Reparatie verslag tektronix scoop type 2440 (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-01-2020, 17:19 (1530 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 20-01-2020, 17:28

Hallo forum lezers,

Eindelijk na de lange reparatie perioden van de twee Wandel en Goltermann apparaten ( PS19-SPM19) had ik weer tijd om een oud probleem op te pakken.

Het gaat om de Tektronix scoop 2440. Deze scoop had ik gekregen ongeveer twee jaar geleden.
Dit is een volledige digitale scoop dus de ingangen worden omgezet in digitale informatie en daarna opgeslagen in RAM. Deze RAM wordt weer uitgelezen en op een beeldbuis geplaatst. De scoop heeft een bandbreedte van 300 MHz . Zelf werk ik liever met een volledige analoge scoop zoals de 2465BDM deze heeft een bandbreedte van 400MHz. Bij digitaal beeld hou je toch wat rimpels in het signaal als gevolg van de bemonstering. Maar het digitaal verwerken heeft ook weer voordelen vooral bij fout zoeken in digitale schakelingen. Er zit bij deze scoop ook een 16 bit woord herkenner waarmee je de scoop kan laten triggeren. Eigenlijk gebruik je hem dan als een logic analyzer.

Nu de fout:
Bij het opstarten wordt een uitvoerige test gedaan en daarna kwamen er veel error meldingen onder andere de melding NVRAM checksum error.
De NVRAM is van het type DALLAS-DS 1235Y . Er zitten twee van deze IC’s in totaal is dit 64 Kbyte.

[image]


In dit geheugen wordt bewaard:
Alle laatste (voor uitschakelen) front instellingen.
Beeldscherm plaatjes die je later nog eens wil zien.
Meerdere meetinstellingen.
Kalibratie gegevens

Het DALLAS-DS 1235Y geheugen houd zijn informatie door een lithium cel welke in de behuizing is aangebracht. De lithium cel wordt door Tektronix 3 jaar gegarandeerd, maar in de praktijk gaat hij zeker 10 jaar mee.

Maar na ongeveer 35 jaar, in dit geval, houd het dan toch echt op.
Het geheugen is dus alle informatie kwijt en bij opstarten wordt dat gemeld door een checksum error. Verder zijn er bij het opstarten ook allemaal Kalibratie routines en deze lezen ook foute informatie uit de RAM vandaar de meerdere errors.

Op internet zijn vele manieren beschreven om de oude RAMTRON weer operationeel te maken.
Je kan met een dremel de behuizing open slijpen en zo de batterij aansluiting naar buiten brengen.

Ook zijn op internet, vooral uit China, deze DALLAS-DS 1235Y nog te koop, maar daar zijn dan gekke dingen mee gebeurt zoals compleet andere inhoud of over gestempeld voor wat betreft de datum.

De oplossing die ik gekozen heb zie je nauwelijks. Ik vervang de DALLAS-DS 1235Y door een FRAM type RAMTRON-FM18W08. Deze heeft precies dezelfde aansluitingen, hoeft dus geen batterij maar de uitvoering is wel in SMD. Ik heb deze vervanging ook, al jaren gelen, uitgevoerd bij de Tektronix scoop 2465BDM en hij werkt nog steeds goed.


Het “gemene” is dat de twee type IC’s (DALLAS-DS 1235Y/RAMTRON-FM18W08.) voor wat de aansluitingen wel gelijk zijn, maar voor wat betreft de stuursignalen zit er verschil. Er is dan ook geen tabel die aangeeft dat deze uitwisselbaar zijn.

Eenvoudig uitgelegd kan de RAMTRON-FM18W08 uitsluitend een schrijf of lees actie uitvoeren nadat eerst de Chip Select (CS) van hoog naar laag gaat.

Het DALLAS-DS 1235Y geheugen kan ook lezen en schrijven terwijl de CS continu laag blijft. De lees/schrijf actie gebeurt dan door dat er iets op de adres lijnen veranderd. Je kan daarmee dus tijdwinst halen.
Na lange studie ben ik er achter gekomen dat Tektronix nog nooit gebruik gemaakt heeft van deze snellere methoden. Misschien komt dit wel doordat er ook in dit type scoops RAM is gebruikt met een externe batterij. En dat type RAM had ook de snelle methode niet.

Kortom de ideale vervanger. Eerst heb ik de RAMTRON-FM18W08 in China gekocht 5 stuks voor ongeveer 15 Euro. Maar met een eigen test programma bleek er geen één goed. Ik heb wel mijn geld snel/makkelijk terug gekregen volgens mij weet de verkoper wel wat hij verkoopt. Uiteindelijk het ik er twee gekocht bij Mouser voor 15 Euro per stuk.

Je moet wel de RAMTRON-FM18W08 op een verloop print van SMD naar DIL plaatsen.

[image]

Op onderstaande foto zie je de nieuwe chips geplaatst op de print.

[image]

[image]

Gelukkig is bij de scoop type 2440 het aanbrengen van de Kalibratie niet zo complex. Veel wordt opnieuw geschreven door de interne Kalibratie routines hoera :-) :-) :-). Er blijft een klein deel over je hoeft dan alleen een nauwkeurige gelijkspanning aanbieden op de ingang van 0,2/2 en 20 volt. Ook moet je een blokgolf aanbieden van 100 KHz 0,5 Volt.

Het eindresultaat is dus een volledig alarm vrij beeld

[image]
[image]
[image]


Hierna volgen nog wat foto’s om een indruk te geven wat er allemaal toen (ongeveer 1980) nodig was om een digitale scoop te maken. De huidige type scoops bijvoorbeeld RIGOL zien er een stuk eenvoudiger uit. Maar of de kwaliteit ook beter is?

[image]
[image]
[image]

Ik hoop dat jullie het een interessant verslag gevonden hebben.
Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 20-01-2020, 18:18 (1530 dagen geleden) @ loek

Zoals elke keer wanneer ik zo'n interessant (bijna spannend ook) verslag lees voel ik bij mij zelf een soort jaloersheid (niet de kwaadaardige soort).
Hoewel ik in de afgelopen jaren veel apparatuur heb gerepareerd zou dit voor mij een onmogelijke opgaaf zijn.
Natuurlijk speelt óók de opleiding/leeftijd hierbij een rol, maar toch :-(
Loek, hartelijk bedankt en kijk al weer uit naar je volgend verslag, ruud

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20-01-2020, 18:26 (1530 dagen geleden) @ loek

Knap werk, mijn respect.
Groet, Ben

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-01-2020, 19:36 (1530 dagen geleden) @ loek

Mooi werk Loek!

Ook ik heb wel eens ergens op internet gelezen over het open slijpen van de originele behuizing en dan een externe batterij plaatsen. Dat is natuurlijk een optie, maar ik vind jou oplossing toch wel een slag mooier!

Complimenten!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door Oldtimer @, Oegstgeest, 20-01-2020, 20:48 (1529 dagen geleden) @ loek

Ik hoop dat jullie het een interessant verslag gevonden hebben.

Loek,

Niet alleen interessant maar ook heel informatief!

Bedankt. :)

Willem

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door gert van wee @, Achterveld, 20-01-2020, 21:03 (1529 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

zeer interessant om te lezen. mooi werk!

groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20-01-2020, 21:34 (1529 dagen geleden) @ loek

Prachtig verslag, van de hand van de meester.:)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Reparatie verslag tektronix scoop type 2440

door Marotick ⌂ @, Huizen, 21-01-2020, 15:48 (1529 dagen geleden) @ loek

Hoi Loek, Iedere keer weet je ons weer te verrassen met een reparatie die zeer deskundig is uitgevoerd. Ik lees deze verslagen graag, ook al gaat het me vaak boven de pet, maar door jouw verslagen weet ik dat alles gewoon te repareren is ook al die dingen die zodanig geproduceerd worden dat ze weggegooid moeten worden zodra er ook maar iets aan mankeert. Ik sta soms verbaasd over al die dingen die mensen gewoon maar weggooien, alsof het niets heeft gekost. De vuilverwerkingsbedrijven kunnen die toestroom ook niet meer aan lees ik regelmatig. Repareren zou weer moeten lonen. Is beter voor iedereen.

Jack Marotick

powered by my little forum