Versterker(zelfbouw) (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 24-06-2019, 20:39 (1765 dagen geleden)

Afgelopen beurs zag ik een versterker staan die er interessant genoeg uitzag om te kopen.
Het gaat dit keer om een Corner Horn.
Maker of leverancier was de firma Hans Hoek.
Deze versterkers waren er als compleet apparaat of als (deels)bouwpakket.
Dit apparaat lijkt me een bouwpakket geweest gezien het soldeerwerk en losgekomen onderdelen/soldeereilandjes.
Er stond me iets van bij dat er een beschrijving in Radio Bulletin gestaan had, maar tot nu toe alleen de advertenties van deze en andere versterkers gevonden.
Op het net alleen enkele verwijzingen gevonden van iemand die zo'n versterker had gebruikt, maar verder helemaal niets gevonden.
Wat me allereerst opvalt is een gebrek aan zekeringen of afgeschermde draden.
Ook de plaatsing van de eindtorren en de grootte van de gaatjes zonder isolatie zou beter moeten kunnen.
En nu mijn vraag: wie heeft een dergelijke versterker ooit gehad/gebouwd en heeft daar de beschrijving nog van zoals oa de afregeling of schema(er zitten twee potmetertjes per kanaal,waarvoor??)
Er is waarschijnlijk een soldeerverbinding niet goed of een breukje nabij een potje daar de halve spanning op een uitgang staat (niet zo goed voor de ls.zonder zekering!)maar als je wat beweegt is het weer goed.
Ik hoop dat er wat informatie los komt.
[image][image][image][image]

Dirk.

Versterker(zelfbouw)

door Goldline @, Oranjedorp, 25-06-2019, 10:18 (1764 dagen geleden) @ doktordirk

1 potmeter zal de ruststroom instellen (ongeveer 20mA )
de 2e zal de dc uitgangsspanning afregelen ,kleiner dan 10mV.
schema heb ik helaas niet.

--
Cees PA1DBA

Versterker(zelfbouw)

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-06-2019, 19:24 (1764 dagen geleden) @ Goldline

Je hebt gelijk, een van de (te) kleine potmeters op de componentenkant kwam niet genoeg door de print heen en zat dus los van het soldeer.
Hiermee was de uitgang weer op 0 volt af te regelen, de ruststroom heb ik nog niet gemeten, maar er komt weer geluid uit.
Nog een paar puntjes van aandacht zijn het kraken van de laag-potmeter, een behoorlijke brom veroorzaakt door de niet afgeschermde draden en de supergevoeligheid van de ingangen, bij standje 2 van het volume beginnen de trommelvliezen al zeer te doen!!Verder lijkt me enige veiligheid in de vorm van zekeringen of een relais in de uitgangen geen overbodige luxe.
Ook zouden de driver torren wel wat steviger gemonteerd kunnen worden daar de meeste soldeereilandjes al los van de printplaat zitten

Dirk.

Versterker(zelfbouw)

door Goldline @, Oranjedorp, 25-06-2019, 20:03 (1764 dagen geleden) @ doktordirk

goed nieuws ,
ruststroom kan je het eenvoudigst afstellen door je universeelmeter op stand 200mV
over 1 van de emittor-weerstanden te plaatsen.
is deze weerstand 0,47 ohm meet je 10 mV bij een ruststroom van 20 mA
bij een 0,22 Ohm zal dat ongeveer 4,5 mV zijn.

--
Cees PA1DBA

Versterker(zelfbouw)

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-06-2019, 23:48 (1764 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb ook goed nieuws, ben inmiddels voorzien van een schema + bouw en afregelbeschrijving.
Het is welliswaar de 120 watt versie, maar heel goed bruikbaar.
De ruststroom afregeling wordt niet opgemeten, maar moet op het gehoor gebeuren op zo klein mogelijke crossoververvorming (misschien beter gelijk met een scoop controleren?)
Niet te ver verstellen daar anders de eindtorren te warm worden staat in de beschrijving!
De zware uitvoering heeft ook geen zekeringen, wel een beveiliging op de uitgangen (ga ik er misschien ook wel inbouwen)
De behoorlijke brom met open ingangen kan een stuk minder worden als de diverse metaaldelen goed met elkaar verbonden worden.
Het lijkt er op dat de geeloxeerde delen geisoleerd zijn van elkaar.
Als die met een meetsnoertje verbonden zijn is een groot deel van de brom al verdwenen.
Toch denk ik dat als de ingangsbussen met afgeschermd snoer worden aangesloten de brom en overspraak tussen de kanalen en stuk minder wordt.
Als Frank het geen probleem vindt wil ik het schema hier wel in de schematheek zetten.

Dirk.

Versterker(zelfbouw)

door Franks @, 26-06-2019, 10:35 (1763 dagen geleden) @ doktordirk

nee hoor Dirk, geen enkel probleem!
ik zou in ieder geval alle massapunten van de printen en afscherming bij elkaar brengen en op één punt aan het chassis koppelen. Op die wijze heb ik eens een Japanse versterker gemodificeerd behoorlijk stil gekregen, die bromde al uit de doos...
groet,
Frank

Versterker(zelfbouw)

door Goldline @, Oranjedorp, 26-06-2019, 14:41 (1763 dagen geleden) @ doktordirk

Gaat helemaal lukken, Dirk.
Aluminium delen kan je doorverbinden met een kartelring M3 en een soldeerlip.
die kartelring "prikt" door de oxidelaag van het alu.
succes !

--
Cees PA1DBA

Versterker(zelfbouw)

door Franks @, 25-06-2019, 20:25 (1764 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,
Destijds waren er naar mijn weten twee modellen van die versterker, een Corner Gull(2x120W in 4 Ohm) en een Corner Horn (2x35W in 4 Ohm). Wij gebruikten de Gull versie voor onze disco.
voor zover ik lees is de opzet gelijk en dus zou je iets moeten hebben aan het Gull schema. stuur ik je even via een PB.
Groet,
Frank

Versterker(zelfbouw)

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-06-2019, 23:16 (1764 dagen geleden) @ Franks

Hallo Frank, heel erg bedankt voor de bouwbeschrijving.
Misschien verander ik de voeding wel naar het zwaardere type met de ls. beveiliging, lijkt me veiliger (voor de luidsprekers)

Dirk.

Versterker(zelfbouw)

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-07-2019, 11:58 (1756 dagen geleden) @ doktordirk

Ben al aardig op weg met de restauratie/renovatie.
De twee regelpotmeters per kanaal vervangen door grotere exemplaren.
Volgens de gaatjes met de nu juiste afmetingen, maar dan helemaal geen plaats aan de componentenzijde, dus maar aan de soldeerzijde geplaatst.
Enkele c's en weerstanden vervangen stuk, met een afwijkende of geheel verkeerde waarde.
De versterker deed het wel, maar met een klein stukje verdraaien aan de volumeknop het geluid zo ongeveer op orkaansterkte (iets overdreven) en een kanaal harder met een mono signaal.
De oorzaak was de volumepotmeter (lineair ipv. log.) en een verkeerde waarde (6k8 ipv 68k) in de signaalweg naar de eindversterker.
De stuurtransistoren voorzien van een koelplaatje bevestigd aan het chassis.
Of het nodig is weet ik niet, er staat niets over vermeld in de bouwbeschrijving, maar Het geheel staat nu een stuk steviger.
De bedrading vervangen door gekleurde, is effe makkelijker te volgen wat wat is, en de ingangen uitgevoerd met afgeschermd draad (wordt ook niet vermeld, en op het schema ook niet te zien dat dit moet).
Nu de voedingsprint nog met beveiligingsrelais om de luidsprekers te ontzien.
Wordt vervolgd.

Dirk.

Versterker(zelfbouw)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-07-2019, 19:25 (1756 dagen geleden) @ doktordirk

Met dank aan doktordirk heb ik het schema van de Corner Gull MK3 toegevoegd aan de schematheek. Op de eindtransistoren en de iets lagere voedingsspanning na, zou dit schema ook van toepassing moeten op de Horn.

powered by my little forum