ben op zoek naar een potentiometer (Gezocht)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 20-07-2019, 18:46 (1732 dagen geleden)
Gewijzigd door humfred, 20-07-2019, 18:59

Mede knutselaars,

ik ben op zoek naar 1 of 2 potentiometers voor mijn destijds zelfgebouwde versterker uit het Philips bouwpakket NL 6923.
Volgens de opdruk en beschrijving 17.000 + 5.000 ohm logaritmisch. Dus met een aftakking op 5 k. (stereo)
Deze potentiometer kraakt niet maar heeft een eigen leven. Het volume schommelt op en neer zonder dat je eraan draait en dat in beide kanalen.
Wie weet waar zulke potentiometers nog te koop zijn of wie heeft er nog 1 of 2 goede liggen die ik zou kunnen overnemen?
Alvast bedankt voor de reaktie(s).

[image]
[image]

ben op zoek naar een potentiometer

door Piet van der Pol @, 20-07-2019, 19:42 (1732 dagen geleden) @ humfred

Stuur je vraag eens naar Radio Twenthe in Den Haag. Die hebben nog veel oud spul.

Piet

Radio Twenthe

ben op zoek naar een potentiometer

door soundman2 @, Wouw, 20-07-2019, 20:45 (1732 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Een lin potmeter kan worden veranderd naar een logaritmisch verloop met een externe weerstand.
Een uitleg vind je hier
http://www.elby-designs.com/webtek/documents/tailoringpotentionometers.pdf

ben op zoek naar een potentiometer

door Alex P @, Eindhoven, 21-07-2019, 13:24 (1731 dagen geleden) @ humfred

Ik heb er eentje liggen, gebruikt, as is ingekort tot ca. 10-11 mm. Mag je hebben tegen verzendkosten (afhalen zal niet meevallen uit Ras-al-Khaima ;-) ). Verder contact graag via e-mail.

ben op zoek naar een potentiometer

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 22-07-2019, 09:19 (1730 dagen geleden) @ Alex P

Hi Alex, ik stuur je een PM.

Verder aan iedereen: bedankt voor de suggesties.

ben op zoek naar een potentiometer

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 17-08-2019, 15:37 (1704 dagen geleden) @ Alex P

De potmeter is inmiddels in de Emiraten aangekomen en ik heb hem er vandaag ingezet.
De versterker werkt weer prima en alle problemen zijn weg. Mooie gelijkloop en geen volume variaties meer zonder dat je eraan draait.
Dus kan ik hem weer in de kast inbouwen en kan ie weer een lange tijd spelen.
Nogmaals mijn dank aan Alex voor de ongecompliceerde en vriendelijke hulp.

Deze versterker bouwde ik al in 1973 voor zover ik het nog na kan gaan en heeft me op al mijn verhuizingen begeleid. Dat was in Canada, Duitsland en nu de Emiraten. Alles bij elkaar 46 jaar. Best wel een prestatie als ik eraan terug denk. En veel (muziek) plezier en herinneringen aan gehad.

ben op zoek naar een potentiometer

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 23-07-2019, 15:17 (1729 dagen geleden) @ humfred

Hallo Humfred,

Even ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid:
Als de potmeter in geen van beide kanalen gekraak produceert en van beide kanalen het volume varieert zonder dat je iets aanraakt,
hoe weet je dan zeker dat de potmeter de oorzaak is?
Heb je wellicht een tijdelijke vervanger geprobeerd?

Geen kritiek hoor, gewoon nieuwgierig.

Groeten',

Henk

ben op zoek naar een potentiometer

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 24-07-2019, 09:22 (1728 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door humfred, 24-07-2019, 09:28

Aan die potmeter is zo ongeveer alles fout wat er maar fout kan gaan.
Bijvoorbeeld als je het volume opendraait dan is er een duidelijke ongelijkheid in de gelijkheid van beide kanalen.
Zet je hem bijvoorbeeld op "3" dan is het linker kanaal veel zachter dan het rechter kanaal. Zet je hem dan verder open op bijvoorbeeld "5" dan zijn beide kanalen even hard. Het ene kanaal haalt het andere dus in om het zo uit te drukken.
Draai je de potmeter op 0 dan heb je al naar gelang hoe krachtig je dat doet ineens een een hoop geweld aan volume omdat de versterker in één der kanalen op volle geluidsterkte brult. Dat is uiterst hinderlijk.
En dan dat eigen leven. Eerst is het ene kanaal stabiel in geluidsterkte om vervolgens ineens een stuk harder te gaan. Op het andere moment is het probleem in het andere kanaal. Draai je de as een paar maal heen en terug dan is het weer even normaal om dan een paar minuten later weer vanzelf te varieren.
Ik vermoed dat de overgang van de koolbanen naar de aansluitpunten ge-oxideerd is of dat het sleepkontakt van de loper naar de ballen is.
Kortom..deze potmeter is aan zijn levenseinde...:-D :-D

Ik kan me niet voorstellen welke andere onderdelen in de schakeling deze problemen kunnen doen veroorzaken.

ben op zoek naar een potentiometer

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 24-07-2019, 09:32 (1728 dagen geleden) @ humfred

@ Alex P: ik heb je een email gestuurd maar nog geen antwoord gekregen. Kun je even je email checken? :-D

ben op zoek naar een potentiometer

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-07-2019, 11:10 (1728 dagen geleden) @ humfred

Ik vermoed dat de overgang van de koolbanen naar de aansluitpunten ge-oxideerd is of dat het sleepkontakt van de loper naar de ballen is.


de overgang waar de koolbaan aan de aansluitpinnen geklonken is kan in de loop der jaren idd problemen geven. dit is voor 100% te verhelpen met behulp van een beetje geleidende verf aan te brengen op die overgangen.

Ook het sleepkontakt valt te verhelpen. Meestal is de baan vervuild en geoxideerd + ingedroogd vet. Zaakje spoelen en proper maken. eventueel wat juiste kontaktolie aanbrengen om verdere oxidatie tegen te gaan.

Kortom, als je er zin in hebt, potmeter openmaken en behandelen. Werkt achteraf als nieuw. (als de koolbaan zelf nog ok is)

ben op zoek naar een potentiometer

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 24-07-2019, 14:20 (1728 dagen geleden) @ kris

Het is goed bedoeld Chris, maar ik heb mijn buik vol van die potmeter. Dat probleem heeft ie al een tijdje. Ik heb hem met contactspray gereinigd, dan waren de fouten een tijdje weg om daarna weer terug te komen. Het is iedere keer weer uitkasten, open maken kortom het hele ritueel. Ik heb er niet het geduld voor om die versterker telkens weer uit elkaar te halen. Dat ding moet spelen zonder dat ik er omkijken naar heb.
Desnoods zet ik er een potmeter in zonder die aftakking. Dan maar geen loudness meer. Dat is niet zo erg want die gebruik ik toch nooit.

powered by my little forum