beiden deffect? toch niet! (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-12-2019, 19:48 (1558 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 23-12-2019, 19:51

Hallo forumlezers,

In mijn gigantische mini (kleuren) tv verzameling heb ik o.a. 2 onder afgebeelde SUPERTECH (superpech) tv-tjes van het zelfde soort. Eentje in Driebergen gekocht aan het einde van de dag voor 5 Euro maar bij thuiskomst bleek ik die al te hebben:-( maar goed.

Die ik al had deed niets en die ik op de beurs gekocht had ook niet, alleen maar wat gerommel in het geluid en wat flitsen in het beeld :fir :fir

Maar na een paar uur onder spanning kwamen ze tot leven wat voor mij het signaal was dat de cap's aan een formatiebeurt toe waren.

Het beeld bleef nog lang on scherp maar toen ik na het eten terug de shack in kwam beiden een scherp beeld.

[image]
Eentje op testgenerator

[image]
En de andere op de kabel (hier naast digitaal ook nog analoog)

Wat op valt...............als je beiden open hebt de printen totaal anders van opzet zijn.

[image]
Deze met o.a. een groot 52 pins IC

[image]
En deze met 2 pc boardjes extra, links een tegen de beeldbuis en een bij de tuner rechts vooraan.

Modificaties in de loop van het fabricage proces? beiden made in Malaysia.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-12-2019, 20:37 (1558 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Onderop de printplaat staat, meestal ergens voor- of achteraan, een codenummer, revisienummer, revisiedatum meestal. Inderdaad goede kans dat het om verschillende revisies gaat van hetzelfde ontwerp. Ik weet niet of Kong Wah ook in Maleisië zat of daaraan leverde maar dat was een paar jaar eerder wel een van de grootste ontwikkelaars en fabrikanten van dit soort modellen.

lbeiden deffect? toch niet!

door soundman2 @, Wouw, 23-12-2019, 20:49 (1558 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heel vaak zitten er ook nog Philips LSI's in (Large Scale Integration). waarbij bijv de hele videoprocessing in een Chip zit. Vergelijk dat eens met de eerste KTV's metr glasblokken als delay-lines etc.

lbeiden deffect? toch niet!

door Peter1952 @, Almere, 23-12-2019, 21:58 (1558 dagen geleden) @ soundman2

Pas toch maar op met toestellen, die (min of meer) defect zijn onbeheerd laten spelen.
Er is mij een geval bekend dat een reparateur een toestel onbeheerd had laten spelen. Toen hij terug kwam kon hij de brandweer bellen. Er kan ook een niet goed geformeerde elco klappen.
Je kunt er beter bij blijven.

Groeten,
Peter

lbeiden deffect? toch niet!

door soundman2 @, Wouw, 23-12-2019, 22:14 (1558 dagen geleden) @ Peter1952

Het zijn niet mijn toestelletjes hoor.......

Toch een lekke C?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-12-2019, 22:33 (1558 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Toestelletjes hebben paar uurtjes uit gestaan en vervolgens aan en zelfde probleem als eerst maar na tijdje werkt alles weer perfect en dat bij beide toestelletjes.

Probleem is zeer onscherp beeld aanvankelijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-12-2019, 00:16 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die met de 2 printen is uit 1996
die zonde is uit 1997
Zo ver ik de stikkers op de beeldbuis kan destilleren.

Zie ook die zonder printen het grote IC zitten, die zal diverse functies bevatten
die de printen opheffen.

Opstarten zal zeker elko's zijn.

Ga na flinke tijd aanstaan eens die elko's aanvoelen of ze warm geworden zijn.
Met name in de voeding van net.
Daar zal denk ik iets van een 400V elko zitten.

Mooi dat ze beide weer beeld geven.
Zo zie je maar.
Goed dat je het even tijd hebt gegeven ipv direct de vuilbak in.

Verder probeer vaardigheid te krijgen in onderzoek van datum codering onderdelen.
Dat helpt bij dergelijke onderzoekjes.

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 10:14 (1557 dagen geleden) @ Maurice

Dank Maurice voor de tips

''Ga na flinke tijd aanstaan eens die elko's aanvoelen of ze warm geworden zijn.
Met name in de voeding van net.''

De netvoeding zit niet in de toestelletjes maar hebben 12 volt ingang en met verschillende voedingen doen ze het zelfde maar zal alle C's zover toch maar even controleren.

Hieronder het beeld bij aan zetten enige tijd lang.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-12-2019, 12:40 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

lijkt dat de focusspanning het grootste probleem is.


Als de weerstanden mee in de HS gegoten zitten... die kunnen na jaren gaan varieren/onderbreken, met foute focusspanning tot gevolg. Dat het na enige tijd goedkomt kan met ionisatie te maken hebben in de HS over de weerstanden. Maar vroeg of laat gaat het dan definitief fout.

kan ook extern stof zijn op focus gedeelte. Boeltje goed schoonmaken.

groeten

Kris

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 13:08 (1557 dagen geleden) @ kris

Dank Kris,

Dan toch uiteindelijk einde oefening?, waren destijds ook goedkope toestelletjes zoals je weet.

De boel is schoon en zit geen stof op, ik weet niet of die weerstanden onvervangbaar ergens in opgenomen zijn in het hoogspannings gedeelte.

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-12-2019, 13:16 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoogspanning blijft meestal wel heel in dit soort klein spul.

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 13:56 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nou, dat stelt me weer gerust Maarten:-P

Kreeg al tip van Maurice om te controleren welke C er warm wordt maar is lastig te voelen, heet dat je meteen los laat is er bij geen een, het beste met bovenlip maar doe ik maar niet trouwens lastig erbij komen ook:-D Mooie zou zijn een IR camera.

Ja, en zo maar terug zetten de verzameling in want gebruiken doe ik ze toch immers niet maar als ik eenmaal aan de weet gekomen ben dat er een defect in zit wil ik het opgelost hebben ook.

Zal eens aan schema proberen te komen, was al aan het zoeken maar loopt van het kassie naar de muur:fir steeds weer opnieuw een scherm zonder schema.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-12-2019, 14:45 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nou, de HS houdt het bij deze kleintjes wel vol, maar daarom de focus nog niet.

De focusdeler zit , volgens ik kan zien van je foto, mee aangegoten aan de achterzijde van je HS trafo. (waar ook de regeling zit)

Ik weet natuurlijk niet zeker of het daar fout zit, maar het sterke out of focus beeld van een van je vorige foto's wijst daar wel op.

de focusspanning eens meten bij koude start met onscherp beeld en zien of die stabiel blijft geeft uitsluitsel. (moet je wel een HS probe bezitten)

Kan ook zijn dat voeding bij koud start nog veel te laag zat, maar meestal krijg je dan ook piepgeluidjes.

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 15:33 (1557 dagen geleden) @ kris

Nou, de HS houdt het bij deze kleintjes wel vol, maar daarom de focus nog niet.

Heb ik eerder vernomen dat de HS het bij deze toestelletjes wel vol houdt in tegenstelling tot die grote kleurenbakken van eerder.


De focusdeler zit , volgens ik kan zien van je foto, mee aangegoten aan de achterzijde van je HS trafo. (waar ook de regeling zit)

Lijkt er wel op.


Ik weet natuurlijk niet zeker of het daar fout zit, maar het sterke out of focus beeld van een van je vorige foto's wijst daar wel op.

de focusspanning eens meten bij koude start met onscherp beeld en zien of die stabiel blijft geeft uitsluitsel. (moet je wel een HS probe bezitten)

Ja, en die heb ik niet. De focusspanning is toch die dikke rode kabel van boven uit de HS trafo naar buisvoet. Er gaat ook een dunnere van onder uit HS trafo naar de buisvoet.

[image]


Kan ook zijn dat voeding bij koud start nog veel te laag zat, maar meestal krijg je dan ook piepgeluidjes.

Ja, hij krijgt gewoon 12 volt van een externe voeding binnen. Zoveel componenten zitten er niet in de tv die voor voeding zijn (denk ik)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2019, 16:30 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

een datasheet van de bb is wel ergens te downloaden. je kunt dan uitvinden waar c aan vast zit

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 17:11 (1557 dagen geleden) @ soundman2

Zal ik ook eens naar zoeken Henk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door Goldline @, Oranjedorp, 24-12-2019, 18:33 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

C = G2
klacht lijkt in de potmeters op de lijntrafo te zitten, g2 potmeter staat meestal aan de massakant , die met de focus pot. een weerstandsdeler vormt.

--
Cees PA1DBA

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 20:09 (1557 dagen geleden) @ Goldline

Dan blijf ik het vreemd vinden dat de toestelletjes alle twee naar enige tijd perfect spelen, zal het dan komen als de zaak is opgewarmd? Wat Willem al aangaf ga ik met een föhn de zaak voor aanzetten eens verwarmen.

Is niet ‘n één of andere condensator de boosdoener? Lijkt mij meer waarschijnlijk. Het zijn allemaal radiaal C-tjes met zo’n sterretje bovenop maar er staat er geen een bol maar dat zegt niets denk ik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-12-2019, 16:34 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ah echt focus spanning die niet op orde is.
Je zou kunnen meten, is wel ca 1000V of nog hoger of deze varieert
tijdens opstart.
Of draai gewoon aan de F potmeter.

Weerstand kun je bv na afkoelen weer zien of dan daarna weer uit focus is.

Houd de beeld grootte in de gaten, varieert dat mee is echt rond die HV trafo
cq de voeding spanning primair.

in feite zijn al die schema's wel aardig identiek betreft opbouw.

beiden deffect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 17:09 (1557 dagen geleden) @ Maurice

Ik zal eens aan een schema zien te komen, hopelijk heeft RM.org niet als enige die want ik ben geen lid.

Uitdagend project zo.

Echt als ze een tijdje aan staan doen ze het perfect maar vanaf c.a. 15 minuten uit is het weer mis, eerst geen beeld dan opkomend flikkerend en heel onscherp met weinig groen bijdrage en geleidelijk weer voor zo'n toestel een pracht plaatje.

Moet wel een cap zijn zou je zeggen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Oldtimer @, Oegstgeest, 24-12-2019, 19:13 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Oldtimer, 24-12-2019, 19:20

Echt als ze een tijdje aan staan doen ze het perfect maar vanaf c.a. 15 minuten uit is het weer mis,

Wat gebeurt er als je voor of direct bij het opstarten de lijntrafo opwarmt met een föhn?

Willem

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 20:02 (1557 dagen geleden) @ Oldtimer

Da’s een goede Willem, zal ik morgen eens proberen, wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2019, 21:57 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Warm stoken is niet ideaal. De boel zet uit en het uitertst dunne draad van de HSP wikkeling zou zomaar kunnen breken. Ald HSP niet goed is klopt het beeld formaat niet meer. Hoe hoger de spanning, hoe kleiner het beeld, de focusseerspanning is wel te meten met een HSP probe.

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 23:29 (1557 dagen geleden) @ soundman2

Zovele zielen, zovele adviezen, dus toch geen goed idee die föhn.

Ik ga dan toch kijken bij rm.org voor een schema en kijken of er spanningen bij staan die je moet meten. Je kan wel meten maar moet wel weten wat je moet meten, ik weet niet wat de focusseer spanning is bij dergelijke 5inch kleurenpijpjes.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Oldtimer @, Oegstgeest, 24-12-2019, 23:37 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zovele zielen, zovele adviezen,

Lees de reactie nog maar eens na van kris, 24-12-2019, 12:40 daar is mijn advies op gebaseerd.

Warm stoken is natuurlijk niet hetzelfde als heet stoken.
30 tot 40 °C lijkt mij geen probleem...

Willem

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2019, 23:40 (1557 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik ga het voorzichtig proberen Willen, idd niet heet maar warm, dank voor je tip.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2019, 23:54 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 25-12-2019, 00:05

Als er een fout is in de lijntrafo zelf, is dat vrijwel altijd doorslag in de HSP spoel en dat komt niet goed met warmte of koude.
Bij de NVHR staat een Supertech CTV904.De lijntrafo is met een losse screen/focus regelaar.

[image]

Naast de hsp kabel heeft deze ook twee kabeltjes naar de BB voet. De schakeling zou best hetzelfde kunnen zijn.

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-12-2019, 17:37 (1553 dagen geleden) @ soundman2

Heel sterk bij beide toestelletjes maar zou doorslag in de lijntrafo de oorzaak kunnen zijn? Je zou zeggen helemaal geen perfect beeld meer mogelijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-12-2019, 17:45 (1553 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heel sterk bij beide toestelletjes maar zou doorslag in de lijntrafo de oorzaak kunnen zijn? Je zou zeggen helemaal geen perfect beeld meer mogelijk.

;-)
Hans

Nee geen doorslag. das hierboven ook niet geschreven. Wel mogelijk is een (gedeeltelijke) onderbreking in de G2/focus deler. het verklaart zowel het donkere beeld als de onscherpte.


Met wat geduld en een tandartsboor kan je de schakeleing ook extern opbouwen aan de trafo.

PS : Ooit gedaan. trafo aan de focusschakeling opgengefreesd en op zoek naar de focusspanning van de trafowikkeling. dan externe focusdeler gemaakt. Heeft tot het eind van die tv goed gewerkt.

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-12-2019, 17:35 (1553 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,

Enige tijd warmte geprobeerd voor opstart maar geen resultaat.

Eerst geen beeld, c.a. 20 minuten later opkomend donker en zeer onscherp, testbeeld hier onder scherper al maar nog donker.

[image]

Later weer perfect beeld.

[image]

[image]


;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-12-2019, 17:55 (1553 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het kan zijn wat Kris beschrijft, maar zonder wat meer testen en meten is er voor mij geen zekerheid. Elco's, slechte buisvoet, slechte buis durf ik allemaal ook nog niet uit te sluiten.

Een mogelijke test voor de focus/G2 potmeterunit is om eens te kijken wat er gebeurt als je eraan draait als hij slecht beeld geeft, maar ik denk dat het zin heeft om eerst met de multimeter de lagere voedingsspanningen eens af te lopen. Meten aan G2 valt in principe nog binnen het bereik van veel multimeters maar geeft geen betrouwbare aanwijzing omdat de meter een te lage inwendige weerstand heeft.

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 00:28 (1552 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het kan zijn wat Kris beschrijft, maar zonder wat meer testen en meten is er voor mij geen zekerheid. Elco's, slechte buisvoet, slechte buis durf ik allemaal ook nog niet uit te sluiten.

Slechte elco sluit ik zeker niet uit maar slechte buis lijkt mij althans uitgesloten want een slechte buis kan nooit meer een mooi plaatje geven en dat doet ie uiteindelijk wel, denk ik hoor. Heb op advies van ander print los genomen van buisvoet en pennen met glasborsteltje gereinigd maar zat geen zichtbare oxidatie op.


Een mogelijke test voor de focus/G2 potmeterunit is om eens te kijken wat er gebeurt als je eraan draait als hij slecht beeld geeft, maar ik denk dat het zin heeft om eerst met de multimeter de lagere voedingsspanningen eens af te lopen. Meten aan G2 valt in principe nog binnen het bereik van veel multimeters maar geeft geen betrouwbare aanwijzing omdat de meter een te lage inwendige weerstand heeft.

Als aan één potmeter wordt gedraaid heeft dat idd invloed op de scherpte. Bij opstart niets en als het beeld goed is na tijdje reactie van scherp beeld tot onscherp en de ander uitsluitend op de helderheid.

Wordt meten ja aan G2 dan alleen heb ik geen geschikte meter maar weet wel iemand die trouwens ook een hoogspannings probe heeft.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-12-2019, 03:56 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen

En hebben de potmeters dezelfde mate van invloed als het beeld slecht is dan als het beeld goed is?

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 12:03 (1552 dagen geleden) @ Maarten Bakker

En hebben de potmeters dezelfde mate van invloed als het beeld slecht is dan als het beeld goed is?

Ja, De bovenste van de 2 potmeters regelt de scherpte. Eerst van totaal onscherp naar onscherp en na enige tijd van onscherp naar messcherp. De onderste regelaar aan de hv trafo regelt alleen de lichtsterkte uit de buis, in het begin is er geen beeld ook bij geheel verdraaien en als hij na enige tijd goed is regelt hij van donker naar overbelicht wit.

Wat mij vanmorgen opviel was dat ie bij het aan zetten snel in orde was, zo na c.a. 15 minuten.

[image]
Scherpte OK

[image]
Peanuts maar licht kleurfoutje in linker bovenhoek zichtbaar bij rood maarja, zo'n goedkoop SUPERTECH dingetje, waar hebben we het over.

[image]
Plaatje na 15 minuten opstart, gewoon niets mis mee, ja, blijft een rare fout.

Ruikt binnen wel een beetje naar ozon maar zou niet weten waar dat sproeien vandaan komt, solderingen aan de buisvoetprint hebben ze met soort dot van lijmpistool aangetipt, althans van G2 en focus bij dikke rode kabels.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2019, 12:19 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nee hoor die kleurvlek is er uit te krijgen met een sterke demagnetiseer spoel.
De eigen spoel is daar te zwak voor als magnetisme wat te groot is.

Is ook te doen met een dikke trafo of zoals ik het vroeger deed met de Weller soldeerpistool.

Trafo van de buis af aan zetten, dan draaiend naar de voorkant buis toe bewegen en dan draaiend er weer van af, dan pas trafo weer uit zetten.

Misschien moet je paar keer herhalen om beeld egaal goed te krijgen.

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 12:39 (1552 dagen geleden) @ Maurice

Er zit geen degmagnetiseer spoel om de beeldbuis (kosten drukken?) maar neem je tip ter harte Maurice, ik heb een demagnetiseer apparaatje om gereedschap mee te demagnetiseren.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-12-2019, 12:21 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen


Ruikt binnen wel een beetje naar ozon maar zou niet weten waar dat sproeien vandaan komt, solderingen aan de buisvoetprint hebben ze met soort dot van lijmpistool aangetipt, althans van G2 en focus bij dikke rode kabels.

;-)
Hans

bekijk die lijm eens goed, en verwijder ze als het geen silicone is. Nogal wat lijmen worden met de jaren licht geleidend, en de minste geleiding in dit geval trekt je focus spanning naar beneden.

Ozon geur is nooit goed in kleine toestellen. wijst op ionisatie, ergens...

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 12:40 (1552 dagen geleden) @ kris

Mooi punt om ook naar te kijken Kris, dank!

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 13:32 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb al gezien dat een beetje rommelen aan de print op beeldbuisvoet enorm veel uitmaakt, zal verder kijken.

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 29-12-2019, 15:55 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans
Beeldbuisvoet doorsolderen kan ook veel schelen
Bij een k9 philips ook gedaan na hele dunne lijntjes geen terug slug
En ik had beeldbuisplug schoon gemaakt
Beeldbuis print doorsolderen evt kijken naar de onderdeeltjes erop
Succes

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 22:46 (1552 dagen geleden) @ RenéDaemen

Zal er ook naar kijken René.

De voet zit (zat) met een soort zwarte kit aan de beeldbuis verlijmt en dat is door de jaren heen een soort versteend en brokkeld er af waardoor je de pennen van de buis ziet, de voet kan je niet verder aandrukken. Verklaard ook die lichte ozonlucht denk ik van de focusseer spanning.

Wel raar dat de toestelletjes het op een gegeven moment wel perfect doen maar goed.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Goldline @, Oranjedorp, 29-12-2019, 23:59 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen

zit er ook nog een vonkbrug op de print ?
meestal een snee in het pertinax,met stof er in.

--
Cees PA1DBA

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-12-2019, 10:54 (1551 dagen geleden) @ Goldline

Ik zie geen vonkbrug op de print Cees van de beeldbuis voet maar zag wel een klein stukje bloot liggend draad van de hoogspanning naar de print wat misschien sproeit en die lichte ozonlucht geeft maar zal zeker opstart probleem niet oplossen. Ik ga er wat aan doen in ieder geval.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-12-2019, 20:13 (1553 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Gloeispanning beeldbuis klopt dat wel?. (als die vraag al is gesteld mag het worden vergeten)
Groet, Ben

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 00:30 (1552 dagen geleden) @ Ben

Gloeispanning beeldbuis klopt dat wel?. (als die vraag al is gesteld mag het worden vergeten)
Groet, Ben

Ook een puntje om te meten, de kathodes gloeien van slechte start begin tot prima beeld even helder op.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2019, 21:46 (1553 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Echt die spanningen ook de gloei nazien.
Soms wordt die gloei ook gemaakt uit de Hv trafo dan via een diode gelijkgericht en een
elko van 100uF
Soms een spoel welke af te regelen is wordt de spanning bepaald.
al te vaak is in dat circuit de elko slecht.

Gezien ook de kleur fout neig ik naar beeldbuis problemen of dus gloei te laag.

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 00:48 (1552 dagen geleden) @ Maurice

Hans,

Echt die spanningen ook de gloei nazien.

Zal dat een meten Idd

Soms wordt die gloei ook gemaakt uit de Hv trafo dan via een diode gelijkgericht en een
elko van 100uF

Ik geloof niet dat de gloeispanning van de Hv trafo komt want zie die draden van de buisvoet heel ergens anders circuit in lopen. In ieder geval geen lusje om de Hv trafo die vroeger de gloei van de Hv gelijkrichterbuis voorzag.

Soms een spoel welke af te regelen is wordt de spanning bepaald.

Ik zie geen spoel die af te regelen is, wel in dat amberkleurige monitortje die ik in Bladel kocht zie foto onder.

[image]
Rood omcirkeld en zit bij HV trafo.

al te vaak is in dat circuit de elko slecht.

Lijkt mij zeer waarschijnlijk


Gezien ook de kleur fout neig ik naar beeldbuis problemen of dus gloei te laag.

Zal het nameten Maurice.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

beide defect? toch niet!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2019, 11:59 (1552 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nee die spoel lijkt met de horizontaal breedte.
Voor gloei is deze te groot.

beide defect? toch niet!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2019, 21:56 (1553 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ok gloei komt bij de CTV903 |(geen 904 dan vind je hem niet bij schematheek NVHr)

Is het Ac die gloei.
Dat wordt lastiger meten met die pulsen denk ik.
Maar zie die elko 4,7uF/160V
Als die gammel is kan het die spoel belasten.

Zou kunnen.
Bekijk met een scoop die gloeispanning of je die ziet veranderen.
[image]

beide defect? toch niet!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2019, 00:53 (1552 dagen geleden) @ Maurice

Zal met de scoop eens kijken.

--
Hans van Kampen

beiden deffect? toch niet!

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2019, 21:54 (1557 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik zal eens aan een schema zien te komen, hopelijk heeft RM.org niet als enige die want ik ben geen lid.

Je hoeft geen lid te zijn. Per dag kun je een paar downloads doen.
Lees de regel onder de grote afbeelding op de site van RMORG.

Toestelletje(s) werken weer.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-12-2019, 16:43 (1551 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste forumleden,

Ik wil jullie hartelijk danken voor alle welkome tips :) :)

Alle problemen lagen bij de beeldbuis voet en de print die er aan vast zit.

Print losgenomen, alle hard geworden afbrokkelende derrie verwijderd van de voet en bij de pennen en pompstengel, met glasborsteltje pennen gereinigd, voet uitgespoten met perslucht en met lijmpistool deels bloot liggende geleider van dikke rode hoogspanningskabel van focus rondom voorzien van lijm uit lijmpistool want nu is ook die ozon geur weg want stond toch te sproeien en dat was het dan :-P

En je zou toch denken een lekke C of zo iets maar zo iets onbenulligs....

Nu het andere toestelletje nog met de zelfde fout dus zal dit wel wezen.

Onder beeld meteen bij opstart.

[image]
Let niet op de moire in beeld.

Ik doe een forumdonatie want dankzij ook het geweldige forum ben je ook mooi geholpen met tips :)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toestelletje(s) werken weer.

door snameroc @, Etten Leur, 30-12-2019, 19:20 (1551 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi dat het werkt.
Die condensatorverhalen zijn een internet waarheid die niet te stuiten is.

Toestelletje(s) werken weer.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 30-12-2019, 22:01 (1551 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Weer een zorgje minder in het nieuwe jaar!

:)

Willem

Toestelletje(s) werken weer.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-12-2019, 22:37 (1551 dagen geleden) @ Oldtimer

Zeg dat wel Willem en ze doen het nu beiden perfect.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum