Foutmelding in gedownloade Arduino sketch (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-07-2019, 22:13 (1756 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb de vraag gesteld op het Arduino forum maar stel hem ook even hier, ik weet niet of er hier Arduino mensen zijn.

Ik heb een sketch gedownload en als ik hem laat verifiëren krijg ik steeds een foutmelding dat er on geoorloofd een # teken staat en als ik die verwijder komt er steeds ergens anders weer een foutmelding met de bekende oranje balk onderin.

Sketches op internet niet altijd zonder fouten?

Iemand ook wel eens ondervonden?

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door gbr @, 05-07-2019, 22:46 (1756 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

tbv mijn nixie klok met een Arduino Nano met 2 schuifregisters heb ik de software en (hardware)schema van het internet gekopieerd.

Ik zal niet beweren dat het schema of de software niet deugde want het heeft, zoals de ontwerper/schrijver/programmeur aangaf, wel in zijn specifieke omgeving gewerkt. En dat geloof ik ook!

Echter als ik het schema en de software in mijn omgeving toepas, dan blijkt dat er hier en daar nog wel wat details moeten worden aangepast. Software kopiëren van internet is makkelijk. Maar je moet ook de juiste omgeving (libraries) (mee)kopieren of apart downloaden en expliciet in jouw database opnemen en in je programma definiëren.

Groet, René

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-07-2019, 23:04 (1756 dagen geleden) @ gbr

Dank je wel voor je heldere uitleg René

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-07-2019, 11:48 (1756 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Welkom in de wereld van het programmeren.

Ken de taal Arduino niet maar is als veel andere.
Basis is C++ volgens mij.

Wat ik even snel vind over dat #
https://www.arduino.cc/reference/en/#structure

Further Syntax
#define (define)
#include (include)

Zo hoort dat stukje code er uit te zien.
Als je dat # weg haalt snapt controle mechanisme niet meer wat daar achter staat.
Immers na # wordt een bepaalde opbouw structuur verwacht.

Kan zijn dat er bv een spatie staat tussen # en define?
Of die regel bevat een voorwaarde die verder in programma niet klopt.


Is net als /* */ (block comment)
Tussen die * verwacht programma tekst.

Als je /* tekst is / (vergeet het * teken)
Beschouwd programma alles nog steeds wat daar achter staat als tekst en telt niet mee.

Net zo lang tot programma een keer */ tegen komt.


Enige om daar achter te komen is de code te plaatsen dan kunnen programmeurs zien waar fout gaat.

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-07-2019, 21:48 (1753 dagen geleden) @ Maurice

Ik moet me ook heel wat dingen nog eigen gaan maken Maurice in de Arduino taal.

Had domweg even de sketch gecopy/paste en laten definiëren door het programma alvorens naar de Arduino te sturen en kreeg meteen al deze foutmelding maar de erbij behorende bibliotheek moet ook worden mee genomen begrijp ik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-07-2019, 23:07 (1753 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als programma kennelijk een opdracht krijgt om stukje programma uit een bibliotheek te halen wel.

Een programma schrijf je niet steeds helemaal op nieuw.
Je maakt gebruik van reeds bestaande stukjes software.

Bijvoorbeeld als je een letter wilt plaatsen op een display zeg je bv in hoofd programma zet string(A) in Display(X,Y) Dus op plaats X,Y.

Het stukje programma display moet dan maar zien dat het ook gebeurd.

Dus hoofd programma roept de hulp in van allerhande sub progjes om uiteindelijk totale taak te vervullen.

Je moet dus kijken bij die foutmelding of gaat om Syntax fout . Tik fout dus.
Of ontbrekend stuk informatie die programma verwacht.

Programma stuurt bv een opdracht uit en wacht op antwoord van dat aangeroepen stukje programma.

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-07-2019, 12:30 (1756 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Ik werk zelf niet in C++ , maar heb wel ervaring met lezen van sketch en dan vertalen naar Basic (BASCOM). Kan je een link of het programma sturen zodat ik kan bepalen waar de fout zit?

Met vriendelijke groet,

Loek

Foutmelding in gedownloade Arduino sketch

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-07-2019, 21:43 (1753 dagen geleden) @ loek

Hallo Leok,

Ga ik deze week even doen, dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum