URT Iliria oscillator werkt niet (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 04-12-2019, 16:41 (1595 dagen geleden)

Een tijd geleden kocht ik van Gerard een URT Iliria. Een zeldzame radio uit Albanië.

In Gerard's bezit werkte ie, getuige de opname op z'n website. Bij mij aangekomen, ontving ie niets en gaf ie alleen een heel zacht ruisje. Een keer heel zacht een station uit gekregen, maar daarna niets meer.

Paar maanden verder - ik nam het toestel mee in de trein naar Zaandam om 'm in mijn ouwe werkplaats onder handen te nemen. In eerste instantie gaf ie weer heel zacht één zender. MF pad gevolgd, 1 kern bleek gebroken en heb ik inmiddels geplakt. Het MF werkt nu, en 5 minuten lang had ik prima ontvangst!

Maar spontaan viel de ontvangst weg, en is niet meer teruggekomen. Het MF pad werkt nogsteeds correct, maar de oscillator weigert zowel op de MG als op de KG.

Ik probeer nu de oscillator weer werkend te krijgen, maar wat ik ook doe, ik vind het probleem niet. Bandschakelaarcontacten nagemeten, zijn in orde. Meng/oscillatortransistor krijgt z'n spanningen.
Oscillatorspoel is niet onderbroken.

Ik ben nu echt ten einde raad. Ik heb alle soldeercontacten al aangedrukt, aan onderdelen en draden getrokken om slechte contacten uit te sluiten, transistor doorgemeten (juncties meten OK, evengoed vervangen) maar ik krijg die oscillator niet meer aan de praat.

Wat kan ik nou toch doen?!

Schema (betere versie ook te downloaden op RMorg):
[image]

URT Iliria oscillator werkt niet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-12-2019, 16:58 (1595 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Maurice, 04-12-2019, 17:00

Begin met die Varco, variabele condensator.

Vaak geven die de problemen.

Desnoods
even met een losse andere het circuit testen.
Al neem je bv 500pF zie je ieder geval of de zaak weer oscilleert.

URT Iliria oscillator werkt niet

door Laurens @, Zaandam, 04-12-2019, 17:08 (1595 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Laurens, 04-12-2019, 17:13

Ik heb zojuist even een 220pF vaste condensator aan iedere sectie van de varco parallel gezet (om en om) en via een 5,2pF condensator met de scope gekeken of er een oscillatie te vinden is - helemaal niets...

De draadaansluitingen van de stators van de varco zijn in orde, ik kan ze volgen tot in de bandschakelaar.

URT Iliria oscillator werkt niet

door soundman2 @, Wouw, 04-12-2019, 17:54 (1595 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door soundman2, 04-12-2019, 17:56

C301 100nF nog in orde?

URT Iliria oscillator werkt niet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-12-2019, 22:11 (1595 dagen geleden) @ Laurens

varco parallel gezet...

Ja Nee Niet Parallel zetten.
Punt is juist dat die krengen SLUITING maken vaak.

URT Iliria oscillator werkt niet

door Laurens @, Zaandam, 12-12-2019, 00:47 (1588 dagen geleden) @ Maurice

Aah! Ga ik controleren zodra ik weer in Zaandam ben.
Project is even on hold.

URT Iliria oscillator werkt niet

door Marotick ⌂ @, Huizen, 04-12-2019, 21:11 (1595 dagen geleden) @ Laurens

Een paar maanden terug had ik ook dezelfde ellende bij een radio waarvan de oscillator het niet deed. De hele handel uit elkaar gehaald. Uiteindelijk zag ik wat het was. Een klein spettertje soldeer o.i.d. maakte sluiting in de varco en zat zelfs onwrikbaar vast.
Een condensator parallel zetten zal dan niet helpen dat moet je in plaats van de varco doen.
Succes.

Jack Marotick

powered by my little forum