Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips (Gezocht)

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-10-2019, 13:14 (466 dagen geleden)

Beste vakgenoten,

Via Van Eck Video Service ben ik op het moment in het bezit van een prototype inrijgkatrol
tbv N1500/!501 videorecorder van Philips.

Dit katrol is net zoals het kleine tandwieltje voor het inrijgmechanisme 3D geprint.

Nu kunnen de 2 veren, welke tussen de inrijgtrommel en de koorden verbonden met de inrijgkatrol, vaak opnieuw worden gebruikt.

Wat ik nog wel nodig heb is het groene afstemkoord met een diameter van 0,6mm.

Heeft iemand nog een klosje liggen welke ik kan overnemen of weet iemand waar ik dit kan bestellen?

Groet,

Cor

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Maarten Bakker @, Haarlem/Delft, 11-10-2019, 13:20 (466 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ik verwacht dat het geen afstemkoord is wat er op zat. Met afstemkoord ontstaat er vermoedelijk een wedstrijdje wat het eerste stuk is.

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-10-2019, 13:30 (466 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zou best kunnen Maarten, maar aangezien ik nog een stukje afstemkoord (diameter 1MM) heb liggen, wat er hetzelfde eruit ziet en ook hetzelfde aanvoelt, dacht ik dat het mogelijk afstemkoord zou kunnen zijn.

Ingeval het geen afstemkoord is blijft de vraag of iemand mij hiermee verder kan helpen.

Cor

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Maarten Bakker @, Haarlem/Delft, 11-10-2019, 14:18 (466 dagen geleden) @ Cornelisjan

In oude kopieerapparaten werd de wagen ook met een soortgelijk katrollensysteem getrokken. Daar zat in mijn herinnering een soort geplastificeerd-achtig koord in. Jammer dat die machines wat uit de tijd zijn, maar alsnog misschien als service-onderdeel nog ergens te vinden.

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-10-2019, 22:52 (466 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nog even foto erbij voor duidelijkheid.

[image]

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-10-2019, 01:07 (466 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat koord en wiel gaat ook stuk als men vergeet het loopwerk te fatsoeneren,
of wel onderhoud aan plegen.
Vaak loopt dat zeer stroef.

Is mechanica en dient soepel te lopen.
Demonteren reinigen drupje olie en zie loopt al als je er naar kijkt.
Dan werkt dat gewoon met een schaalkoordje.

[image]

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 12-10-2019, 10:52 (465 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Cornelisjan, 12-10-2019, 11:18

Mee eens, de inrijgmotor wordt gevoed met een pulserende gelijkspanning van ongeveer 14V.

Vandaar dat ik bij het opstarten van deze machine's altijd een voeding aansluit met stroombegrenzing. Ik stel dan 5V DC en 180mA stroombegrenzing in.

Wanneer je dan de machine laat inrijgen komt de inrijgtrommel niet vanzelf in beweging, maar wanneer ik dan het eerste stukje een klein beetje meehelp aan de koolborstelhouder boven de videokop komt de zaak in beweging. Wanneer de beweging op gang is gaat de trommel normaal gesproken op deze 180mA naar de eindschakelaar SK12. Zou deze SK 12 niet werken of iets dergelijks dan stopt de motor gewoon.
Wanneer het volle vermogen beschikbaar is en er is iets niet in orde dan gaat, zoals Maurice eerder al eens opmerkte, het gruwelijk mis.

Wanneer het mechaniek naar behoren is gesmeerd enz. komt de trommel vanzelf in beweging bij ongeveer 5V DC en 210mA.

Het inrijgen kan ook met een schroevendraaier op de as van de inrijgmotor net boven het kleine
inrijg tandwiel. Daar zit een sleuf waar je een schroevendraaier op kan zetten.
Let op dit is na de interne vertraging in de motor dus is volgens mij voorzichtigheid geboden.

Dus de vraag blijft: waar of bij wie kan ik stevig (groen) koord (zie foto) met diameter o,6mm bestellen?

Cor

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-10-2019, 12:38 (465 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dus de vraag blijft: waar of bij wie kan ik stevig (groen) koord (zie foto) met diameter o,6mm bestellen?

Cor

Beste Cor,

Probeer het eens met gewoon schaalkoord van Ben Dijkman. Uitstekende kwaliteit en in verschillende diktes leverbaar.

Ik heb geen aandelen bij Ben, maar hij heeft mij al een aantal keren perfect geholpen!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

www.rrd.demon.nl

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 12-10-2019, 14:30 (465 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Bedankt Leo.

Ik zie op de site wit koord met diameter van 0,5mm.

Ik ga informeren.

Cor

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Goldline @, Velsen, 12-10-2019, 15:21 (465 dagen geleden) @ Cornelisjan

Mocht het niet lukken , groen 0,7 en 0,5 gespot .
rest via mail.
[image]

--
Cees PA1DBA

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 12-10-2019, 16:34 (465 dagen geleden) @ Goldline

Prima Cees indien nodig stuur ik een mail:)

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 19-10-2019, 11:22 (458 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Inmiddels koord, katrol en tandwieltje gemonteerd en werkt perfect.

[image]
[image]

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-10-2019, 11:32 (458 dagen geleden) @ Cornelisjan

Heel mooi gelukt.
En de afstelling schakelaars is ook kennelijk nu weer in orde.
Is nogal precisie werkje en goed kijken hoe en wanneer moet afschakelen
ivm doorlopen van de motor stukje die de veren strak trekt.

Koord tbv prototype inrijgkatrol N1500/!501 Philips

door Cornelisjan @, Lunteren, 19-10-2019, 12:17 (458 dagen geleden) @ Maurice

Het was inderdaad best lastig aangezien de metalen bus waarmee je in het originele ontwerp de spanning op de veren kan instellen bij deze 3D katrol ontbreekt.
Nu doe je dat door een lus meer of minder om het opstaande pennetje te leggen.

Ik denk wel dat we het erover eens zijn dat dit inrijg ontwerp in zijn geheel geen schoonheidsprijs verdiend voor het toenmalige ontwerp bij de N1500.

Bij de N1501 is een modificatie gekomen met een blauw nylon draadje welke door diverse geleiders onder het frame met 2 extra veertjes de beide lange veren in het gareel moet houden.

Ik zie namelijk dat 1 lange veer (te) slap staat bij de stand uitgerijgt.
Bij de stand ingerijgt staat de andere veer feitelijk (te) slap.

Dit kun je natuurlijk op lossen door nog een slagje extra om het opstaande pennetje te leggen maar dit heeft als consequentie dat de eindstanden alleen dan bereikt worden met nog meer trekkracht op de desbetreffende veren en dus ook op het kleine tandwiel, motor enz.


Cor

powered by my little forum