Philips L2W54T (Toestel of techniek)

door Hans Sandmann @, 29-06-2019, 11:43 (1735 dagen geleden)

[image][image]Kan iemand mij helpen met het juist aansluiten van 3 draadjes die los zitten in een pas gekochte Philips L2W54T.

De radio speelt overigens prima en ook de afstemindicator en het lampje werken gewoon. Maar aan de luidsprekerkant van de radio zijn 3 gekleurde (stugge) draadjes los gebroken die vermoedelijk iets te maken hebben met de hoog laag schakeling? maar hoe dat dan zou moeten werken, want de schakelaar schakelt volgens mij alleen maar aan/uit?

Als iemand deze radio heeft en misschien even een foto'tje van de luidspreker kant zou kunnen maken zou mij dat heel erg kunnen helpen. Ik heb al bij een radiovriend in Amerika gëinformeerd met foto's erbij, maar ik kom er niet echt uit waar de 3 draadjes nu precies thuis horen, want een schema kan ik niet echt lezen.

1. is een rood-gele draad die op de print naar de potmeter loopt, en waarschijnlijk bovenaan op de grote aan/uit schakelaar hoort te zitten? want daar lijkt het draadje afgebroken te zijn.

2. is een rode draad die ergens op de print onder de afstemindicator verdwijnt, en waarschijnlijk ook op de grote aan/uit schakelaar hoort te zitten?

3. is een rood-grijze draad die op de print naast een transistor uitkomt, en mogelijk op de voorste blauwe van [image]de twee grote blauwe condensatoren hoort te zitten want daar zit geen draadje aan dus die loopt nu dood.

Verder mist helaas de antenne, dus als iemand me daar ook aan zou kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Hans Sandmann.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-06-2019, 11:54 (1735 dagen geleden) @ Hans Sandmann
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-06-2019, 12:08

In Amerika gaan ze dat niet beter weten dan hier, hooguit als het ding toevallig ook door Norelco geleverd is (edit: /52 is waarschijnlijk een Norelco uitvoering, lagere nummers voor andere markten) maar alsnog is het een Europees model (de W in het typenummer staat niet voor Amerika zoals je wel eens op het internet ziet staan). Heb je foto's van het complete toestel en van typeplaatje en chassissticker? Dan is het misschien mogelijk een equivalent schema te vinden als je op L2W54T niets vindt.

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 29-06-2019, 12:07 (1735 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

Bedankt voor uw snelle reactie, het schema is geen probleem want die is op de NVHR site gewoon te vinden. De Amerikaanse vriend, dat had ik misschien even moeten vermelden is gewoon een Nederlandse vriend die daar woont.

Hier nog twee foto's waar u om vroeg.

Met vriendelijke groet,

Hans.[image][image]

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-06-2019, 12:15 (1735 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Een echt Nederlands fabrikaat (ik dacht eerst door bepaalde details even aan Rambouillet maar dat was een foutje) en bouwjaar 1965. Model voor Europa of algemene export. Ik heb het schema inmiddels ook gevonden (NVHR), maar daar staat geen tekening van de bedrading bij. Soms zijn er bij dit soort modellen ook varianten voor submerken (zoals Aristona, Erres, etc) maar ik twijfel of dat de zoektocht makkelijker maakt.

Als je niemand kunt vinden die hetzelfde model heeft of de bedrading uit het schema kan afleiden, is het misschien het makkelijkste om eens te informeren bij freeservicemanuals.info. Die zijn in bezit van een nog niet gescande documentatie, die ze op verzoek gratis online kunnen zetten. In mijn ervaring heeft Wil (de eigenaar van die site) vaak de complete documentaties dus inclusief tekening van de bedrading.

Zie http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/L2W54T/None/None/RADIO/

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 29-06-2019, 12:34 (1735 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

Bedankt voor de info en de link!

Het is super mooi weer en het bericht staat er ook pas net op, dus ik wacht het maar gewoon even af, want ik kan me haast niet voorstellen dat er niemand is die me even met deze vraag verder zou kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 30-06-2019, 20:13 (1734 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Hallo Hans,

De suggesties van Maarten hebben jou al een behoorlijk eind op weg geholpen. Service manual downloaden, bedrading vanaf het schema volgen en vast solderen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Als je er een klein beetje moeite voor doet leer je er ook nog eens een hoop van, in tegenstelling dat het kant en klaar op je bordje wordt geserveerd.
Mocht je intresse hebben, de doc heb ik....

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2019, 22:28 (1734 dagen geleden) @ Huub P †

Hoi Huub,

Mocht je de volledige doc in digitale vorm hebben, wil ik hem hier ook wel in de schematheek opnemen.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 30-06-2019, 22:53 (1734 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ach.....volledig, het zijn de bekende 5 velletjes met schema, printtekening, snaarloop en afregelvoorschriften.... :-)
Waar kan ik hem naar toe mailen of uploaden?

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-07-2019, 01:16 (1734 dagen geleden) @ Huub P †

De 5 velletjes uit het serviceboek, zoals ze bij radiodatabase staan? Of een echte doc?

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 01-07-2019, 04:01 (1733 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De echte, heb even de papieren versie opgezocht en is precies zo. al die doc's van dat kleine spul zijn zeer sumier maar ruim voldoende om te kunnen repareren.....

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Beste Huub,Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 30-06-2019, 23:05 (1734 dagen geleden) @ Huub P †

[ Geen tekst ]

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 30-06-2019, 23:44 (1734 dagen geleden) @ Huub P †

Beste Huub,

Bedankt voor uw reactie,

Ik zie onderaan dat u vast iemand bent die goed in deze materie thuis is, en er mogelijk ook in werkt.

Maar dat ben ik dus absoluut niet, in wil heel erg graag alles op transistor-radiogebied leren, maar ik sta nog pas aan het prille begin, en u doet er daarom waarschijnlijk automatisch een beetje makkelijk over, van gewoon even schemaatje lezen, dus dat is niet echt leuk om te lezen, als je gewoon om hulp vraagt. Maar het zal vast niet zo bedoeld zijn denk ik.

Ik gaf daarom in mijn vraag al aan dat ik daar problemen mee had, en daar al hulp mee had gevraagd en ook gekregen, maar nog niet helemaal duidelijk genoeg. Dus even een plaatje van de bedrading leek mij het handigst, maar misschien zijn er weinig mensen die deze radio hebben.

Ook bedankt voor uw aanbod van het toesturen van de Service handleiding maar die heb ik vandaag inmiddels al van iemand toegestuurd gekregen. En dat was voor mij een stuk makkelijker omdat daar de bedrading getekend is, en ook met de nummering erbij waar de draden naar toe lopen.

Ik heb dus zeer zeker lekker zitten puzzelen en ja ook weer wat geleerd....zie je wel.

En ik heb het idee dat ik oplossing van de bedrading (bijna) heb gevonden, en heb het ook aan diegene terug gemaild. Twee aansluitpunten zijn volgens hem zeker goed, maar door een andere benaming van iets in het schema is de derde nog iets waar even naar gekeken moet worden.

Met vriendelijke groet,

Hans Sandmann.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 01-07-2019, 03:58 (1733 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Hoi Hans,

Het was zeker niet rot bedoeld of zo maar meer als duwtje in de rug. Je geeft zelf aan dat je wat meer wil leren over deze technologie en dat is alleen maar toe te juichen.... :-)
Daarom is het ook goed (en leuk) om het zelf uit te vlooien als vragen om een pasklare oplossing. Nu heb je in ieder geval iets geleerd en ben je een stap verder. Nu de laatste loodjes dus en dan kun je zeggen dat je het zelf hebt uitgezocht. Leuker wordt het niet....:-D

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 01-07-2019, 08:39 (1733 dagen geleden) @ Huub P †

Goedemorgen Huub,

Had ik het toch goed begrepen dat het positief bedoeld was, maar het kwam een beetje anders over, en zeker als je een eerste keer als nieuweling op het forum [image]gewoon even een vraag stelt.

Maar evengoed bedankt voor uw reactie want de opzet is gelukt, maar wel door het bekijken van het getekende schema, en niet door het normale principe schema dat is nog wat lastig.

Hier een foto van hoe ik denk dat ik de drie draden vast moet solderen.

Hopelijk is het zo goed?

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 01-07-2019, 12:01 (1733 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Als er op het schakelaartje bovenin een doorverbinding zit, lijkt het mij geen zin te hebben om daar 2 draden op aan te sluiten.
Als je nu gewoon een draad neemt, volg deze tot in het apparaat en kijk waar deze op aangesloten zit. Vervolgens zoek je dat punt op in het schema en dan kijk je waar de andere kant op aangesloten moet worden.Dat zoek je dan weer in de radio op en draad 1 zit dan goed.
Vervolgens doe je dat nog 2 keer en klaar is kees.... :-)
Soms lijkt het iets te gemakkelijk door de lengte van het draadje wat maar op 1 punt zou kunnen maar het kan ook zijn dat iemand de draad heeft ingekort.
Het schema is hier dus je beste leidraad...:-)

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 01-07-2019, 13:16 (1733 dagen geleden) @ Huub P †

Beste Huub u ook bedankt voor uw reactie,

In eerste instantie zou het op deze schakelaar in principe geen zin hebben om 2 draden op een doorverbinding aan te sluiten, behalve als het in dit geval een doorschakeling zou kunnen zijn naar de afstemindicator die dan in de uitstand van de schakelaar de batterijspanning zou aangeven?????

Ik heb zoals eerder in de draad al gezegd dat ik de positie van twee van de drie draden nu wel met zekerheid heb gevonden (rood en grijs/rood).

Echter er is inderdaad nog steeds twijfel over de plek op de schakelaar van de geelrode draad linksboven, want volgens uw stelling zou die waarschijnlijk dan mogelijk toch op de middelste aansluiting links horen te zitten.

Dat idee wordt versterkt door het tekeningetje van ik net van mijn vriend uit Amerika binnen kreeg.

Zie plaatje.

De schakelaar heeft maar twee standen, dus hoe het e.e.a. allemaal zou moeten werken, aan/uit, toonregeling, en batterijspanning???

Vandaar mijn vraag op dit forum, maar het is blijkbaar toch wat lastiger dan het leek.

Ik hoop dat we er gaan uitkomen,.......vast wel toch.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 01-07-2019, 17:09 (1733 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Zo te zien moet 1 van de 2 draden op die schakelaar komen. Ik zou zeker de andere draad er niet zomaar bijknopen maar eerst kijken wat er aan de andere kant zit, aan welk component dus. Het metertje is tweeledig. Bij normale bediening wordt deze gebruikt als afstem indicator en in een ander geval voor het controleren van de batterij spanning. SKE pootje 2 en SKE pootje 2 zijn volgens de doc doorverbonden. Daarvandaan moet een draad naar R55 van 100 Ohm. Die weerstand kun je gewoon vinden aan de hand van de printtekening en dan weet je meteen welke draad hier aan vast zit. De andere draad zal ook naar een component gaan en als je dat hebt gevonden kijk je waar de andere kant naar toe moet.
Een foutje is zo gemaakt en germaniumtorren zijn redelijk prijzig als de boel in de lucht gaat. Gewoon even een uurtje voor gaan zitten, geen aannames doen maar logisch een en ander volgen. Dan is er altijd uit te komen. Of je neemt de gok....50% kans dat het goed gaat.....:th

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door henkk56 @, 02-07-2019, 06:37 (1732 dagen geleden) @ Huub P †

Volgens mij hoort er een andere schakelaar in,de orginele zal wel kapot geweest zijn waarna iemand deze er in gebeund heeft.
Zolang je niet de orginele schakelaar heb lijkt het mij het beste om de bedrading zo te laten als het is,die toonregelstand maakt het geluid alleen maar dof en die batterijmeting diende om de batterijverkoop op te stuwen.

Henk

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 10:44 (1732 dagen geleden) @ henkk56

Beste Henk,

u ook bedankt voor uw reactie, en dat de schakelaar niet de originele is zou best zo kunnen zijn, want eigenlijk zou je een driestanden schakelaar verwachten, maar in het schema is dit ook niet echt duidelijk....er zitten echter wel 6 soldeerpunten aan, maar de schakelaar heeft echt maar twee standen.

Maar ik ben het helemaal met u eens de radio speelt prima, en de afstemindicator werkt, en die toonregeling mis ik ook niet echt.

Ik had gehoopt dat deze vraag hier op dit forum met liefhebbers makkelijker te beantwoorden was geweest, maar wellicht toch een weinig voorkomend model.

Ik heb verder geen haast en kom er ooit vast nog wel eens uit, en zal dat hier zeker melden.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2019, 22:27 (1734 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Ik denk dat je beste kans Wil Manshande is (de link naar freeservicemanuals.info). Heb je hem al gemaild?

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 30-06-2019, 23:52 (1734 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

u ook bedankt voor de hulp en de link voor de schema's.

Ik had al wel even naar die download site gekeken, maar ik heb inmiddels de betreffende service handleiding al toegestuurd gekregen.

Maar is zeker handig voor de toekomst.

Ik laat de afloop van de radio uiteraard nog wel even weten.

Met vriendelijke groet,

Hans Sandmann.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-07-2019, 01:15 (1734 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Goed bezig!

Philips L2W54T

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-07-2019, 09:22 (1733 dagen geleden) @ Maarten Bakker

de W in het typenummer staat niet voor Amerika zoals je wel eens op het internet ziet staan

Waar staat de W dan wel voor? De verwijzing naar Amerika staat oa. op mijn site en ik laat me graag corrigeren.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-07-2019, 21:49 (1733 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-07-2019, 21:52

Ik geloof dat de onduidelijkheid van wat het dan wel is, bij een voorgaande mailwisseling met mij en Gidi en vraag naar de bron, de reden is dat je hem zo op je site hebt laten staan. Kan ik me goed voorstellen, want wat moet je er dan neerzetten...

In het topic over de SA7243T ben ik een paar dagen terug op de mogelijke betekenis ingegaan, maar de betekenis die ik daar noem (toestellen uit de internationale/submerken-catalogus) is nog niet hard te maken - er lijkt een correlatie te zijn maar dat is statistiek met kleine samplegrootte.

Het enige dat ik op basis van tegenvoorbeelden wel durf te poneren, is dat Amerika er niet mee te maken heeft. Dat kun je zien aan o.a. dit toestel, maar ook aan de L4W33T en de B5W32AT. Soms bestaat er van zulke toestellen weliswaar een uitvoering /52 of /54 die als Norelco verkocht is, maar de hoeveelheid uitvoeringen die niet bestemd zijn voor Amerika is opvallend en geen van alle bekende modellen is in Amerika gefabriceerd.

Ik denk dat het het meest accuraat is om een vraagteken te zetten in plaats van Amerika. Het enige nadeel van zo'n vraagteken, is dat je misschien hints gaat krijgen van mensen die zeggen dat het Amerika moet zijn. Als die een harde bron hebben is dat natuurlijk prima, maar meestal zal het gaan om informatie die zichzelf aan de veters omhoog houdt, circulaire bronvermeldingen, enz.

Ik zoek dus nieuwe harde bronnen of statistische bewijzen, maar iets proberen te weerleggen met tegenvoorbeelden zoals hier, is soms het hoogst haalbare tot er toevallig informatie aanspoelt.

Philips L2W54T

door Piet van der Pol @, 01-07-2019, 19:46 (1733 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Ik heb nog wel wat antennes, maar hoe ziet de originele antenne er uit?

Piet

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 01-07-2019, 22:11 (1733 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Beste Piet,

Bedankt voor uw aanbod van het even willen kijken naar een antenne voor mijn toestel, maar dat is tevens ook mijn probleem ik zou het echt niet weten, dit omdat de antenne er niet meer inzat, en ik geen ander toestel van dit model ken.

Op het plaatje van de service handleiding lijkt het een beetje dik type te zijn, maar de maten? In de zelfde service documentatie staat er wel een nummer van de antenne in de onderdelen lijst en wel 4822 108 00647 maar daar zullen we tegenwoordig wel niets meer aan hebben.

Ook voor de oplossing van de bedrading is het erg jammer dat er zich nog niemand gemeld heeft die dit toestel ook heeft, dat zou voor beide problemen een stuk helpen.

Maar wie weet meld er zich ooit nog iemand.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 02-07-2019, 00:04 (1733 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Hallo Hans,

"Ook voor de oplossing van de bedrading is het erg jammer dat er zich nog niemand gemeld heeft die dit toestel ook heeft, dat zou voor beide problemen een stuk helpen.

Maar wie weet meld er zich ooit nog iemand"

Dat snap ik nu niet. Je hebt een vrij duidelijke uitleg gekregen hoe je zoiets op kan lossen. Met een beetje goede wil ben je er met een kwartiertje uit.Niemand heeft vaak pasklare oplossingen, zeker niet als die het apparaat niet voor zijn neus heeft. een beetje zelfredzaamheid mag toch wel verwacht worden. Een forum is ook geen technische database waar kant en klare oplossingen te verkrijgen zijn.
Heb je bv al 1 draadje gevolgd? en zo ja waar gaat dat dan naar toe? Dan kan men je aan de hand van het schema verder helpen. Dit blijft natuurlijk een beetje vaag en gaan wachten op iemand die zo een ding heeft en hem daarvoor open gaat schroeven zou natuurlijk kunnen maar om daar nu op te gaan zitten wachten.....Een andere mogelijkheid is om het toestel in reparatie te brengen dan hoef je zelf niet meer te sleutelen.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2019, 01:19 (1733 dagen geleden) @ Huub P †

En als het lastig is om een draadje terug te vinden op het schema... Dan heeft de TS toch al een docu ontvangen waar een bedradingstekening bijzit of misschien begreep ik dat verkeerd?

Btw, ik voeg je docu graag toe aan de schematheek, als het goed is heb je m'n reguliere mailadres, daar mag hij heen.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 02-07-2019, 09:53 (1732 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat had ik ook begrepen Maarten, dus het lijkt mij in ieder geval een vrij simpel klusje. Ik zalde doc naar je toe mailen en mocht er nog wat anders gezocht worden dan hoor ik het wel....:-D

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2019, 11:29 (1732 dagen geleden) @ Huub P †

Helaas, dat zijn de blaadjes uit het serviceboek waar geen bedradingstekening op staat.

Philips L2W54T

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 02-07-2019, 17:52 (1732 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De papieren versie die ik hier ook heb liggen heeft ook slechts 4 bladen. Misschien dat er een identiek model is waar iets meer in staat maar geen verwijzing op de doc daar naar toe.
Maar dit is mijns inziens ruim voldoende om zo een simpel radiootje weer aan de gang te brengen.... :-)

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 11:15 (1732 dagen geleden) @ Huub P †

Beste Huub,

Kijk dat snap ik nu ook niet, als de oplossing zo makkelijk was geweest dan had u de oplossing toch ook wel aan mij kunnen vertellen, want als ik het zelf wist dan had ik hier die vraag hier ook echt niet gesteld. Maar de oplossing zit er blijkbaar niet in omdat u het zelf vast ook niet weet.

En mij dan gewoon aanpraten dat ik zelf de oplossing vast wel even kan vinden door nog even goed de draadjes te volgen......

Trouwens als u het e.e.a. goed gevolgd had dan had u gezien alle van alle drie de draadjes de andere kant al bekend is. Het probleem is hier echt de schakelaar en de plaats van draadje 1 (rood geel) op die schakelaar, en de onzekerheid of dit wel een originele schakelaar is.

U kunt echt van mij aan nemen dat ik hier echt al veel langer dan een kwartiertje mee bezig was, en nog steeds ben.

Maar ik ga niet zomaar wat aansluiten als ik niet zeker weet dat het zo goed is, want deze radio werkt nu verder goed, en dat is ook prima zo. Maar je hoopt toch om hem uiteindelijk weer origineel te krijgen.

Mocht ik er toch nog uitkomen dan zal ik de oplossing zeker WEL met dit forum delen, want kennis is er om te delen vind ik.

Daarom blijf ik toch hopen op een goed ander exemplaar, want dat zegt meer dan duizend woorden.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2019, 11:23 (1732 dagen geleden) @ Hans Sandmann
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-07-2019, 11:32

Beste Huub,

Kijk dat snap ik nu ook niet, als de oplossing zo makkelijk was geweest dan had u de oplossing toch ook wel aan mij kunnen vertellen, want als ik het zelf wist dan had ik hier die vraag hier ook echt niet gesteld. Maar de oplossing zit er blijkbaar niet in omdat u het zelf vast ook niet weet.

Op persoonlijke titel: dit gaat een beetje ver, beleefdheid is meer dan alleen "beste" en "u" schrijven. Als ik zin had als admin in te loggen zou ik waarschuwen maar nu niet. Dus hieronder gewoon van forumgebruiker tot forumgebruiker.

Je kunt als je een apparaat voor je hebt liggen, immers vergelijken met een tekening door de draden te volgen en dan te zien met welke draad ze op de tekening overeenkomen. Jouw documentatie heeft toch een bedradingstekening? Of staat er alleen een principeschema in?

Als je het apparaat niet in handen hebt, kun je die bedrading niet of veel moeilijker volgen.

Waarom je dan een ander probeert aan te vallen op zijn gebrek aan kennis, is me een raadsel. Maar misschien realiseerde je je bovenstaande niet.

Ohja, en reality check: Die toestelletjes zijn kennelijk niet héél veel verkocht, dus als je persé op een ander exemplaar wilt wachten... Had je in de tussentijd al lang zeer ervaren kunnen zijn in het lezen van tekeningen.

Om misverstanden te voorkomen, kun je eens bevestigen dat je een documentatie hebt met een schets van de bedradingsloop erin of eentje met alleen een principeschema? Als je alleen een principeschema hebt, is het wel iets lastiger als je geen ervaring hebt met schemalezen en snap ik je beter dat je je er geen raad mee weet.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2019, 13:35 (1732 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Inmiddels begrijp ik dat er ooit een andere schakelaar in is gezet. Dan is de verwarring zelfs met bedradingstekening wel begrijpelijker.

Dan heb je òf een originele schakelaar en een bedradingstekening nodig, òf een principeschema om uit te vissen hoe de vervangende schakelaar aangesloten moet worden of tot de conclusie te komen dat hij sowieso niet voldoet.

Ik las elders dat je het over een reparatiedag hebt; dat is wel een ideale mogelijkheid om er samen naar te kijken en een beetje practische uitleg op te doen.

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 13:53 (1732 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

Sorry als het een beetje scherp overkwam, maar het was beslist niet mijn bedoeling om een vervelende opmerking naar u te maken, maar ik trek mij de soms een beetje negatief overkomende ondertoon in uw reacties gewoon erg aan, en ik vind die hier en daar dan ook gewoon niet echt aardig, maar dat kan aan mij liggen.

Vandaar mijn eerlijke en open bedoelde reactie, waar ik uiteraard wel een verontwaardigede reactie op kon verwachten.

En ook nu weer, waarom zou ik niet gewoon naar een ander (zeldzaam?) radio exemplaar mogen uitkijken......, ik heb geen haast de radio speelt prima en dat lijkt mij gewoon het handigst in dezen.

Het komt een allemaal een beetje belerend over zo van ach amateurtje doe eens wat moeite, het is toch allemaal niet zo moeilijk. En natuurlijk weet ik niet zeker of u de oplossing eigenlijk wel weet, en dat had ik dus beter niet kunnen zeggen mijn excuses daarvoor.

Ik ben nu een paar dagen bezig om te proberen mijn drie draadjes vraagstuk op te lossen, door het aan aan mensen die verstand van zaken hebben te vragen. En die hulp waardeer ik dan ook heel erg, en het is ook fijn als die ook als hulp wordt gegeven. En heb daarin dan ook al aangegeven dat ik ook het getekende schema heb, en dus niet
alleen het voor mij moeilijk leesbare principe schema.

En ik heb daar gelukkig ook voldoende hulp in gekregen van mensen die het getekende bedradingsschema wel hebben/kenden waardoor ik mede door ook zelf het getekende schema goed te bestuderen, nu ook de drie draadjes in principe zou kunnen gaan solderen, maar de schakelaar blijft hier het probleem.

Ik dacht dat u door al de foto's die ik eerder al opgestuurd heb mijn probleem ook wel zonder de radio erbij goed te bekijken zou zijn. Ik kan de 2 pdf bestanden wel naar u opsturen maar ze zijn te omvangrijk om hier mee te sturen.

Uiteindelijk hoop ik dat we er met z'n allen uit gaan komen, want deze bijzondere radio is het zeker waard vind ik.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-07-2019, 13:00 (1731 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Sorry als het een beetje scherp overkwam, maar het was beslist niet mijn bedoeling om een vervelende opmerking naar u te maken, maar ik trek mij de soms een beetje negatief overkomende ondertoon in uw reacties gewoon erg aan, en ik vind die hier en daar dan ook gewoon niet echt aardig, maar dat kan aan mij liggen.

Ik reageerde op een reactie die je aan HuubP gaf (als gebruikers onderelkaar, ik vond het niet waarschuwingswaardig als admin zolang dat geen gewoonte wordt). Als mijn toon ook vervelend overkwam: dat was zeker niet zo bedoeld, ik herinner me nog dat ik ook ergens schreef 'goed bezig'.

Het probleem met zulke reacties is dat je tegen iemand die kundig is en je belangeloos probeert te helpen opeens zegt "ach, jij weet het zeker ook niet". Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Hij probeerde je te helpen om je doel te bereiken met de middelen die je hebt.

En ook nu weer, waarom zou ik niet gewoon naar een ander (zeldzaam?) radio exemplaar mogen uitkijken......, ik heb geen haast de radio speelt prima en dat lijkt mij gewoon het handigst in dezen.

Simpelweg omdat het onnodig is? Waarom zou je (lang) op iets gaan zitten wachten als je er ook zelf achter kunt komen en wat ervaring opdoen?

Nou is de situatie wel wat ingewikkelder nu blijkt dat je toch zult moeten wachten (op een passende schakelaar)... Maar ook daar geldt dat je als je daarvoor kiest, misschien toch al vooruit kunt door andere schakelaartjes passend te maken.

Het komt een allemaal een beetje belerend over zo van ach amateurtje doe eens wat moeite, het is toch allemaal niet zo moeilijk. En natuurlijk weet ik niet zeker of u de oplossing eigenlijk wel weet, en dat had ik dus beter niet kunnen zeggen mijn excuses daarvoor.

Je kunt er vanuit gaan dat Huub jou probeerde te leren vissen, in plaats van je een vis uit zijn emmer te geven.

En tsja, wat is belerend? Ik snap best dat hij niet snapt dat jij die moeite kennelijk niet wilde doen. De een spoort je dan wat anders aan dan de ander, in dit geval mogelijk oprecht verbaasd.

En ik heb daar gelukkig ook voldoende hulp in gekregen van mensen die het getekende bedradingsschema wel hebben/kenden waardoor ik mede door ook zelf het getekende schema goed te bestuderen, nu ook de drie draadjes in principe zou kunnen gaan solderen, maar de schakelaar blijft hier het probleem.

Ik dacht dat u door al de foto's die ik eerder al opgestuurd heb mijn probleem ook wel zonder de radio erbij goed te bekijken zou zijn. Ik kan de 2 pdf bestanden wel naar u opsturen maar ze zijn te omvangrijk om hier mee te sturen.

Informatie die van foto's en uit teksten verzameld en gecombineerd moet worden maakt het nou eenmaal onoverzichtelijker, dat maakt het altijd wat lastiger dan het toestel voor je te hebben. Het was voor de meeste lezers nog helemaal niet duidelijk dat de schakelaar niet met de tekening klopte, dus langzamerhand werk je naar een oplossing toe doordat een iemand dat wel ziet en een ander daar weer op in kan gaan. Jij zag met het toestel voor je dus wel dat er iets niet klopte maar kon dat misschien niet helemaal plaatsen.

Uiteindelijk hoop ik dat we er met z'n allen uit gaan komen, want deze bijzondere radio is het zeker waard vind ik.

Ongetwijfeld, maar nu is het dus wachten op of zoeken naar een passende schakelaar. Dat is toch wel weer even een horde om te nemen.

Philips L2W54T

door Piet van der Pol @, 02-07-2019, 08:51 (1732 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Ik neem aan, dat de antenne ergens door de kastwand heen gaat. Daar zal een rond gat zitten. Wat is de diameter van het gat?
Verder zal de voet van de antenne binnenin de kast ergens vastgezet moeten worden. Hoe ziet dat bevestigingspunt er uit? (foto?)
En wat is de afstand tussen dit bevestigingspunt en de doorgang door de kast? Dat bepaald globaal de lengte van de ingeschoven antenne.

Piet

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 11:40 (1732 dagen geleden) @ Piet van der Pol

[image][image][image][image]Beste Piet,

Heel fijn dat u mij met de antenne wil helpen, maar we kunnen ook afspreken dat ik de radio gewoon even naar de volgende NVHR Driebergen beurs meeneem. Want er is geen echte haast voor een antenne, want ik luister toch alleen maar naar AM op de radio. En naar de radio-reparatiedag (31-8) in Ede zou eventueel ook nog kunnen.

Maar hier zijn in elk geval de gevraagde maten, zodat u al vast kunt kijken wat een geschikte antenne zou kunnen zijn.

Verder hoop ik nog steeds om ergens even een ander exemplaar tegen te kunnen treffen, zodat beide problemen veel makkelijker opgelost kunnen worden.

Heeft u zo genoeg informatie?

Bedankt alvast.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Piet van der Pol @, 02-07-2019, 13:27 (1732 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Hallo Hans,

Ja, dit geeft wel een aardig idee, van wat je nodig hebt. Maar helaas, mijn antennes zijn niet geschikt. Ze zijn te dun en te lang, dus dat gaat het niet worden.
Maar misschien zijn er nu nog anderen, die nog wat hebben. Succes.

Piet

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 13:59 (1732 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Beste Piet,

die antenne komt vast wel een keertje goed, er liggen op de beurzen vaak hele bakken vol maar ik moet eerst even weten welke het moet zijn.

Bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Peter1952 @, Almere, 02-07-2019, 11:49 (1732 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Peter1952, 02-07-2019, 11:56

Ik ben er ook eens even ingedoken. Op de foto bij het schema zie je duidelijk twee toetsjes zitten links aan de bovenkant.
Er heeft dus een soort dubbele drukknop/schakelaar in gezeten. In de beschrijving staan ook twee functies: Toonschakelaar, en de tweede batterijschakelaar.
Het kan zo zijn dat de ene drukknop de toonregeling bedient (1e keer drukken is dof, 2e keer drukken is helder) en de tweede het toestel in en uitschakelt.
Je komt nu als het ware een functie te kort. Misschien kun je de schakelaar vervangen door één met drie standen: Midden is uit, naar links is dof en naar rechts is helder.

Groeten,
Peter

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 13:21 (1732 dagen geleden) @ Peter1952

[image]Beste Peter,

Heel fijn dat u er ook even ingedoken bent, want als je de al de berichten tot nu toe leest, dan ben ik er inderdaad ook steeds meer en meer van overtuigd dat in dit toestel niet alleen de antenne verwijderd is, maar er ook niet meer de juiste (schuif)schakelaar in zit.

Ik gaf eerder al in de berichten aan, dat je verwacht hier een schakelaar te hebben die aan/uit schakelt, en ook een toonregeling stand heeft, maar mogelijk zelfs ook nog de batterijindicator aanstuurt (in de uit stand)? maar dat is nog een beetje onzeker of dat wel zo is.

Dus dan is het voorlopig beter om nog even geen 3 draden vast te solderen.

Hartelijk bedankt voor uw reactie, ik blijf gewoon verder naar de goede oplossing zoeken tot er meer duidelijkheid is.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Goldline @, Oranjedorp, 02-07-2019, 19:10 (1732 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Beste Hans,
uitgaande van de 4 blaadjes documentatie,
Dan zijn de draden gemarkeerd op de print 25a en 26 voor de toonregeling.
voor hoog afval worden deze door de schakelaar kortgesloten.Switch Romeinse 5.
Indien er geen aan/uit schakelaar verder op het toestel zit (switch Romeinse 6)
zou de schuifschakelaar 3 standen moeten hebben.
Nml. uit / aan-hoog / aan-laag
dit toestel heeft volgens het schema geen batterij-meter.
succes!

--
Cees PA1DBA

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 02-07-2019, 23:16 (1732 dagen geleden) @ Goldline

Goedenavond Goldline,

u ook bedankt voor de extra informatie.

Het is inmiddels wel duidelijk, mede ook door uw aanvulling dat er een 3 standenschakelaar op deze radio hoort te zitten, en dat is deze dus niet. Wel goed om te vernemen dat de afstemindicator blijkbaar toch niet ook de functie van batterij conditietest heeft.

Omdat er nu dus 3 draden niet aangesloten zijn was dat een mogelijke optie geweest die nu dan wellicht niet werkte, maar blijkbaar kunt u uit het schema zien dat dat dus niet zo is.

Ik stuur voor u, en ook voor alle anderen die mij tot nu toe hebben geholpen, nog even de twee getekende schema's mee waar de bedrading (voor niet schema gevorderden) wat makkelijker te volgen is.

Voor mij is het nu zaak om er eerst achter te komen wat voor een schakelaar ik nodig heb om deze klus te gaan klaren, en dan te kijken hoe die t.z.t. weer juist aan te sluiten

Met vriendelijke groet,

Hans.

[image][image]

Philips L2W54T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-07-2019, 09:25 (1731 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Zo te zien 2 schuif schakelaartjes

[image]

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 03-07-2019, 11:33 (1731 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes nu op zijn plaats. Dat is door dit plaatje nu helemaal duidelijk het waren dus twee apart geschakelde schuifschakelaartjes.

Ik ging er tot nu toe van uit dat het één schuifschakelaar met 3 standen zou moeten zijn. Omdat de vorige eigenaar het tussen-schotje eruit gevijld had, ga je daar dan ook vanuit.

Maurice hartelijk dank voor de hulp, het nu duidelijker waar ik naar op zoek moet gaan.....maar nu is de vraag waren het twee losse schakelaartjes of een unit?

Wordt vervolgd...

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-07-2019, 12:46 (1731 dagen geleden) @ Hans Sandmann

De servicemanual toont een enkel codenummer voor de combinatie. Als het al om losse schakelaartjes zou gaan zitten ze dus wel op een of andere manier aanelkaar vast. Goedkoper is het dan om er echt 1 schakelaartje van te maken.

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 04-07-2019, 00:30 (1731 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

Door de foto van Maurice kwam pas de echte duidelijkheid wat de schakelaar betreft.

Mijn eerste opdracht is nu om gewoon 2 passende schuifschakelaartjes te vinden, en die dan aan elkaar te monteren en te plaatsen, zodat weer de oorspronkelijke bedoelde situatie wordt verkregen, het zij door een dubbele schuifschakelaar te vinden en anders gewoon 2 losse aan elkaar te monteren, dat is vast wel eenvoudig te realiseren.

De antenne is een dik model, en daar ga ik uiteraard ook nog naar opzoek, komt vast allemaal wel weer goed.

Conclusie weer een stuk wijzer geworden.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Philips L2W54T

door Goldline @, Oranjedorp, 03-07-2019, 16:02 (1731 dagen geleden) @ Hans Sandmann

denk dat er een fout in de documentatie staat, sk 4 en 5 zouden de 2 schuifschakelaars moeten zijn, maar sk is de am/fm omschakelaar.

in ieder geval hoort die aan de voorkant de batterij in en uit te schakelen, en de achterste is de toonregeling (eerder beschreven)
druktoets naast de volume pot. schaallampje.[image]

--
Cees PA1DBA

Philips L2W54T

door Hans Sandmann @, 04-07-2019, 00:42 (1731 dagen geleden) @ Goldline

Beste Goldline,

Weer bedankt voor de extra informatie.

En tegen de tijd dat ik de schakelaartjes in de radio heb zitten zal ik nog wel even navragen betreffende de juiste aansluiting met daarbij als ik het goed lees (C 79)? dit omdat dit eerder allemaal gebaseerd was op de verkeerde schakelaar.

En zo komen we met elkaar steeds dichter bij de oplossing.

Met vriendelijke groet,

Hans.

powered by my little forum