Cosem SFT12 Transistor (Algemeen)

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 13:30 (1663 dagen geleden)

[image][image][image]

Hallo. Kan iemand mij helpen aan de gegevens van de Cosem transistor SFT12 . Ik kan hem nergens vinden. Een mooie transistor met lange vergulde pootjes.Ik hoop dus dat er iemand is die daar gegevens van heeft. Hartelijk dank!

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2019, 16:49 (1663 dagen geleden) @ Hans Rausch †

beetje vreemd, want de cosem transistoren gebruiken bij mijn weten minimaal drie cijfers in het typenr. Heb ergens nog wel een cosem data boek liggen, maar het gevoel dat dit typenr er niet gaat instaan..

Wat staat er op de transistor zelf?

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 17:37 (1663 dagen geleden) @ kris

Op de transistor zelf staat met duidelijke letters/cijfers Cosem en daar onder SFT12. Ik heb voor de zekerheid ook nog met een sterke loep gekeken. Overal waar ik zoek en kijk beginnen de nummers hoger.En op de doos waar ze in zitten staat ook SFT12. Leuk dat je meedenkt!

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 08-09-2019, 18:28 (1663 dagen geleden) @ kris

""beetje vreemd, want de cosem transistoren gebruiken bij mijn weten minimaal drie cijfers""

Met 2 cijfers bestaan ze ook : o.a. een SFT34, SFT35, SFT37, SFT38, SFT40, SFT42, ...
Voorbeeld : https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_sft34.html

Groeten, Armand

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 18:57 (1663 dagen geleden) @ Armand

Bedankt Armand. Zoals de foto van het Radiomuseum ziet hij er ook uit. Zelfde manier van tekstopdruk. Dus in de rondte Cosem en daar onder SFT12. Jammer dat het Radiomuseum ook niet lager gaat met de nummers.

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 08-09-2019, 19:44 (1663 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Hans, je kunt de vraag stellen op het Franse radioforum https://forum.doctsf.com/
Wellicht heeft iemand daar databoeken van COSEM.

Groeten, Armand

Van de SFT40 en SFT42 (germanium transistoren) heb ik gegevens gevonden.

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2019, 20:09 (1663 dagen geleden) @ Armand


Met 2 cijfers bestaan ze ook : o.a. een SFT34, SFT35, SFT37, SFT38, SFT40, SFT42, ...
Voorbeeld : https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_sft34.html

Groeten, Armand

toch vind ik ze niet in databoeken, ook niet de Franse.

enkele mogelijkheden dat ze niet in boeken voorkomen...

ofwel is cosem een eigen nummering begonnen die zich niet heeft doorgezet. Zou kunnen, want het op een bepaald moment was er stevig ruzie tussen de Franse fabrikanten...
Of het gaat om testseries die aan andere (toestel)fabrikanten gegeven werden. De verpakking wijst daar een beetje op..

of proefserie voor texas :-). (Cosem was blijkbaar onderaanemenr voor dat bedrijf)

Nu als je echt de specs wil weten.. meten kan altijd (curve trekken)

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 21:18 (1663 dagen geleden) @ kris

Bedankt voor alle moeite en informatie! Zelf weet ik er niet genoeg van af om te kijken wat ze kunnen. Ik denk weinig, gezien de leeftijd. Informatie die ik kreeg is dat het hele oude zijn. Ook het nummer 12 zegt denk ik dat ze uit de begintijd zijn. Ze zien er echter nog mooi uit. Maar ik ben nou eenmaal gek op transistors.En het zou leuk zijn als ik er achter kwam wat voor transistor het is. Misschien naar iemand een paar opsturen die ze wil en kan meten en die ze mag houden....Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2019, 21:33 (1663 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ik stuur je later mijn adres.

Kan er enkele meten, op hfe, grensfrekwentie en max werkspanning. Gaat effe duren want eerst twee dagen Belgrado en dan naar jaarlijkse gewoonte een weekje standhouder spelen op de RAI, Amsterdam :-)

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 22:13 (1663 dagen geleden) @ kris

Zou leuk zijn! Ik stuur ze met plezier op. Enigste manier om er achter te komen. Vriendelijke groeten van Hans Rausch

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-09-2019, 19:00 (1662 dagen geleden) @ Hans Rausch †

beste Hans,
bevestig even dat je bericht via forum ontvangen hebt.

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 08-09-2019, 21:20 (1663 dagen geleden) @ kris

Hier heeft Hans niet veel aan maar dit zijn de gegevens van SFT40 en SFT42.
Zal wel uit een databoek komen, de vraag is uit welk boek.

[image]

Groeten, Armand

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 21:26 (1663 dagen geleden) @ Armand

Hartelijk dank, alles is welkom. Ik druk het in ieder geval af. Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 12-09-2019, 06:46 (1660 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Hans, ik heb de vraag gesteld op Doctsf.
https://forum.doctsf.com/t/cherche-data-cosem-transistor/21738

Ben benieuwd of men daar iets meer weet.

Groeten, Armand

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 12-09-2019, 07:40 (1659 dagen geleden) @ Armand

Goedemorgen Armand,

Leuk zeg, hartstikke bedankt! Zelf schrijf en spreek ik alleen Nederlands Dus had hier nooit uit gekomen.Op het forum is het stil, dus ik dacht dat de ik kans de wel kon vergeten. Bedankt dat je de moeite genomen hebt. Nu maar kijken of er een reactie komt! Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 13-09-2019, 05:47 (1659 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Hans,

Florian van Doctsf heeft de transistor SFT48 gevonden in zijn databoek, equivalent is AC127.
Misschien volgen er nog meer reacties, afwachten dus.

Groeten, Armand

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 06:37 (1659 dagen geleden) @ Armand

Goedemorgen Armand,

Leuk zeg. Dat is al heel wat want ik had tot nu toe nog helemaal niks. Dus hier ben ik al heel blij mee! Hartstikke bedankt maar weer. Vriendelijke groeten van Hans Rausch

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 16:53 (1658 dagen geleden) @ Armand

[image]

Hallo Armand,

Het laagste nummer wat ik zelf kan vinden staat in een heel oud transistor boekje van Amroh. Misschien is de SFT12 later de SFT102 geworden. Dat deed Philips bijvoorbeeld ook wel met zijn buizen. PCL85 werd PCL805. De meeste komen in de richting van de AC transistors als ik zo bij de hogere nummers kijk.

Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-09-2019, 17:34 (1658 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ik blijf toch benieuwd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat hij een afwijkend nummer heeft omdat het een vroege siliciumtransistor is. In Amerika was de 2N1613 met hetzelfde huisje denk ik een van de eerste.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 20:12 (1658 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedenavond Maarten. Hartelijk dank voor het meedenken. De transistors lagen ooit in een afsluitbare kooi Van Bolle of Dikke Gerrit in zijn pakhuis. Dat was zijn bijnaam. Personeel kon daar niet in hoorde ik veel later.Toen nog op het Groenewegje. Vroeger had hij leuke oude dingen voor weinig. Radio Twenthe in Den-Haag. Het pand is verhuisd en er is nog weinig over van toen. Lang geleden overleed Bolle Gerrit. Er kwam ook een nieuwe eigenaar. Zo had hij altijd veel ASY transistors.Zelf heb ik nog een klein reclameboekje uit de jaren 60 met transistors die hij toen had. Kreeg ik van hem. Maar de STF12 komt daar niet in voor. Begint bij de 20. Maar verder ook geen gegevens erbij. Misschien wel een afspraak dat hij ze kon kopen voor weinig maar niet aan de man mocht brengen. Hij was immers destijds een transistor verzamelaar. Toen ik mijn Pionier bouwdoos maakte in die tijd liep ik de deur daar plat.Heb er ook heel veel gekocht destijds. Meer dan een transistor vergelijkingsboekje had ik niet. Dus bleven ze altijd in hun doosje. Net als de ASY transistors die het prima deden in de Pionier 2,3, Tweekringer en Super.

Vriendelijke groeten, Hans Rausch

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 13-09-2019, 18:59 (1658 dagen geleden) @ Hans Rausch †

""Misschien is de SFT12 later de SFT102 geworden""

Wie weet? Zou toch ergens te vinden moeten zijn.
Van de SFT12 nog niets kunnen vinden.
Op doctsf postte iemand afbeeldingen van oude COSEM en SESCO catalogi.
Zou wel interessant kunnen zijn om zo'n catalogus te vinden.

In ieder geval zijn er genoeg voorbeelden van Franse transistorradio's uit de jaren '60 met SFT34,SFT35,SFT37,SFT38,SFT40,SFT42 en SFT48.
Zoals o.a. van het merk Grandin, Schneider, Pathé-Marconi en Hifivox.
SFT's met 2 cijfers : van de SFT40,SFT42 en SFT48 zijn de gegevens al gevonden.
In 1 schema wordt er verwezen naar equivalenten maar er staat niet bij welke.:-(

Op zolder ligt nog een stapel Franse "Le Haut-Parleur" magazines uit de jaren '60 en '70.
Zal daar nog eens verder in zoeken, de prijzen in FF van een SFT40 en SFT42 vond ik al wel.
Er staat zelfs een SFT37 en een SFT40 te koop op Ebay.
https://www.ebay.fr/itm/SFT40-Transistor-germanium-PNP-TRSFT40-/182964092015
https://www.ebay.fr/itm/SFT37-Transistor-germanium-PNP-TRSFT37/182964088489?_trkparms=aid%3D55501...

Groeten, Armand

[image] [image]
[image] [image] [image]

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 20:15 (1658 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand. Het is weer een schat aan gegevens. Zoals je kunt lezen bij Maarten kwamen ze ooit bij

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 20:22 (1658 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand. Het ging mis. Ik kon ineens niet verder antwoorden midden in een zin... Het is weer een schat aan gegevens, dankjewel. Ik heb aan Maarten geschreven hoe ik er ooit aan gekomen ben. Dat is nu wel anders (belachelijk) op Ebay. Maar hartstikke leuk. Ze zien er 100% het zelfde uit. Vriendelijke groeten van Hans Rausch

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 18-09-2019, 11:19 (1653 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Hans,

Ze vinden op Doctsf tot hier toe geen gegevens van de SFT12.
SFT48 is gevonden in een databoek, lager dan xxx48 niet.
Gegevens van SFT40 en SFT42 zijn gevonden via internet.
Naast de SFT37 en SFT40,vond ik ondertussen ook de SFT34 en SFT35 van SESCO op Ebay.fr
In een oude SESCO(SEM) catalogus zullen ze wel staan maar wie heeft die nog?
Zoek nog wat verder in de magazines "Le Haut-Parleur" als ik tijd heb.
Komt er onverwachts tot nog een bericht over de SFT12, dan laat ik het hier weten.

Groeten, Armand

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 18-09-2019, 12:00 (1653 dagen geleden) @ Armand

Goedemorgen Armand. Bedankt maar weer voor alle moeite! Ik kom zelf ook niet verder. Heb veel equivalenten boekjes gekocht. Van heel oud tot heel nieuw. Geen resultaat. De enigste die het kan weten is al vele jaren dood. Bolle Gerrit van Radio Twenthe in Den-Haag. Vroeger de eigenaar. Fijne dag en de vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-09-2019, 13:29 (1653 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Op papier denk ik dat je beste kans is om ze in oude advertenties of brochures met nieuwe types aan te treffen.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 18-09-2019, 21:05 (1653 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten. Ik ga ze zo vanaf de bovenkant fotograferen. Leuk, omdat ze nergens te vinden zijn. Misschien komen ze dan vanzelf bij Google afbeeldingen terecht. Zou leuk zijn. Vriendelijke groeten, Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 18-09-2019, 14:28 (1653 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Wou dit nog toevoegen maar vond het niet meer.
Nu wel, SESCOSEM transistors circa 1964.
Deze zaten in pocket transistorradio's.
Ze zien er wel ouder uit dan de SFT12 en andere op Ebay.

Groeten, Armand

[image]

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 18-09-2019, 22:16 (1653 dagen geleden) @ Armand

[image]

Hallo Armand. Hierbij nog de foto van puur de transistors met het opschrift. Forumleden zouden kunnen denken dat ik het niet goed gelezen heb op het huis.

Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-09-2019, 00:23 (1653 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Heb je al contact gezocht met de maker deze sitein UK?
Heel stuk over Sesco en kennelijk nodige info SFT serie.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 19-09-2019, 09:35 (1652 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice. Nee, dat heb ik niet. Ik kan niet in het buitenlands uitleggen waar het om gaat. Als ik het met Google translate doe snappen de mensen het vaak niet. En als ik een bericht of vraag terug krijg zit ik met een bek vol tanden.Kris gaat volgende week kijken door de transistors te meten. En meten is weten. Ook die kennis en mogelijkheden heb ik niet. Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Goldline @, Oranjedorp, 19-09-2019, 21:32 (1652 dagen geleden) @ Hans Rausch †
Gewijzigd door Goldline, 19-09-2019, 22:13

Beste Hans & Maurice , hij kan ons helaas ook niet verder helpen.
dit is zijn antwoord :

[image]

--
Cees PA1DBA

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 19-09-2019, 22:13 (1652 dagen geleden) @ Goldline

Ik ben al heel blij dat je dit voor mij gedaan hebt. Dankjewel! De enigste oplossing is waarschijnlijk meten. Ik heb er een paar naar Kris van het forum gestuurd in België. Hij heeft het momenteel heel druk. Dus ergens volgende week gaat hij er proberen tijd voor te maken.Vriendelijke groet, Hans Rausch

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-09-2019, 18:46 (1651 dagen geleden) @ Goldline

Viel mij ook al op die TO-5 behuizing, dat is een wat nieuwere generatie.

Tik fout of vervaging van label is ook totaal uitgesloten we hebben er genoeg.
Dus is zeker een STF12.
Maar ja

Hopelijk weet Kris er wat van te maken met de test.

Denk dan dat het bv een speciaal in opdracht is voor een of ander bedrijf.
Dus niet via reguliere handel verkrijgbare.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 20-09-2019, 19:18 (1651 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice. Ik kocht ze in de jaren 70. Veel zijn nieuw om te zien. Jammer genoeg zijn er ook veel aangetast. In de doosjes zitten ze in het schuim gestoken. Dat schuim is verteert. Dat heeft veel transistors aangetast. Heb ik vaker gehad. Ook met andere oude transistors. En ook bijvoorbeeld met Philips bouwdoosjes. Ik had ze dus al veel eerder uit het schuim moeten halen...Maar dacht dat ze daar het beste af waren omdat de doosjes dichtgeplakt zaten met origineel Cosem plakband.Vaak is het een dun bruin of groen schuimlaagje wat verpulvert.
Ja, ik ben ook benieuwd naar de meting. Wat voor soort. Ik denk vergelijkbaar met een AC maar het kan natuurlijk ook een hele andere zijn.
Ik denk nu ook dat ze met een speciaal doel voor een bedrijf gemaakt zijn. Project ging misschien niet door of ze hadden een overschot. Dat ze daarna bij Twenthe terecht zijn gekomen. Ze zijn ook van voor de naamsverandering, dus toch oud.En misschien toch speciaal want anders hadden ze toch wel een in omloop zijnde transistor gekozen in plaats van deze. Het blijft nog even gissen...Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-09-2019, 19:31 (1651 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ik vraag me af of ze bij een speciaal project voor een extern bedrijf dan geen nummer voor dat bedrijf kregen. Ik geloof dat op het doosetiket ook niets anders staat toch?

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 20-09-2019, 21:58 (1651 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten. Ja, dat klopt, zo had ik het ook nog niet bedacht. Op de doos staat Cosem en het nummer SFT12. Verder niks. Op de transistors precies eender.

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 18-09-2019, 21:07 (1653 dagen geleden) @ Armand

Ik ga er een duidelijke foto van maken. Ook leuk! Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 20:50 (1658 dagen geleden) @ Armand

Jammer...ik wilde de bewuste bladzijde uit het Radio Twenthe boekje plaatsen. 1 A4 . Maar kreeg fout, bestand te groot. Mijn excuus, ik had het fout. In het boekje begint het ook bij SFT124.....1 letter verkeerd en je ben voor niks blij.Ik ga hem nu dubbel vouwen zodat hij kleiner van formaat is.Groet, Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 13-09-2019, 20:59 (1658 dagen geleden) @ Hans Rausch †

[image]

Oei...afbeelding is verkleind.

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-09-2019, 22:39 (1658 dagen geleden) @ Hans Rausch †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-09-2019, 23:10

Zowel qua kilobytes als resolutie moet het makkelijk lukken om een goed leesbaar document te plaatsen. Je hebt alleen van je in opengeslagen toestand landscapeformaatboekje een portraitformaat gemaakt met een fors stuk blanco eronder en dan loop je tegen de maximale hoogte van 768 pixels aan. Dat is zelfs ook nog genoeg voor een goed leesbare afbeelding als je maar 1 enkele pagina in portraitformaat plaatst, maar effectief gebruik je nu maar een kwart van je afbeeldingsgrootte voor 1 pagina.

Het beste kun je of 1 pagina scannen in portrait of voor 2 pagina's je boekje een kwartslag gedraaid op je scanner leggen, bij het scannen het kader aangeven van welk deel hij moet scannen en dan het eindresultaat weer zo draaien dat het in landscapeformaat is. Als je scannerprogramma dat zelf niet kan, kun je bijvoorbeeld Irfanview gebruiken voor nabewerking.

Een andere tip is om op je scannerprogramma niet de instelling voor foto's o.i.d. te gebruiken maar voor zwart-wit documenten.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 14-09-2019, 16:54 (1657 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten. Bedankt voor de tip.Eerste keer had ik ook de kaft erbij gedaan. Toen kreeg ik fout vanwege het formaat. Toen de helft zonder kaft. Ik was toen bang dat het niet meer leesbaar zou zijn. Wist verder geen mogelijkheden. Al doende leert men...ook wat men niet nodig denkt te hebben. Vriendelijke groet, Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 20-09-2019, 22:11 (1651 dagen geleden) @ Armand

Gekeken op Ebay. Inderdaad precies de zelfde. Alleen met een ander nummer. Leuk! Groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-09-2019, 22:04 (1647 dagen geleden) @ Hans Rausch †
Gewijzigd door kris, 24-09-2019, 22:07

vandaag de SFT12 toegekregen, en al wat statisch gemeten.


Ge transistor, NPN met een Hfe van 50 (bij 5mA Ic)

Een zeer goede afwerking van de behuizing (ziet er echt niet typisch Frans uit ...)


dynamische meting volgt alsook Ft en max werkspanning. (das voor het weekend)

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 24-09-2019, 22:43 (1647 dagen geleden) @ kris

Super leuk Kris, hartstikke bedankt. Ook leuk die gegevens voor de mede forumleden. Vriendelijke groet, Hans Rausch

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-09-2019, 23:47 (1647 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Hans,

Stuur mij er ook eens 1 op?
Heb een PEAK DCA75 component analyser.
Schrijft tevens grafieken van halfgeleiders.

Ben benieuwd waar ik op uit kom.
[image]

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 25-09-2019, 09:48 (1646 dagen geleden) @ Maurice

Leuk apparaatje. Zelfde model als die gele en oranje Peak LCR40 en 45 die ik heb om componenten te testen. Stuur je adres maar Maurice. Ik stuur dan een door schuimrubber, waar ze in zaten, een lichtelijk aangetaste. Er zit dan een groene vlek op het huis.De niet aangetaste hou ik liever zelf. Maar voor de meting prima. Groet,Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 08-09-2019, 17:19 (1663 dagen geleden) @ Hans Rausch †
Gewijzigd door J vd Westelaken, 08-09-2019, 17:22

Hallo Hans,

Kris haalde het al aan drie cijfers, en als ik bij mij in de databoeken kijk begint de SFT met nummer 101 en oplopend.
Volgens het transistor museum is men in 1959 met de SF.T serie begonnen (met een punt er tussen) de opvolger van de TJN serie.
De transistor die je daar hebt lijkt mij veel jonger, ingegoten en vergulde aansluitdraden.

Met vriendelijke groet, Jan

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 17:41 (1663 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Ja, dat klopt. Aan het doosje te zien is het echt een hele oude transistor. Ik verwacht er daarom ook niet veel van. Maar zou toch willen weten wat voor soort het is.

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-09-2019, 17:48 (1663 dagen geleden) @ Hans Rausch †

COSEM is actief geweest van 1960 tot 1969, toen werd het SESCOSEM. Het gaat zo te zien om een TO-39 huisje of iets dat daar op lijkt? Ik weet niet precies vanaf welk jaar die beschikbaar kwamen, dat begrenst het tijdperk misschien nog wat aan de onderkant.

Je zou door metingen (diodestand van de multimeter) kunnen vaststellen of het germanium of silicium is.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 18:44 (1663 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ja, inderdaad, een TO39 behuizing. Ik heb hier een 2N2219 en die heeft het zelfde huis. Breed 8,3 en hoog 6,3 mm. Alleen bij het onder randje is hij wat breder. Het laagste nummer wat ik tot nu toe in oude boekjes kan vinden is SFT20.Leuk,van die naamsverandering wist ik ook niet. Ik heb alleen een meter waar ik de Hfe mee kan meten.Als ik hem in de PNP steek staat er 006. En in de NPN staat er 054. Ik ga het ook nog met meerdere proberen. 1 zegt niet zoveel denk ik...

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-09-2019, 20:15 (1663 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Als je multimeter een hFE stand heeft zit er vrijwel zeker ook een diodestand op waarbij je gewoon de twee meetsnoeren kunt gebruiken. Je kunt de transistor doormeten alsof hij bestaat uit een BE en een BC diode. Als de anodes aan de basis liggen, is het NPN. Als de kathodes aan de basis liggen, is het PNP. Als de doorlaatspanning hoger is dan 600mV, is het silicium (meestal NPN). Als hij lager is dan 400mV, is het germanium (meestal PNP).

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 21:31 (1663 dagen geleden) @ Forumbeheer

Hartelijk dank, ik ga het proberen. Misschien(hopelijk) komt de foto automatisch ook bij Google afbeeldingen dan reageren er misschien ook mensen.

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 08-09-2019, 18:48 (1663 dagen geleden) @ Forumbeheer

Armand geeft ook al aan dat er SFT's zijn met twee cijfers en die van Hans bevestigen dat, let wel dat er een verschil is tussen SF.T en SFT, schijnbaar gaat het hier om verschillende perioden van productie.
Op onderstaande link is wat meer informatie te vinden.

http://www.wylie.org.uk/technology/semics/Bulgaria/Bulgaria.htm

Met vriendelijke groet, Jan

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 08-09-2019, 18:52 (1663 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Hartelijk dank. Ik ga op die link loeren!

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-09-2019, 16:38 (1656 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ook ik kom niet verder als SFT124 en de STF125 als laagste waarde.

Heel vreemd, heb toch ook flink wat echt oude Transistor data boeken.
Lijsten met alle hande oud spul en cross reference data.

Typisch dat de SFT12 nergens boven komt drijven.

Tijd voor de curve tracer en netjes documenteren.
Vergeet niet te publiceren de gevonden data.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 15-09-2019, 18:52 (1656 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice. Bedankt voor de moeite. Ik heb er een paar opgestuurd naar Kris in België. Die gaat ze meten en testen bij gelegenheid. Die kennis en mogelijkheden heb ik niet. Ik heb nu ook heel veel van die gidsen en kom er niet mee verder. Hij staat ook niet in hele oude. Als ik iets meer weet of tegen kom zet ik het gelijk op het forum. Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-09-2019, 23:14 (1653 dagen geleden) @ Hans Rausch †

ondertussen ben ik terug van een helse week Amsterdam.. (hels omdat het een onzettend drukke week was)

Wordt iets voor volgend weekend.

grappig, want de laatste keer dat ik curves getrokken heb was voor Maurice, en das al effe geleden..

Overigens, de hoedjes die Armand toont zijn duidelijk ouder dan die SFT12.

Ik ga er nog steeds vanuit dat SFT12 niet in de "normale "nummering valt, maar een of anddre testserie betreft, bvb als samples voor OEM levering aan Texas instruments.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 18-09-2019, 23:36 (1653 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris, goedenavond. Ja, dat is heel wat zo'n weekje. Zou ik niet meer aan kunnen. Ik ben dan daarna volkomen van slag. Zou best wel eens kunnen wat je schrijft. Bolle Gerrit had vroeger ook ongestempelde transistors. Verder had hij hoofdzakelijk Telefunken. ASY50 T/M 66 zo'n beetje allemaal heel veel. En hij kocht heel veel partijen, vooral transistors. Gewoon kijken als je tijd hebt en het op kan brengen. Ik had ze wel gelijk opgestuurd. Hoop dus dat je ze ontvangen hebt. Nu even acclimatiseren van je beurs activiteiten! Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-09-2019, 20:35 (1651 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ieder geval een mooi verhaal over CFS COSEM etc vroege France transitors

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 20-09-2019, 22:00 (1651 dagen geleden) @ Maurice

Klopt. Mijn obsessie...Transistors.Maakt mij altijd weer nieuwsgierig naar de oorsprong en wat ze kunnen.

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 20-09-2019, 21:01 (1651 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Om het overzichtelijk te houden : korte samenvatting SFT's met 2 cijfers.

SFT34 SFT35 SFT37 SFT38 SFT40 SFT42 SFT48 allemaal Germanium in TO-5 behuizing.
Zitten in Franse transistorradio's uit jaren '60.
Zie afbeeldingen http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=49839

Gegevens gevonden van SFT48 = AC127 in Frans databoek / equivalenten.
Gegevens gevonden van SFT40 en SFT42 in (Italiaans???) databoek.
[image]
Geen gegevens van de andere, wel prijsvermelding in "Le Haut Parleur" uit jaren '60.

SFT12 van Hans, ook TO-5 behuizing maar nog nergens teruggevonden.

Groeten, Armand

Gevonden afbeeldingen.
[image][image] [image] [image]

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 20-09-2019, 22:05 (1651 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand. Dit is alweer super zeg! Bedankt voor deze leuke gegevens. Ik druk het af. Dankjewel! Groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-09-2019, 00:45 (1645 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Dit is er uit de DCA75 meeting gekomen.
SFT12
NPN Germanium BJT
hfe 86 bij Ic=5mA
Vbe 0,333 bij Ib=5mA
VceSat 0,007V bij Ic=5mA en Ib=1mA
Ic leak 0,028mA

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 27-09-2019, 07:06 (1645 dagen geleden) @ Maurice

Goedemorgen Maurice. Geweldig zeg. Heel leuk en mooi uitgezocht en gedaan. Ik ben er heel blij mee. Super bedankt! In eens komt de grote onbekende tot leven. PEAK heeft hele mooie metertjes. Ik zou er ook wel 1 willen kopen maar zonder genoeg kennis van mijn kant heb ik er niet zoveel aan. Professioneel hoor.Nogmaals bedankt!

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Armand @, België, 05-10-2019, 12:08 (1636 dagen geleden) @ Hans Rausch †

De SFT12 past dus mooi in het rijtje : COSEM germanium / TO-5

SFT12 SFT34 SFT35 SFT37 SFT38 SFT40 SFT42 SFT48

Rood = gegevens bekend.

Groeten, Armand

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 05-10-2019, 13:28 (1636 dagen geleden) @ Armand

Hoi Armand. Leuk, ik ben er blij mee. Een oude bekende zonder gegevens kwam weer tot leven. Kris is het denk ik wel eens met de vele gegevens tot nu toe. Hij zou ze ook nog meten maar ik denk dat het niet meer nodig is. Ook leuk dat als je hem nu in tikt op Google met zijn nummer dan staat hij bij afbeeldingen. Leuk dat ze dat doen. Groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-10-2019, 23:29 (1636 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ik heb vandaag een eerste deel van de metingen afgewerkt, met de curvetracer.

foto's volgen, maar het blijkt tot nu toe een erg slechte transistor te zijn...

de lek is groot
exemplarische verschillen zijn heel groot.
Bij 22V gaat hij al in avalanche. dus de maximum werkspanning is +- 15 volt.
De thermische koppeling tussen substraat en behuizing is heel slecht, dus enig vermogen groter dan 100mW kan hij echt niet aan...(ondanks de metalen behuizing)
De transistor vertoont zelfs negatieve weerstand in een bepaald gebied.

de DAC 75 toont enkel curves bij hele lage werkspanning en stromen.

het viel me al op dat de hfe bij de diagrammen van Maurice bij grotere stromen toenam, en das abnormaal, maar waarschinlijk te wijten aan de avalanche die al heel vroeg optreed.

De LF eigenschappen zijn dus niet bijzonder.

volgende stap is RF meting. Ik vermoed dat hij daar beter zal presteren.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 06-10-2019, 11:43 (1635 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris, goedemorgen. Bedankt dat ook jij de moeite hebt genomen. Ik bewaar de gegevens bij de transistors. Conclusie is voor mij dat heel lang bewaren in feite geen nut heeft. Meerdere soorten die ik heb vertonen problemen. Interessant dat je op meerdere fronten getest hebt. Tot nu toe probeerde ik een germanium transistor in mijn bouwdoosje waarbij de transistors PNP zijn. Bijna alles doet het dan. Maar ik weet nu dat dat weinig zegt. Zo werkte de AF135 prima als vervanger voor de OC13/OC71. Maar stop ik hem in een eenvoudige FM schakeling, dan werkt er veel niet. In mijn geval een FM transmitter. Aan die SFT12 viel voor mij niet meer te testen dan de versterking met transistor tester. In een schakeling kon ik hem niet proberen omdat hij NPN is. Maar dat hij zo slecht is, is wel een tegenvaller natuurlijk. 45 jaar zo'n beetje niet meer mij bezig kunnen houden met de elektronica eist dus ook zijn tol. Nogmaals bedankt. Groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-10-2019, 14:52 (1635 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Je kunt er alle hande schakelende zaken wel mee doen denk ik.

of
Maak simpel versterker schakeling en zie wat het doet in audio spectrum.

zo kun je bv op breadbordje snel wat torren onderwerpen aan testje.

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 06-10-2019, 22:19 (1635 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice. Daar dacht ik ook aan. Zo heb ik vaker transistors ergens ingestoken. Vooral in mijn Pionier bouwdoos radio's. Naast de Pionier 1,2,3 heb ik ook de Tweekringer en de Super. Veel ruimte en ik heb op diverse plaatsen voetjes gemaakt. Nadeel in mijn geval is dat de SFT12 NPN is en ik praktisch alles PNP Germanium heb. Dus ik ga ook een eenvoudige schakeling maken waar ik NPN in kan steken.Zonde en jammer dat veel van mijn bewaarde en gekoesterde transistors niet goed zijn. Vriendelijke groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-10-2019, 22:52 (1635 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Zonde en jammer dat veel van mijn bewaarde en gekoesterde transistors niet goed zijn.

Is dat wel zo?

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 07-10-2019, 07:45 (1634 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedemorgen Maarten. Ik denk het wel. Ik ga nu steekproefgewijs kijken en proberen. In ieder geval de versterking en werking in een schakeling. Ik heb veel hele oude die nieuw waren verzameld en weggezet. Ik denk dat de problemen hoofdzakelijk bij de HF types voor komen. Maar ja, de SFT12 is lf en bleek ook niet meer tjonge jonge.....Zo heb ik bijvoorbeeld TK22C. Was en is de tegenhanger van de OC71 en OC13. Ook zwart maar dikker en een felsrandje in het midden.Ik vind het een hele mooie transistor, maar dat is niet genoeg natuurlijk. Doen het prima in mijn Pionier bouwdoos schakelingen.Maar het is natuurlijk ook zo dat er niet veel eisen aan de Philips bouwdoos transistors gesteld werden. Veel later hoorde ik dat de OC13 mislukte andere OC's waren en dat ze die later vervingen voor de OC71. Groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-10-2019, 12:44 (1634 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Ik meen dat OC13 mislukte OC71's waren en OC14 mislukte OC72.

Er was best wel wat productie-uitval vroeger denk ik.

Cosem SFT12 Transistor

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-10-2019, 13:11 (1634 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bapaktua, 07-10-2019, 13:15

Klopt.
Ik heb ze verkocht omstreeks 1957-1959.
Ze zaten ook, net zoals de 71's en 72's, in zo'n plat schuifdoosje.
Amroh verkocht toen ook van die goedkope transistoren.
De OC3 en OC4 (uit mijn herinnering).
Ik heb toen een Philips Kajak nagebouwd op een gaatjes print-board.
OC44, OC45 en voor de rest die goedkope afkeur torren.
ruud exPA0ROJ
Zie ook
https://www.radiomuseum.org/r/amroh_jampot_senior_ontvanger.html

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 07-10-2019, 13:49 (1634 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Bapaktua. Klopt! Hier precies het zelfde. Hier in Den-Haag hadden ze waarschijnlijk een binding met Telefunken. Als je een Philips tor moest hebben kreeg je een Telefunken....Grt. Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 07-10-2019, 13:53 (1634 dagen geleden) @ Bapaktua

Even op de link gekeken. Leuk.GFT en die OC3 en OC4! Grt. Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 07-10-2019, 19:12 (1634 dagen geleden) @ Hans Rausch †

Hierbij nog een vergelijkingstabel en een foto van mijn "Haagse" germanium torren.
Dit zijn ongestempelde vdHeem torren en gebruikt in de Erres bouwdoosjes, OC3 en OC4.
(gewoon even laten zien dat ze nog bestaan)
Groet, Ben

[image]

[image]

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 07-10-2019, 20:35 (1634 dagen geleden) @ Ben

Leuk Ben. Ik ben gek op die lijstjes. Deze had ik nog niet. Dus bedankt! Groeten van Hans

--
Hans Rausch

Cosem SFT12 Transistor

door Hans Rausch † @, Den-Haag, 07-10-2019, 13:45 (1634 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt Maarten. Wist ik vroeger nog niet. Groet,Hans

--
Hans Rausch

powered by my little forum