Ledje in zaklantaarntje (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-01-2020, 23:57 (1564 dagen geleden)

Beste iedereen,
Ik heb een zaklantaarntje met daarin 2 AA penlight batterijen.
In dat lantaarntje zit een klein gloeilampje en dat gaat nog eens vaak stuk.
Voor de hand ligt dat lampje vervangen door een led lampje.
De 2 AA-tjes geven bijna 3 Volt spanning dus in principe zou het moeten kunnen met een kleine voorschakel weerstand. Maar ik ben bang dat de vreugde van korte duur zal zijn want als de spanning gezakt is tot ca. 2 Volt dan denk ik dat het ledje nog maar weinig licht geeft.
Nu had mijn vrouw, voor de kerst, een huisje met daarin een ledje en een knoopcelletje. Dat knoopje is ook 3 Volt en dat ledje brandde het knoopje helemaal leeg.
Goed, nu kan ik dat huisje natuurlijk slopen en het schakelingetje in het zaklampje onderbrengen maar het kan vast eleganter.
Wie weet iets?

Jack Marotick

Ledje in zaklantaarntje

door peters0176 @, Capelle aan den ijssel, 08-01-2020, 06:34 (1563 dagen geleden) @ Marotick

Bij de Action kosten led zaklampjes bijna niets
Mischien daar eentje halen?

Mvg Peter

--
p steketee

Ledje in zaklantaarntje

door soundman2 @, Wouw, 08-01-2020, 14:03 (1563 dagen geleden) @ peters0176

Bij de Action kosten led zaklampjes bijna niets
Mischien daar eentje halen?

Mvg Peter

De ledjes daarin staan soms gewoon parallel en vaak ook nog geen weerstandje aanwezig

Ledje in zaklantaarntje

door Julius ⌂ @, Dronten, 09-01-2020, 21:15 (1562 dagen geleden) @ peters0176

Inderdaad gewoon effe op de fiets naar de Achterbaan Jack.


Juul

Ledje in zaklantaarntje

door Marotick ⌂ @, Huizen, 10-01-2020, 00:13 (1562 dagen geleden) @ Julius

Ja dat kan, ik fiets iedere dag een rondje om mijn woonplaats maar waar ik mee zit is...
Dat lantaarntje is een mooi stukje vakwerk en het gaat me steeds meer tegen staan om goede dingen weg te gooien alleen omdat er iets aan mankeert.
Als het echt helemaal stuk is dan vervang ik maar het is nu een kwestie van een ander lampje.
Als ik bij het scheidingsstation kom dan kijk ik soms bij de elektrische apparaten die afgedankt worden. Vaak staat daar een super grote flatscreen tussen en dan denk ik, het is misschien maar 1 condensator die het niet doet.

Jack

Ledje in zaklantaarntje

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-01-2020, 07:06 (1563 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door kris, 08-01-2020, 07:21

er zijn oneindig veel schemaatjes van boosterschakelingen op het net die je toelaten tot de laatste joule uit de batterij te halen om een ledje te doen branden.

google eens op battery Joule thief., kom je dit soort schakelingen tegen.


[image]

deze schakelng komt van http://www.next.gr/power-supplies/Free-Energy-Circuits/index5.html

deze is met uitleg : https://www.homemade-circuits.com/1-watt-led-driver-using-joule-thief/

Ledje in zaklantaarntje

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-01-2020, 00:39 (1563 dagen geleden) @ kris

Een leuke schakeling, erg leerzaam. Alleen ben ik bang dat ik het spoeltje niet in het lantaarntje krijg.
Bedankt voor de reacties.

Jack

Ledje in zaklantaarntje

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 09-01-2020, 01:10 (1563 dagen geleden) @ Marotick

Deze schakeling werkt op 1 penlight; jou zaklantaarn heeft ruimte voor 2, dus geen probleem denk ik

Ledje in zaklantaarntje

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-01-2020, 09:37 (1562 dagen geleden) @ Marotick

Ja Jack,

zoals Jeroen al aangaf win je de plaats van één batterij, en je kan ook voor hele kleine kerntjes gaan. (het is niet kritisch)

Drum cores,bvb,(zie foto hieronder) nemen heel weinig plaats in en vallen makkelijk te hergebruiken. Je hebt er vast wel ergens eentje zitten in een stuk afbraak elektronica..
[image]

Ledje in zaklantaarntje

door Goldline @, Oranjedorp, 09-01-2020, 12:12 (1562 dagen geleden) @ Marotick

Hier een printje 10X16 mm,met 2 componenten: 1,5 volt naar 1 led.
bij interesse even mailen (heb maar 1 exemplaar)
[image]

--
Cees PA1DBA

Ledje in zaklantaarntje

door doktordirk @, Noordbeemster, 09-01-2020, 19:54 (1562 dagen geleden) @ Goldline

Fabrikant:Eurocircuit
Ooit verkregen van Elektuur om oa. te laten zien wat er mogelijk was bij deze printfirma.

Mvg. Dirk

Ledje in zaklantaarntje

door Goldline @, Oranjedorp, 10-01-2020, 11:03 (1561 dagen geleden) @ doktordirk

Dat klopt Dirk, op een Elektuur beurs in het Evoluon gekregen.
Nu geschonken aan Jack.

--
Cees PA1DBA

Ledje in zaklantaarntje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-01-2020, 14:10 (1562 dagen geleden) @ Marotick

"In dat lantaarntje zit een klein gloeilampje en dat gaat nog eens vaak stuk."

Als dat een gewoon E10 gloeilampje is kun je toch een E10 ledlampje van 3V bestellen bij Ome Ali.?
Groet, Ben

Ledje in zaklantaarntje

door Marotick ⌂ @, Huizen, 10-01-2020, 11:05 (1561 dagen geleden) @ Ben

Helaas geen E10 maar een minilampje met 2 steekpootjes.

[image]


Jack

powered by my little forum