Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-08-2019, 17:05 (1717 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Naar aanleiding van mijn eerdere topic Ferrietkralen vraag waarin mijn lichtkrant niet of af en toe werkte heb ik bij 2 van de 6 MAX7219 modules een vergeten soldering ontdekt wat de oorzaak was van alle ellende.

Op de foto bij rode pijl is de CLK aansluiting niet gesoldeerd en bij een ander boardje de VCC aansluiting niet.

[image]

Dus nu werkt de zaak echt met de modules waar ik eerst storing in had, nieuw aangeschafte modules werkte perfect maar ben toch eens gaan zoeken waar de storing zat tot ik vergeten eilandjes ontdekte die niet waren gesoldeerd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-08-2019, 17:17 (1717 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat is weer nieuw; na de loodvrije soldering nu de soldeervrije soldering :-D

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-08-2019, 17:19 (1717 dagen geleden) @ Hans van Kampen

tja.. vergeten is misschien niet de juiste benaming, aangezien zulke printjes door een soldeerbad gaan. ipv watervrees, soldeervrees dan? :-)

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door Otto @, Drenthe, 30-08-2019, 17:23 (1717 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Lijkt met niet "vergeten". Print ziet er automatisch gesoldeerd uit. Is dus een productiefout in vermoedlijk het golfsoldeerbad ( https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Golfsolderen )

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door Goldline @, Oranjedorp, 30-08-2019, 19:13 (1717 dagen geleden) @ Otto

Heb wel het idee dat op goedkope Chinese producten gerecycled soldeertin wordt gebruikt.
Wat zeker niet het hecht op de al voor geoxideerde printpennen.

Maar toch blijven het leuke hobby printjes ;-)

--
Cees PA1DBA

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-08-2019, 20:17 (1717 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb een mooie stereomicroscoop en check voortaan de solderingen. Ik was echt radeloos dat de lichtkrant rare trekjes vertoonden, van enkele modulen lichtten alle 64 ledjes op en de volgende deed weer niets of brandden op halve sterkte en bij het beetpakken van het geheel leek er al iets los te zitten maar dit was dus de oorzaak.

Ik dacht eerst dat ik met ferrietkralen in de aansluitingen aan de gang moest omdat de zaak 'n een of andere storing op zou pikken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door soundman2 @, Wouw, 30-08-2019, 21:58 (1717 dagen geleden) @ Hans van Kampen

CS (chipselect) lijkt ook niet helemaal doorgevloeid.

Soldering in fabriek vergeten oorzaak ellende.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-08-2019, 05:51 (1716 dagen geleden) @ soundman2

Klopt Henk, zag ik later ook. Ik heb alles met bout en soldeer even na gelopen en alles werkt perfect nu.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum