Philips N6325 (Algemeen)

door Menno @, 25-01-2020, 15:37 (1546 dagen geleden)

Hallo,
ik heb op een nostalgisch moment de hoofdtelefoon Philips N6325 via Marktplaats aangeschaft. Als kind had ik er zo één, en ik was op zoek naar een neutraal klinkende hoofdtelefoon.
Volgens de handleiding heeft de N6325 een vlakke frequentie karakteristiek over het gehele hoorbare geluidsspectrum- en zo herrinner ik me dat ook....

Maar wat klinkt deze slecht!! Geen bas, geen hoog , AM kwaliteit.
Ik dacht, omdat het een elektret systeem is, dat het super neutraal zou zijn. Echt niet!:ng

In de kabel zit een geheimzinnig kastje waarin wat electronica. Zou die electronica vervangen moeten worden zodat alles weer optimaal klinkt? Weet iemand iets van dit elelktret systeem te vertellen?

Philips N6325

door franc @, Loosbroek, 25-01-2020, 16:45 (1546 dagen geleden) @ Menno

Menno,

Ik heb deze ook eens gehad en vond er ook niks aan.
Maar misschien speelt de koppeling met de versterker erg mee.
Eens proberen op je mobiel of in ieder geval een andere geluidsbron.
Wat er in dat kastje exact zit weet ik ook niet.

Groet Frank

Philips N6325

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 25-01-2020, 18:15 (1546 dagen geleden) @ Menno

Er zou alleen een trafo'tje in moeten zitten, maar als er bijvoorbeeld ook elco's inzitten zou dat het mankement kunnen verklaren. Openmaken is denk ik de makkelijkste manier.

Anders heb je kans dat er iets aan de electrets stuk is, ik weet niet exact hoe die geconstrueerd zijn.

Verder heb je goede kans dat het gaat om een gerelabeld model van AKG. Van AKG zijn wel schema's te vinden dacht ik.

Philips N6325

door Menno @, 25-01-2020, 20:19 (1546 dagen geleden) @ Forumbeheer

Mooi- slopen dus (met beleid natuurlijk).
Ben benieuwd wat er in dat kastje zit. Ik zal wat foto's maken.
Ik hoop op een paar elko's die dan vervangen kunnen worden.

Ook zal ik uitzoeken wat zo'n elektret systeem eigenlijk behelst aan de hand van AKG documentatie.

dank voor jullie reactie en tips!

Philips N6325

door Harm Klaassens @, Breda, 26-01-2020, 01:59 (1546 dagen geleden) @ Menno

In het kastje zitten twee trafotjes.
De membraamfolie zit opgespannen tussen twee aluminium platen met gaatjes.
Op de platen zitten verfstipjes om de folie op de goede afstand van de platen te houden.
De folie is electrisch geladen en vormt met de platen een condensator (condensator luidspreker)
Basweergave was een probleem, en na vele jaren zal de lading van de folie ook wel minder zijn
waardoor de weergave ook minder is geworden.

Groeten Harm

Philips N6325

door Menno @, 26-01-2020, 11:29 (1546 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Mooi uitgelegd, Harm, ik zie het voor me :)
Het lijkt me dan ook niet nodig om het kastje te gaan openen op dit moment, ik kan dan toch niets doen verder.
Ik heb geen idee hoe je die lading weer in dat membraam zou kunnen krijgen, laat staan dat op een gecontrolleerde manier te doen.

Wel herinner ik me idd dat de bas weergave altijd al wat minder was en ik de hoofdtelefoon kussentjes altijd flink tegen mijn kinderhoofd moest duwen. Toch moet het toen verder geen slecht apparaat zijn geweest, anders zou ik het toen nooit gekocht hebben.

Impedantie bij 500Hz is 1kOhm, geen idee hoe dat bij andere frequenties zit want ik vind er geen informatie over op het net. Ook heb ik intussen gelezen dat de mindere bas bij de AKG elektret hoofdtelefoons werd opgevangen door het bijplaatsen van een luidsprekertje, die de bas zou verzorgen.

Als ik het op de heupen krijg zal ik Philips zelf eens aanschrijven voor meer informatie :-)
Vooralsnog moet ik het doen met de glimlach die ik krijg als ik deze hoofdtelefoon aan de muur zie hangen.

Philips N6325

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-01-2020, 13:24 (1545 dagen geleden) @ Menno
Gewijzigd door Maurice, 26-01-2020, 13:26

Bestaande lading in een membraan?

HUh?

Electrastaat is niets meer of minder dan 2 platen met een isolator er tussen.
Door het hoge potentiaal verschil wil de een naar de ander toe bewegen.

Electrostaat is nooit goed instaat geweest om lage tonen goed weer te geven.
Simpel door de relatief grotere uitslag tov de hoge tonen en de mate van de gewenste
geluidsdruk.

Om dat wel te bereiken zullen de platen veel verder van elkaar af moeten staan met gevolg dat het potentiaal significant moet toenemen.

Vandaar ook die trafo in dat kastje omdat je met gemiddeld 5 of 10V spanning helemaal niets bereikt met dat membraan.

Zal meer in de honderden volts moeten zijn.

Waar het fout gaat in veroudering is de mogelijke corrosie van het flinterdunne membraan.
Met name de aansluiting.

Of algehele constructie van de elektrostaat zelf, verouderde schuim of anders.

De keuze is of je zo laat of aan de slag gaat om dat te onderzoeken, dat laatste
hangt geheel af van je fijn mechanische vaardigheid en inzicht.

Hier een electrostaat in onderdelen, na vervanging schuimring en connectie van membraan is deze weer functioneel.
Het lipje op het witte doek moet de verbinding naar membraan voorstellen.
Uiteraard met de tijd is dat flinterdun stripje weerstand gaan krijgen.
[image]

Philips N6325

door Oldtimer @, Oegstgeest, 26-01-2020, 13:36 (1545 dagen geleden) @ Maurice

Ter ondersteuning van dit verhaal het volgende stukje dat ik vond op het WWW:

In the great majority of electrostatic headphones, to create the electrostatic attraction and repulsion that makes the diaphragm move, the diaphragm itself must hold steady a static charge of several hundred volts. There have historically been two ways of doing this:

(1) externally via a small high-voltage DC power supply fed down the headphone cord-- this explains why a 'stat headphone's plug has more than 3 conductors.

(2) the diaphragm can be made of a polymer that will hold a permanent electrostatic charge (Mylar/Melinex, the diaphragm material of choice, is not suitable, unfortunately); in other words, the diaphragm can be an electret. This simplifies the design of a 'stat somewhat and allowed manufacturers to market what we might call Stats For The Masses from the late '70s until about 1990.

Both types are true electrostatics.

All electrostatics require that a normal audio signal be increased from around 20 volts peak, which is suitable for speakers, to anywhere from 300 to 600 volts peak. This can be done passively with transformers (which have to be of very high quality) or actively with tubes or transistors. The choice of which to use depends entirely on the cost point that has to be met by the manufacturer; you can drive an electret 'phone from an expensive 'stat amplifier like Stax's SRM-717 or from a little inexpensive transformer box like Stax's SRD-4. You can drive an expensive 'phone like the SR-404 from that same SRM-717 or from a much cheaper high-bias transformer box like the SRD-7 Pro.

Manufacturers have built transformers into both types of headphones to make them able to plug into normal headphone jacks, with more or less success. Philodox's AKG K340 has little transformers in its driver cups; they can be little because they only have to handle signal from 4kHz up. Philips, Audio-Technica and Toshiba have made fullrange electret 'stats with the transformers built into plugs, driver cups or inline pods.

Finally, I've seen no evidence that electret 'stats "lose charge" and become "inoperable" over the course of a human lifetime. I have several electret 'phones that are going strong after 30 years. Consider also that the electret mics built into your parents' old landline telephones are likely to have been giving faithful service despite being spat into for at least a couple of decades.

Willem

Philips N6325

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-01-2020, 13:57 (1545 dagen geleden) @ Oldtimer

Ah !
Ok, dus de benodigde permanente lading wordt o.a. verkregen door 2 soorten materialen tegen elkaar te plaatsen waardoor een potentiaal ontstaat.

Ik duik daar eens verder in.

Thanks.

Philips N6325

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-01-2020, 21:45 (1545 dagen geleden) @ Maurice

Ah !
Ok, dus de benodigde permanente lading wordt o.a. verkregen door 2 soorten materialen tegen elkaar te plaatsen waardoor een potentiaal ontstaat.

Ik duik daar eens verder in.

Thanks.


Aja, dat is het principe van "electret" en het verschil met electrostaat..

ergens in mijn achterhoofd heb ik zelfs het idee dat Philips daar patentrechten op had.

Het idee is dat je bij het maken of stretchen van de folie dit doet in een sterk elektrisch veld. zo wordt een dipool in het materiaal ingebakken. (de moliculen zitten "gericht)

voordeel geen hoge spanning nodig, ook niet in de microfoons.

Mijn ervaring is dat het electret materiaal (althans de lading erin) kan achteruit gaan, zeker wanneer de microfoon/hoofdtelefefoon hoge temperaturen heeft meegemaakt, bvb voor een tijdje in de volle zon is blijven liggen.

Philips N6325

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-01-2020, 14:22 (1545 dagen geleden) @ Oldtimer

Ieder geval is deze N6325 gewoon een full Range vanaf 20Hz.
[image]
[image]

Philips N6325

door Menno @, 26-01-2020, 14:25 (1545 dagen geleden) @ Maurice

ik denk dat die informatie toen wel klopte, maar nu een deel van zijn permanente lading verloren is na 40 jaar?

Philips N6325

door Harm Klaassens @, Breda, 26-01-2020, 23:30 (1545 dagen geleden) @ Maurice

Een electrostaat heeft een DC voorspanning nodig om de folie (condensator) te laden.
In buizenradio's meestal via een weerstand aan de anode van de eindbuis.
Bij een electret heeft men de lading in de folie weten te krijgen en deze blijft daar
waardoor deze geen externe DC voeding nodig heeft.
De werking is verder gelijk aan een electrostaat met dezelfde problemen van basweergave.

Philips N6325

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-01-2020, 08:57 (1545 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Intussen even opgezocht:

het beste elektrostaat folie qua elektrische eigenschappen ( teflon) verliest op 10 jaar 2,5% van zijn lading bij normale kamertemperatuur. Andere gebruikte folie is mlylar. Mechanisch beter, maar gaat sneller achteruit wat betreft de lading.

Het vormen van de dipool gebeurt bij verhitting tot ongeveer 100°C gedurende 10 minuten.

groeten

Kris

Philips N6325

door Menno @, 27-01-2020, 14:37 (1544 dagen geleden) @ kris

Om een enigszins aanvaardbare geluidskwaliteit, wat betreft frequenties, te verkrijgen, heb ik flink aan de equalizer moeten trekken.
Enerzijds heb ik de (per definitie) flauwe bastonen proberente compenseren, anderzijds een deel van de na 40 jaarverloren gegane permanente lading.
[image]

Zo ziet de equalizer er nu uit, maar de hoofdtelefoon klinkt nog steeds niet echt "open".

powered by my little forum