Radiocafé: Hurricane de Luxe, Zaandam, 21 januari (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-01-2020, 12:30 (1537 dagen geleden)

Op dinsdag 21 januari geef ik in Zaandam een spreekbeurt over een grote transistorradio uit 1971, de Hurricane de Luxe (Philips 50IC361). Zie deze aankondiging op het NFOR.

Om een indruk te krijgen van waarmee Philips bezig was in 1971, bladeren we even door de catalogus van 1972 voor wat mooie plaatjes. Belangrijk onderwerp in de jaren zestig was miniaturisering, dit werd mogelijk gemaakt door de overgang van buizen- naar transistortijdperk. Interessant om te zien wat voor ideeën men hierover had, en om dan te gaan kijken wat hiervan inmiddels werkelijkheid was geworden in de Hurricane uit 1971.

Uiteraard kun je Hurricanes beluisteren en bekijken (van binnen en van buiten) en met andere ontvangers vergelijken.
Ik doe mijn best op de lezing en hoop dat het een tripje waard is!

Radiocafé: Hurricane de Luxe, Zaandam, 21 januari

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2020, 14:54 (1537 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2020, 14:56

De miniaturisering bij Philips is ingezet met de miniatuurprintjes en 5x5mm MF spoeltjes. Zonder goed gereedschap kon je aan die miniatuurprintjes niet werken. Door het kleine printje was er plaats voor een grote(re) luidspreker en dat heette dan "BIG SOUND"

Radiocafé: Hurricane de Luxe, Zaandam, 21 januari

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-01-2020, 16:29 (1537 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 13-01-2020, 16:30

De miniaturisering bij Philips is ingezet met de miniatuurprintjes en 5x5mm MF spoeltjes. Zonder goed gereedschap kon je aan die miniatuurprintjes niet werken.

Die miniatuurprintjes waren er toch al in 1965? Ik vond het niet de meest slimme zet van Philips. de fijne baantjes kleefden niet echt goed aan de print en kwamen makkelijk los, vooral als ze een zwaarder onderdeel moesten dragen, zoals een transistor of een electrolyt. (en het werd vooral in draagbare radio toegepast...)

Het moet met de bouten die omstreeks 65 in gebruik waren een verschrikking geweest zijn om zo een baantje te herstellen of een onderdeel te vervangen. Zelfs met het beste gereedschap moet je nog goed uitkijken dat er geen printspoortje "lost".

Radiocafé: Hurricane de Luxe, Zaandam, 21 januari

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-01-2020, 16:59 (1537 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 13-01-2020, 17:26

De miniaturisering bij Philips is ingezet met de miniatuurprintjes en 5x5mm MF spoeltjes.

Zo is het, al wordt in de bronnen die ik gebruikte nog een derde inzet besproken namelijk gestandaardiseerde miniatuur schuifschakelaars. Wie op de mail-lijst van het Radiocafé staan, ontvingen hun uitnodiging al met een plaatje van een miniatuurspoel erbij:

[image]

Verder werd in 1962 al opgemerkt dat audio-trafo's moeilijk te verkleinen zijn, zodat het een goed idee is om transformatorloze schakelingen te gebruiken. Die kom je dan ook in de Hurricane en latere toestellen veel tegen. Hoera, want alles wat je niet meer nodig hebt, hoef je niet te miniaturiseren en is vanzelf "klein"!

Vanuit Wouw en Gent is Zaandam best wel heel ver, maar op mijn website verschijnt natuurlijk tzt een diaserie van de spreekbeurt. Een beschrijving van een eerste Hurricane staat er al.

Radiocafé: Hurricane de Luxe, Zaandam, 21 januari

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 13-01-2020, 19:42 (1537 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dit werd al toegepast in de L0x10t uit 1961. Lf trafo loos en verder alles piepklein. Behalve de transistors.
Wat een verschil met bijvoorbeeld de L4X25t die toen ook nog in productie was

powered by my little forum