VRT-ECA boeken gezocht. (Gezocht)

door Marbel @, Hoorn N-H, 12-01-2020, 01:13 (1538 dagen geleden)

[image]

Deze 3 boekjes waren vroeger in mijn bezit,
helaas na de beeldbuis periode weg gegeven.
Nu zou ik ze graag weer in bezit willen hebben.
Dus als er iemand is die ze dubbel heeft of niet (meer) gebruikt
wil ik ze graag overnemen.

Ze zijn nog nieuw verkrijgbaar voor 50 euro maar
de verzendkosten van 19 euro zijn me te gortig....

Bram

VRT-ECA boeken gezocht.

door soundman2 @, Wouw, 12-01-2020, 10:17 (1538 dagen geleden) @ Marbel

Soms zijn boeken best handig, maar het meeste is ook op het www te vinden.
Ik heb zelf nog heel wat databoeken liggen, van Philips, Texas instruments. ST, Rohm. Van Sanyo/Sanken heb ik de boeken waar hybride eindversterkers in staan, enz. De meeste heb ik de laatste jaren niet meer geraadpleegd.
Je gaat ze vast wel vinden tegen een veel lagere prijs. Het aantal reparateurs wat ze gebruikt is de laatste jaren flink teruggenomen. Dat komt voornamelijk door de wergwerpcultuur en het gebruik van LSI, de grote chips en uP's, waarvoor doorgaans in het geheel geen vervangers zijn.

VRT-ECA boeken gezocht.

door Marbel @, Hoorn N-H, 12-01-2020, 10:49 (1538 dagen geleden) @ soundman2

Henk, deze boeken zijn geen data boeken.
Je kunt equivalenten vinden om oude apparatuur te herstellen
waarvan de originele transistoren niet meer verkrijgbaar zijn.
En met een boek gaat dat handiger dan op het www!

Bram

VRT-ECA boeken gezocht.

door soundman2 @, Wouw, 12-01-2020, 12:57 (1538 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door soundman2, 12-01-2020, 12:59

Henk, deze boeken zijn geen data boeken.
Je kunt equivalenten vinden om oude apparatuur te herstellen
waarvan de originele transistoren niet meer verkrijgbaar zijn.
En met een boek gaat dat handiger dan op het www!

Bram

Voor transistoren zal dat best nog wel opgaan, maar voor IC's ligt dat al een heel stuk moeilijker. Het wordt haast onmogelijk als de fabrikant IC's gebruikt heeft, die snel ingehaald zijn door niet compatibele opvolgers. Een voorbeeld daarvan zijn ic's in Revox recorders en tunerversterkers. Chinese imitaties werken vaak gewoon niet.
Overigens zijn oude transistoren heel vaak nog wel te krijgen en vervangers gaan niet altijd een op een werken als een schakeling wat kritisch is. Dan moet je toch zelf de parameters van de oude transistor vergelijken met die van een mogelijke vervanger.
Evenwel hoop ik voor je dat je de boeken kunt bemachtigen voor een voor jou schappelijke prijs.

VRT-ECA boeken gezocht.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-01-2020, 13:47 (1538 dagen geleden) @ soundman2

Dit zijn verreweg de beste boeken op hun gebied, ik snap de vraag van marbel volledig. Als ik aan een nieuwe jaargang toe ben, bestel ik ze bij Aswo. Iets lagere verzendkosten, ik zou nog eens goed rondkijken of er echt geen andere handelaren zijn.

VRT-ECA boeken gezocht.

door Marbel @, Hoorn N-H, 12-01-2020, 19:23 (1538 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nou Maarten, ik hou mij aanbevolen voor jouw oude boekjes!

Groet, Bram

powered by my little forum