Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 02-09-2019, 11:31 (1669 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2019, 11:42

Het zal wel een commerciële reden hebben, maar waarom werken oudere apparaten niet goed meer als een OS vernieuwd wordt?
Voor een nieuw OS heb je vaak weer andere drivers nodig en die worden door de leveranciers van de oudere apparaten niet meer geupdated.
Als voorbeeld, noem ik een kleurenprinter met de mogelijkheid voor dubbelzijdig printen.
Werkt op XP met alle functies. Bij W7 werkte de printer niet meer met de bijhorende driver . Het is wel mogelijk om de printer te gebruiken met een driver van een latere versie, maar dan werken een aantal functies weer niet, zoals bijv dubbelzijdig printen. Waarom moeten functies steeds een ander protocol hebben om te worden uitgevoerd? De ascii code verandert toch ook niet steeds? Waarom is een commando dubbelzijdig afdrukken dan telkens anders.
Ik vind het niet vreemd dat nieuwe printers steeds meer mogelijkheden hebben en dat daar nieuwe drivers voor gemaakt worden, maar commando's voor basale bewerkingen kunnen toch gewoon hetzelfde blijven?
Dat is nou eens een mooi werkje voor onze EU regelaars. Zij hebben kennelijk niet door dat vele goed werkende apparaten met een OS wisseling mede de kliko in gaan. Het zou weer een berg schelen in elektronisch afval.

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-09-2019, 16:46 (1669 dagen geleden) @ soundman2

Er wordt al lang niet meer in asci gestuurd vrees ik. programmeren gebeurt ook niet meer op Mnemnonics niveau...

OS evolueert en sommige oude stukjes code kunnen niet meer mee onder nieuw OS. dat kan oa met het sluiten van achterdeuren te maken hebben (virussen..)

Tijd van "compabiliteit" is belangrijk is lang voorbij....

Het is overigens niet onmogelijk om voor een ouder toestel een nieuwe driver te maken, maar ga jij er voor betalen?

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-09-2019, 17:18 (1669 dagen geleden) @ kris

Postscript is in principe ongeveer ASCII, maar veel printers praten liever hun eigen koeterwaals. Windowsdrivers moeten commercieel interessant zijn, onder Linux ligt het soms wat makkelijker, maar je moet altijd een dosis geluk hebben.

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door soundman2 @, Wouw, 02-09-2019, 19:14 (1669 dagen geleden) @ kris


Het is overigens niet onmogelijk om voor een ouder toestel een nieuwe driver te maken, maar ga jij er voor betalen?

Nee dat gaat het niet worden. Alleen waarom moeten dezelfde functies bij de volgende generatie printers van zelfs hetzelfde merk, met andere commando's worden opgeroepen? Drukken nieuwe printers bijvoorbeeld veel dubbelzijdiger af?
Voor de nieuwigheden, wordt de driver wel steeds groter, maar welk programma heeft die eigenschap niet?
Het is waarschijnlijk mijn onkunde, waardoor ik de vraag stel.

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door WalterH @, Den Haag, 02-09-2019, 18:17 (1669 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door WalterH, 02-09-2019, 18:18

De randapparatuur van tegenwoordig communiceert natuurlijk ook met het OS. Een printer zal bijvoorbeeld dienen aan te geven welke opties er bijvoorbeeld zijn geïnstalleerd. Mijn oude laser printer geeft bijvoorbeeld aan of de duplex unit wel of niet is geïnstalleerd. Ook kan de ene printer wel A3 uitprinten of bijvoorbeeld een dvd beprinten en andere niet. Ook zal de driver vaak rekening houden met de eigenschappen van het gebruikte papier (foto of bijvoorbeeld standaard papier).

Wat denk je ook van de diverse combinaties die mogelijk zijn: printer/scanner of printer/scanner/fax enz.

De tijd van de simpele printer met 9 naalden is hiermee niet te vergelijke, deze kon wel altijd worden aangestuurd met ASCII codes.

--
W. Heemskerk

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-09-2019, 18:48 (1669 dagen geleden) @ soundman2

Soms lukt het met een installeren van nieuwe model printer.

Of gewoon de oude printersoftware middels comptabiliteit modes starten.

Verder koop nooit Inkt printers, is en blijft zooi.
Laser, ook kleur, is veel voordeliger, blijft lang werken ook na weken stilstand.
Ben zo klaar met inkt.
Ooit 2 inkt gevallen nieuw gekocht en nooit meer die zooi.

Lesje. Minstens voorbij de 3min blijven kijken
Printer Ink Cartridges Are A Scam

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door soundman2 @, Wouw, 02-09-2019, 19:41 (1669 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2019, 19:42

Bij 1,2,3 inkt weten ze er alles van en ze hebben al een paar rechtszaken gewonnen. Nu stuurt HP firmware updates naar de printers voor "product verbetering". Het "vreemde"is dat de printers niet meer werken met non HP cartridges. Mag je als bedrijf via software goedwerkende apparaten onklaar maken?

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-09-2019, 19:51 (1669 dagen geleden) @ Maurice


Verder koop nooit Inkt printers, is en blijft zooi.
Laser, ook kleur, is veel voordeliger, blijft lang werken ook na weken stilstand.
Ben zo klaar met inkt.
Ooit 2 inkt gevallen nieuw gekocht en nooit meer die zooi.


vreemd. gebruik al 25 jaar inktjet (omdat je met laser geen foto deftig kan afdrukken) en nooit last mee gehad. de vorige deed het twaalf jaar.
Dat de prijs van de inkt hoog is lijkt me ook achterhaald. er zijn inktjetprinters met "reuzetanks" en die print even voordelig als een laserprinter.(of zelfs voordeliger).

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-09-2019, 02:05 (1668 dagen geleden) @ kris

Ieder zijn ding.
De dure DX6000 na 1,5 jaar en 3x inkt over nog geen 50 pagina's was ik er klaar mee.
Je print zeker geregeld, ik niet zo veel.
Zodra je inkt wat weken stil laat staan heb ik problemen, laat ik zo zeggen.
Glossy foto's laat ik over aan de proff printers, stukken mooier.
Mijn laser Samsung print voldoende kleur foto's.
Bij eens toner op en de oude HP4 welke al 10jr stil stond, opstarten en printen.
Da's laser.

Bij narekenen is en blijft toner voordeliger dan inkt.
Zowel levensduur toestel als x print toner verbruik.
Per blaadje.
Ja de diverse 123 print versies etc is mij bekend, haal ik mijn toner en fuser.

Verder blijft inkt en printers voor mij taboe.
Gezeur in beeld over inkoop van inkt etc, weg die troep.
Zie hier weer andere win versie en begint gezeur weer.

enfin vond gewoon aardig inkijkje in een kenner deze printer business.
Ook hoe je dus als klant besodemieterd wordt.

Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Gelukkig behandel ik mijn klanten niet op deze wijze.

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door snameroc @, Etten Leur, 04-09-2019, 22:34 (1667 dagen geleden) @ Maurice

Zelfde ervaring heb ik met een hp colorlaserjet altijd gedoe met toner en kleur uitlijnen. Op de 32bits windows10 doet hij het maar op de 64 bits versie niet.
Sommige inkjet van hp zijn echt probleemloos. Ik heb een 940 ofzo waar al zeker 5 jaar dezelfde patronen inzitten. Als ik dan een keer een kleuren afdrukje moet maken doet hij het gewoon. Voor het bulkwerk gebruik ik een laserjet2300 die het feilloos doet iedere week 500 paginas maar bij iedere grote windows update moet ik de drijver weer goed zetten wat voor een leek een rede kan zijn om maar een andere te kopen.

Maar eigenlijk moeten we niet zeuren en kan er oneindig veel tegenwoordig.

Nieuw OS en een aantal apparaten werkt niet goed meer.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-09-2019, 09:55 (1668 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Marotick, 03-09-2019, 10:00

De redding is vaak de driver install overnemen uit de oude installatie.
Dat werkt als volgt:
De drivers in Windows worden geplaatst in de verborgen map INF en in de system mappen.
Als een nieuw apparaat niet wil dan geef ik Windows aan dat de drivers staan op een locatie waar de oude (vorige versie) van Windows te vinden is. Die vorige versie moet je dus nog wel hebben en is verdwenen als er een nieuwe versie geïnstalleerd is.
Als eerste laat ik Windows dus zoeken naar de oude INF map en van daaruit weet Windows vaak de juiste files te vinden, zoniet telkens bijsturen naar de system mappen.
Vroeger ging dat makkelijker omdat Windows dan meldde ik kan abcdefg.xyz niet vinden en met het Windows zoekprogramma kon gezocht worden waar die file zich dan bevond.
Op deze manier heb ik vele hardware alsnog weer aan de praat gekregen, even uit mijn hoofd, o.a. een Logitech scanner en een soudblaster geluidskaart.

Succes

Jack

powered by my little forum