and has no DMA
capability.
All data transfers are done via programmed I/O.

AT Interface Connecter Pin Assignments
--------------------------------------
pin signal I/O | pin signal I/O
---------------------------+--------------------------
01 /Host Reset O | 21 Reserved O
02 Ground | 22 Ground
03 Host Data 7 I/O | 23 /HIOW O
04 Host Data 8 I/O | 24 Ground
05 Host Data 6 I/O | 25 /HIOR O
06 Host Data 9 I/O | 26 Ground
07 Host Data 5 I/O | 27 Reserved
08 Host Data 10 I/O | 28 Host ALE O
09 Host Data 4 I/O | 29 Reserved
10 Host Data 11 I/O | 30 Ground
11 Host Data 3 I/O | 31 IRQ14 I
12 Host Data 12 I/O | 32 Host IO16 I
13 Host Data 2 I/O | 33 Host ADDR 1 O
14 Host Data 13 I/O | 34 /PDIAG Notes
15 Host Data 1 I/O | 35 Host ADDR 0 O
16 Host Data 14 I/O | 36 Host ADDR 2 O
17 Host Data 0 I/O | 37 /Host CSO O
18 Host Data 15 I/O | 38 /Host CS1 O
19 Ground | 39 /Host SLV/ACT Notes
20 Key | 40 Ground

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2019, 03:01 (1792 dagen geleden) @ soundman2

Mijn eerste Philips XT pc had een miniscribe. Vergeleken met de 360K floppies een bodemloze put, van maar liefst 20 Megabytes! Volgens een sticker op de HD was daarvan een kleinn gedeelte gemerkt als bad sectors. Dat kan natuurlijk inkoopbeleid geweest zijn van Philips. Die XT is al lang niet meer en of ik destijds de HD bewaard heb, ik vind hem niet meer, dus waarschijnlijk niet.

Die slechte sectoren waren destijds bij alle merken standaard. In de fabriek werden ze getest, en de sectoren werden erop geschreven en/of in de schijfelectronica geprogrammeerd.

Wat precies het verschil is tussen XT-IDE en AT-IDE weet ik niet. De specs van de Seagate drive zijn nog wel op het internet te vinden.

Ik denk dat het voornamelijk 8 bit versus 16 bit is. Een IDE-schijf moest met relatief weinig moeite aan de ISA-bus gehangen kunnen worden.

Oude harddisk gezocht

door Mans Veldman @, Leidschendam, 29-05-2019, 16:08 (1792 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Mans Veldman, 29-05-2019, 16:23

Belangrijk in deze is even het interface type te vermelden, online vindt in de 8450 met IDE, maar een oude folder geeft XT (Seagate ST506/ST412) interface (2 kabels) aan.

http://www.bitsavers.org/pdf/miniscribe/brochures/Miniscribe_Product_Line_1989.pdf

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2019, 17:42 (1792 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-05-2019, 17:46

In die folder staan 4 varianten, de XT heeft geen ST412-interface:

8450: ST412
8450AT: AT (=16 bit IDE)
8450S: SCSI
8450XT: XT (=8 bit IDE)

Grappig dat de SCSI en XT varianten fors trager zijn dan de rest. Als dat puur door de onboard controller komt zou je verwachten dat de AT ook trager was.

Philips gebruikte de XT-schijven van Miniscribe veel in NMS91xx en HeadStart modellen. Helaas heeft mijn sloopexemplaar geen schijf aan boord dus kan ik Arjan er niet aan helpen. Ik zou zelf ook voor een originele vervanger gaan, al was het alleen maar vanwege het karakteristieke (tamelijk harde) geluid.

Oude harddisk gezocht

door Arjan Havelaar @, 29-05-2019, 18:16 (1792 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In mijn geval betreft het ook een Headstart PC. Maar die was toch niet van Philips? Dat staat er in ieder geval niet op. Headstart was voor zover ik weet van Vendex. Of heeft dat weet iets met Philips te maken?
De schijf die er nu in zit heeft een 40-polige IDE aansluiting.
Ik ga inderdaad voor een originele vervanger vanwege het karakteristieke geluid.

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2019, 19:40 (1792 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-05-2019, 19:47

Het gebruik van een XT-IDE schijf is eigenlijk al een vrijwel zekere aanwijzing, maar als er ook nog eens Made in Canada op staat en een codenummer dat met 5107 begint, is het een Philips. Doorgaans een variant op de eigen NMS91xx serie. Dat zijn XT's en je kunt op die IDE interface ook alleen XT-IDE schijven kwijt. Ik heb zelf een HeadStart LX-CD, maar een aantal andere types kwam ook bij Philips vandaan. Oudere modellen bij Hyundai (die ze zelf onder andere verkocht onder de typenaam Pony) en ik geloof dat de 386 modellen nog weer bij een andere fabrikant vandaan kwamen.

HeadStart was een merk dat geen eigendom was van Philips, en in Nederland werd verkocht door V&D en Dixons (ik weet niet zeker of het merk eigendom was Vendex of dat Vendex alleen de importeur was van een buitenlands merk). Ze fabriceerden zelf geen hardware voor zover ik weet, vandaar de inkoop bij o.a. Philips.

Oude harddisk gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-05-2019, 00:44 (1792 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Arjan,
Wat werkt er niet aan die Harddisk?

Miniscribe 8450XT:
Volgens mij:

42MB formatted capacity
4 Heads
805 Cylinders
26 Sectors/Track
45 msec. Average access time
XT-IDE interface
3.5"x1" physical form factor

XT-IDE 8-bit IDE interface
not compatible with PATA IDE drives.

Denk niet dat het geschikt is voor de bekendere nieuwere IDE-Drives deze interface
in jouw systeem.

Oude computers vergt wat meer onderzoek.
Was een tijd met veel ontwikkeling en diverse "standaarden".
Probeersels en ideeën.

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2019, 03:06 (1792 dagen geleden) @ Maurice

Wat werkt er niet. Dat is inderdaad een goeie! Het gaat om vrij grofstoffelijke schijven waar nog wel h.e.e.a. aan te repareren zal zijn als het meezit. Een defecte customchip of kop is natuurlijk een ander verhaal.

Oude harddisk gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-05-2019, 10:56 (1791 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja kan,

Maar denk eerder aan simpel low level format.
Wat bad sectors check.

Kan ook helpen drup olie motor als je daar bij komt ivm toeren.
Simpele voedings probleempjes.

Laat staan een juiste configuratie en kabels/stekkers in het systeem.

Van de week zelf nog aan klooien geweest.
3 defecte FFdrives leek me wat overdreven.

Bleek de kabel en wel de 34pin stekker INwendig een lam stekkertje te hebben.
Schaar er in, nwe plug er aan en 3 hele drives rijker.

Oude harddisk gezocht

door Dominic @, Breda, 30-05-2019, 17:50 (1791 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Dominic, 30-05-2019, 18:14

Miniscribe RLL/MFM heb ik uit die laatste periode van de XT hebben vaak slechte tantaaltjes op de print zitten of een doorgeslagen tvs diode. Kijk dat eerst even na.

En zoals hierboven, wat doet de schijf wel en wat doet hij niet? Als de platters en koppen niet beschadigd zijn zijn ze wat elektronica betreft vaak nog te repareren. Een "nieuwe" gebruikte vinden zal een stuk lastiger worden.

GEEN Low Level format uitvoeren op deze vroege IDE disks omdat deze VAAK ook data over de disk opslaan in een gereserveerde tabel die je dan waarschijnlijk leeg veegt.

Dominic

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2019, 19:22 (1791 dagen geleden) @ Dominic

GEEN Low Level format uitvoeren op deze vroege IDE disks omdat deze VAAK ook data over de disk opslaan in een gereserveerde tabel die je dan waarschijnlijk leeg veegt.

Deze schijven zijn wat dat betreft in elk geval intelligent genoeg om heel te blijven gedurende de pogingen die ik er destijds op heb losgelaten.

Oude harddisk gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-05-2019, 01:18 (1791 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Kan zijn dat de kop vast geplakt zat.
Heb ik eens gehad en dan gaat er een boel stuk als er na decenia leven in gebracht wordt.

Maar goed.
schijf lijkt definitief aan einde.

Ga dan eerst goed onder zoeken wat het is geweest.
zoek dan identieke gelijk waardige type en modellen op.
Kijk ook wat systeem maximaal aan kan.
Ga die vervolgens zoeken.

Zomaar vragen om een echt oude harddisk
is vragen om meest verkeerde type.

Oude harddisk gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-05-2019, 22:59 (1791 dagen geleden) @ Dominic

Was dat niet bij die ESdi IBM schijven.
die hadden id 1e record de bad sector lijst. Bij lowlevel was je die kwijt.

Oude harddisk gezocht

door Arjan Havelaar @, 30-05-2019, 21:48 (1791 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Na jarenlange stilstand startte hij niet meer op.
Kreeg de melding dat die geen schijf kon vinden.
Met een DOS opstart diskette konden we nog wel zien wat er allemaal op de schijf stond, maar iets ervan opstarten wilde niet meer.
Kreeg meldingen als 'seeking error' en 'general error'
Formatteren wil ook niet meer.

Onze 'oude PC' goeroe Roland Huisman ;-) heeft er ook naar gekeken en kwam tot de conclusie dat er met deze schijf niets meer te beginnen is.

Oude harddisk gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 30-05-2019, 22:55 (1791 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hoi Arjan,

Als je eerdaags in de buurt bent gooi hem dan alsnog even bij mij naar binnen.
Dan kan ik mij xtide kaart even in jouw machine testen en mogelijk heb ik nog wat anders.

Groeten, Roland

Oude harddisk gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2019, 23:50 (1791 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Dan is de kans best groot dat er weinig meer mee te beginnen is, maar toch. Hoe is het geluid van de spindelmotor en de kopmotor op het moment dat je er iets mee doet? Komt de spindel goed op snelheid en hoor je hem bij het uitschakelen ook regeneratief remmen?

powered by my little forum