Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht (Algemeen)

door Erik @, 04-01-2020, 20:00 (1545 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 04-01-2020, 20:03

Hoi,

Deze vrije dagen heb ik gebruikt aan het het restaureren van een Sony multinorm TV`tje uit 1967.
Het toestel heeft 625 line CCIR en 819 line Frans.

We hebben inmiddels weer iets wat op een beeld lijkt :-)

[image]
Grote foto

Een leuk detail bij dit toestel, is dat de HV gelijkrichter / voltage multiplier met 3 kleine buisjes is opgebouwd (in het blikken doosje
[image]
grote foto

Helaas blijft het TV`tje problemen houden met de verticale sync en lineariteit, ook na het vervangen van een handvol lekke elco`tjes.

Zonder schema is de zoektocht naar de oorzaak lastig, er zitten toch een aantal complexe schakelingen in.
En het is erg compact gebouwd

Heeft er iemand een schema van dit toestel?

Alvast dank :)

Groeten,
Erik

Sony 9-306um TV schema gezocht

door ffeilers @, Breda, 04-01-2020, 20:03 (1545 dagen geleden) @ Erik

Sony 9-306um TV schema gezocht

door Erik @, 05-01-2020, 12:14 (1544 dagen geleden) @ ffeilers

Hoi, Frans,

Dankje voor de tip, ik ga kijken of ik het hier kan krijgen.

Mvg,
Erik

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door Cornelisjan @, Lunteren, 04-01-2020, 23:05 (1545 dagen geleden) @ Erik

Erik,

Tijdje geleden met zelfde toestel en soortgelijke klachten bezig geweest.

Zie volgende link.
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=47491

Heb eventueel een service manual in PDF.

Groet,

Cor

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door Erik @, 05-01-2020, 12:11 (1544 dagen geleden) @ Cornelisjan

Hoi Cor,

Ik ben zeker geholpen met de documentatie, dank voor het aanbod, ik stuur even een PM met mijn email. :-)

In het toestel wat ik hier heb zitten twee merken elco`s: "ELNA" deze zijn allen nog goed, iets terug gelopen in waarde, maar binnen spec en niet lek.
En elco`s van het merk "Elber Son" deze blijken alle slecht en lek (meten 2 tot 3x de nominale waarde)

De trimmertjes in mijn toestel zijn nog OK.
Inmiddels zijn beeld hoogte en lineariteit redelijk in orde, maar er is geen sync, waarbij de oscillator iets te snel lijkt te "lopen"

Groeten,
Erik

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door Cornelisjan @, Lunteren, 05-01-2020, 15:17 (1544 dagen geleden) @ Erik

Erik ik heb inmiddels PDF verstuurd.

Kijk of je met instelpotmeter V-Hold het beeld verticaal min of meer stil krijgt.

Zoja dan komt er mogelijk geen trigger bij de spoel van de verticale oscillator.

Zo nee dan de oscillator en omgeving controleren.

Cor

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-01-2020, 16:34 (1544 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door kris, 05-01-2020, 16:35

Inmiddels zijn beeld hoogte en lineariteit redelijk in orde, maar er is geen sync, waarbij de oscillator iets te snel lijkt te "lopen"

Groeten,
Erik


ter info ;

klassieke rasteroscillatoren moeten in vrijloop steeds wat te traag lopen, zo kan de oscillator "gevangen" worden door de V-sync-puls.

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door Erik @, 06-01-2020, 20:15 (1543 dagen geleden) @ kris

Hoi,

Inmiddels heb ik het TV`tje redelijk goed werkend.
Een klein clipje van het toestel spelend:
https://www.youtube.com/watch?v=snuGsMWhWBg

[image]

Ik heb de V-sync op de juiste frequentie kunnen krijgen door R101 te verhogen van 2k4 naar 4k7.
Voor zover ik deze schakeling snap, verschuiven ze het werkpunt van de transistor om hiermee de frequentie te varieren.
De V-hold potmeter VR-5 varieert deze frequentie, en dit is een simpele spannings deler.

Ik heb nog een probleem met de spot-onderdrukking bij het uitschakelen, deze werkt nog niet

[image]

Dit is nog even een puzzle :-)

Groeten,
Erik

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-01-2020, 14:53 (1537 dagen geleden) @ Erik

Hoi,


Ik heb de V-sync op de juiste frequentie kunnen krijgen door R101 te verhogen van 2k4 naar 4k7.

mooi, maar.. Bedoel je niet R701?

Voor zover ik deze schakeling snap, verschuiven ze het werkpunt van de transistor om hiermee de frequentie te varieren.
De V-hold potmeter VR-5 varieert deze frequentie, en dit is een simpele spannings deler.

Het is meer dan een deler alleen, C701 hangt er ook aan, vormt een RC circuit en je wijzigt dus ook de ontlaadtijd van C701 en dus ook het moment wanneer een nieuwe cyclus van de blokkeeroscillator start.
Door R701 te vergroten heb je de frequentie verlaagt. de blokkeeroscillator moet sowieso onder 50Hz vrijlopen, anders kan die niet invangen op de sync.
originele oorzaak van je probleem kan ook C701 zijn, of een wat gestoorde voedingslijn.

Restauratie Sony 9-306um TV`tje: schema gezocht

door Erik @, 19-01-2020, 21:07 (1530 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Ik bedoel inderdaad R701.
De condensator C701 verdacht ik ook, en heb deze vervangen en met de waarde ervan gevarieerd.
Dat veranderde echter niets aan de raster frequentie, vreemd :-|
Deze condensator lijkt alleen een ontkoppel functie te hebben ?!?

Maar ik ben tevreden zoals het toestelletje nu speelt, het is niet het meest makkelijke om aan te werken, dus het mag even zo blijven :-D

Erik

powered by my little forum