Reela Super-Export transistor radio (Gezocht)

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 20-07-2019, 10:28 (1713 dagen geleden)

In mijn jonge jaren had ik een transistor radio, waarop ik vele uurtjes naar RNI, Luxemburg en andere stations geluisterd heb. Waarschijnlijk omdat deze kapot is gegaan is deze op een gegeven moment weggegaan (helaas denk ik nu). Bij toeval heb ik inmiddels ontdekt welke radio dat was. De Reela super-export, grijze kleur. Ik kwam 'm tegen op radiomuseum.org:

https://www.radiomuseum.org/r/reela_super_export.html

Graag zou ik dit stuk verloren gegane jeugd weer aan m'n radioverzameling willen toevoegen. Mocht één van jullie er één hebben staan en deze wel kwijt willen, zou je dan contact met me willen opnemen?

Groeten

Ben

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Reela Super-Export transistor radio

door Goldline @, Oranjedorp, 20-07-2019, 13:36 (1713 dagen geleden) @ BenM

Met foto wordt de kans groter dat er iemand reageert , bij deze :-) [image]

--
Cees PA1DBA

Reela Super-Export transistor radio

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 23-07-2019, 22:09 (1710 dagen geleden) @ Goldline

Bedankt, Cees ;)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Reela Super-Export transistor radio

door L.v.H. @, Ablasserdam, 23-07-2019, 20:22 (1710 dagen geleden) @ BenM

Hallo Ben,

Ik heb deze radio ook gehad rond 1967.
De eerste heeft het maar een paar weken gedaan, inmiddels weet ik hoe dat kwam, de germanium transistoren konden niet zo goed tegen de zonnewarmte, gelukkig kon ik hem omruilen (garantie) voor een nieuwe waar ik jaren plezier van heb gehad.

Een jaar of twee geleden werd hij aangeboden op https://www.2dehands.be.
Op dit moment niet, maar je kunt daar af en toe eens kijken.
Evenals op https://www.ebay.fr/ en https://www.leboncoin.fr/ daar staan ook Relaa’s op.

Mvg
Leo

Reela Super-Export transistor radio

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 23-07-2019, 21:39 (1710 dagen geleden) @ L.v.H.

Hallo Leo,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat je ook zo'n radio hebt gehad. Vreemd genoeg kan ik me niet meer herinneren wanneer ik deze radio gekocht of gekregen heb, ook niet waar deze uiteindelijk gebleven is. Ik heb de laatste maanden zo'n beetje de hele zolder doorgespit, maar ben 'm daar niet tegengekomen. Ik blijf zoeken en bedankt voor je zoektips!

Het was trouwens m'n vierde radio. De eerste was een radio in een pen en de tweede was een radio in een sigarendoosje, beiden gemaakt door een oom van me. De derde was zo'n kleine x transistor radio en de Reela was de vierde. Na de Reela ben ik de tel kwijt geraakt :)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Reela transistor radio op beurs in Driebergen.

door L.v.H. @, Ablasserdam, 04-04-2022, 22:13 (724 dagen geleden) @ BenM
Gewijzigd door L.v.H., 04-04-2022, 22:22

Ben,
Ik heb gisteren een Reela gescoord op de beurs in Driebergen.
Voor zijn leeftijd ziet hij er nog goed uit, zelfs de achterwand is helemaal gaaf.
Ook van binnen, en geen rommel door lekkende batterijen.
Ik moet nog ergens een houder hebben voor twee 4,5 V batterijen, kan ik hem weer origineel maken.
Voorzichtig 6V erop aangezet verbruikt 6mA en zowaar al goede ontvangst,
Bij de juiste voedingsspannning van 9V is het verbruik 11mA, en komt er flink wat volome uit.
Dit is nog de versie met Ge transistoren, dus niet de super-export, daar zaten Si transistoren in.
Ik vind het wel leuk dat ik er nu toch nog één tegenkwam.


[image]

[image]

Mvg

Leo

Reela transistor radio op beurs in Driebergen.

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 04-04-2022, 22:43 (724 dagen geleden) @ L.v.H.

Gefeliciteerd, Leo! Wat leuk dat je er een gevonden hebt.

Sinds ik de oproep plaatste heb ik er twee gevonden en die staan (om beurten) af en toe aan. Het geluid is een beetje schel, maar wel luid. Ik had de radio vroeger vaak bij me als ik in de (boom)kwekerij aan het werk was en het geluid kon dan een redelijke afstand overbruggen.

Ik ben na m'n oproep hier door iemand via PM benaderd, die er één had voor de verkoop. Omdat ik er niet genoeg voor over had heeft die persoon de radio toen op MP aangeboden voor 150 Euro. Ik heb voor de twee, die ik nu heb staan, 1/10 van die prijs betaald.

Veel luisterplezier gewenst!!

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

powered by my little forum