Teleton (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 06-12-2019, 15:12 (1602 dagen geleden)

Ben op zoek naar schema van Teleton CR10-T

[image][image]

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2019, 15:28 (1602 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 06-12-2019, 15:31

Ik heb geen schema, maat het lijkt erop dat het een simpel eindtrapje is met transformator sturing.
Dan staan er in principe twee eindtransistors in serie. Dat kan een NPN\NPN, PNP\PNP of een PNP\NPN combinatie zijn. de stuurtrafo's hebbem aan de uitgangszide twee basis wikkelingen.
Er zijn twee emitterweerstanden uitgebrand, Kennelijk staan er telkens twee eindtransistors parallel. De weerstanden branden uit als bijv. de uitgangselco sluiting maakt.
In schema's van versterkers met dezelfde ouderdom (1971) vindt je vast een schema dat er veel op lijkt.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 06-12-2019, 15:35 (1602 dagen geleden) @ soundman2

Een schema dat er veel op lijkt heb ik geprobeerd te zoeken, maar is mij niet gelukt. Zou in ieder geval fijn zijn als ik de waarde van die weerstanden weet. mvg en bedankt voor uw reactie

Teleton

door Willem.H.N. @, Enschede, 06-12-2019, 16:20 (1602 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Willem.H.N., 06-12-2019, 16:22

Een schema dat er veel op lijkt heb ik geprobeerd te zoeken, maar is mij niet gelukt. Zou in ieder geval fijn zijn als ik de waarde van die weerstanden weet. mvg en bedankt voor uw reactie

Gezien de opstelling zou ik voor de verbrande weerstanden 2,2 Ohm. rood.rood.goud.goud.nemen/ proberen en tevens de eind en voor trap transistoren nakijken.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 06-12-2019, 17:08 (1602 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dank je wel voor het advies. Zal het gaan uitproberen en het resultaat melden. mvg Frans

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2019, 19:07 (1602 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 06-12-2019, 20:00

De schakeling links is identiek aan die defecte rechts. Het is een erg simpele schakeling.
De bases worden gestuurd vanuit de trafootjes. Afhankelijk van de schakeling hebben die een wikkeling met middentap dan wel twee wikkelingen. In een half uurtje kan de schakeling op papietr staan.Er is geen DC koppeling met de stuurtrappen. Vaak is er alleen maar een vaste russtroominstelling. Het uitgangsvermogen is 2x 2 watt. Met een begrensde voeding van een paar honderd mA kun je repareren zonder componenten op te stoken als je iets verkeerd doet.

[image]
Dit schema van Geloso is een van de vele mogelijkheden.
Bij de Teleton zie ik geen uitgangstransformator. De schakeling van Geloso heeft dat ook niet. Elke transistor heeft een emitterweerstend van 1,1 Ohm heeft. (2x 2,2 Ohm parallel) .

Er zijn variaties mogelijk op dit schema, zoals transistoren met een andere polariteit en ook complementaire transistors.

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2019, 20:20 (1602 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 06-12-2019, 20:49

Nog een schakeling van LUXMAN en een schakeling met een complementair paar transistors.

[image]

[image]
In de tweede tekening staat een fout, de bovenste transistor moet een NPN type zijn, zoals een AC127! Ook de markerin E,B,C is fout. E is de collector en de aansluiting waar C bij staat is de emitter. Het pijltje moet andersom wijzen.

Gecorrigeerde tekening

[image]
Deze laatste wordt gevoedt met + en - 6 volt.
Het kan ook met een voeding van 12 volt ofzo. de twee elco's rechts kan ook een elco naar de - zijn, helemaal afhankelijk van de toegepaste voeding.
Overigens heeft het schrijven van mijn bijdragen en het downloaden van de tekeningen meer tijd gekost als waarschijnlijk het repareren van de versterker:-(

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2019, 20:39 (1602 dagen geleden) @ soundman2

Ik zou in het tweede schema verwachten dat alleen de markering fout staat. Zou je er een AC127 in zetten dan wordt deze toch keihard in geleiding gestuurd?

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2019, 20:43 (1602 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Terwijl jij dit schreef, was ik bezig de tekening aan te passen in paint.

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2019, 23:07 (1602 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 06-12-2019, 23:18

Ik zou in het tweede schema verwachten dat alleen de markering fout staat. Zou je er een AC127 in zetten dan wordt deze toch keihard in geleiding gestuurd?

Je hebt nog gelijk ook, de weerstanden zijn ook foutief. Ik ben nu te laat om de zaak aan te passen.
4,7 Ohm en 1K2 Ohm zijn verwisseld.
Ook dan deugen de spanningsdelers niet. De bases zouden niet meer dan iets meer als 23mV krijgen, waarmee je zelfs geen germanium tor in geleiding krijgt. Ik heb dus te snel een heel verkeerd plaatje van het www geplukt.
Emitterweerstanden ontbreken en ook temp compensatie is er helemaal niet. Het ging er mij om een trafogestuurde SEPP eindtrap af te beelden. Ik had hem beter zelf kunnen tekenen.

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2019, 23:15 (1602 dagen geleden) @ soundman2

Als je een correct plaatje in een nieuw bericht plaatst, dan verhuis ik dat wel naar het oude bericht.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 06-12-2019, 20:50 (1602 dagen geleden) @ soundman2

bedankt voor uw uitleg en de schema s, mvg Frans

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2019, 23:04 (1602 dagen geleden) @ Willem.H.N.


Gezien de opstelling zou ik voor de verbrande weerstanden 2,2 Ohm. rood.rood.goud.goud.nemen/ proberen en tevens de eind en voor trap transistoren nakijken.

De voortrap transistoren zitten voor de transformatoren. De laatste stuurtransistor stuurt de trafo aan en de trafo stuurt twee eindtransistors aan en zorgt voor de fasedraaiing. Zie ook de voorbeelden die ik later toegevoegd heb.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 09:36 (1601 dagen geleden) @ Willem.H.N.

zijn dat weerstanden van 0,25W ?

Teleton

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-12-2019, 10:36 (1601 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Willem.H.N., 07-12-2019, 10:40

zijn dat weerstanden van 0,25W ?

Ja gaat prima en ruim voldoende.
Kijk of vervang wel de transistoren waar de weerstanden heen gaan
want verbranden niet zomaar en zullen wel in sluiting liggen.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 10:39 (1601 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ok, bedankt voor de info, ik heb geen voorraad dus nu maar een breed assortiment besteld. Duurt eventjes voordat het binnen is.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 10:56 (1601 dagen geleden) @ Willem.H.N.

ik zal ook de transistors testen, alleen bij defect vervangen wordt ook weer een probleem, naar ik meen zit er geen opschrift op. Afijn daarom begon ik met de vraag: wie heeft er een schema.

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 07-12-2019, 12:13 (1601 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 07-12-2019, 12:19

We weten nog steeds niet welke schakeling er in zit, maar als n de uitgang een elco zit, zou ik die ook op kortsluiting testen.Probeer eens de schakeling aan de print te ontfutselen.
Maak eens een foto van de print zijde. vermoedelijk kan ik dan het schema wel tekenen.
Ook een foto van de componentenzijde met een andere lichtval.De schaduw van de transformatoren verhindren het goed aflazen van twee weerstanden.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 13:43 (1601 dagen geleden) @ soundman2

Op de print staat als codering: H530035 zal ik ook nog eens op zoeken.
Na verwijdering koellichaam transistors: 2SB370 (2x) A12 (2x)

Na verwijderen metalen plaat: transistor C458 (2x)
condensators: 220UF 6,3v (2x) 100uf 10V (1x) 33mf 10V (4x)

Welke transistors moet ik in ieder geval testen? en welke condensators zijn het meest verdacht?
(sorry ben niet ervaren zoals de posters)

[image][image]

Teleton

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-12-2019, 13:54 (1601 dagen geleden) @ ffeilers

Je moet de andere torren hebben die aan de zijkant zitten met
de gekleurde isolatie kousjes.
Zitten onder een klemmetje tegen de andere koelplaat.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 14:02 (1601 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Die heb ik losgemaakt en dat zijn: 2sb370 (2x) en A12 (2x)

Teleton

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-12-2019, 14:12 (1601 dagen geleden) @ ffeilers

Die heb ik losgemaakt en dat zijn: 2sb370 (2x) en A12 (2x)

Voor de 2sb370 kun je de ac188(k) en de A12 AC187(k) voor gebruiken.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 07-12-2019, 19:16 (1601 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Buiten de twee verbrande weerstanjes rechts, moet je ook het groene condensatortje vervangen. De bovenkant is verbrandt en maakt zeker sluiting, als dat al niet de oorzaak is van het defect raken van de versterker, De twee dunne rode draadjes, moet je ook onder de onderdelen vandaan halen.Het plastic lijkt gesmolten en kan dus sluiting maken.
Een schema tekenen vanaf de foto is met al de bedrading die het zicht ontneemt bijna ondoenlijk.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 19:37 (1601 dagen geleden) @ soundman2

de twee dunne draadjes zijn van het lampje stereo indicator.
ik zal de waarde van de condensator proberen af te lezen.
Een betere foto van de print ging helaas niet.
Ik zal de transistors uitsolderen en testen, de twee weerstanden vervangen, de condensator vervangen en de twee condensators van 220uf vervangen

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-12-2019, 12:33 (1599 dagen geleden) @ Willem.H.N.

De twee transistors AC153 in de buurt van de verbrande weerstanden zijn defect. Ook de twee condensators 220uf vallen ver buiten hun waarde.
De twee andere transistors 2sb370 zijn goed. Ook de kleine keramische condensator .01 /50v is nog goed.
Ik heb niet zoals waarschijnlijk de meesten van jullie een voorraad transistors dus moet ze eerst bestellen.
mvg Frans

Teleton

door Dave @, Omg. Leiden, 09-12-2019, 14:44 (1599 dagen geleden) @ ffeilers

AC153 in koelblokje kan ik je nog wel aan helpen, stuur bij belangstelling maar even een mailtje via het envelopje.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-12-2019, 14:50 (1599 dagen geleden) @ Dave

via ebay besteld, mvg Frans

Teleton

door ffeilers @, Breda, 28-01-2020, 17:08 (1549 dagen geleden) @ Dave

Ik heb je een pm gestuurd over de ac153, mvg Frans

Teleton

door Dave @, Omg. Leiden, 28-01-2020, 22:36 (1549 dagen geleden) @ ffeilers

Niets ontvangen; probeer het even via het envelopje op het NFOR. ;-)

Teleton

door ffeilers @, Breda, 29-01-2020, 05:45 (1549 dagen geleden) @ Dave

heb je (wederom) een pm gestuurd, mvg Frans

Teleton

door Dave @, Omg. Leiden, 30-01-2020, 11:07 (1547 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Dave, 30-01-2020, 11:08

Bericht nu ontvangen en inmiddels beantwoord...

Teleton

door ffeilers @, Breda, 07-12-2019, 14:10 (1601 dagen geleden) @ soundman2

vond dit op internet, niet echt duidelijk maar met 2SB370 en C458
[image]

Teleton

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-12-2019, 15:11 (1601 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Willem.H.N., 07-12-2019, 15:55

vond dit op internet, niet echt duidelijk maar met 2SB370 en C458
[image]

Deze schema komt zeker niet overeen met jouw toestel.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 28-12-2019, 20:29 (1580 dagen geleden) @ ffeilers

heb de nieuwe weerstanden binnen, klopt het dat 0,25W fysiek veel kleiner is dan de verbrande weerstanden ?

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-12-2019, 20:50 (1580 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-12-2019, 20:55

Ja, sowieso zijn moderne weerstanden kleiner dan vroeger maar de manier waarop het vermogen gespecificeerd wordt kan ook verschillen (bij een bepaalde temperatuur meestal) en de maximale werkspanning is hoger bij grotere weerstanden en bij composietweerstanden.

In dit geval kan het geen kwaad omdat ze licht belast worden, maar bij hogere spanningen of als je dicht bij het max. vermogen komt, moet je een maat zwaarder nemen dan wat er in zat. Ook voor de afmetingen / voor het gezicht neem ik nog wel eens een maat zwaarder.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 28-12-2019, 21:12 (1580 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dank je wel Maarten, nu nog wachten op de transistors. Uiteindelijk laat ik weten of het een suc6 is geworden en of hij weer werkt op 2 kanalen!! Wordt vervolgd. mvg Frans

Teleton

door ffeilers @, Breda, 06-01-2020, 13:20 (1571 dagen geleden) @ ffeilers

Probleem was: linker kanaal werkt, rechterkanaal brom , zichtbaar twee weerstanden defect.
Na uitsolderen, twee transistors defect, condensators ver verwijderd van de opgegeven waarde.
Geen makkelijke print om aan te solderen.

Ik heb uiteindelijk de twee weerstanden vervangen, alle (7) electrolytische condensators vervangen en de twee transistors. Het resultaat is helaas niet goed. Het linkerkanaal werkt goed (was al zo). De balansregelaar werkt nu ook als volumeknop voor het rechterkanaal en bovendien is het geluid van het rechterkanaal erg vervormd. Ik ga hier helaas niet uitkomen:-(
Ik heb het ook meer geprobeerd vanuit "hobby" perspectief dan dat het natuurlijk een bijzondere tuner/versterker is. Wel jammer

Teleton

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-01-2020, 17:19 (1571 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 06-01-2020, 17:21

Tja met alleen de eind torren vervangen ben je er niet altijd.
Grote kans dat de sturing ook over belast is geweest.

Dus de voortrap ook nazien.
Vervorming kan ook de afregeling zijn in je nieuwe transistors, vaak moet je opnieuw
instellen om juiste overgang te krijgen.

Je weet 1 transistor doet de positieve deel sinus de ander de negatieve helft.
Je kunt snappen dat als dat niet goed ingesteld staat je in de overgang dus vervorming krijgt.

Soms is het vol houden en zie plezier er in de fout er uit te krijgen.
Zie het als een puzzel of spannend boek lezen.

De lol van repareren vaak groter is dan als apparaat ooit gaat werken.
Is vinden van die fout wat de uitdaging maakt.

Begin eens met een simpele toongenerator een mooie 1kHs sinus op de versterker te zetten.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 06-01-2020, 17:40 (1571 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice voor je reactie.
Ik heb helaas niet de vaardigheid die velen van jullie wel hebben. Heb geen toongenerator en heb daar dus ook nooit mee gewerkt.

Niet dat ik het opgeef, ik ga de print er nu echt helemaal uithalen en heb zo een beter zicht op de printbanen. Het is voor mij als leek wel jammer dat ik nog steeds het schema niet heb. Misschien dat als de print is gedemonteerd jij wel het schema voor mij kunt tekenen.
mvg Frans

en .... slechter kan het niet worden ..... dus inderdaad verder puzzelen

1 van de raadsels vind ik ook of er niet eerder is geprobeerd te repareren of dat er eerder is gerepareerd. Ik vind het vreemd dat als je naar de eindtransistors kijkt de isolatie van de ebc van de transistors links anders is dan van de ebc transistors rechts. Dat lijkt mij fabriek af toch niet logisch?

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-01-2020, 19:05 (1571 dagen geleden) @ ffeilers

Opzich is het optekenen van het schema, juist een goede oefening om de schakeling beter te leren kennen. Ben ik ook mee begonnen ver voordat ik de schakeling succesvol kon repareren.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-01-2020, 12:15 (1568 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi , in het begin van de draad werd vermeld dat de twee verbrande weerstanden een waarde zouden hebben van 1,2 ohm. Omdat ik het schema niet heb ben ik er vanuit gegaan dat dat de waarheid was. Om nu toch verder te puzzelen heb ik m vandaag weer te voorschijn gehaald en dacht ik : laat ik eens de weerstand meten van de verbrande weerstanden (had ik nog bewaard); ik meet 283 ohm en 820 ohm. Ik weet natuurlijk niet of dat ivm verbranden/verwarmen nog de juiste waarde is maar het wijkt in ieder geval behoorlijk af van 1,2 ohm.
Daarnaast, ik heb nu wel geluid uit twee kanalen maar de balansregelaar werkt nu eigenlijk als volumeregelaar voor het rechterkanaal. Kortom ik heb ernstige twijfels of de vervanging van 1,2 ohm wel correct is geweest. Daarnaast weet ik niet meer wat de positie was van de 283 ohm en 820 ohm. Ik hoop dat je mij advies kunt geven (schema heb ik nog steeds niet). Groet Frans

Teleton

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-01-2020, 13:29 (1568 dagen geleden) @ ffeilers

De schakeling links is gelijk aan de schakeling rechts.
Dus lees ik uit de foto's rood rood goud goud en dat is 2,2 Ohm.
De verbrande weerstanden waren dus 2,2 Ohm.
Daarnaast zou ik de composiet weerstanden van 180 Ohm meten of deze waarde nog klopt.
Is de koppeltrafo nog wel heel en/of is er een wikkeling verbrand/onderbroken.?
Meet eens Ohms op de linkertrafo en de rechter, zit er verschil in.?
Daarna de spanningen meten links en rechts en als er verschil is proberen te achterhalen waarom er verschil is.
Zou niet gaan "rommelen" met foute waarden van verbrande weerstanden.
Groet, Ben

Teleton

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-01-2020, 18:24 (1568 dagen geleden) @ Ben

Heb je deze al gemeten op 2,2 Ohm, zien er erg ongezond uit.
Groet, Ben

[image]

Teleton

door Goldline @, Oranjedorp, 09-01-2020, 18:29 (1568 dagen geleden) @ Ben

Het weerstandje tegen de stuurtransformator aan ,ziet er ook niet fris uit.
waarde vergelijken met het werkende kanaal.

--
Cees PA1DBA

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-01-2020, 18:36 (1568 dagen geleden) @ Goldline

ok, ga ik ook binnenkort doen, mvg Frans

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-01-2020, 18:35 (1568 dagen geleden) @ Ben

nee, dat heb ik niet gedaan en zal ik binnenkort alsnog doen, mvg Frans

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-01-2020, 12:16 (1568 dagen geleden) @ Maurice

Hoi , in het begin van de draad werd vermeld dat de twee verbrande weerstanden een waarde zouden hebben van 1,2 ohm. Omdat ik het schema niet heb ben ik er vanuit gegaan dat dat de waarheid was. Om nu toch verder te puzzelen heb ik m vandaag weer te voorschijn gehaald en dacht ik : laat ik eens de weerstand meten van de verbrande weerstanden (had ik nog bewaard); ik meet 283 ohm en 820 ohm. Ik weet natuurlijk niet of dat ivm verbranden/verwarmen nog de juiste waarde is maar het wijkt in ieder geval behoorlijk af van 1,2 ohm.
Daarnaast, ik heb nu wel geluid uit twee kanalen maar de balansregelaar werkt nu eigenlijk als volumeregelaar voor het rechterkanaal. Kortom ik heb ernstige twijfels of de vervanging van 1,2 ohm wel correct is geweest. Daarnaast weet ik niet meer wat de positie was van de 283 ohm en 820 ohm. Ik hoop dat je mij advies kunt geven (schema heb ik nog steeds niet). Groet Frans

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 02-02-2020, 18:45 (1544 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 02-02-2020, 18:50

Het versterkertrapje doet het weer. Helaas heeft TS zich vergist en de transistors niet correct aangesloten. Daarna werkte het eindtrapje. Met een belasting van 8 Ohm ging het eindtrapje toch weer onderuit. Een hevige brom en snel de spanning eraf. De transistoren werkten nog, maar ik vrees dat het toch niet goed zit met de torretjes. Volgens opdruk zijn het weliswaar AC128, maar de merkopdruk was het logo van Motorola. De vraag is of Motorola ooit AC transistors gemaakt heeft. Ze kwamen van Ebay.
Aan de originele 2SB370 is lastig te komen maar er zijn alternatieven, zoals AC153,AC188, AC128, al dan net met een koelblokje. Omdat ik geen van transistors op voorraad heb en TS niet 100% voor originaliteit ging, heb ik een paar Si torretjes in de eindtrap gezet, te weten BC640. De enige aanpassing die nodig was, was de bias deler. Het werkte meteen en goed. De BC140 is best een stevig dingetje, kan 1A collectorstoom (limiet1,5A) hebben, 100 volt en nog wat meer.
Ik heb een eindtrapje uitgetekend en dat blijkt aardig overeen te komen met wat ik eerder op het forum liet zien. Overigens staat in de datasheet van Hitachi 2SB370 vrijwel hetzelfde schema, Het verschil is dat Hitachi nog wat aan temperatuurcompensatie heeft gedaan met twee NTC weerstanden.
De enige aanpassing voor de Si torren, is het wijzigen van de 3,9 Ohm weerstanden naar 12 Ohm.
De composietweerstanden van 180 Ohm waren allemaal verlopen, sommige meetten (of was het maten)meer dan 250 Ohm en dat is zelfs voor 10% weerstanden te veel.
De verbrande weerstanden zijn 2 stuks 2,2 Ohm parallel.

[image]

Het toestel staat al weer een hele dag te spelen. Thermische drift is tot nu toe nog geen probleem gebleken. De versterker is slechts 2 watt en dat is niet zo heftig.

Teleton

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2020, 19:28 (1544 dagen geleden) @ soundman2

Geweldig leuk dat je het gedeeld hebt je bevindingen.

Tja zo zie je maar weer , benieuwd of van Motorola ooit nog wat bekend wordt
of die eens wat gestempeld hebben.
Maar ze kunnen natuurlijk ook al wat te verduren hebben gehad met dat experimenteren.

Lijkt me prima zo de wisseling naar Si.
Betrouwbaarheid is ook een ding immers.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 02-02-2020, 20:03 (1544 dagen geleden) @ Maurice

Ik ben er super blij mee, Soundman heeft prima werk verricht. Voor mij was het niet op te lossen en ook weer wat geleerd vwb het kopen van onderdelen .

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2020, 20:21 (1544 dagen geleden) @ soundman2

Volgens opdruk zijn het weliswaar AC128, maar de merkopdruk was het logo van Motorola. De vraag is of Motorola ooit AC transistors gemaakt heeft. Ze kwamen van Ebay.

Motorolie heeft vrijwel zeker nooit AC-transistors gemaakt. Als je daar toevallig een foto'tje van hebt ben ik zeer benieuwd!

Teleton

door ffeilers @, Breda, 02-02-2020, 20:27 (1544 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik had er 5 gekocht, slechts 2 gebruikt. Ik zal morgen een foto maken van de overgebleven transistor welke ik dus als AC128 gekocht heb. mvg Frans

Teleton

door ffeilers @, Breda, 02-02-2020, 20:44 (1544 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb het toch nog even opgezocht.
Bijgaand een foto van de advertentie en de link van de advertentie.
Ook op de gezonden transistors staat met motorola merk teken .... tsja...

https://www.ebay.nl/itm/5pcs-AC128-PNP-Transistors-BRAND-NEW/272424346649?ssPageName=STRK%3AMEBID...

[image]

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2020, 20:53 (1544 dagen geleden) @ ffeilers

Duidelijk iets geherstempelds, het Motorolalogo lijkt niet echt te kloppen en de datumcode ziet er ook niet echt authentiek uit. Kun je geluk of pech mee hebben. In jouw geval dus mogelijk pech.

Teleton

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2020, 23:00 (1544 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
ze maakten toch alles na..

Dit zijn een van de meest gebruikte transistors van die periode.
Zal ook meeste vraag naar zijn geweest en je ziet het, heden dus nog steeds.
Niet vreemd dat ze een mogelijk voor de eigen markt gebruikte Transistors maakte.

Ze zullen best in veel toepassingen nog bruikbaar zijn.
Hoewel je kunt pech hebben er een stel slechte tussen zitten.

Niet al het namaak wil direct zeggen super slecht spul.
Lijkt me anders totaal zinloos er in geheel tijd in te steken ze te maken immers.
Bedoel na de 1e verkoop van een Batch raak je nr2 nooit meer kwijt.

Overigens als je echt pech hebt zijn dit helemaal geen AC128's.
Maar een eigen merk met totaal andere eigenschappen met toevallig een identieke notatie.

Teleton

door ffeilers @, Breda, 03-02-2020, 09:36 (1543 dagen geleden) @ Maurice

Hieronder het contact wat ik heb gezocht met de (chinese) verkoper.
Dit alles na opmerkingen van Henk, Maurice, Maarten en anderen omtrent de AC128.
Het resultaat : full refund (dus helemaal lekker zat het niet moet ik aannemen)


IK: The stamp of motorola is on the transistor. This is fake. Motorola has never produced ac128. In addition, the ac128 s do not work properly. Please refund

ZIJ: Have you tested it yet?

IK: Yes it has been fully tested. Not just by me, but by a group of fanatic repairmen in the Netherlands who exchange information with each other via an electronics forum. Conclusion: motorola has never made such transistors and they must have new stamps.
With kind regards, Frans Eilers

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=51224

is the forum link

ZIJ: We issued full refund, please check.

Teleton

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-02-2020, 11:45 (1543 dagen geleden) @ ffeilers

Dat je voor die 2 euro daar werk van maakt.

Voor hun is dit standaard ze hebben echt
niet naar dit forum gekeken.


Stuk zijn ze niet.
En ik beweer niets.
Niets zegt dat fake is.
Hooguit dat zij net als bekende C E keurmerk vaak identieke stempeling gebruikt hebben voor heel andere toepassing.

CE staat voor China Export en geen Europees keur.
Zoek de verschillen.

.

Teleton

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-02-2020, 13:24 (1543 dagen geleden) @ Maurice

Fake zijn ze sowieso, of ze ook stuk geleverd zijn weet je natuurlijk nooit zeker maar de kans is best groot dat ze de specs niet halen.

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 03-02-2020, 16:50 (1543 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 03-02-2020, 17:01

Ik heb geen waarde oordeel over de transistors uitgesproken, alleen vroeg ik me af of MOTOROLA GE transistoren heeft gemaakt met een Europese codering AC128.
De meeste Amerikaanse torren hebben volgens mij een 2N.... codering, terwijl de Japanners bijv 2SA.., 2SB... etc gebruikten.
De AC128 transistoren hebben bij mij gewerkt. Zonder belasting ging dat goed. Met een luidsprekerbelasting van 8 Ohm ging het na korte tijd mis. Het leek erop dat een van de twee transistors in sluiting ging en een hevige bromtoon was mijn deel. Ik was er snel bij..De transistoren meten geen sluiting en werken zonder belasting wel, ook een belasting van 16 Ohm in serie met de luidspreker bleef werken. Tijdens mijn experimenten brak er ook nog een pootje af van een AC128 tor, dat was dus even einde verhaal.
Bij gebrek aan GE transistoren heb ik een test gedaan met de genoemde BC640. Eerst wilde ik nog BD238 toepassen, maar de BC640 paste meteen weer in het koelblikje en de specs overtreffen die van de 2SB370. Een kleine aanpassing was slechts nodig. De versterker werkt al weer twee dagen zonder mankeren op huiskamersterkte met een 8 Ohm belasting. Ik laat het dus zo.
Dat er fake of overgestempelde halfgeleiders in omloop worden gebracht weet ik heel zeker. Ik heb het meegemaakt met een hybride versterker, zo'n zwart blok. Alles zag er uit als origineel Sanken. De hybride sneuvelde bij de eerste in werking stelling. De oude was defect geraakt door los gekrompen pootjes, een van de weinige fouten waar ze niet tegen kunnen.
Ik heb destijds beide ic's opengesloopt en toen kwam de aap uit de mouw. De chips die de eindtorren moesten voorstellen, waren nog niet een kwart in grootte vergeleken met de originele Sanken. De hybrides kwamen destijds van een onderdelen groothandel in Oost Brabant. Voor een veel hoger bedrag heb ik toen bij de importeur van het merk een nieuwe hybride besteld en die bleef gewoon heel.
Blijft de vraag waarom de AC128 van Ebay, kennelijk niet doen wat ze moeten doen. Kan natuurlijk gewoon een minder goed exemplaar geweest zijn.

Teleton

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-02-2020, 17:23 (1543 dagen geleden) @ soundman2

Waarom ze snel stukgingen, durf ik wel in een waardeoordeel te formuleren, natuurlijk altijd naar mijn mening. In combinatie met het niet exacte Motorolamerkje en niet corresponderende type- en datumopdrukken en de licht afwijkende behuizing, durf ik de stelling wel aan dat er geen AC128-achtig kristal in zit. Als er 1 ding vervalst is dan is de kans dat alles vervalst is, al veel groter en als hij dan ook nog stukgaat bij normaal gebruik is die kans nog weer groter. Als het wel germanium is, misschien een kleinsignaaltype of een HF-type. Misschien had hij het prima gedaan in plaats van en AF117 ofzo... Dan hadden ze hem nog duurder kunnen verkopen ook.

Van die Oost-Brabantse groothandel waarvan de naam rijmt op de conclusie die je aan de aankoop van de onderdelen kunt verbinden, nee dus) heb ik ook ooit heel goedkoop vervalste lijneindtorren gekocht, BU2525AF ofzo. Ik heb ze niet teruggestuurd want die prijs was toch al te mooi om waar te zijn. Moet nog eens kijken of ik ze niet kan gebruiken als BD137's met lage thermische weerstand ofzo.

Teleton

door soundman2 @, Wouw, 02-02-2020, 22:43 (1544 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 02-02-2020, 22:44

Ik heb alles bewaard, ongetwijfeld komen de foto's nog.
edit: zijn er al;-)

Teleton

door ffeilers @, Breda, 19-02-2020, 20:00 (1527 dagen geleden) @ soundman2

Dank zij Henk werkt de Teleton weer
dank,
mvg Frans[image]
[image]

Teleton

door ffeilers @, Breda, 09-01-2020, 12:16 (1568 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hoi , in het begin van de draad werd vermeld dat de twee verbrande weerstanden een waarde zouden hebben van 1,2 ohm. Omdat ik het schema niet heb ben ik er vanuit gegaan dat dat de waarheid was. Om nu toch verder te puzzelen heb ik m vandaag weer te voorschijn gehaald en dacht ik : laat ik eens de weerstand meten van de verbrande weerstanden (had ik nog bewaard); ik meet 283 ohm en 820 ohm. Ik weet natuurlijk niet of dat ivm verbranden/verwarmen nog de juiste waarde is maar het wijkt in ieder geval behoorlijk af van 1,2 ohm.
Daarnaast, ik heb nu wel geluid uit twee kanalen maar de balansregelaar werkt nu eigenlijk als volumeregelaar voor het rechterkanaal. Kortom ik heb ernstige twijfels of de vervanging van 1,2 ohm wel correct is geweest. Daarnaast weet ik niet meer wat de positie was van de 283 ohm en 820 ohm. Ik hoop dat je mij advies kunt geven (schema heb ik nog steeds niet). Groet Frans

Teleton

door franc @, Loosbroek, 07-12-2019, 11:32 (1601 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door franc, 07-12-2019, 11:34

Is het niet dat de eindtransistors op drift gaan omdat bij het opwarmen de ruststroom flink toeneemt en zichzelf dan ahw vernietigen en/of de emitterweerstanden dan ook meenemen?
Er hoort normaliter dan ook een ntc in de buurt te zitten die instelling van de torren reguleert bij opwarmen.
Misschien is die onderbroken of verwijderd.

Anders kan het uiteraard een sluiting zijn in de speakerleiding of een veel te laagohmige LS de oorzaak zijn geweest.


Groet Frank

Teleton

door Elektro-Teleton ⌂ @, 06-02-2020, 23:15 (1540 dagen geleden) @ ffeilers

Bonsoir,
J'ai ce schéma,il s'agit des résistances R424 et R426 toutes deux de 2.2 Ohms 1/4w
;-)

powered by my little forum