Philips cassetterecorder motor gezocht (Gezocht)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-08-2019, 08:48 (1713 dagen geleden)
Gewijzigd door Leo Snoeren, 15-08-2019, 08:50

Beste forumlezer,

Ik zoek een motor uit een Philips cassetterecorder, zoals in de afbeelding:

[image]

De poelie is niet perse noodzakelijk, die kan ik overzetten.

[image]

Alleen deze motor, geen vervanger of tips hoe ik het dan kan oplossen, dat kan ik zelf ook bedenken. Ik wil het origineel houden. Nog een afbeelding van het nummer op de motor:

[image]

Deze motoren lijken op een soortgelijk type wat in een aantal Philips pick-ups gebruikt word, maar deze pick-up motoren zijn niet iets kleiner en hebben net te weinig kracht (die heb ik inmiddels geprobeerd)

Bovendien is in de motor een extra wikkeling aangebracht om de elektronica te voeden. Een motor die tevens als trafo dienst doet dus....

Een complete (sloop) cassetterecorder mag ook......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips cassetterecorder motor gezocht

door soundman2 @, Wouw, 15-08-2019, 11:56 (1713 dagen geleden) @ Leo Snoeren


Een complete (sloop) cassetterecorder mag ook......

Die motor komt niet veel voor, althans ik heb hem in mijn reparatietijdperk nooit gezien. Misschien is het handig als je het typenr van de recorder opgeeft. Handig voor de mensen die een dergelike recorder in de aanbieding of junk box hebben liggen.

Philips cassetterecorder motor gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-08-2019, 12:40 (1713 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-08-2019, 12:49

Er is maar 1 type denk ik waar die inzit, maar misschien toch handig om dat er even bij te zetten want ik weet het niet meer uit m'n hoofd.

De platenspelermotoren zijn waarschijnlijk een doorontwikkeling van dit oermodel dat ik niet eerder van dichtbij heb gezien, interessant.

Ik beloof met de hand op mijn hart dat ik je niet wil helpen je huidige motor op gang te helpen als jij dat niet wilt, maar voor het nageslacht: wat mankeert eraan?

Philips cassetterecorder motor gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-08-2019, 14:00 (1713 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Er is maar 1 type denk ik waar die inzit, maar misschien toch handig om dat er even bij te zetten want ik weet het niet meer uit m'n hoofd.


Zo herinner ik het me ook : het allereerste stereocassetedeck (1967?)van Philips gebruikte een AC motor. Die moet het zijn.

Philips cassetterecorder motor gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-08-2019, 14:48 (1713 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-08-2019, 15:32

Er is maar 1 type denk ik waar die inzit, maar misschien toch handig om dat er even bij te zetten want ik weet het niet meer uit m'n hoofd.

Zo herinner ik het me ook : het allereerste stereocassetedeck (1967?)van Philips gebruikte een AC motor. Die moet het zijn.

Alleen denk ik bij nader inzien dat dat een asynchroonmotor was. Weet alleen het typenummer even niet.

De N2401 wisselaar is het ook niet, die heeft een motor die hierop lijkt maar een losse voedingstrafo. Misschien dan de N2502?

De getoonde motor is in elk geval van 1969.

Philips cassetterecorder motor gezocht

door Rob Groningen @, Den Andel, 16-08-2019, 10:18 (1712 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zit er misschien zo'n motor in een 22rh882?
Daar heb ik er twee van op zolder.

Philips cassetterecorder motor gezocht Update (nu met foto's)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-08-2019, 10:50 (1712 dagen geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door Leo Snoeren, 16-08-2019, 10:53

De gezochte motor is korte tijd toegepast door Philips en eigenlijk alleen maar in de eerste series cassettedecks, zoals de:

N2500:

[image]

N2401:

[image]

N2502:

[image]

Zowel de 2401 als de 2502 zijn cassettewisselaars en je komt ze niet vaak tegen. De N2500 kun je wat vaker tegen en is minder populair bij verzamelaars omdat er geen opname mogelijkheid op zit.
De constructie van de motor zorgt ervoor dat het toerental afhankelijk is van de netfrequentie; iets waar Philips toch weer snel mee gestopt is....... Het is geen HiFi, maar wel grappig om te zien hoe zo'n wisselaar werkt.

De motor opnieuw wikkelen zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat deze ooit flink vochtig is geweest en het koperdraad vol groene plekken (en breuken) zit. Dientengevolge is afwikkelen en wikkelingen tellen onmogelijk (nog afgezien van het "apenhaar" wat erop zit)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips cassetterecorder motor gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-08-2019, 13:32 (1712 dagen geleden) @ Rob Groningen

Hallo Rob,

Dank je voor je berichtje, maar daar zit een andere motor in.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips cassetterecorder motor gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-08-2019, 14:30 (1712 dagen geleden) @ Rob Groningen

Daar zit een gelijkstroommotortje in.

Het zijn echter apparaten die zonde zijn om te slopen, een van de allereerste hifi-producten die door de betreffende groep binnen Philips ontwikkeld is. Als je ze kwijtwilt zullen er altijd wel mensen voor zijn. Zo niet hier, dan eventueel op mfbfreaks.com.

Philips cassetterecorder motor gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-08-2019, 13:36 (1712 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Er is maar 1 type denk ik waar die inzit, maar misschien toch handig om dat er even bij te zetten want ik weet het niet meer uit m'n hoofd.

Zo herinner ik het me ook : het allereerste stereocassetedeck (1967?)van Philips gebruikte een AC motor. Die moet het zijn.


Alleen denk ik bij nader inzien dat dat een asynchroonmotor was. Weet alleen het typenummer even niet.

De N2401 wisselaar is het ook niet, die heeft een motor die hierop lijkt maar een losse voedingstrafo. Misschien dan de N2502?

Beide decks is juist, er zijn mij 3 decks bekend waar deze motor in toegepast wordt. Dat het apparaat voorzien is van voedingstrafo zegt in dit geval niets (het is Philips....)

In het simpelste deck, de N2500, wordt de motor gebruikt voor de aandrijving én voor de voeding van de elektronica. In de andere decks wordt de extra wikkeling op de motor niet gebruikt.......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

powered by my little forum