Harmankardon HK3270 RDS (Toestel of techniek)

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-02-2009, 08:35 (5536 dagen geleden)
Gewijzigd door Willem.H.N., 20-02-2009, 08:38

Wie kent deze resiever,FM ontvangst in stereo gaat het in de mute en in mono
stand komt er enige ontvangst.
De versterkerdeel is goed op alle ingangen, het zit dus in het tuner gedeelte.
De tuner plaat zit met een konektor op een moederplaat waar niets op is te zien of er kruipsporen o.i.d. van inslag zijn en krijgt wel 12 v toegevoerd.
Een schemaatje zou handig zijn.
Onder het tunerblikje waar de antenne signaal binnen komt zitten smd komponenten , als het daar zit dan houdt het waarschijnlijk op met reparatie.
Wie zou me verder kunnen helpen met deze storing ,een poging om iets bij te regelen had geen resultaat.
m.v.g. willem.

Harmankardon HK3270 RDS

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-02-2009, 00:12 (5536 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem,

signaal is dus te zwak.
Vandaar dat in stand stereo in de mute gaat.
vandaar maar zwak ontvangst bij mono.

probeer te onderzoeken in de voortrap vanaf antenne.
kan zijn dat bij bv antenne plug iets defect is waardoor de antenne niet binnen komt.
of defect c-tje daar

Harmankardon HK3270 RDS

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-02-2009, 08:20 (5535 dagen geleden) @ Maurice

Ja , ik vermoed ook de storing aan de antenne ingangsbuspen want meet daar maar 1 ohm t.o.v. massa.
Daar achter zit een keramisch plaatje met 3 pootjes , haal ik dat weg dan meet ik de weerstand die daar achter overheen zit van 1 k .
Wat het keramisch plaat is ?kondensatorretje?geen idee, maar zonder plaatje
doet het ook niets.
Zal even moeten zoeken naar een voorbeeld schemaatje hoe het bij een ander type is.

Harmankardon HK3270 RDS

door ruud, 22-02-2009, 16:14 (5534 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Als er een spoeltje achter de antenne aansluiting zit is het logisch dat je maar 1 ohm meet, zegt dus verder helaas niets.

Harmankardon HK3270 RDS

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-02-2009, 16:37 (5534 dagen geleden) @ ruud
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-02-2009, 16:38

[image]
Dat kleine keramische plaatje zit achter de antenne bus met 3 pootjes waarvan er 2 parr. aan een weerst. zit van 1 k en zodoende o,8 ohm meet op de antenne buspen maar aan de anderekant meet ik niets en is waarschijnlijk onderbroken.
Als ik dat kleine plaatje onder de loepe bekijk zijn het 2 opgedamte spoelkringetjes.
Ik vermoed nu dat dit de oorzaak is van het slechte ontvangst en weet zo niet de andere kant te kunnen herstellen of iets anders aanbrengen.

Harmankardon HK3270 RDS

door ruud, 22-02-2009, 17:58 (5534 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Die spoeltjes zijn niet zo gauw onderbroken.
Hang anders een stuk draad als antenne aan andere aansluitingen van het spoeltje. Aanraken kan al effect hebben, de stroom kan zo nergens naar toe, dus kan niet fout gaan. De spanning is te laag voor problemen.
Ik denk eerder een ingangsfet, willen bij spanningsoverslag, bijv onweer in de buurt, wel eens stuk gaan. Ook het aansluiten op de kabel wil wel eens met vonkoverslag gepaard gaan, heeft me al een tv tuner gekost.

Harmankardon HK3270 RDS

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-02-2009, 18:29 (5534 dagen geleden) @ ruud

De ingangsfet ben ik ook bang voor.
Het is namelijk smd en om het te vervangen zal nog wel lukken maar welk type
komt ervoor in aanmerking gezien de opdruk nu ook niets van te maken is en zonder serv. doc. lijkt me dat vrij moeilijk.(2sk302)? volgens een ander receiver.

Harmankardon HK3270 RDS

door ruud, 23-02-2009, 14:52 (5533 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Je kan de FET ook doormeten, mag geen sluiting vertonen.
Met een klein boutje en een vergrootglas is het vervangen van 1 onderdeel nog wel te doen, maar geen feest.

Harmankardon HK3270 RDS

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-02-2009, 16:28 (5533 dagen geleden) @ ruud

Tja , de beide buitenste pootjes geven sluiting maar weet dus niet zeker
of het om een 2sk302 gaat vanwege het ontbreken van een serv.doc.
Ik kan wel zien dat er SF1 op staat.

powered by my little forum